بازدید 4411
اقتصاد در گذر زمان

از گشایش راه آهن سراسری ایران تا ممنوع شدن ورود کالاهای ایرانی به عراق

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 26 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی چهارمین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

4 شهریور 1317، راه‌آهن سراسري ايران گشايش يافت‌.

4 شهریور 1330، انتشـــار عکــس دولتمردان افغانستان در این روز در صفحه اول جراید کشور حکایت از آن داشت که دولت به افتخار ورود آنان به تهران ضیافت خوبی برپا کرده است. در عکس یادشده آقایان محمد نعیم ‌خان، وزیر معادن افغانستان، کاظمی، وزیر امور خارجه ایران، منتصر رئیس‌کل فروش (نفت) و رحیم ‌الله خان، سفیرکبیر افغانستان در ایران دیده می‌ شدند و در گزارشی در این مورد، آمده بود: به افتخار آقایان محمد نعیم ‌خان، وزیر معادن افغانستان و آقای عبدالله‌ خان، رئیس انحصارات آن کشور که برای خرید مواد نفتی به تهران آمده‌ اند، مجلس ضیافتی به شام از طرف هیات ‌مدیره شرکت ملی نفت ایران در باشگاه نفت داده شد.
همچنین در این روز بنگاه دامپروری ایران اعلام کرد: برای نخستین بار عملیات تلقیح مصنوعی گاو‌های ماده ایران با موفقیت کامل به انجام رسید. در خبری که در جراید منعکس شد در این باره آمده بود: به ‌منظور اصلاح نژاد گاوهای اطراف تهران، بنگاه دامپروری ایران در سال گذشته برای اولین بار در ایران با مساعدت سازمان برنامه تعداد 2541 راس گاو ماده را به طریق تلقیح مصنوعی از نطفه بهترین گاوهای نژاد اصل خارجی بارور نموده است.

4 شهریور 1332، ژنرال فضل‌الله زاهدی نخست‌وزیر به اصطلاح دولت کودتا از دولت آمریکا تقاضای کمک مالی کرد که 45 میلیون دلار کمک بلاعوض و 23 میلیون و 400 هزار دلار کمک فنی برایش حواله شد. گویا مبلغی نیز برای خود او ارسال شده بود. دکتر مصدق قبلا درخواست ده میلیون وام دارای بهره از آمریکا کرده بود که با آن، پس از ماه‌ ها «امروز و فردا کردن» موافقت نشده بود!

4 شهریور 1335، چاه نفت شماره پنج البرز در نزديكي قم در عمق 2677 متري به نفت رسيد و به طور ناگهاني شروع به فوران كرد.

4 شهریور 1348، دولت عراق با ممنوع كردن ورود كالاهاي ايراني به عراق، زمينه‌ قطع رابطه اقتصادي دو كشور را فراهم ساخت.

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد


تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی