بازدید 9337

کلاشنیکف ۹۰ ساله شد

کد خبر: ۷۲۴۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۴۰ 10 November 2009
هیچ تفنگی به اندازه کلاشنیکف در ۶۰ سال گذشته نتوانسته است باعث کشتن انسان‌ها شود

میخائیل کلاشنیکف، سازنده آن، معتقد است: «مقصر سیاستمدارانی هستند که نمی‌توانند با هم به توافق برسند.»

دوشنبه ۹ نوامبر (18 آبان)، میخائیل کلاشنیکف، سازنده مرگ‌بارترین سلاح دهه‌‌های گذشته، ۹۰ سالگی تولد خود را جشن می‌گیرد. معمولا او زمانی سلاح ساخته خود را به دست می‌گیرد که عکاسان در دور و برش حضور دارند.

چهره کلاشنیکف در عکس‌ها همراه با نشان‌های افتخاری است که دریافت کرده است. نوع نگاه او نیز بیان‌کننده افتخاری است که کشورش روسیه به وی می‌کند. دو سال پیش، در سالگرد تولد ۶۰ سالگی سلاح کلاشنیکف، او یکی از سه نشان افتخار لنینی را که دریافت کرده است، بر سینه آویخته بود.

کلاشنیکف، «افتحار مبارزان در تمام جهان»

میخائیل کلاشنيکف، سازنده «تفنگ خودکار ۴۷» است. این مسلسل نه تنها توسط سازمان موسوم به فراکسیون ارتش سرخ RAF در آلمان، بلکه توسط گروه‌های گوناگون در کشورهای مختلفی مانند زیمبابوه، موزامبیک و یا توسط حزب‌الله به کار گرفته شده است. یاسر عرفات، رهبر پیشین تشکیلات خودگردان فلسطینی از کلاشنیکف به عنوان «افتحار مبارزان در تمام جهان» نام برد.

به گزارش دويچه‌وله، بنا به آمار تخمینی، حدود ۱۰۰ میلیون نمونه از تفنگ کلاشنیکف در سراسر جهان وجود دارد . در ۶۰ سال گذشته هیچ سلاحی به اندازه کلاشنیکف نتوانسته است باعث کشته شدن انسان‌ها شود. بنا به نظر یونیسف، در اوگاندای شمالی یک کلاشنیکف را می‌توان در ازای بهای یک مرغ خریداری کرد.

«مقصر سیاستمداران هستند»

نگاهی به زندگی کسی که بیشترین خدمت را در کشتن انسان‌ها کرده است، می‌تواند دردناک باشد. کلاشنیکف می‌گوید: «مقصر سیاستمدارانی هستند که نمی‌توانند به توافق برسند و مخترع‌ها مقصر نیستند.»

از یک زاویه می‌توان او را سازنده اختراعی نامید که عامل کشتار هزاران انسان در سراسر جهان شده است. از سوی دیگر میخائیل کلاشنیکف به عنوان افسر نظامی در پایان جنگ جهانی فقط کسی بود که طرحش در مقایسه با دیگران موفقیت به دست آورد؛ طرحی که در واقع برای کمک به پیروزی ارتش شوروی در مقابل نیروهای آلمان فاشیستی ارائه شده بود.

زندگی با اختراعی مرگ‌بار

کلاشنیکف می‌گوید: «بدون آلمانی‌ها من هرگز طراح اسلحه نمی‌شدم». شاید این دید به وی کمک می‌کند که بتواند با وجود نتایج مرگ‌بار اختراع خود زندگی کند. ساخت تفنگ کلاشنیکف غیر از شهرت، برای سازنده‌اش نفع دیگری به همراه نداشت. او پولی را برای ثبت اختراعش به دست نیاورد. در سال ۲۰۰۴ از کلاشنیکف به عنوان مهمان در جشن معرفی «ودکای کلاشنیکف» در لندن دعوت به عمل آوردند.

میخائیل کلاشنیکف
میخائیل کلاشنیکف در خانه‌ای ساده زندگی می‌کند. دفتر کار کوچکی در شهر ایشوسک، محل تولید تفنگ کلاشنیکف دارد. حال تنها مارک کلاشنیکف از ایشوسک نیست که در جهان معروف است و این سلاح در همه کشورها تولید می‌شود. با وجود کیفیت بدتر سلاح‌های تقلبی، ولی کارکرد همه آن‌ها به‌گونه‌ای هست که بتواند باعث کشتن انسان‌ها شود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی