بازدید 7678
نان در مسیر گرانی

اعتراض نانوایان به ثبات قیمت نان

ثبات قیمت سه ساله نان باعث شده است تا نانوایان به این موضوع معترض باشند و تلاش هایی را برای افزایش قیمت آن صورت دهند. هر چند که آن ها بر این امر صحه می گذارند که قیمت آرد در این سه سال ثبات داشته است اما دلیل آن ها برای افزایش قیمت نان افزایش هزینه های جانبی است.
کد خبر: ۷۲۴۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 24 August 2017
ثبات قیمت سه ساله نان باعث شده است تا نانوایان به این موضوع معترض باشند و تلاش هایی را برای افزایش قیمت آن صورت دهند. هر چند که آن ها بر این امر صحه می گذارند که قیمت آرد در این سه سال ثبات داشته است اما دلیل آن ها برای افزایش قیمت نان افزایش هزینه های جانبی است.

به گزارش تابناک اقتصادی، نان از جمله مواد خوراکی است که در سفره هر ایرانی در هر وعده غذایی یافت می شود و از روزگاران قدیم نان، قوت لایموت هر خانوار ایرانی بوده است. البته میزان مصرف نان با فراز و نشیب هایی همراه بوده است. به عنوان مثال اگر بازه زمانی 45 سال گذشته را مد نظر داشته باشیم، مشاهده خواهد شد که مصرف نان تا اواسط دهه 50 در حال کاهش بوده و بعد از انقلاب مصرف آن به تدریج افزایش یافته و مطابق آمار به دو برابر استاندارد جهانی رسیده است. در سال های اخیر نیز به دلیل وجود تورم بالا و افزایش قیمت مواد خوراکی و تغییر نه چندان زیاد قیمت نان، مردم به خصوص خانوارهای کم درآمد بیشتر به مصرف این ماده خوراکی روی آورده اند و نان سهم بسزایی را در وعده های غذایی خانوارهای کم درآمد به خود اختصاص داده است. 

با توجه به همین سهم بالای نان در سبد مصرفی خانوارها، دولت نیز سعی نموده است که در چند سال اخیر قیمت آن را ثابت نگه دارد اما در سال 96 زمزمه افزایش قیمت آن بیشتر به گوش می رسد. 

اعتراض نانوایان به ثبات قیمت نان

صنف نانوایان معتقدند که قیمت نان از سال 1393 تاکنون ثابت مانده است و با توجه به افزایش هزینه های جانبی لازم است که بعد از سه سال بلاخره قیمت این ماده خوراکی مقداری افزایش یابد. در همین زمینه امروز مورخه 1 شهریور 1396، قاسم زراعتکار رئیس اتحادیه نانوایان تهران در گفتگویی با صدا و سیما عنوان نمود: قیمت نان کشور از سه سال قبل تاکنون ثابت مانده است و در حال حاضر واحدهای نانوایی مطابق نرخ سال ۱۳۹۳ نان را به مردم عرضه می کنند. زراعتکار افزود: در سال 1393، قیمت نان لواش ۲۱۰ تومان، بربری ساده ۶۵۰ تومان، سنگک ۸۰۰ تومان، تافتون سنتی ۴۰۰ تومان و تافتون گردون ۲۱۰ تومان تعیین و تاکنون نرخ گذاری مزبور هیچ گونه تغییری به خود ندیده است و این در حالی است که هزینه های آب، برق، گاز، بیمه، مالیات، دستمزد و ... هر ساله افزایش یافته است، هر چند که قیمت آرد خبازی از سه سال قبل تاکنون ثابت مانده است.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران با اعلام اینکه اغلب خبازی های کشور از وضعیت موجود ناراضی هستند، گفت: برنامه ریزی ها در حوزه آرد و نان باید به نحوی باشد که بتواند خواسته های بحق و منطقی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان را تامین کند.

وی ضمن اشاره به اینکه اکثر واحدهای نانوایی با توجه به ثبات قیمت های نان و افزایش هزینه های جانبی در حال ضرردهی هستند بیان نمود: ما آنالیز قیمت را به ارگان های مربوطه ارائه داده ایم و آن ها در حال تصمیم گیری پیرامون وضعیت قیمت نان هستند. 

زراعتکار در مورد میزان افزایش قیمت نان نیز گفت: ما باید طبق نظام صنفی، آنالیز قیمت را به اتاق اصناف بدهیم و این موضوع در کمیسیون نرخ گذاری اتاق اصناف مطرح و بررسی شود و سپس در مورد میزان افزایش قیمت نان تصمیم گیری شده و به ما اعلام گردد. 

به هر صورت با توجه به ثبات سه ساله قیمت نان و افزایش هزینه های جانبی نانواها، احتمال اینکه در سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد افزایش قیمت آن باشیم بسیار زیاد است. اما باید تا زمان اعلام نظرات ارگان های مختلف پیرامون قیمت این ماده خوراکی همچنان باید صبر کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی