بازدید 5004

وزیر پیشنهادی نیرو گرفتار مسائل منطقه‌ای شد

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رأی اعتماد بالای مجلس به وزرا که تاکنون سابقه نداشته اتمام حجت مجلس با دولت است.
کد خبر: ۷۲۳۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵ 20 August 2017
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: رأی اعتماد بالای مجلس به وزرا که تاکنون سابقه نداشته اتمام حجت مجلس با دولت است.

به گزارش خانه ملت، محمدرضا پورابراهیمی داورانی در حاشیه نشست علنی امروز (یکشنبه، 29 مرداد ماه) مجلس شورای اسلامی، در جمع خبرنگاران گفت: فضای مجلس از روز نخست مشخص بوده و فضای آن همکاری با دولت است که علاقمند بوده با این رویکرد همکاری جلو برود علیرغم این انتقادات جدی نسبت به برخی وزرا مطرح شد و برخی از آنها واجد شرایط لازم برای عضویت در کابینه نیستند اما در مجموعه رویکرد و نگاه مجلس این فضا را ایجاد کرد که بیشتر وزرا از دولت رأی اعتماد اخذ کردند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم اکنون همه چیز در اختیار دولت است، افزود: این رأی اعتماد بالا که تاکنون سابقه نداشته است، اتمام حجت مجلس با دولت است و روحانی باید قدر رأی بالای وزرای پیشنهادی خود را دانسته و تلاش و کوشش و تعامل خود با مجلس را بیشتر کند که خروجی این تعامل و کوشش اصلاح امور و بهبود امور جاری مردم به ویژه در بخش اقتصادی باشد.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی نیرو فردی توانمند و با سابقه بود، ادامه داد: شاید وزیر نیرو در موضوع و مسائل منطقه‌ای گرفتار شد و بحث‌هایی که نمایندگان خوزستان و برخی نمایندگان دیگر داشتند سبب شد تصمیم‌گیری منطقه‌ای در رأی به وزیر پیشنهادی نیرو اعمال شود اما بیطرف فردی موثر و با تجربه در حوزه کاری بود و اگر وی درگیر مسائل منطقه‌ای نمی‌شد و یا وی را درگیر این موضوعات نمی‌کردند بیطرف هم اکنون رأی می آورد و پرونده کابینه اکنون کامل بسته می‌شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بروز بحث‌هایی درباره وزیر تعاون طی روزهای اخیر یادآور شد: درباره موضوعات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از روز اول اعتقاد ما این بوده که تخصص، تجربه، شرایط و صلاحیت ربیعی مربوط به این وزارتخانه نبوده و تفسیری از گذشته درباره وزارت کار گذشته مطرح شده بود که حوزه‌هایی همانند مجموعه‌های وزارت کار و خدمات بخش کارگری تغییر کرده و بنده اولین مخالف ربیعی در کابینه دولت یازدهم  بودم زمانی که نام وی از سوی رئیس جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی کار مطرح شده بود و در مخالفت خود اظهار کردم که سابقه کاری ربیعی سیاسی و امنیتی بوده و وی معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات بوده و در حوزه اقتصادی کار تخصصی نکرده و تجربه‌ای ندارد.

پورابراهیمی با بیان اینکه این وزارتخانه طی سال‌های اخیر تبدیل به یک وزارتخانه کاملا اقتصادی شده است، افزود: زمانی که به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان تأمین اجتماعی یعنی شستا نگاه می شود حدود 40 هزار میلیارد تومان ارزش بازار آن  است، همچنین صندوق بازنشستگی کشوری حدود 15 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، صندوق فولاد حدود 10 هزار میلیارد تومان، صندوق بیمه عشایر و روستاییان حدود 8هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و  صد درصد  سهام بانک رفاه ، صد درصد سهام بانک توسعه تعاون مربوط به وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در حوزه بنگاه‌های اقتصادی همانند بخش حمل و نقل،هواپیمایی آسمان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و قطار رجا مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بوده و بزرگترین مجموعه‌ها در بخش‌های حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی را دارا است و زمانی که این بزرگترین مجموعه‌ها مربوط به این وزارتخانه بوده پس اداره آن بر عهده شخص وزیر است. درست است که وزیر می‌گوید در این حوزه کار اقتصادی نداشته و بخش اقتصادی جدا بوده اما مسئولیت آن به عهده شخص وزیر است.

وی با بیان اینکه بنده از روز اول به دلیل عدم انطباق ویژگی‌ها، صلاحیت‌ها و تجاربی که ربیعی داشته و مسئولیت‌های وزارت رفاه با معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی مخالف بوده‌ام، اظهار کرد: امروز که بنده با ربیعی مخالفت می کنم به دلیل این بوده که عملکرد وی را دیده‌ام و در طول 4 سال گذشته حدود 3 بار سوال از ربیعی مطرح کردم اما امروز پس از 4 سال عملکرد ربیعی موضوع قبلی یعنی عدم تخصص ربیعی به قوت خود باقی مانده و تجربه کاری در این زمینه پیدا کرده اما این تجربه جوابگوی نیازهای اقتصادی این وزارتخانه نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع دوم وجود فساد و مشکلات گسترده تخلفات اداری در بخش‌های مختلف اقتصادی بدنه وزارت تعاون است، افزود: اجازه ندادند که بنده در صحن علنی دلایل مخالفت خود را بیان کنم و پیرامون آن توسط یکی از نماینده‌ها آقای محجوب فضاسازی‌هایی صورت گرفت مبنی بر اینکه پورابراهیمی حکم خود را برای معاونت اقتصادی شستا از مرتضوی دریافت کرده در حالی که مرتضوی زمانی مسئولیت گرفته که بنده نماینده مجلس بودم چگونه بنده می‌توانستم در زمان نمایندگی مجلس معاون اقتصادی شستا باشم و حکمی از مرتضوی دریافت کرده باشم.

 وی ادامه داد: این جفا به کشور بوده که شخصی بخواهد پیرامون موضوعی صحبت کند و اجازه صحبت به وی داده نشود.

پورابراهیمی با بیان اینکه با این جوسازی‌ها کسی نمی‌تواند تخلفات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بپوشاند، تصریح کرد: کار بنده از امروز شروع می‌شود و تک تک تخلفات و ریز تخلفات در دستور کار قرار گرفته و به مشکلات و فسادهایی که در این وزارتخانه وجود دارد ورود می‌شود اگر صحن علنی به وزیری رأی می‌دهد دلیل بر این نمی‌شود که مجلس از وظایف قانونی خود کوتاه بیاید.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی با فضاسازی‌ها می‌گویند که علیه یک مجموعه کارگری جبهه گرفته شده است، افزود: زمانی که سندیکای کارگری تشکیل می‌شود باید نماینده واقعی کارگران در آن بخش حضور داشته باشند، اکنون وضعیت و مقررات ILO درباره تعیین کارگران واقعی چه بوده چرا برخی درباره بیان حقیقت نگران هستند.

وی ادامه داد: اگر شخصی در این کشور بخواهد مباحث تخصصی و علمی را بیان کرده و به دور از مباحث پیرامونی نظرات خود را بیان کند فشارها علیه وی گسترش می‌یابد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آخرین بار شخصی از سوی آقای ربیعی پیامی برای بنده آورد ، اظهار کرد: ربیعی در این پیام گفته بود که اگر در مخالفت با بنده صحبت می‌کنید درباره مسائل خانوادگی بنده مطلبی مطرح نکنید. موضوعات اقتصادی به قدری وسیع بوده که نیازی به بیان مسائل خانوادگی آقای ربیعی نیست اما اگر روزی این نیاز در کشور احساس شود از مسائل خانوادگی وی نیز صحبت می‌کنم.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه ربیعی هم اکنون وزیر قانونی کشور شده است، افزود: موضوع و مسائل وزارت تعاون با مصاحبه آقای محجوب قابل پوشش دادن نیست و جواب بنده را باید وزیر تعاون بدهد نه شخص آقای محجوب و در این بین برخی اتهامات و دروغ‌ پراکنی‌ها به بنده نسبت داده شد که حتماً این موضوع را پیگیری می‌کنم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر رفاه تخصص لازم را نداشته و نمی‌تواند وزارت تعاون را اداره کند، ادامه داد: امروز آثار و پیامدهای ناشی از مشکلات گسترده شده است، آقای محجوب که دم از کارگران می‌زند به سود شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی نگاه کند و ببیند که در طول 5 سال اخیر سود این شرکت کاهش پیدا کرده به گونه‌ای که سال 92 سود این شرکت حدود 2 هزار و 600 میلیارد تومان بوده اما پیش‌بینی سود آن در سال 96 که روی سایت قرار گرفته هزار و صد میلیارد تومان است در حالی که باید با طی روند صعودی با 4 هزار میلیارد تومان افزایش می‌یافته است آیا عملکرد ربیعی مطلوب و مثبت بوده است که خروجی آن این رقم شده است.

وی با اشاره به اینکه نرخ‌های بازدهی که در بخش‌های مختلف محاسبه می‌شود نشان‌دهنده وضعیت نامناسب این وزارتخانه است، اظهار کرد: بسیاری از دارایی‌های صندوق فولاد بلااستفاده مانده و شرکت‌های طرف قرارداد آنها گاهی تخلفات چند 10 میلیاردی دارند که به صورت مستند تک تک آنها پیگیری می‌شود که ضمن حفظ حرمت تمامی وزرا در خصوص وزیر رفاه اقدام می‌شود.

پورابراهیمی با بیان اینکه رئیس جمهور موضوعی را در صحن علنی مطرح کرد که با ربیعی صحبت شده تا موضوعاتی اقتصادی همانند شستا به افراد کهنه‌کار سپرده شود، افزود: پیش‌بینی ما این بوده آقای نعمت‌زاده قرار است در این بخش حضور پیدا کند در حالی که امروز مشکلات اقتصادی بسیار گسترده بوده و اگر وزیر اختیارات خود را به شخصی واگذار کند که پاسخگو نباشد یک فاجعه در اقتصاد کشور رخ می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس وزیر تعاون را به عنوان نفر اول و آخر تصمیمات اقتصادی در وزارت رفاه می‌شناسد، تصریح کرد: برای اداره این مجموعه اگر می‌خواهند از کسی کمک بگیرند مشکلی نیست اما اگر به معنای سلب اختیار از وزیر بوده به هیچ وجه به صلاح یک بنگاه اقتصادی نبوده و مجلس نیز قانوناً وزیر تعاون را مسئول می‌داند و به زیرمجموعه کاری ندارد اما با توجه به ادبیات رئیس جمهور اینگونه استنباط می‌شود که بخش اقتصادی جدا شود که این موضوع یک فاجعه برای بخش اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار