بازدید 5573

پاسخ نماینده ایران درسازمان‌ملل به نمایندگی آمریکا

هرگز اجازه سوءاستفاده از قوانین بین المللی را برای اغراض سیاسی کوته بینانه نخواهیم داد
کد خبر: ۷۲۴۵۶۳
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۶:۲۸ 25 August 2017
نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، سفر نیکی هیلی نماینده آمریکا را به وین با هدف تحت فشار قراردادن آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران را اقدامات یکجانبه آمریکا علیه سازمان های بین المللی دانست.

به گزارش ایرنا، متن کامل بیانیه نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل در پاسخ به ادعاهای نادرست مطرح شده در بیانیه 23 اوت 2017 نمایندگی آمریکا در رابطه با سفر نماینده دائم این کشور به وین، به شرح زیر است:
 
«سفر نماینده دایم آمریکا به وین با هدف تحت فشار قرار دادن آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته ای ایران در راستای اقدامات یکجانبه آمریکا بر ضد سازمان های بین المللی صورت گرفته است.
 
پرسش در مورد نحوه کار آژانس بین المللی انرژی اتمی به منظور آشنایی با عملکرد آن برای آنها که از سوابق امر بی اطلاعند امر پسندیده ای است لیکن ادعای عدم اعطای دسترسی از سوی ایران بدون توجه به 7 گزارش آژانس در مورد پایبندی ایران به تعهداتش، نمونه بارزی از نا آشنایی با مسایل ابتدایی این حوزه و سازوکار نهادهای بین‌المللی است.
 
رویکرد نماینده دایم آمریکا در قبال قطعنامه 2231 شورای امنیت و تفسیر نادرست از این قطعنامه، نمونه دیگری از نا‌‎آشنایی با منطق کاری نهادهای بین المللی است. تردیدی نیست که اساسا با رویکرد یک جانبه گرایانه نمی توان با سازمان های بین المللی تعامل نمود یا با تهدید و فشار آن ها را مجبور به اتخاذ تصمیمات ناروا کرد.
 
این روش حاصلی جز انزوای بیشتر آمریکا در جامعه جهانی به بار نخواهد آورد.
 
بعلاوه، اهداف و نتایج اعلام شده برای سفر وی، با مفاد مختلفی از برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت در خصوص نقش آژانس و ضرورت صیانت از استقلال آن و حفاظت از اطلاعات حساسی که در معرض اطلاع آژانس قرار می گیرد، در تعارض است. ادعای اینکه 'گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی به اندازه میزان دسترسی که ایران به محل‌های مشکوک به فعالیت هسته ای برای آژانس فراهم می آورد، معتبر خواهد بود' در این بیانیه به طور کامل اعتبار آژانس و گزارش های آن را نه تنها در مورد ایران که در مورد همه کشورها زیرسوال می برد.
 
این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی با استفاده از پیشرفته ترین شیوه های بازرسی درچارچوب مقررات بین‌المللی موجود در 7 گزارش پیاپی خود پایبندی کامل ایران به برجام از سال 2015 تا کنون را راستی آزمایی و تایید کرده است.
 
علاوه براین، مطرح نمودن'اهمیت مقابله با سوء استفاده ایران از عبارات مبهم توافق هسته ای' در این بیانیه را می توان در ادامه سیاست دولت جدید آمریکا در تضعیف برجام و ناشی از پیش داوری های مغرضانه تلقی کرد.
 
جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات بین المللی هسته ای خود از جمله براساس برجام آگاهی داشته، و به مسئولیت های خود در این زمینه اعم از معاهده منع اشاعه هسته ای، موافقتنامه پادمان، برجام و پروتکل الحاقی به صورت کامل پایبند می باشد.
 
در عین حال، هرگز اجازه سوءاستفاده از این قوانین را برای اغراض سیاسی کوته بینانه نخواهد داد. در همین راستا، انتظار می رود که آژانس بین المللی انرژی اتمی کماکان با امانتداری و حرفه ای گری کامل به اجرای وظائف و ماموریت های خود در قبال برجام ادامه دهد.»
 
نیکی هیلی سفیر و نماینده دائمی آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به منظور رسیدن به پاسخی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برجام و فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی ایران به وین سفر کرد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل