بازدید 5427

دستور وزیر ارتباطات درباره کم‌فروشی اینترنت

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: مردم از کم‌فروشی اینترنتی گلایه دارند و به همین جهت باید تنظیم مقررات در استان‌ها نیز فعال شود و شکایات مردم را دریافت کند. این نیازمند این است که نظارت مردم بر مردم فعال شود. من گفتم روز شنبه تمام شکایاتی که در رابطه با کم‌فروشی اینترنت وجود دارد، به صورت رسانه‌ای منتشر شود تا روشن شود مردم از چه کسانی شکایت دارند.
کد خبر: ۷۲۴۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹ 25 August 2017
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد: مردم از کم‌فروشی اینترنتی گلایه دارند و به همین جهت باید تنظیم مقررات در استان‌ها نیز فعال شود و شکایات مردم را دریافت کند. این نیازمند این است که نظارت مردم بر مردم فعال شود. من گفتم روز شنبه تمام شکایاتی که در رابطه با کم‌فروشی اینترنت وجود دارد، به صورت رسانه‌ای منتشر شود تا روشن شود مردم از چه کسانی شکایت دارند.

به گزارش ایسنا، آذری جهرمی در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی در استانداری اظهار کرد: پیش از این میزان دسترسی شبکه انتقال دیتا در استان خراسان رضوی ۱۸۲ گیگابیت بر ثانیه بوده که این رقم امروز به ۶۰۰ گیگابیت رسیده است. پهنای باند این استان که پیشتر استانی مصرف کننده بود، به میزان ۳۶ گیگابیت در ابتدای دولت یازدهم بود و امروز این رقم به ۲۷۰ گیگابیت رسیده و ۷.۴ برابر رشد داشته است.

وی ادامه داد: امروز بیش از ۲ میلیون ۷۰۰ هزار کاربر اینترنت در استان داریم. سرویس اینترنت در بیش از ۱۸۰۰ روستای خراسان رضوی دائر شده و بیش از ۹۰۵ کیلومتر فیبر نوری در استان کشیده شده است. در این استان تلاش شده در قالب طرح تکاپو، خدمات نیز در کار زیرساخت ها رشد پیدا کند. با استفاده از فناوری اطلاعات بیش از ۸۰۰۰ شغل در استان خراسان رضوی ایجاد شده که این رقم نشان می دهد این استان در این حوزه پیشرو بوده است. به عنوان نمونه این استان در سرویس حمل و نقل هوشمند چند سرویس ایجاد کرده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: ما یک پایه ضعیف ۱۲ ساله در حوزه ارتباطات داشتیم که امروز این ضعف چند برابر شده است. این که بدانیم چقدر با سطوح استاندارد فاصله داریم، مساله مهمی است. از اپراتورها علی رغم این که فضای رقابت خیلی خوبی دارند، انتظار داریم که با مردم روراست بوده و فضای رقابت را محترم می‌شماریم اما باید واقعیات را دید. برخی از این مشکلات به مسایل شهری بازمی‌گردد و اطلاع داریم که این مسایل حل نشده و مساله فیبر نوری شهر مشهد باید حل شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برخی مشکلات حوزه توسعه فناوری ارتباطات گفت: بسیاری از مشکلات ما این است که میزان مصرف خدمات بالا رفته و برخی از این توسعه‌ها بین ۳ جی و ۲ جی همپوشانی دارد و به همین جهت این سرویس ها در برخی نقاط قابل دسترس نیست که این به شهرداری بازمی‌گردد و باید این مساله با همدلی در استان  حل شود.

آذری جهرمی افزود: مشهد نکته متمایزی با سایر شهرها دارد و آن این است که این شهر ویترین جمهوری اسلامی است. امروز بحث وای فای مشهد راه‌اندازی شده اما باید دید مشکلات آن چیست. واقعیت این است که در خود مجلس، اولین نکته‌ای که بسیاری از نمایندگان مد نظر داشتند وضعیت اینترنت روستایی بود؛ چرا که توسعه آن با رونق کسب و کار ارتباط دارد. این یک پارادایم تغییر یافته در نظام است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که هر جا ارتباطات نباشد، امنیت هم نداریم، خاطرنشان کرد: برنامه ما باید حل مشکل روستاها باشد. در حال حاضر ۳۳۰۰ روستا در استان داریم که فقط ۲۰۰ روستا از پوشش کامل برخوردار است. مابقی روستاها تحت خدمات USO هستند. با حل این مشکلات در بازار تولیدات جامعه توسعه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: مردم از کم‌فروشی اینترنتی گلایه دارند و به همین جهت باید تنظیم مقررات در استان‌ها نیز فعال شود و شکایات مردم را دریافت کند. این نیازمند این است که نظارت مردم بر مردم فعال شود. من گفتم روز شنبه تمام شکایاتی که در رابطه با کم‌فروشی اینترنت وجود دارد، به صورت رسانه‌ای منتشر شود تا روشن شود مردم از چه کسانی شکایت دارند. این نظارت بهترین راه نظارت است و هیچ ترسی هم از هیچکسی نداشته باشید و ملاحظه‌ای نکنید. شکایات را منتشر کنید تا اصحاب رسانه آن را به مردم منتقل کنند و مردم بدانند شکایات کجاست و از کیست و چه کسی رعایت نمی‌کند. نمی‌شود ما مدیون مردم باشیم و مردم از ما طلب کنند و ما پاسخگو نباشیم.

آذری جهرمی عنوان کرد: مهم‌تر از همه این مباحث، مساله دولت الکترونیک و اشتغال است. در خراسان رضوی راه‌اندازی پنجره واحد خدمات دولت در روستاهای با بیش از ۶۰ خانوار وضعیت خوبی دارد. ۲۷ دستگاه دولتی در بیش از ۱۳۰۰ روستا در استان حضور دارند. رشد جمعیت روستایی در این استان ناشی از همین مسایل است. همچنین در حوزه تبدیل مشهد به شهر هوشمند اقدامات خوبی صورت گرفته و توسعه خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

ابراز تمایل آستان قدس برای سرمایه گذاری در حوزه ICT استان

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که مشهد استانی با ۲۷ میلیون جمعیت شناور است و فضای بازار خوبی دارد، اضافه کرد: مراکز فناوری مشهد نیز مانند مراکز سنتی باید از خدمات ارتباطی به خوبی استفاده کنند. امروز در مسیر سفر به مشهد با آقای رییسی، تولیت آستان قدس، همسفر بودیم و وی ابراز علاقه برای همکاری در حوزه ICT و کسب و کار داشت و برای سرمایه‌گذاری آستان قدس در این حوزه ابراز تمایل کرد.

آذری جهرمی گفت: وقتی این ظرفیت‌ها وجود دارد، مانعی غیر قابل حل نخواهد بود. امیدواریم موضوع اشتغال در این استان به صورت ویژه توسعه یابد. هدف همه این اقدامات رسیدن به توسعه خدمات است. امروز باید دید هزینه سفر به مشهد از برخی نقاط کشور از سفر به آنتالیا بیشتر است. این فناوری اطلاعات است که می‌تواند در این زمینه کمک کند. باید از طریق توسعه فضاهای ارتباطی، روح معنوی بارگاه امام رضا(ع) را در کشور جاری کرد. البته خراسان رضوی فقط مشهد نیست و باید به شهرهای دیگر نیز کمک کرد.

وی اظهار کرد: باید با همه دانشگاه‌های فعال مشهد در حوزه طرح تکاپو صحبت شود تا این ظرفیت‌ها به درستی مورد استفاده قرار گیرد. امروز طرح‌های متعددی در استان به بهره‌برداری می‌رسد که مجموع سرمایه‌گذاری آن حدود ۲۶۰ میلیارد تومان بوده که ۸۲۵ پروژه در حوزه مخابرات را شامل می‌شود. همه این سرمایه‌گذاری‌ها وابسته به شرکت مخابرات ایران است. همچنین تا پایان امسال ۴۶۰ میلیارد تومان دیگر در استان سرمایه‌گذاری می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: سطح فناوری کشور ما را سطح توقعات مردم مشخص می‌کند. امروز مردم می‌خواهند شبکه بهبود یابد که امیدواریم در سفر بعدی به استان درخواست‌های سطح بالاتری از ما باشد. ما جدا از وظیفه نسبت به مردم، نگاه معنوی هم به مسایل داریم و آن نیز نگاه معنوی خدمت به زوار امام رضا(ع) در این استان است.

تدوین مکانیزم حذف اینترنت حجمی ظرف یک ماه آینده

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که در حال حاضر حذف اینترنت حجمی جزو نخستین دستورات کار ماست، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم ظرف کمتر از یک ماه مکانیزم جدید آن با رفع اشکال تهیه شود.

محمد جواد آذری جهرمی در آیین افتتاح پروژه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات خراسان رضوی در استانداری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حذف اینترنت حجمی جزو اولین برنامه‌های وزارتخانه است. اشکالاتی از سوی کاربران به این طرح وارد شده بود که اجرای آن متوقف شد. الان این امر جزو نخستین دستورات کار ماست که تلاش می‌کنیم ظرف کمتر از یک ماه مکانیزم جدید آن با رفع اشکال تهیه شود.

وی با اشاره به سفر خود به مشهد عنوان کرد: هدف ما از این سفر بهره‌برداری از پروژه‌های آماده افتتاح استان بوده است. برنامه وزارتخانه بر اساس همان برنامه‌ای است که ما به مجلس ارایه کردیم. این همان برنامه‌ای است که دکتر روحانی در برنامه دوباره ایران در دوره انتخابات نیز ارایه کرده و به مجلس نیز ارایه شده بود. با توجه به این که پتانسیل خوبی در عرصه فناوری اطلاعات در کشور خصوصا در حوزه اشتغال به واسطه نیروی انسانی و نخبه بازار و هم کشش خوبی که در این بازار وجود دارد، ایجاد اشتغال از طریق کسب و کارهای نوپا و ایجاد خدمات جدید که موجب اشتغال شده و توسعه خدمات در بستر اشتغال را در پی دارد، در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این که برنامه اساسی ما توسعه کسب و کارهای نوپا در جهت رسیدن به تحولات بزرگ در عرصه اقتصاد دیجیتال در کشور است، گفت: بر همین اساس تمام زیربناهای ما در این حوزه برنامه‌ریزی شده و امیدواریم طی این ۴ سال از این فرصت بی‌نظیر انقلاب دیجیتال که در کشور ما در حال رخ دادن است، به نفع مردم استفاده کنیم.

آذری جهرمی با اشاره به پروژه‌های افتتاحی به مناسبت هفته دولت در استان عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری پروژه‌های امروز ۲۵۹ میلیارد تومان است. از مجموع ۷۳ شهر این استان ۵۶ شهر پوشش نسل ۳ داشته که امروز ۸ شهر دیگر به این آمار افزوده می‌شود. در حوزه پوشش نسل ۴ نیز ۴۲ شهر استان تحت پوشش این شبکه بوده که امروز ۷ شهر دیگر خراسان رضوی تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه پهن باند ثابت ۳ شهر استان یعنی مشهد، نیشابور و سبزوار از این خدمات بهره‌مند بود که امروز چناران نیز به آن افزوده می‌شود. حدود ۲۰ هزار ظرفیت خطوط پهن باند نسل جدید برای تلفن‌های ثابت به خصوص در مسکن مهر مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت که تعدادی از آن واگذار شده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، خراسان رضوی را یکی از موفق‌ترین استان‌ها در ایجاد اشتغال در بستر فناوری اطلاعات ارزیابی و عنوان کرد: مهم‌ترین بحثی که در این سفر پیگیری می‌شود و جزو نقاط قوت این استان است، این است که این استان یکی از موفق‌ترین استان‌ها در پیاده‌سازی اشتغال در قالب طرح تکاپو بوده است. امروز در خراسان رضوی سرویس‌های حمل و نقل محلی راه‌اندازی شده که با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌های استان بوده است. بنا بر آمار اعلامی در سال گذشته ۸۰۰۰ شغل در حوزه خدمات فناوری اطلاعات در این استان ایجاد شده است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در گذشته در استان تفاهماتی در استان در حوزه اشتغال صورت گرفته بود که به سرانجام نرسیده و باید علل آن را بررسی کرد. در ۶ ماهه گذشته بالغ بر ۱۱.۳ میلیارد تومان وام از محل وجوه اداره شده به شرکت‌های دانش‌بنیان استان پرداخت شده که همین پرداخت‌ها توانسته ۵۰۰ شغل ایجاد کند.

وی تصریح کرد: ۴ حوزه ویژه در استان می‌تواند مورد توجه قرار گیرد که از آن می‌توان برای ایجاد اشتغال در حوزه فناوری اطلاعات بهره برد. حوزه نخست حوزه گردشگری، حوزه دوم کشاورزی، حوزه سوم توریسم سلامت و حوزه چهارم خدمات شهری با توجه به زوار ۲۷ میلیونی این شهر و استان است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: با آستان قدس رضوی نیز مذاکراتی داشته‌ایم که به نظر می‌رسد انگیزه خوبی در این مجموعه برای ایجاد اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات و کسب و کارهای نوپا در این حوزه وجود دارد.

وی مشهد را ویترین جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تردد اتباع خارجی دانست و تاکید کرد: باید سطح خدمات در عرصه ارتباطات در مشهد ممتاز باشد و این ویترین وضع بهتری داشته باشد. از سازمان تنظیم مقررات خواسته‌ایم که نظام ارزیابی در این شهر و استان نیز ایجاد شود. به عنوان نمونه به من اطلاع داده شده خدمات وای فایی که اینجا راه‌اندازی شده خیلی کیفیت خوبی ندارد و باید حل آن را با جدیت پیگیری کنیم. باید سطح خدمات در اینجا شرایط بهتری داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر