بازدید 44828
بازرسان وزارت کار تخلفات در کارخانه چسب‌هل را تأیید کردند؛

رونمایی از ابعاد جدید تخلفات در «چسب هل» و چند ابهام کلیدی!

بازرسان وزارت کار، که ظاهرا تاکنون از قوانین عجیب و غریب وضع شده در کارخانه چسب هل بی اطلاع بودند، در پی رسانه‌ای شدن این ماجرا به این واحد تولیدی مراجعه کرده و تخلفاتی را که در آنجا صورت می‌گرفت، تأیید کردند!
کد خبر: ۷۲۳۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷ 20 August 2017
بازرسان وزارت کار، که ظاهرا تاکنون از قوانین عجیب و غریب وضع شده در کارخانه چسب هل بی اطلاع بودند، در پی رسانه‌ای شدن این ماجرا به این واحد تولیدی مراجعه کرده و تخلفاتی را که در آنجا صورت می‌گرفت، تأیید کردند!
 
به گزارش «تابناک»؛ احد حسینی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی در این باره به ایلنا گفت: روز گذشته، شنبه (۲۸ مرداد) دو تن از بازرسان این اداره کل در جریان ارزیابی شرایط شغلی کارگران کارخانه تولید مواد شیمایی و چسب هل، متوجه انجام تخلفاتی از سوی کارفرمای این واحد صنعتی شدند.

وی در گفت‌وگو با ایلنا افزود: بازرسان اداره کار با بازدید از کارخانه چسب هل صحت بنرهای نصب شده در مورد قوانین خودسرانه را تأیید کردند و در خصوص تغییر قواعد انضباطی حاکم بر این واحد تولیدی به کارفرما تذکرات لازم را دادند.

حسینی با بیان اینکه عمده این تخلفات در خصوص انتشار تصاویر مربوط به نصب بنرهایی در ارتباط با الزامی بودن حضور کارگران چسب‌هل در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرایم نقدی برای غایبان احتمالی بود، گفت: پس از مراجعه بازرسان صحت این مسأله تأیید و به کارفرمای چسب هل تأکید شد تا در زودترین زمان ممکن، نسبت به برچیدن این بنرها و جایگزین کردن آن با تابلو نوشته‌هایی که محتوای مطالب آنها سخنان ائمه و معصومین در مورد اقامه نماز جماعت است، اقدام کند.
 
رونمایی از ابعاد جدید تخلفات در «چسب هل» و چند ابهام کلیدی! 
وی در ادامه با پرده‌برداری از تخلفات ناگفته دیگری در این واحد تولیدی، افزود: همچینن به دلیل آنکه در این واحد صنعتی کمیته انضباطی و دستورالعمل‌های مرتبط با آن مطابق با استانداردهای قانون کار تشکیل نشده است، از نظر بازرسان اعزامی اداره کار، برخوردهای انضباطی که در خصوص کارگران متخلف احتمالی از بابت ریختن زباله و ته‌سیگار و مازاد مایعات آب‌سردکن در نظر گرفته شده است، رفتاری مغایر قانون تشخیص داده شد و در خصوص توقف و اصلاح این شیوه به کارفرما تذکر داده شد.

مدیرکل کار استان آذربایجان شرقی با یادآوری اینکه بنا بر گزارش بازرسان اعزامی در کاخانه چسب هل، ۲۴۰ کارگر مرد و ۹۳ خانم تنها در یک نوبت کاری ساعت  ۸ و ۳۰ دقیقه بامداد تا ۱۷ مشغول به تولید انواع چسب هستند، گفت: از آنجا که این تعداد کارگر مطابق استانداردهای قانونی از حق تشکیل نهادهای صنفی کارگری برخوردارند، به کارفرمای کارخانه چسب هل توصیه شد تا هرچه زودتر در مورد تشکیل سریعتر شورای اسلامی کار همکاری لازم را انجام دهد.

این مقام دولتی همچنین از هماهنگی با واحد بازرسی کار برای بررسی شرایط حفاظت فنی و بهداشت کار کارگران کارخانه چسب هل خبر داد و گفت: مقررات انضباطی حاکم در این واحد تولیدی از جانب کارفرما خودسرانه و مغایر با قوانین کار و آیین نامه‌ها نوشته شده است؛ بنابراین، باید هرچه زودتر این روند نادرست متوقف شود تا آن زمان بازرسی‌ اداره کار از این کارگاه همچنان ادامه خواهد داشت.

این در حالی است که این مقام از چرایی مکشوف نشدن این تخلفات آشکار تا پیش از انتشار تصادفی برخی تصاویر این کارخانه سخنی به میان نیاورد؛ اتفاقی که به باور بسیاری از مردم، ناشی از کوتاهی بزرگ ناظران قانونی و مماشات با متخلفان است و جا دارد با ورود مدعی العموم به این ماجرا و تشکیل پرونده قضایی برای متخلفان، پاسخ داده شود.

درخواستی که از جانب برخی فعالان کارگری نیز مطرح شده و به باور ایشان، نشان از کوتاهی مسئولان در آشنا کردن کارگران با حقوق اولیه شان دارد؛ اشکالی بزرگ که هرچند قابل پیگیری در مراجع قانونی به نظر نمی‌رسد، برای نشان دادن اوضاع وخیم صنف کارگران، کفایت می‌کند؛ قشری که برای تأمین معاش خود مجبورند به رفتارهای سلطه جویانه نیز تن در دهند و تنها زمانی گوشه هایی از رنج هایشان برملا می‌شود که پای اتفاقات و حوادث در میان باشد.

درست مثل ماجرای قوانین عجیب و ظالمانه این کارخانه که اگر فرماندار برای بازدید از آنجا نرفته و تصاویر این بازدید منتشر نمی‌شد، معلوم نبود آیا کشف شده و مورد رسیدگی قرار می‌گرفت یا خیر. با این ملاحظه که می‌بینیم مراجعه فرماندار و همراهان وی به این کارخانه نیز به کشف این حقیقت تلخ منجر نشده و آنچه اعزام بازرسان اداره کار به کارخانه هل و تذکرهای متعدد به مالکان و مدیران کارخانه را منجر شده، کنجکاوی کاربران فضای مجازی بوده و بس!
 
بخت و اقبالی که معلوم نیست، چند کارگر دیگر در چند مجموعه دیگر از آن بی بهره بوده‌اند و در نتیجه آن مجبورند با قوانین من درآوردی و ظالمانه کارفرمایانشان بسازند و دم برنیاورند. کارگرانی که حتی اگر ظلم رفته به ایشان رسانه ای شده و واکنش به دنبال داشته باشد، نهایتا به چند تذکر به کارفرمایانشان ختم می‌شود؛ درست مثل فرجام کارخانه چسب هل و قوانین عجیب و غریب و غیر انسانی‌اش!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۶۵
اگر شرکت خصوصیه به بازرسان چه ربطی داره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
مشخصه اصلا از قوانین اداره کار با خیر نیستید دوست عزیز اصلا ربطی به خصوصی و دولتی نداره یادتون نره اقتصاد باید خصوصی باشه و دولت ها ناظرانی برای عدم خلاف فعلان اقتصادی و پیش برد اهداف اقتصادی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
شرکت خصوصی هم باید در چارچوب قوانین فعالیت کند و خصوصی بودن شرکت به معنای آزاد بودن برای انجام هر کاری نیست
جلوی حرکت بخش خصوصی را نگیرید، در این کارخانه با نماز اجباری، بهره وری تولید افزایش می یابد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
نماز چه ربطي به بهره وري داره يكم مطالعه كن بعد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
نماز خیلی خوبه ها من مشکلی باهاش ندارم کلا مذهب رو دوست دارم ولی یادتون نره خدا هم نمی خواد چیزی اجباری باشه فیض تو اختیار بشر هستش
از برده داری بدتر کرده
جرم مرتکب شده و باید پاسخ گو باشه
جریمه نقدی
Here is IRAN!!!
ما برای مبارزه با این چیزها یه سردار سلیمانی اجتماعی میخوایم تا حق اینارو بزاره کف دستشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
ما برای مبارزه با جهل نیاز به مطالعه داریم نه بت کردن شخصیتها
طرف خیال کرده کیم ایل سونه

ولی ما چه مردمی هستیم که هنوز نمیدونیم حقوق اولیه مان چیه / و همیشه تا کارد به استخوانمان نخورد صدامون در نمیاد. خدا میدونه این مقررات قرون وسطایی در دهها کارگاه و کارخانه دیگر وجود داره
این که این بنده خدا ایجاد اشتغال کرده جای تقدیره اما ایکاش ابتدا طریقه ارتباط و برخورد با انسانها را یاد می گرفت این که نمیشه چون سرمایه ای داره هر طور خواست هر بلایی را سرکارگز بیچاره بیاره مسلمانی یعنی حسن خلق
از اینکه چنین انسانهای شریفی در ایران زندگی میکنند واقعا از ته دل خوشحال شدم .به خاطر خدا این مدیر شریف را هم زمین نزنید.مثل محمود خیامی مثل هزاران هزار دیگر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
اول برو بردران خیامی خوب بشناس بعد اینا رو بزار تو یک کفه ترازو
در بنگاههای اقتصادی ترکیه بارها از این نوع قوانین مثلا مذهبی و یا ملیگرایانه دیده شده و حتی به جراید کشیده شده .از تبعات همگرایی بعضیها با ترکیه همین چیزهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
حرف نزنی نمی گن لالی
تا این کارخونه را تعطیل نکنید و حدود ۳۰۰ تا خانواده را به خاک سیاه نشونید ظاهرا ول کن نیستید
بعدا توقع داریم سالی یک میلیون اشتغال هم ایجاد بشه
دو زار پول داره برده داری راه انداخته. متاسفم که به خاطره شرایط بد کار برده داری راه افتاده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
آفرین بعلت کم بودن کار و درآمد مردم من جمله خودم مجبور به کار تو شرایط ناعادلانه شدیم شرایطی که کار فرما منت میذاره که اگه من نبودم شما از گشنگی می مردین در صورتی که کارفرما در درجه اول به خدمات کارمند و کارگر نیاز داره
بهترین کار اینست که کارخانه را تعطیل کنند و از کشور چین چسب وارد کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
لوس بیمزه
چقدر مردمان سختی هستید در مقابل اصلاح ناهنجارها کارفرما و کارگر به یک اندازه باید از حقوق بهره مند باشن
اگر حقوق بالایی بهشون پرداخت می کرده باز هم جای اعتراض داشت؟ اجرای این قوانین خیلی هم از خود گذشتگی لازم نداشت. بماند که مدیرعامل ش کم تجربه است و نمی دونه که نباید مطرح کو معروف بشه
توصیه شد! تذکر داده شد ! خسته نباشید؟؟ باید طرف ببرن اوین بعد هم اموالش به نفع بیت المال مصادره بشه. اصلا بایستی بررسی بشه از کجا مال و اموال بهش رسیده. ما خواهان عدالت هستیم
چی شد اینم چادرشو باد برده زیر بنر نماز خلاف میکرده
میدونید چند تا کارگاه دیگه تو کشور هست که کارفرما هی چی دلش بخواد میگه و کارگران و کارمندان مجبورند بگن چشم؟!
ما،آذربایجانیها دوستی خاله خرسه نمی خواهیم من،کارگرنیستم احتیاج،به کارهم ندارم،ولی ناموسا قول می دهم هرکس،بیاید،تبریز،کارخانه،بزتد،سوارگردنم می کنم تبریز،را می،گردانم یکسال،جلو کارخانه،اش،نماز،می،خوانم،اگرخواست،روزه،میگیرم.
نظم دان کارخانه نیز نقض قانون است؟
آیا با کسی که ته سیگار را در محوطه پرت می کند نباید برخورد شود؟ چرا بجای حمایت از این تیب شرکتها با انها برخورد می شود؟ کاش قوانین این شرکت در خیابانها و پارکهای ما هم رعایت می شد تا از این کثیفی نجات پیدا می کردیم.نتیجه این برخوردها می شود عدم سرمایه گذاری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
درسته من پیشنهاد می کنم مثل کشور دوست، چین بعد از ظهر ها کارگر ها رو فلک کنید و یا مجبور کنید از
آب توالت بخورند که فرهنگ سازی درست کرده باشیم
آقای کارخانه دار درسته کارخانه زدی برای نماز اجباری ولی کارخانه و کارگران تابع قانون کار هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
دست آقای کارخانه دار درد نکنه که چرخه اقتصادی مردم را میچرخونه کاش به این آقا می گفتید
آدم گرسنه دین و ایمون نمیشناسه ممنون که با ایجاد اشتغال دین مردم را به خودشون برگردوندید نه با اجبار!
بايد علاوه بر مدير اين شركت با اداره كار اون منطقه هم برخورد بشه كه در اين زمينه كوتاهي كردند
کجای این قوانین عجیبه? وقتی اکثر مردم هنوز زباله توی خیابان می ریزند، توی رانندگی بی نظمی و بیی احتیاطی میکنن،... وضع قوانین سخت گیرانه تنها زمانی تحملش سخت است که شما هم فرد خطاکاری باشید،در غیر اینصورت اگر فرد اهل قانون و مقرراتی هستید و در جمع افراد متخلف قرار بگیرید،حتما از قوانین سختگیرانه حمایت می کنید، مثلا اگر جریمه رد شدن از چراغ قرمز رو 2 میلیون تومان و 40 ضربه شلاق تعیین کنند، من نه تنها ناراحت نمی شوم بلکه خوشحال میشوم، اما عده ای متخلف و عده ای نمی خواهند واقعیت جامعه ایرانی را بپزیرند و ادعا متمدن بودن جامعه را میکنند، مخالفت می کنند، درود بر این مدیر با اراده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
آخ دوست کارمند یادم باشه بعد از این پستت بعلت اینکه از تایم کارمندید استفاده کردی و اومدی کامنت گذاشتی دستور بدم در ملاء عام فلکت کنند شاید عبرتی باشی برای دیگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
ساعت ارسال کامنت 11 شبه!! ساعت اداری کجا بود؟ شما هم ظاهرا توهم زدی!
وای بر کسی که چون پول دارد خود را صاحب آبرو و جان مردم می داند. باید دستش را کوتاه کرد
باز میخواهید چند کارگر را از نان خوردن بیاندازید اداره کار اگه عرضه داشت فکری به حال بیکاری میکرد
چرا فکر میکنید مردم نمی فهمند . چطور بازرسان وزارت کار با حضور سرزده و تاکنون از این بخشنامه ها مطلع نبودند مگر اینکه بازرسان محترم در مراجعه به شرکت مورد نظر فقط با مدیرعامل جلسه ناهار برگزار میکرده اند!
حالا این همه جنجال برای همین است که نماز جماعت اجباری شده !!! یعنی این همه تخلف در کاگاهها و کارخانجات دارد صورت میگیرد و جقوق کارگران ضایع میشود تا دیده گرفته میشه ، اینجور گیر دادن تعجب آوره ! البته باید با هر گونه تخلف در هر جا برخورد بشه .
رئیس این کارخانه را باید زندانی کرد!
بازرسان اداره کار که قبلا بازدید کرده اند مقصرند که اطلاع رسانی نکرده اند و علت بیان نکردن موارد خلاف توسط ایشان باید مشخص شود.
این چه خفتی است که دامان ملت را گرفته که به خاطر کسب لقمه نانی حلال بایستی برده نامردمان گردند زهی شرمساری
قصور در انجام وظیفه مسولین اداره کار مشهود و قابل پی گیری است !
تنها به این کارخانه اکتفانشود لطفا بازرسان را به تمامی کارخانه های کشوراعزام کنید.ادارات رو هم درنظر داشته باشید.
متاسفانه بدلیل بیکاری در کشور در سطح گسترده کارفرماها بخود اجازه داده اند هر قانونی که دوست دارند وضع کنند
در صورت اخراج نیز اداره کار یا برگشت به کار خواهد زد یا بیمه بیکاری برای مدتی فراهم میشود ولی واقعا این مشکلات بصورت اساسی حل شده؟
وظیفه اداره کار فقط بدلیل اینکه منافعش از طریق کارفرما تعیین میشود باید فقط در حد تذکر باشد و نظارت بر سایر موارد هیچ؟
فیلمهایی که در شبکه مجازی از فحاشی این آقا پخش شده به کارگران چرا مجازات ندارد؟مگر کارگران نباید حقوقشان مثل تمام دنیا رعایت شود ؟
آقایان بازرس اداره کار تا بحال خواب بودید؟یا منافع شما در خطر بوده؟
بسیاری از این قوانین شاید هم بدتر در بسیاری از کارخانجات و محلهای کاری وجود دارد با این تفاوت که قوانین نانوشته هستن.
چسب هل اشغالترین چسب است ام دی اف هزار مرتبه بهتر است.
کلا اگه اینجور اخبار رسانه ای نشه مسئولین اگه ببینند هم ممکنه صداشو درنیارند . بالاخره قشر کارگره و ضعفش دیگه.2تا پ نداره پول و پارتی .
درست است که قوانینی را که حداقل حقوق کارگران را نقض میکند می توان از طریق سازمان هایی مانند اداره کار و تامین اجتماعی پیگیری و برخورد کرد، ولی قوانین دیگری که طبق سلیقه مالک و در جهت اهداف کارخانه باشد هیچکونه ایرادی ندارد.
نیاوردن موبایل، الزام به ورزش و ... می تواند از حقوق ذاتی مالک و در جهت اهداف ایشان برای تمرکز و سلامت جسمانی ارزیابی شود.
در جامعه شاهد هستیم که برخی به نماز بی اعتقاد و برخی خجالت می کشند جلوی بقیه نماز بخوانند، درست است که ارزش نماز به واقعی بودن و اقامه آن به خاطر میل و انگیزه درونی است ولی اگر ما یک دکتر را هم در نظر بگیریم که به دنبال مقالات و پژوهش های علمی میرود، همین آدم زمانی که خیلی کوچک بود و قدرت تشخیص نداشت، توسط پدر و مادر خود در کلاس ابتدایی ثبت نام و الزام به یادگیری شده است. شاید اینگونه قوانین برای نماز را بشود مقرارت ابتدایی برای افرادی که خیلی از آن غافل شده اند دانست.
تا این تغییرات واصلاحات دراین کارخانه با مدیریت دیکتاتوری انجام نگرفته، تا حد ممکن مدیرعامل را بابت دیر کرد دراین امور جریمه سخت (حتی تعطیلی کارخانه با پرداخت حقوق به کارگران تا بازگشایی آن)،تنبیه کنید تا درس عبرتی باشه برای دیگر کارخانه های استثماری.واقعا تو شهر تبریز اینگونه رفتارها کمی عجیبه.
حسینی با بیان اینکه عمده این تخلفات در خصوص انتشار تصاویر مربوط به نصب بنرهایی در ارتباط با الزامی بودن حضور کارگران چسب‌هل در مراسم نماز جماعت روزانه و تعیین جرایم نقدی برای غایبان احتمالی بود، گفت: پس از مراجعه بازرسان صحت این مسأله تأیید و به کارفرمای چسب هل تأکید شد تا در زودترین زمان ممکن، نسبت به برچیدن این بنرها و جایگزین کردن آن با تابلو نوشته‌هایی که محتوای مطالب آنها سخنان ائمه و معصومین در مورد اقامه نماز جماعت است، اقدام کند.
وی در ادامه با پرده‌برداری از تخلفات ناگفته دیگری در این واحد تولیدی، افزود: همچینن به دلیل آنکه در این واحد صنعتی کمیته انضباطی و دستورالعمل‌های مرتبط با آن مطابق با استانداردهای قانون کار تشکیل نشده است، از نظر بازرسان اعزامی اداره کار، برخوردهای انضباطی که در خصوص کارگران متخلف احتمالی از بابت ریختن زباله و ته‌سیگار و مازاد مایعات آب‌سردکن در نظر گرفته شده است، رفتاری مغایر قانون تشخیص داده شد و در خصوص توقف و اصلاح این شیوه به کارفرما تذکر داده شد.
کار این بنده خدا ممکنه در برخی موارد (مثل مرخصی) با قانون کار تناقض داشته باشه ولی در مورد اجبار به نماز بنظرم نمیشه مانع شون شد. البته هیچ عقل سلیمی قبول نمیکنه که به این صورت برای نمازخون کردن افراد عمل کنیم اما اینکه مالک کارخونه رو مجبور کنیم که قوانین نماز رو برداره هم بنظرم افتادن از اون طرف بام هست. باید ایشون رو متقاعد و توجیه کرد نه اینکه اجبار کنیم.
بازرسان اداره تا بحال کجا بودن . ح.صله بازدید های دوره ای رو نداشتن یا اگر داشتن فقط توی رستورانها بوده !!!! برای صرف نهار
به چالش کشیدن نوعی تبلیغه

آگاهانه یا ناآگاهانه داری براشون تبلیغ می کنی تابناک
به اعتقاد من دولت نباید به این مسأله ورود کنه. توی مملکت ما بخش دولتی نه کار میکنه نه میذاره بخش خصوصی کار کنه! چرا؟! برای این که حضرات وارد کننده محصولات چینی حالشو ببرن!
مدیر کارخانه با پخش فیلمی اقدام به پاسخگویی کرده که در بخشهایی از آن محیط کارخانه نشان داده میشود. در زمان 5:55 دقیقه از این فیلم شخصی را از پا در وسط کاذخانه آویزان کرده اند.
آدم یاد فیلم های دهه 1940 می افته.......
چه نام کارخونه با مصماست..."Hell" : "جهنم"
نصف بیشتر قوانینش در کل مملکت جاریه و همه ما در برهه هایی از زندگی حسش کردیم. حداقلش اینه کدوم شما دوران مدرسه نماز اجباری رو تجربه نکردین؟ خب نتیجه اون تعلیم و تربیت میشه این آقای با تربیت!!
نهاد های نظارت تا حالا کجا بودن مگر از این واحد تولیدی بازدید نمی شد
واقعا وضع جریمه برای ریختن آشغال در محیط کار یک برده داری مدرنه. مگه اماراته که وضع جریمه برای ریختن آشغال براش بشه تمدن و به به و چه چه ما رو در بیاره؟
قوانین باید سختگیرانه باشد چون ما ایرانی ها همیشه عادت به کم کاری داریم ولی نباید قوانین غیر انسانی باشد.
حالا ناهار هم ميداده؟
والله من كار ايشون رو تاييد نميكنم ها ولي اينم راهش نيست ،روي عكس تووي بنر تاريخ مرداد نودوسه هست ،يعني دقيقا سه سال قبل ،يعني فكر ميكنيد همه اينها تصادفي هست ،چرا سه سال كسي هيچي نگفته ،يا الان وقت وام يا تمديد وام يا همچين چيزي هست ،سه سال ،،،،،،،،،،،،،،،،؟؟؟؟؟؟؟؟
دخترا را جمع کرده دورش تولد گرفته آخه تومسلمونی
تو تبریز کم نیستند از این کارخونه ها، بازرسی ها هم همش کشکه، بازرس میاد مورد رو میبینه، فامیلش استخدام میشه و یا کادو تقدیم می گردد. پس مشکل حل شد. به همین راحتی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی