بازدید 24390
تحلیلی بر کیفیت آرای بیطرف؛

گتوند و فراکسیون امید، سد راه تکرار حضور بیطرف در وزارت نیرو شدند!

بیطرف که پیشتر دو بار ماراتن رأی اعتماد مجلس را تجربه کرده و از آن سربلند بیرون آمده بود، امروز در حالی از راه‌یابی به کابینه بازماند که به نظر می‌رسد، میزان آرای مخالف وزیر شدن وی، معنایی فراتر از یک اتفاق سیاسی دارد.
کد خبر: ۷۲۳۳۴۰
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۱ 20 August 2017
بیطرف که پیشتر دو بار ماراتن رأی اعتماد مجلس را تجربه کرده و از آن سربلند بیرون آمده بود، امروز در حالی از راه‌یابی به کابینه بازماند که به نظر می‌رسد، میزان آرای مخالف وزیر شدن وی، معنایی فراتر از یک اتفاق سیاسی دارد.
 
به گزارش «تابناک»؛ از میان گزینه‌هایی که روحانی برای تصدی هفده وزارتخانه دولت دوازدهم به مجلس معرفی کرده بود، تنها یک تن روانه پاستور نشد؛ آن هم فردی که پیشتر حضور در بالاترین سطح اجرایی کشور در کسوت معاون وزیر و وزیر را تجربه کرده و دست بر قضا، برای تکرار همان تجربه به مجلس معرفی شده بود.

در پایان نشست های چند روزه مجلس برای بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی رئیس جمهور برای دولت دوازدهم، حبیب‌الله بیطرف با 133 رأی موافق، 132 رأی مخالف، 17 رأی ممتنع و 6 رأی باطله از مجموع 288 رأی ماخوذه، نتوانست اعتماد مجلس شورای اسلامی برای حضور در کابینه دولت دوازدهم را دریافت کند.

نیم نگاهی به آرای ریخته شده به گلدان برای بیطرف، کافی ا‌ست تا دریابیم ترکیب گروه‌های سیاسی حاضر در مجلس و مسائل جناحی عامل نخست عدم کامیابی وزیر اسبق نیرو نبوده و حتی عدم توفیق وی، نتیجه تشتت آرای سیاسی و پایگاهی بوده است، به گونه‌ای که به تعداد موافقان حضور بیطرف در وزارت نیرو، نمایندگانی مخالف رقم خوردن این اتفاق بوده‌اند.

برای فهم بهتر ماجرا کافی است در آرای دیگر گزینه های تصدی وزارت خانه های دولت دوازدهم بیندازیم تا دریابیم که نمایندگان مجلس با ترکیب اکثریت فراکسیون امید (اصلاح طلبان)، آرای بسیار چشمگیری برای برخی وزرای با گرایش اصولگرایی به ثبت رساندند؛ اما بیطرف که از جمله گزینه‌های اصلاح طلب به شمار می‌آمد، از راهیابی به دولت بازمانده است.
 
گتوند و فراکسیون امید سد راه تکرار حضور بیطرف در وزارت نیرو شدند! 
نکته‌ای که ثابت می‌کند بیطرف در جلب آرای نمایندگان هم طیف خود موفق نبوده و شکست خورده است. اتفاقی که با توجه به حضور دو دوره‌ای وی در رأس وزارت نیرو در دوران هشت ساله اصلاحات، این باور را به وجود می‌آورد که کارنامه وی در وزارت نیرو از دید نمایندگان مجلس ناموفق ارزیابی و مانع از اعتماد ایشان به وی شده است.

کارنامه ای که این روزها از دید بسیاری از کارشناسان و مردم هم ناموفق ارزیابی می‌شود و برخی نقاط منفی آن به شدت مورد توجه قرار گرفته است. از جمله ساخت سدهای فراوان در نقاط مختلف کشور که برخی شان ناموفق ارزیابی می‌شوند و در دوران اوج گیری بحران آب در کشور، انگشت اتهام بسیاری از کارشناسان و مردم به سمتشان نشانه رفته است.

امثال سد گتوند که می‌توانست موجب نادیده گرفتن شدن گرایش های اصلاح طلبی بیطرف توسط نمایندگان هم طیف وی شده و در کمال ناباوری، در نتیجه اقداماتی از جانب بیطرف، به شدت تشدید شد. وقتی وی تصمیم گرفت به جای پذیرفتن انتقادات در خصوص سد سازی یا دست کم ناموفق خواندن برخی سدهای اجرا شده در دوره خود، از سدسازی دفاع کرده و گتوند را سدی با مزیت های فراوان در کنار چند اشکال بخواند و مدعی شود آنچه اشکالات این سد را به وجود آورده، عملکرد دولت احمدی نژاد و بزرگنمایی منتقدان و رسانه ها بوده است!

با این ملاحظات عجیب نیست که می‌بینیم انتقادات به عملکرد وی در زمان حضور در وزارت نیرو به شدت اوج گرفته و امثال سد گتوند به کلیدواژه پراستفاده مردم در روزهای اخیر تبدیل شود و سرانجام کاری کند که بیطرف با 132 رأی مخالف، از کسب اعتماد مجلس باز بماند؛ رأی مخالفان پرشماری که بی شک در میانشان اصلاح طلبان زیادی نیز حضور داشته‌اند.

به این نکات، تغییر نگرش زیست محیطی مردم و به طور خاص، باورهای عمومی در خصوص منابع آب را هم می‌توان افزود که بی شک تأثیر بسزایی در مخالفت 132 نماینده مجلس با حضور بیطرف در وزارت نیرو در دولت دوازدهم داشته است. اینکه وزارت نیرو در ذهن مردم از بنگاه ساخت سدهای پرشمار به نهادی که موظف است به سدسازی های بی حساب و کتاب و پرشمار پایان داده و اشکالات موجود در عرصه تصمیمات آبی کشور را رفع کند، تغییر کرده و نمی‌توان با تکیه بر رزومه ای مملو از سدهای فراوان، به رأس هرم مدیریتی آن راه یافت.

آنچه در این میان بسیار بااهمیت و جالب توجه است، حضور پررنگ آرای ممتنع و باطله در سرنوشت بیطرف است. 17 رأی ممتنع و 6 رأی باطله ـ که کاش می‌دانستیم معنایش چیست! ـ که تنها اگر نیمی شان به موافقت از بیطرف به گلدان ریخته می‌شد، وزیر اسبق نیرو بار دیگر به وزارت خانه‌ای که نامش به تاریخش سنجاق شده باز می‌گشت؛ بازگشتی که می‌توانست توقف بسیار از سدسازی ها در دوران چیت‌چیان در نتیجه اوج گرفتن بحران بی آبی را پایان داده و اصطکاک ها در این عرصه را به اوج برساند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۲
جالبه که حتی توی تحلیل های شما هم بلایی که مدیریت بیطرف سر آب استان اصفهان آورده مغفول واقع شده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
منظورتون از آب اصفهان همون آبیه که از چهارمحال و خوزستان به غارت میبره؟
قليدون
| Netherlands |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
منظور شما همان آبي است كه در كوير جهت كاشت برنج استفاده ميشود؟
ولی بنظر من رای منفی اکثریت اصولگرا و مستقلین باعث افتادن مهندس بیطرف شد
اینکه فراکسیون امید رای کافی نداده است ، اگر به دلیل عملکرد ایشان بوده باشد را باید به فال نیک گرفت.
عملکرد را به مسائل جناحی ترجیح داده اند.انشاله این رفتار در کلیه امور تعمیم یابد
برای ساختن سد گتوند باید بیش از این توبیغ میشد
جیف شد اقای بیطرف وزیری بود که می دانست و اگر می خواست می توانست باشد روزی که مردم برای یک لیوان اب به گل نشسته با هم نزاع کنند اب و برق مردم نه شوخی بردار است و نه کار سیاه نمایی و سیاسی بازی در ضمن تابناک این را یادت باشد که چه مطالب هیجانی و تندی برای برانگیختن هیجانات مردمی نوشتی و سهم خودت را در این میان نادیده نگیر
اگر سد ها نیودند الان بسیاری از شهرها آب آشامیدن هم نداشتند اینها نظر کارسناسان نیست موجی است که خبرنکارانی که هیچ علم و تجزبه ای ندارند راه انداختند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
سد گتوند که عنوان شده غیر از بقیه سد هاست . دریاچه این سد روی یک کوه نمک واقع شده که باعث شور شدن آب دریاچه وپایین دست کارون شده داداش
آفرین مقاله خوبی بود. ولی علاوه بر بی طرف باید به نقش معاونین پرنفوذ ایشان چون دکتر اردکانیان هم در تصمیمات غلط آن زمان اشاره نمود.
یزدی ها کارخانجات رو بردند. آب رو هم بردند برا کارخونه هاشون. خوشحال شدم رای نیاورد.
یاشاسین غیرتلی قاضی پور
فراکسیون امید به وزیر نیرو اصلاح طلب خاتمی رای منفی داده؟؟؟ جکه سال این حرف
انسان معتدل و نجیبی که اهل معامله هم نیست!
تابناک خودت تو اخبارت نوشتی صادقی گفته فراکسیون امید رای حداکثری به بی طرف داد بعد اینجا نوشتی چون فراکسیون امید رای نداده قبول نشده.
همه از این حرف میزنند که سد گتوند یه فاجعه زیست محیطی بزرگ هست که باعث شده وزیر هم به خاطرش رای نیاره
سوال: چرا تا حالا یه فکری به حالش نکردن?
ممنون از ائتلاف خوزستان و بختیاریها و شمالی ها .ان شالله که وزیر از استانهای کویری انتخاب نشه تا درست یا شایعه آب رو به استان خودش منتقل نکنه
اصلاح طلب ها تلاش کردن ولی نتوانستند چون بازی خوردهاند ب
با این وجود هرکسی که دفاعیات اقای بیطرف را گوش کرد متوجه وجود رگه های مغروری در صحبتهایش بود. و این روش دفاع به مذاق مجلسیان خوش نیامد و باعث شد حتی انانکه به عنوان موافق ثبت نام نمودند از رای دادن به بیطرف منصرف شوند.
به نظر من اصلا بحث فنی ملاک نشد بلکه بحث سیاسی قضیه برجسته شد و چون ایشان خود را منتسب به آقای خاتمی دانست ومثل بعضی های دیگر محافظه کاری نکرد ،رای نیاورد.اگه قرار به بحث فنی و مدیریتی بود چطور معاون آموزش و پرورش که به دلایلی !!!!!!! از طرف آشتیانی کنار گذاشته می شود ،رای می آورد؟؟؟؟
بيطرف براي راي آوردن بهتر بود باطرف ميبود نه بيطرف
این که نمایندگان به یک وزیر پیشنهادی رای ندن هیچ ایرادی نداره ولی این که مردم اصفهان و چهار محال و خوزستان به مردم استانهای کویر نشین فحاشی و توهین کنن غیر قابل تحمله. قبول کنیم که کمبود آب به دلیل کاهش نزولات جوی و سو مدیریت منابع آب که محدود به یک دوره خاص هم نمیشه رخ داده و با این وضعیت نمیشه انتظار داشت که عده ای از تشنگی بمیرند تا عده ای کنار رودخانه صفا کنند. در ضمن آب زاینده رود در استان یزد صرفا به مصرف شرب رسیده و آب مورد نیاز صنایع از محل چاه های جنب این صنایع تامین میشه
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی