بازدید 3553
اقتصاد در گذر زمان

از شکایت وزیر مختار انگلیس از راه‌های جنوب ایران تا امضاء موافقتنامه صنعتی و بازرگانی بین ایران و سوئد

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۴۰۵۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 23 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی اولین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

1 شهریور 1290، وزیر مختار انگلیس در تهران تحت یادداشتی شدید‌اللحن از راه ‌های جنوب ایران که موجبات چپاول کالای تجار هندی و انگلیسی شده است شکایت کرد و از دولت چاره‌ جویی خواست.

1 شهریور 1300، کلیه وسایل نقلیه در خراسان به دستور کلنل پسیان مصادره و ضبط شد.

1 شهریور 1310، سیدحسن تقی‌ زاده وزیر مالیه، عبدالحسین هژیر را به سمت مفتش دولت در بانک مالی منصوب کرد.

1 شهریور 1321، احمد قوام نخست وزیر کابینه را ترمیم کرد و باقر کاظمی و جواد عامری جای وزرای قبلی دارایی و کشور را گرفتند.

1 شهریور 1332، سرلشکر زاهدی، کابینه خود را تشکیل داد که در آن علی امینی وزیر دارایی بود. بسیاری دولت زاهدی را کابینه کودتا می‌ خوانند. او به کسانی که به او در رسیدن به قدرت یاری داده بودند مقام و منصب و امتیازهای متعدد اعطا کرد.

1 شهریور 1335، ادارات ثبت کل که پانزدهم مردادماه به دستور گلشاییان وزیر دادگستری تعطیل شده بودند با ساختار و تشکیلات جدید آغاز به کار کردند.

1 شهریور 1343، نخستین گروه سپاه بهداشت که جزو برنامه‌ های «انقلاب سفید» بود تشکیل شد و جراید در این روز نوشتند: نخستین دوره سپاه بهداشت در صد گروه پزشکی و کمک پزشکی تشکیل شد.

1 شهریور 1349، كليه دارايي ‌هاي تيمور بختيار كه حدو 5 ميليارد ريال برآورد مي‌شود به نفع دولت مصادره شد.

1 شهریور 1354، ایران و سوئد یک موافقتنامه صنعتی و بازرگانی امضا کردند.


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان