بازدید 3043

۷۳هزارهکتار بافت فرسوده شهری چشم انتظار ساخت وساز

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه کشور سالانه به ۱۵۰ هزار مسکن جدید نیاز دارد،گفت:بی توجهی به نیاز انباشت شده در حوزه مسکن فنر قیمت ها را رها کرده و شاهد جهش نرخ ها در این حوزه خواهیم بود.
کد خبر: ۷۲۴۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴ 23 August 2017
مجید کیان پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اولویت های دولت در بخش مسکن، گفت: کشور سالانه به 100 تا ۱۵۰ هزار مسکن جدید نیاز دارد تا انباشت تقاضا در این زمینه صورت نگیرد؛ از این رو اولویت نخست وزارت راه و شهرسازی باید توجه به این مهم باشد.

نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برای خانه اولی ها علاوه بر تامین فایل خرید مسکن باید مسکن اجاره ای نیز درنظر گرفته شود، افزود: دولت باید بتواند بسته حمایتی تامین مسکن را داشته باشد که از طریق مسکن استیجاری و یا خرید نیازهای این بخش را پاسخ دهد.

مسکن موضوعی فرابخشی است

وی با تاکید بر اینکه پاسخ دادن به نیاز جامعه در حوزه مسکن نیازمند ارایه بسته سیاستی حمایتی مناسبی از سوی دولت است، تصریح کرد: بسته حمایتی دولت باید متناسب با نرخ درآمد جامعه هدف بوده و از سوی تمامی دستگاه ها و نهادهای متولی نیز پیگیری شود.

کیان پور با اشاره به اینکه مسکن موضوعی فرابخشی است و ساماندهی به آن نیازمند تعامل دستگاه ها و سازمان های مختلف است، افزود: دولت باید سهم هر بخش و سازمان را در این باره مشخص کند؛زیرا مسکن موضوعی فراجناحی و فرابخشی است.

وی با بیان اینکه دولت باید در بخش مسکن نقش تسهیل گری داشته باشد و از اهرم سیاست گذاری استفاده کند،گفت: سیاست گذاری توأم با حمایت از سوی دولت می تواند نقش مهمی در تولید مسکن و تحویل آن به بهره‌برداران داشته باشد.

ساخت و ساز در بافت فرسوده از هزینه های جانبی تولید مسکن می کاهد

کیان پور با اشاره به ظرفیت های کشور در حوزه مسکن، افزود: اولین ظرفیت بالقوه شهری برای افزایش تولید مسکن بافت فرسوده است؛زیرا از پتانسیل های خوبی برخوردار بوده و می تواند هزینه های جانبی از جمله تامین زیرساخت ها را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه بافت فرسوده شهری در حدود ۷۳ هزار هکتار است، تصریح کرد: اگر بخواهیم تراکم نفر در جمعیت را در این بخش ها در نظر بگیریم؛آمادگی برای ساخت سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار واحد مسکن با توجه به محیا بودن آب، برق، گاز و سایر ملزومات در آن ها وجود دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم،با تاکید براینکه ساخت و ساز در بافت فرسوده نیازمند همراهی بانک ها و تسهیلات دهی است، گفت:تسهیلات دهی در این بخش و برخی ملاحظات از جمله ارایه مشوق ها از سوی شهرداری و حذف عوارض می تواند ساخت وساز در بافت فرسوده را سرعت ببخشد.

در نظرگرفتن تسهیلات از سوی بانک مرکزی بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت فرسوده ترقیب می کند

کیان پور با بیان اینکه استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت وساز در بافت فرسوده لازم است، افزود: بخش خصوصی زمانی وارد این حوزه می شود که برای آن صرفه اقتصادی و تولید ثروت داشته باشد؛از این رو باید جاذبه و انگیزه ای برای این بخش ایجاد شود.

وی ادامه داد: یکی از جاذبه هایی که برای بخش خصوصی باید ایجاد شود درنظرگرفتن خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای این بخش تا به این ترتیب تسهیلاتی برای آغاز فعالیت بخش خصوصی ارایه شود.

کیان پور افزود: شهرداری ها هم باید عوارض ساخت و ساز در بافت فرسوده را رایگان کرده تا به این ترتیب قیمت تمام شده ملک کاهش یابد و ساخت وساز در این بافت ها انجام شود.

اجرای طرح جامع مسکن مدنظر دولت دوازدهم باشد

وی با بیان اینکه دولت دوازدهم در حوزه مسکن باید قبل از ارایه هر طرح جدیدی به طرح جامع مسکن کشور توجه کند، گفت: برنامه ریزی برای تولید مسکن باید با توجه به میزان جمعیت متقاضی،چرخه بهره برداری از مسکن و همچنین ضریب نفوذ آن باشد تا به این ترتیب عرضه و تقاضا در یک نقطه همدیگر را ملاقات کنند.

نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر برنامه ریزی در حوزه تولید مسکن صورت نگیرد؛انباشت و دپوی تقاضای مسکن صورت گرفته که پس از مدتی فنر قیمتی را رها می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل