بازدید 21349
۳
هاآرتص عنوان کرد؛

بازیگر جدیدی که قرار است با ایران و ترکیه در سوریه مقابله کند!

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلبی به ورود غافلگیرکننده بازیگر جدیدی در عرصه تحولات سوریه پرداخته است. این بازیگر جدید مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی است. بازیگری که تاکنون سعی داشته نقش بی طرف را در بحران سوریه بازی کند و در مواقعی نیز از ماندن بشار اسد در قدرت حمایت کرده است؛ اما اکنون این بازیگر بی طرف بنا به تحلیل این روزنامه اسرائیلی قرار است نقش فعالتری بازی کند؛ نقشی که گویا در تضاد با نقش ایران و ترکیه است.
کد خبر: ۷۲۳۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۱ 22 August 2017
روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» در مطلبی به ورود غافلگیرکننده بازیگر جدیدی در عرصه تحولات سوریه پرداخته است. این بازیگر جدید مصر به رهبری عبدالفتاح السیسی است. بازیگری که تاکنون سعی داشته نقش بی طرف را در بحران سوریه بازی کند و در مواقعی نیز از ماندن بشار اسد در قدرت حمایت کرده است؛ اما اکنون این بازیگر بی طرف بنا به تحلیل این روزنامه اسرائیلی قرار است نقش فعالتری بازی کند؛ نقشی که گویا در تضاد با نقش ایران و ترکیه است.
 
به گزارش «تابناک»؛ هاآرتص در این مطلب به بررسی افزایش نقش مصر در تحولات سوریه پرداخته و نوشته است: یک بازیگر جدید و غافلگیرکننده در حال ورود به عرصه تحولات میدانی سوریه و نقش آفرینی در ادامه بحران است. این بازیگر جدید، مصر است که تا پیش از این، در تثبیت آتش بس های داخلی در سوریه نقش بسزایی داشت.
 
مصر پس از کسب مجوز از روسیه و عربستان، مذاکراتی بین مخالفان سوری و نظام تحت حاکمیت بشار اسد در منطقه غوطه شرقی دمشق و شمال حمص برگزار کرد. این کشور در هر مذاکره ـ اولی در 22 جولای و دومی در اوایل اگوست ـ موفق به امضای آتش بس میان دو طرف شد.
 
این رسانه اسرائیلی در ادامه با مهم دانستن مداخله مصر در سوریه نوشت: دو منطقه یاد شده جزو مناطق امنی بودند که پیشتر روسیه، ترکیه و ایران با هماهنگی واشنگتن بر سر کاهش تنش در آن توافق کرده بودند. اسرائیل مداخله مصر در سوریه را مهم می داند، زیرا این تلاش ها برای مقابله با نفوذ ایران در سوریه در حال انجام است.
 
بازیگر جدیدی که قرار است با ایران و ترکیه در سوریه مقابله کند! 
 
هاآرتص در ادامه تأکید کرد: هر کشوری که متعهد به قطع نفوذ ایران در سوریه باشد، در راستای منافع اسرائیل قدم برداشته است. این امر به ویژه هنگامی مهم است که این کشور مصر باشد؛ کشوری که شریک اسرائیل در «جنگ با تروریسم» در سینا و یک متحد (همراه با عربستان سعودی و اردن) است که می تواند با تهدید ایران در سوریه مقابله کند و  نیز مانع خطر تجزیه سوریه توسط کانتون ها (کردها) شود!
 
هاآرتص افزود: اسرائیل در چند ماه اخیر درگیر بحث با آمریکا و روسیه برای ایجاد آتش بس و منطقه کاهش تنش در جنوب و جنوب غرب سوریه بوده است و در همین راستا نیز در تعطیلات آخر هفته، یک هیأت امنیتی اسرائیل به ریاست رئیس سازمان اطلاعاتی موساد به واشنگتن سفر کرد و قرار است، روز سه شنبه (امروز) دیداری نیز بین بنیامین نتانیاهو با رئیس جمهوری روسیه برگزار شود.
 
بنا بر ادعای هاآرتص، در این مذاکرات، اسراییل احتمالا ابرقدرت ها را تشویق خواهد کرد تا مصر را برای مداخله در سوریه تشویق کنند و از این طریق، یک شریک دیگر عربی (در کنار اردن) را که با منافع اسرائیل در سوریه همراه است، با تل آویو همراه کنند.
 
این مطلب در ادامه به سفر هیأت تجاری بزرگ مصری در هفته جاری به دمشق برای شرکت در نمایشگاه بین المللی سوریه نیز اشاره کرد و نوشت: ولید معلم وزیر خارجه سوریه ضمن قدرانی از مشارکت مصری ها در این نمایشگاه، گفت: سطح شرکت کنندگان و تعداد اعضای هیأت مصری، نشان دهنده تمایل قاهره برای تقویت مناسباتش با سوریه است.
 
این روزنامه اسرائیلی در ادامه، چنین کاری از سوی این هیأت بزرگ مصری در سوریه را حاوی یک پیام سیاسی روشن دانست؛ پیامی که نشان می دهد، عبد الفتاح السیاسی بر باقی ماندن اسد در قدرت تأکید دارد، به گونه ای که مصر چندی پیش درخواست عربستان را برای تغییر مواضعش در قبال دمشق و سرنگونی اسد به عنوان پیش شرطی برای هرگونه راهکار سیاسی در سوریه نپذیرفت.
 
در همین راستا، در پی حمایت مصر از طرح روسیه درباره سوریه در سازمان ملل نیز عربستان برای مجازات قاهره، صادرات نفت به این کشور را متوقف کرد و همین باعث شد، قاهره با تقویت مناسباتش با مسکو، در پی یافتن منابع جدیدی برای خرید نفت و گاز شود. این در حالی است که پس از رئیس جمهوری دونالد ترامپ، آمریکا نیز بار دیگر حمایتش را از قاهره و السیسی اعلام کرده بود.
 
بازیگر جدیدی که قرار است با ایران و ترکیه در سوریه مقابله کند! 
با وجود این، روسیه و آمریکا نتوانستند جایگزینی برای روابط سیاسی و اقتصادی مصر و عربستان و منافعی که این دو کشور را به هم گره زده، شوند؛ بنابراین، روابط قاهره و ریاض پس از آن رو به بهبودی گذاشت که مصر به صف عربستان و امارات در محاصره قطر پیوست و سعودی ها این اقدام را مهمتر از مسأله سوریه توصیف کردند.
 
عربستان اعتراف کرد که نمی تواند نه به لحاظ نظامی و نه سیاسی، جنگ سوریه را یکسره کند. همچنین به خوبی می دانست که سیاست حمایت از گروه های مخالف اسد نیز به یک نتیجه واقعی و موفقیت آمیز منجر نخواهد شد. همان طور که سیاستش در توقف حضور ایران در سوریه بی نتیجه ماند؛ لذا اکنون زمانی است که مصر باید وارد عمل شود.

در همین زمینه، هاآرتص در ادامه نوشت: زمانی که ترکیه وارد جنگ سوریه شد و در کنار ایران و روسیه قرار گرفت، ریاض نیز تصمیم گرفت با تغییر سیاست های راهبردی خود، مصر را وارد میدان کند و در مقابل مداخله ترکیه و ایران در جنگ سوریه قرار دهد.

برای روسیه این مسأله بسیار مهم است. بر اساس برخی گزارش ها، مصر در حال تلاش برای تغییر روابط با سوریه است. اگر واقعا این اتفاق حادث شود و مصر زمینه عادی سازی روابطش با سوریه را فراهم می کند، بدان معناست که نظام سوریه مشروعیت رسمی و عربی گسترده ای را به دست خواهد آورد. به این ترتیب مصر می تواند تلاش های رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سوریه را با مشکل روبه رو کند و از سوی دیگر، جایگزین وابستگی سوریه به عنوان یک کشور عربی به یک کشور غیر عرب یعنی ایران شود! این مسأله منجر به کاهش نقش ایران در سوریه می شود!
 
در نهایت و در نقد این مطلب می توان گفت: نخست اینکه مصر بازیگری نیست که توانایی مقابله با ایران و همچنین ترکیه را در سوریه داشته باشند؛ کما اینکه عربستان و اسرائیل نیز تاکنون نتوانستند به اهداف مورد نظر خود در این کشور دست یابند؛ دوم آنکه بعید به نظر می رسد نظام سوریه بخواهد با نگرش های پان عربی، مصر را به ایران ـ که شش سال از نظام اسد حمایت کرد ـ ترجیح دهد. مسأله دیگر اینکه حضور مصر در سوریه، مسلما باعث برخورد آن با ترکیه می شود؛ موضوعی که به هیچ روی مورد موافقت روسیه و آمریکا نیست.
 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳
نوبت صحرای سینا و فرو رفتن اسراییل و مصر است.

ظهور نزدیک است...
مصر رو هم وارد بازی کنین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۱
چه شود
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی