بازدید 44559
۵

طرح حذف طلاق از شناسنامه به کجا رسید؟

کد خبر: ۷۲۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱ 23 August 2017
بعد از اعتراضاتی که طرح ثبت‌احوال درخصوص حذف واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه به همراه داشت سخنگوی سازمان ثبت احوال این طرح را نیازمند اصلاح قانونی دانست. موضوع حذف طلاق از شناسنامه‌ها در حالی مطرح شد که سازمان ثبت احوال براساس ماده ۳۳قانون، موظف است تا وقایع ۴گانه فوت، تولد، ازدواج و طلاق را به هر تعداد که باشد، در شناسنامه افراد ثبت کند.

به گزارش همشهری آنلاین، چندی قبل بودکه سازمان ثبت احوال از پیش‌نویس طرحی خبر داد که براساس آن واژه طلاق از شناسنامه زنان مطلقه حذف می‌شد اما این رویداد در آرشیو این سازمان باقی می‌ماند. مخالفان این طرح عقیده داشتند که چنانچه این اقدام ثبت احوال رنگ و بوی قانونی به‌خود بگیرد درصورتی که ازدواج اول توسط زوجه مخفی شود و زوج نیز درصدد استعلام گرفتن از ثبت احوال نباشد، بعد از شروع زندگی مشترک و مشخص شدن ازدواج قبلی زوجه این ازدواج نیز با مشکلاتی مواجه شده و حتی آمار طلاق نیز در کشور زیاد شود.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری نیز نظر مساعدی نسبت به این موضوع ندارد.اشرف گرامی‌زادگان، معاون حقوقی این وزارتخانه معتقد است این پیشنهاد سازمان ثبت احوال در تضاد با مناسبات اجتماعی کشورمان است و باید توسط کارشناسان خبره ابعاد حقوقی این ماجرا مورد بررسی قرار بگیرد.

گرامی‌زادگان با اشاره به اینکه این موضوع در معاونت حقوقی معاونت امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد، به همشهری گفت: نظرات موافق و مخالف این موضوع مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت و نتیجه به اطلاع عموم می‌رسد. اما چنانچه این مسئله در معاونت حقوقی هم با شرایطی رأی بیاورد آن وقت به دولت ارجاع شده و در دولت نیز مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت برای رأی‌گیری به مجلس فرستاده خواهد شد.گرامی‌زادگان تأکید کرد: این موضوع تا وقتی قانونی نشده قابلیت اجرایی را ندارد.

لزوم اصلاحات قانونی برای حذف طلاق


سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال نیز معتقد است: اصلاحات قانونی اجرای طرح حذف ثبت طلاق از شناسنامه باید در خانه ملت انجام گیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی خانواده‌ها نگران احتمال سوءاستفاده از این موضوع هستند، گفت: درصورتی که بانک اطلاعات ثبت احوال که هم‌اکنون در 200هزار نقطه از کشور فعال است و دفاتر ثبت احوال با این پایگاه در ارتباط بوده و استعلام‌های لازم را می‌توانند بگیرند، در این طرح تقویت شود، شاید دغدغه بسیاری از خانواده‌ها برطرف شود.

ابوترابی گفت: باید سازوکار استعلام هویتی (طلاق و ازدواج) و احراز درستی اظهارات افراد شدنی شود، تا این طرح اجرا شود. وی با بیان اینکه اجرای این طرح نیاز به فرهنگسازی زیادی دارد، ادامه داد: هم‌اکنون پایگاه اطلاعات ثبت احوال فعال است و چنانچه این طرح اجرا شود، خانواده‌ها می‌توانند از طریق این پایگاه و دفاتر ثبت احوال، استعلام لازم را دریافت کنند.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور تصریح کرد:‌ این طرح 2 بعد دارد، چرا که بسیاری از جوانان و افراد هستند که برای ازدواج مجدد خود یا از اینکه در سطح جامعه با عنوان مطلقه زندگی کنند، نگرانی‌هایی دارند که باید به دغدغه این افراد هم توجه کرد.

پیامدهای حذف طلاق از شناسنامه زنان مطلقه


محمود سالارکیا، حقوقدان: هر اقدامی مسلما با یکسری معایب و مزایا همراه است. از آنجا که متأسفانه ما با آمار بالای طلاق در کشور روبه‌رو هستیم و حتی بسیاری از عقدها قبل از شروع زندگی مشترک به طلاق منجر می‌شود، لذا چنین طرحی می‌تواند در جهت صیانت از حق و حقوق زنان بسیار مؤثر و مفید باشد. این طرح نیز به همین منظور تدوین شده تا خانم‌هایی که به هر دلیلی طلاق گرفته‌اند برای ادامه زندگی با مشکلی روبه‌رو نشوند. اما یک نقص اساسی نیز وجود دارد و آن کتمان حقیقت است.

زیرا با اجرای این طرح زنان مطلقه به راحتی می‌توانند طلاق خود را به هنگام ازدواج دوم از همسرشان پنهان کنند. لذا اگر یک خانم مطلقه چنین رفتاری از خود نشان دهد و همسرش نیز بعدها با این مسئله روبه‌رو شود، مسلما ادامه زندگی‌شان با مشکل روبه‌رو خواهد شد و دوامی نیز نخواهد یافت. اگرچه این طرح راه بررسی و تحقیق را برای همسران نبسته است و درصورت تصویب و اجرایی شدن آن مرد می‌تواند برای اطمینان خود از ثبت احوال استعلام کند ولی فراموش نشود که بنای یک زندگی براساس اعتماد و صداقت است. وقتی در ابتدای زندگی این اعتماد و صداقت نباشد مسلما ادامه آن با مشکل همراه خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۵
طرح خوبیه ، حرف حدیثش واسه خانوما کمتر میشه
چرا همیشه جامعه ما باید نگران پیامدهای کارهای مثبت باشد. چرا کسی به پیامدهای منفی ثبت طلاق در شناسنامه زنان توجهی نمکیند. متأسفانه تجربه ثابت کرده بسیاری از مردان چه در سازمانهای دولتی و چه در سازمانهای خصوصی و چه در اجتماع، چشم طمع به این افراد دارند . چرا در جامعه ما کسی به درد خانم های آسیب دیده از طلاق توجهی نمی کند. به چه جرمی باید همیشه عنوان طلاق در هویت ایشان درج گردد. طلاق جرم نیست ولی فرهنگ ما پذیرش و جنبه لازم در برخورد با این افراد را ندارد. به فرض اینکه شاید یک روزی یک نفری به فکر ازدواج با این گونه افراد بیفتد باید این عنوان دایمی شود. خیلی کسی خیلی اعتماد ندارد استعلام بگیرد چرا همیشه هزینه راحتی دیگران را یک عده دیگری باید پرداخت کنند. این مسأله کاملا به دور از عدالت است. خواهش می کنم نظرم را ثبت کنید. با تشکر
بسمعه تعالی
افرادی که ازدواج کردن و در هر صورت عقد کردن بایستی مشخص شود و حذف طلاق از شناسنامه ریاکاری محض است.
خوب این موضوع فکر نمیکنم کار خیلی پیچیده ای باشه
مثل ازمایش قبل ازدواج که اجباریه استعلام ازدواج قبل رو هم اجباری کنن مشکل به سادگی حل میشه
الان دیگه همه چی الکترونیکیه خیلی راحت جواب میده
اینطور طرح ها در جوامعی موفقیت آمیز میشه که همه صداقت داشته باشندو در مورد گذشته خود با فرد پیش روی خود صادق باشندکه متآسفانه در جامعه کنونی ما بصورت کامل ،چنین نیست.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر