بازدید 13124

نکاتی که ایرانیان برای سفر به ترکیه باید بدانند

کد خبر: ۷۲۵۰۹۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲ 27 August 2017
اول تیرماه سال جاری یک خانواده پنج نفره ایرانی که به استانبول سفر کرده بودند، توسط افراد ناشناسی ربوده شدند.

 به گزارش میزان، رفتارهای منطقه‌ای و جهانی ترکیه در سالهای اخیر، اصطلاحا پاندولی و غیرثابت بوده است. این سیاست‌های نامتوازن برای تُرکها اثرات منفی بسیاری داشته است؛ نخستین آنها مرتبط با گسترش فعالیت‌های تروریستی در شهرهای ترکیه و زیان دیدن صنعت توریسم این کشور است.

2016؛ سیاه‌ترین سال برای ترکیه


موج حملات تروریستی در ترکیه از نخستین روزهای سال 2016 میلادی (زمستان 94) آغاز شد و تاکنون نیز ادامه داشته است. فقط در چهارماه نخست سال 2016، چهار حمله انتحاری در ترکیه به وقوع پیوست. فهرست حوادث تروریستی سال 2016 ترکیه که سیاه ترین سال برای مردم و نیروهای امنیتی ترکیه محسوب می‌شود به قرار زیر است:

بمب‌گذاری ژانویه ۲۰۱۶ استانبول
بمب‌گذاری فوریه ۲۰۱۶ آنکارا
بمب‌گذاری فوریه ۲۰۱۶ دیاربکر
بمب‌گذاری مارس ۲۰۱۶ آنکارا
بمب‌گذاری مارس ۲۰۱۶ استانبول
بمب‌گذاری مارس ۲۰۱۶ دیاربکر
بمب‌گذاری آوریل ۲۰۱۶ بورسا
بمب‌گذاری مه ۲۰۱۶ غازی عینتاب
بمب‌گذاری مه ۲۰۱۶ دیاربکر
بمب‌گذاری مه ۲۰۱۶ دوروملو
بمب‌گذاری ژوئن ۲۰۱۶ استانبول
بمب‌گذاری ژوئن ۲۰۱۶ میدیات
حمله ژوئن 2016 در فرودگاه آتاتورک استانبول
بمب‌گذاری اوت ۲۰۱۶ غازی عینتاب
بمب‌گذاری اکتبر ۲۰۱۶ استانبول
بمب‌گذاری ۲۰۱۶ شمدینان
بمب‌گذاری نوامبر ۲۰۱۶ دیاربکر
بمب‌گذاری دسامبر ۲۰۱۶ استانبول
بمب‌گذاری ۲۰۱۶ قیصریه
انفجارهای دسامبر ۲۰۱۶ استانبول
ترور دسامبر 2016 آندره کارلوف سفیر روسیه و ...

گروه تروریستی تکفیری داعش مسئولیت برخی از این حملات و انفجارها در ترکیه را برعهده گرفته است. برخی دیگر از این اقدامات خرابکارانه و تروریستی نیز توسط گروهک‌های جدایی طلب فعال در سرزمین ترکیه انجام گرفته است.

تاثیر منفی حوادث تروریستی بر صنعت توریسم ترکیه


اما این اقدامات تروریستی به همراه اتفاقات مرتبط با کودتای نافرجام در ترکیه در تیرماه سال 95، اثرات منفی خود را بر جذب توریست در این کشور برجای گذاشت. در فروردین سال 95 آماری منتشر شد که طبق آن، تعداد گردشگران خارجی ترکیه در ماه فوریه 2016 در مقایسه با آمار مشابه سال گذشته میلادی با نزول 10 درصدی به یک میلیون و 240 هزار نفر رسید که این کاهش در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

همچنین در دو ماهه ابتدایی سال 2016 میلادی در مجموع دو میلیون و 400 هزار گردشگر خارجی ترکیه را به عنوان مقصد گردشگری انتخاب کردند که این رقم نیز نشان از کاهش 8.5 درصدی در مقایسه با سال 2015 میلادی داشت.

با آغاز سال 2017 میلادی، دولتمردان و مردم ترکیه امیدوار بودند که سایه وحشت ناشی از حملات تروریستی از این کشور رخت بربندد و صنعت توریسم ترکیه مجددا رونق گیرد اما در همان نخستین روز از ژانویه 2017 منابع خبری در ترکیه از وقوع یک درگیری مسلحانه و گروگانگیری در کلوب شبانه‌ای در استانبول خبر دادند که این حمله دست‌کم ۳۵ کشته و ۴۰ زخمی برجای گذاشت.

روند نزولی جذب گردشگر توسط ترکیه


اکنون که 8 ماه از سال 2017 میلادی می‌گذرد اگر چه شدت حملات تروریستی در ترکیه در این سال بسیار کمتر از سال 2016 بوده است اما کماکان سیر جذب گردشگر در این کشور نزولی است. آمار منتشر شده برای ژانویه سال 2017 میلادی حاکی از این است که در این ماه، ورودی گردشگران خارجی ترکیه با کاهش حدودا 10 درصدی نسبت به ماه ژانویه سال گذشته میلادی روبه‌رو بوده است. اما در مردادماه سال جاری، وزارت گردشگری ترکیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در ۶ماه نخست سال جاری میلادی بیش از ۳۳٧هزار گردشگر ایرانی به استانبول سفر کرده‌اند و گردشگران ایرانی بعد از گردشگران آلمانی با ۴٠۳هزارنفر در رده دوم قرار دارند.

با توجه به شکرآب شدن روابط برلین و آنکارا به نظر می‌رسد تعداد توریست‌های آلمانی عازم ترکیه در ماه‌های آینده کاهش یابد. همین چند روز پیش بود که زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان بار دیگر درباره سفر شهروندان این کشور به ترکیه هشدار داد. گابریل گفت در شرایط کنونی نمی‌تواند به هیچ شهروند آلمانی توصیه کند که برای گذراندن تعطیلات به ترکیه سفر کند.

نکاتی که ایرانیان برای سفر به ترکیه باید بدانند


اما شاید باتوجه به در پیش بودن آخرین روزهای تعطیلات تابستانی، برخی ایرانی‌ها تمایل داشته باشند تا برای گذراندن اوقات فراغت راهی شهرهای توریستی ترکیه شوند. اما در رابطه با سفر توریست‌های ایرانی به ترکیه، توجه به چند نکته ضروری است:

سایه مستدام وحشت بر سر ترکیه


نخست آنکه با توجه به اینکه سیاست‌های پاندولی و غیرثابت ترکیه در عرصه منطقه‌ای همچنان ادامه دارد و امیدی به اتخاذ رویه ثابت و اصولی از سوی مقامات آنکارا مبنی بر مبارزه مجدانه با تروریست‌ها نیست، بنابراین نباید تصور کرد که سایه وحشت ناشی از حملات کورکورانه تروریستی از سر این کشور رفع شده است.

ضریب امنیتی پایین در ترکیه


دوم آنکه، توریست‌های ایرانی به لحاظ امنیتی از چندان شرایط مناسبی در سفر به ترکیه برخوردار نیستند. یکی از اتفاقات ناگواری که در سال جاری چندین مرتبه برای توریست‌های ایرانی رخ داده است، به گروگان گرفتن آنها توسط باندهای سرقت ترکیه با هدف اخاذی است. اگرچه ماجرای گروگانگیری توریست های ایرانی در ترکیه فقط مربوط به سال جاری نیست و سال گذشته نیز رخ داده است اما از ابتدای سال میلادی جاری تا کنون چهار مورد گروگانگیری توریست‌های ایرانی در ترکیه به وقوع پیوسته است.

پدیده گروگانگیری توریست‌های ایرانی


اول تیرماه سال جاری یک خانواده پنج نفره ایرانی که به استانبول سفر کرده بودند، توسط افراد ناشناسی ربوده شدند. آدم ربایان این زن و شوهر ایرانی را همراه سه فرزندشان، تحت عنوان گردش و تور داخلی از هتل خارج و بعد با تهدید سلاح در خانه‌ای واقع در منطقه شیشلی به اسارت گرفتند. این خانواده پس از سه روز با ایجاد آتش سوزی و جلب توجه همسایگان و مداخله پلیس استانبول آزاد شدند.

در اواخر سال 95 نیز خبر رسید که یک باند مافیایی در استانبول 4 تبعه ایرانی را به گروگان گرفتند. این افراد توسط اعضای یک شبکه قاچاق انسان از شهر کایسری در مرکز ترکیه به محله «زیتون بورنی» استانبول منتقل شده بودند و برای آزادی، از خانواده آنها مطالبه وجه نقد شده بود. گروگان‌های ایرانی در زمان اسارت به شدت شکنجه شده بودند. آدم ربایان برای تحت فشار قراردادن خانواده آن‌ها تصاویر شکنجه را ارسال می کردند.

اما دلیل دیگری که باید مانعی جهت سفر ایرانیان به ترکیه بعنوان توریست تلقی شود، ارزبری این اتفاق و زیان رسیدن به اشتغال و تولید داخلی بواسطه آن، در عوض سرازیر کردن ارز و رونق تولید و اشتغال همسایه شمالی است.

به هر ترتیب انتظار آن است که گردشگران ایرانی ضمن توجه به مناطق بکر ایران زمین و تنوعات جغرافیایی و فرهنگی میهن عزیز و بااصالتمان، از سفر به کشورهایی نظیر ترکیه پرهیز کنند تا هم امنیت شان خدایی ناکرده مخدوش نشود و هم از خروج ارز از کشور جلوگیری نمایند تا به این ترتیب رونق تولید و اشتغال مرتبط با صنعت توریسم در داخل کشور به طور صددرصدی محقق شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۲۶
ایرانیها جمهوری آذربایجان، اقلیم کردستان، ارمنستان و تاجیکستان و ازبکستان را باید به عنوان مقاصد گردشگری انتخاب کنند.
به نظر من مغرضانه طرح کردین اینطوری که بزرگنمایی می کنین نیست
یک روزی دبی بود حالا هم ترکیه و بعدش هم خدا داند کجا هست
ولی این ها چیزی جز پز دادن ندارند که میخواهند بروند به این کشورهای خارجی !!!!
گروگان گیری ها کار برادران افاغنه بوده متاسفانه هر جا هستند امنیت از آنجا رفته
در جذب گردش گر داخلی چندان توفیقی نبوده چه رسد به خارجی.
ترکیه عالی هست...حتما برید
شما امكانات توريستي مانند تركيه ( از نظر امكانات، محل هاي اقامات، راحتي توريست و قيمت ارزان) ايجاد بفرماييد ديگر كمتر كسي براي سفر به تركيه مي‌رود
مناطق بکر ایران ؟ شوخي مي كنيد؟ سفرهاي تابستاني به تركيه اغلب به مقصد شهرهاي ساحلي صورت مي گيرد. مي دانيد چرا؟ از خودم شروع مي كنم، من دوست دارم در كنار همسر و فرزندم از سفر لذت ببريم، نه اينكه يك نفر تنهايي برود پلاژ خانمها ، دو نفر بروند پلاژ آقايان، دو نفر با هم در سانس آقايان بروند استخر،يكي تنها در اتاق بماند تا آنها بيايند. شايد اينها براي شما اهميتي ندارد اما تفريح خانوادگي ،مقرون به صرفه بودن و پاكيزگي سواحل تركيه دليل من براي سفر به تركيه است تا جاييكه سعي ميكنم چشمم را بر روي تمام مشكلات موجود در تركيه ببندم.
پاسخ ها
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
"م" جان الان آقایان میان وا اسلاما راه میندازن آخه ایران اسلامی و پلاژ؟
تابناک جان علیه کشور همسایه داری سیاه نمایی می کنی! مردم خودشوندرک و شعور دارن که به کجا برن و کجا نرن. مسائل سیاسی را با مسائل دیگر قاطی نکنید. اگر مساله امنیت دغدغه شماست وضعیت کشور عراق که بدتر است پس چرا راجع به عراق سیاه نمایی نمی کنید؟؟ دم خروس را باور کنیم یا...
الکی تبلیغ منفی نکنید حسودها ما هفته قبل ترابزون بودیم حال کردیم کلی هم خرید کردیم خخخخخ ما بازهم اواخر شهریور میریم
سیاه نمایی نکنید. با این ترفند نمیتوان جلو سفر مردم را گرفت
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
سیاه نمایی چیه؛ این کشور واقعا امنیت نداره
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۵
سياه نمايي چيه حتمابايداين اتفاق براخودتو خونوادت بيوفته تاباوركني ودرضمن يادت رفته پارسال تومرز تركيه پليس تركيه چجوري با باتوم مسافراي ايراني روميزد اينو كه ديگه كليپشوديديم چرااينقدر تحقيرشدنو دوست داريد شما
سياه نمايي چيه مگه غيرازاين هست واقعيت رانوشته
واقعا این مطلب را خواندم تعجب کردم. معلوم نیست این مطلب خبر بود یا سیاه نمایی دروغین‌. من نمی دانم شما چرا در حال رقابت منفی هستید. آیا سفر به ارمنستان، روسیه و آذربایجان جایز است ولی سفر به ترکیه باعث از بین رفتن امنیت. دو سال این مطالب را با شدت تمام نوشتید نتیجه چی شد؟!
آخه ما به غیر از ترکیه کجا را داریم بریم؟
تابلو داری سیاه نمایی میکنی
به جای ضد تبلیغ برای توریسم ترکیه به فکر جذب توریست به ایران باشید. امنیت و ثبات در ترکیه بسیار بالاتر از کشورهای همجوار آن است و رفتار مردم نیز بسیار مناسب است!
علت سفر مردم به خارج از مرز فقط فرار از قوانین و مقررات سختگیرانه است همین
ای کاش متوجه می شدند که با سهل انگاری در پوشش و ساحل دریا این اشتیاق به سفر از بین می رفت
بازم که مثل صدا و سیما روش دیگری را در پیش گرفتید و سیاه نمایی می کنید .
نکات بسیار خوبی است اما بهتر است این نکات برای مسافران ایرانی که به کشورهای عربی وسایر کشورهای همسایه می روند یادآوری شود.
با سلام من خودم عید امسال به ترکیه سفر کردم علاوه بر اقامت در هتل های 5 ستاره و کلی خرید و تفریح هزینه سفر 6 نفره ما فقط و فقط کمتر از 4 میلیون شد اونم برای یک هفته تمام .این رو داشته باشید حالا از سفر به اصفهان براتون بگم برای ما6 نفر شد 4 میلیون اونم اینکه کنار جوب آب توی چادر خوابیدیم از تابناک عزیز تقاضا دارم اینقدر سیاه نمایی نکنید و عوضش تدبیری بیندیشید تا صنعت گردشگری رونق پیدا کند توریست هتل های 5 ستاره با امکانات کامل می خواد نه کنار جوب خوابید
من عاشق ترکیه ام سنگم از آسمون بباره بازم میرم.تابناک بیخودی خودت خسته نکن
این همه گفتی اصلا دلایل کافی نبود . چرا که از یک میلیون مسافر ایرانی که در 6 ماه اول سال میلادی به ترکیه سفر کرده اند یک و یا 2 مورد بوده ان هم از نوع بی احتیاطی / یکی ان چند جوان که خودشان با قاچاقچیان ارتبا ط گرفته بودند که معلوم است که عاقبت راه کج ممکن است همان شود. دوم این که مورد دومی 5 نفره اینها از ازانسهای غیر معتبر ارتباط برقرار کرده بودند که ان هم معلوم بود . حالا این همه دانشجو دختر و پسر و چند هزار خانواده ایرانی در ترکیه زندگی می کنند اصلا به مشکلی نخورده اند و تازه مگر ترکیه با ایران چه فرقی داره. یک لحظه فکر 1 میلیون خارجی به ایران در 6 ماه به تهران سفر کنند فکر می کنی چه اتفاقی ممکن است برایشان بیافتد فعلا که فرت و فرت ماشین چپ می شود با 100 نفر توریست و خود تهرانی ها 10 شب به بعد سعی می کنند هر چه سریعتر به خانه هایشان بروند تا حادثه زورگیری و وووو برایشان پیش نیاد
تابناك عزيز ركورد سفر به تركيه از طرف توريستاي ايراني امسال شكسته شد برعكس چيزي كه شما فكر ميكنيد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان