اروپا اخیرا با دهها مورد از حملاتی روبرو شده است که در آن رانندگانی با استفاده از یک ماشین یا کامیون به سمت عابران پیاده یورش بردهاند و از جمله آنها میتوان به حمله هفته گذشته در بارسلونا اشاره کرد اما شهرها عجلهای برای تغییر چیدمان خود با هدف کاهش خطرات از خود نشان ندادهاند.
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، نگرانی در مورد هزینهها و ترس از اینکه تهدیدات امنیتی چهره شهرها را تغییر داده و تبدیل به مانع شود و نیز عدم تمایل برای ایجاد اخلال در زندگی روزمره جزو دلایلی است که کارشناسان امنیتی، مدیران و مقامهای شهری به آن اشاره میکنند.
الس آمپ، معاون شهردار بروکسل، با اشاره به شهری در کرانه غربی که فلسطینیها و شهرکنشینان اسرائیلی اغلب از طریق موانع بتنی و فولادی جدا میشوند، گفت: "ما نمیخواهیم الخلیل باشیم."
او گفت، در بروکسل ۴۵ هکتار از مناطق عابر پیاده وجود دارد که بسیاری از آنها دارای خیابانهای باریک هستند و نصب موانع برای وسایل نقلیه در بسیاری از این خیابانها دسترسی ساکنان آنها را به شدت محدود میکند. معاون شهردار بروکسل تاکید کرد: شما نمیتوانند تمام خیابانها را ببندید. شما باید زندگی کنید و خریدهایی دارید که باید برایتان ارسال شود. باید تعادلی میان تدابیر امنیتی و شرایط ساکنان در یک شهر ایجاد شود.
آمارهایی از میزان سرمایهگذاری در اروپا در بخش تدابیر امنیتی فیزیکی در خیابانها وجود ندارد اما دو شرکت متخصص در فروش تجهیزات امنیتی میگویند که رشد ناگهانی در بازار آنها قابل پیشبینی است.
در همین حال مقامهای بارسلونا میگویند، حصول اطمینان از امنیت کامل غیر عملی است. این واکنش پیش از آن مطرح شد که ساکنان این شهر پس از حمله پنجشنبه گذشته یک خودرو علیه عابران که ۱۳ کشته بر جای گذاشت از آنها خواستند تا برای جلوگیری از دسترسی وسایل نقلیه به پیادهروها تدابیری بیندیشند. مسوول امور داخلی در منطقه کاتالوینا اخیرا گفته است: نمیتوانیم کل بارسلون را با بلوک پر کنیم.
در شهر نیس فرانسه هم پس از حمله در روز جشنهای ملی تدابیر امنیتی و ترافیکی جدیدی اعمال شده است. در آن روز راننده یک کامیون به سمت عابران پیاده حرکت کرد و باعث کشته شدن ۸۶ تن شد. از سوی دیگر لندن شهری است که سرمایهگذاری هنگفتی در بحث ایجاد امنیت کرده است اما این مانعی در وقوع حمله نبوده است.