بازدید 8672

آخوندی، هر بار بهتر از بار قبل

اهالی خانه ملت در روز یکشنبه و در بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، به عباس آخوندی رای اعتماد دادند. آخوندی توانست با کسب ۱۹۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر، برای دومین بار به عنوان وزیر راه و شهرسازی برگزیده شود. در چهارسال گذشته آخوندی، عملکرد آخوندی همواره با مخالفت های فراوانی روبه رو بوده است و حتی عده ای بر سر تصادفات قطار خواهان استعفاء وی شدند. در این جا عملکرد وی در دوره گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم که تصویری از عملکرد آینده این وزارت خانه ترسیم کنیم.
کد خبر: ۷۲۴۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۳ 23 August 2017
اهالی خانه ملت در روز یکشنبه و در بررسی صلاحیت وزرای کابینه دوازدهم، به عباس آخوندی رای اعتماد دادند. آخوندی توانست با کسب ۱۹۸ رأی موافق، ۷۵ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۸ نماینده حاضر، برای دومین بار به عنوان وزیر راه و شهرسازی برگزیده شود. در چهارسال گذشته آخوندی، عملکرد آخوندی همواره با مخالفت های فراوانی روبه رو بوده است و حتی عده ای بر سر تصادفات قطار خواهان استعفاء وی شدند. در این جا عملکرد وی در دوره گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم و سعی می کنیم که تصویری از عملکرد آینده این وزارت خانه ترسیم کنیم.

به گزارش تابناک اقتصادی، عباس آخوندی متولد نجف و نوه ی علامه عبدالحسین امینی است. وی فعالیت سیاسی خود را در اوایل انقلاب و با عضویت در اولین شورای مرکزی جهاد سازندگی شروع کرد. در آن زمان وی مسئولیت امور استان‌ها را بر عهده داشت و پس از شروع جنگ ایران و عراق مسئولیت پشتیبانی جبهه‌های جنگ را نیز برعهده گرفت. در مرداد ماه سال ۱۳۶۱ آخوندی به عنوان معاون سیاسی و اجتماعی وزیر کشور برگزیده شد. وی در این دوران دبیری شورای امنیت کشور، ریاست شورای تأمین ویژه غرب کشور، ریاست ستاد مرزها، ریاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، ریاست شورای هماهنگی امور افاغنه، برگزاری انتخاب اولین دوره مجلس خبرگان، برگزاری چهارمین دوره ریاست جمهوری ایران و دومین دوره مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد. در بهمن ۱۳۶۵ آخوندی به عنوان مشاور رئیس بنیاد مسکن و مسئول بازسازی مناطق سیل‌زده و در بهمن ۱۳۶۶ به عنوان رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منصوب شد.

آخوندی، هر بار بهتر از بار قبل

پیش از نشستن بر کرسی وزارت راه و شهرسازی در دولت روحانی، آخوندی پیشتر تجربه وزارت را در دولت ششم کسب کرده بود. وی در دولت دوم آيت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی منصوب شد. در دولت اول روحانی او توانست با کسب ۱۵۹ رای از ۲۸۴ رای ماخوذه تصدی وزارت راه و شهر سازی را به دست آورد. وی در این دوران دوبار استیضاح شد، یک بار توسط مجلس نهم و یک بار توسط مجلس دهم، ولی در هر دو بار او توانست مجددا اعتماد نمایندگان مجلس را جلب کند و به وزارت خود ادامه دهد.

پیش از این در طرح استیضاح آخوندی در مجلس دهم، اغلب امضا کنندگان از طیف نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری بودند، ولی ناکام ماندن این استیضاح را می توان حاصل عملکرد فراکسیونی دانست. اجماع نمایندگان حامی دولت که در دو فراکسیون مستقلان ولایی و اصلاح‌طلبان(امید) حضور دارند، یکی از موثرترین ابزارهایی بود که به ابقای آخوندی در وزارت راه کمک کرد. این بار نیز عباس آخوندی که یک اعتدالگراست، احتمالا توانسته است رای اکثریت منتخبین اصلاح طلب مجلس را به خود اختصاص دهد. همچنین وی احتمالا در بین منتخبین اصولگرا جایگاه چندانی نداشته و باقی رای خود را نیز از منتخبین مستقل، اقلیت های مذهبی و 3 نماینده مشترک میان لیست ها کسب نموده است. مقایسه آرای اعتمادی که به آخوندی از سال ۹۲ داده شده است نشان می دهد که او در هر بار توانسته نمایندگان بیشتری را با خود همراه کند. در سال ۹۲ برای پست وزارت و در سال ۹۴ و ۹۵ برای دو استیضاح ناموفق، او توانسته از نمایندگان به ترتیب ۱۵۹، ۱۷۵ و ۱۷۶ رای اعتماد کسب کند و اینبار این عدد به ۱۹۸ رای ارتقا یافته است. نکته ای که نباید از آن غافل بود تاثیر رای کمیسیون عمران به وی میباشد. به نظر می رسد که آخوندی توانسته است اعتماد نمایندگان این کمیسیون را به خود جلب کند.

شاید برای پیش بینی عملکرد وی در دولت دوازدهم، بهترین شواهد و مدارکی که در دست باشد، نحوه ی عملکرد و مدیریت زنگنه در ۴ سال گذشته باشد. مهمترین اقداماتی که در ۴ سال گذشته از سوی وزارت نفت صورت گرفته را شاید بتوان به این صورت لیست کرد: شکستن حبس شبکه ریلی و گسترش آن به فراسوی مرز های کشور، توسعه بخش ریلی، فرودگاهی و نوسازی ناوگان هوایی و جاده‌ای، کاهش میزان تلفات جاده ای، طراحی بافت ها تاریخی و فرسوده، رشد ۳۲.۴ درصدی صادرات غیرنفتی از بنادر کشور و همچنین رشد 1.4 درصدی پروازهای کشور، تجهیز بیش از 16 کیلومتر راه‌های روستایی و بهره‌برداری از بزرگترین پایانه کشور، تأمین مسکن اقشار آسیب‌پذیر و کم‌درآمد جامعه و همچنین بازنگری طرح جامع مسکن به عنوان نقشه راه ارتقاء مسکن در کشور.

در مقابل این اقدامات، مهمترین نقد هایی که در دوره پیش به آخوندی وارد شده است رکود در بخش مسکن و عدم داشتن نگاهی مدون و مشخص برای رفع مشکل مسکن، سانحه ریلی قطار مشهد-تبریز و کشته شدن ۴۷ نفر از هموطنان، و وضعیت نا بسامان مسکن مهر بوده است. در ۵ آذر ۱۳۹۵، قطار سمنان به مشهد از پشت به قطار تبریز به مشهد که در همان ریل متوقف بود، برخورد کرد و در پی آن ۴۷ نفر کشته و ۱۰۳ نفر نیز مصدوم شدند. پس از این حادثه، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «همه مسافران تحت پوشش بیمه‌اند و از این نظر جای هیچ نگرانی نیست.» این در حالی ست که بسیاری ضعف مدیریتی را عامل این حادثه می دانستند و خواهان استعفاء آخوندی از سمت وزارت بودند. 

حال به نظر می رسد که بعد از انتخاب مجدد وی، آخوندی سعی کند که در همان مسیر قبلی پیش برود و بیش از هر چیز بر روی  مشکلات مسکن و نوسازی ناوگان هوایی و ریلی و جاده ای تمرکز کند. وی اظهار داشته است که وضعیت مسکن، وضعیت خوبی نیست و باید به آن رسیدگی جدی شود. می توان گفت که اصلی ترین برنامه های او، همان طور که خود اعلام کرده است، افزایش سهم ترانزیت ایران در سیستم حمل و نقل منطقه، بهبود فرآیند جابه‌جایی بین مرزی در حوزه بار و گردشگری، تشویق برقراری خطوط دریایی، هوایی، زمینی و ریلی در حوزه ایران و جهان اسلام، تسهیل دسترسی آزاد به شهروندان به اطلاعات حوزه راه، تکمیل زیرساخت‌ها و افزایش طول خطوط اصلی ریلی، نوسازی و تکمیل سامانه‌های ارتباطی، تجهیز و توسعه امکانات بنادر، اجرای طرح جامع پارک‌های لجستیکی، ارتقاء رویکرد بازرگانی بخش خصوصی از طریق واگذاری مدیریت بنادر با آنها، جلب سرمایه گسترده ملی و بین المللی در فرودگاه امام و هفت فرودگاه دیگر، کاهش شدت مصرف سوخت، فراهم آوردن زمینه‌ی تولید مسکن مطابق برنامه ششم، توسعه مسکن روستایی، تکمیل واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر واجد متقاضی و هماهنگی جهت احداث خدمات زیربنایی مورد نیاز این واحدها می باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی