بازدید 16352
تحلیلی بر کیفیت آرای قاضی زاده هاشمی؛

آرای موافق سیزدهمین وزیر بهداشت ایران کاهش یافت، ولی ابقا شد

پس از کش و قوس های فراوان، جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، به پایان رسید و از میان همه وزرای پیشنهادی، جز یکی مابقی موفق به کسب رأی اعتماد شدند و از این لحظه به بعد اعضای قانونی کابینه دوازدهم هستند؛ وزرایی چون سیدحسن قاضی زاده هاشمی که هرچند نسبت به چهار سال قبل آرای کمتری به دست آورد، سرانجام با رأی اعتماد نمایندگان مجلس دوباره وزیر بهداشت و درمان کشور شد.
کد خبر: ۷۲۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶ 21 August 2017
آرای موافق سیزدهمین وزیر بهداشت ایران کاهش یافت ولی ابقا شدپس از کش و قوس های فراوان، جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم، به پایان رسید و از میان همه وزرای پیشنهادی، جز یکی مابقی موفق به کسب رأی اعتماد شدند و از این لحظه به بعد اعضای قانونی کابینه دوازدهم هستند؛ وزرایی چون سیدحسن قاضی زاده هاشمی که هرچند نسبت به چهار سال قبل آرای کمتری به دست آورد، سرانجام با رأی اعتماد نمایندگان مجلس دوباره وزیر بهداشت و درمان کشور شد.

به گزارش «تابناک»؛ سیدحسن قاضی زاده هاشمی، که در دوره چهارساله وزارت خود در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول سلامت و توسعه عدالت محورانه نظام پزشکی در پهنه جغرافیایی کشور به سرعت نام خود را بر سر زبان ها انداخت، توانست اعتماد دوباره رئیس جمهور را برای معرفی به مجلس به دست آورد و در روزهای گذشته تلاش کرد با کسب رأی اعتماد نمایندگان مجلس، دوباره وزیر بهداشت شود؛ نمایندگانی که البته همسویی جمع زیادی از آنها با دولت مستقر، این کار را نسبت به دوره قبل آسان تر کرده بود.  

بر خلاف دوره گذشته که قاضی زاده هاشمی، جز توان و تخصص علمی و مدیریت یک بیمارستان خصوصی عملکرد اجرایی کلانی نداشت، این بار او با کوله باری از عملکردهای مثبت و منفی و چهار سال فعالیت در رأس وزارت بهداشت، خود را برابر آرای نمایندگان مجلس دهم قرار داد؛ مجلسی که ترکیب سیاسی اش در مقایسه با مجلس نهم تغییر کرده و درصد همراهی اش با رئیس جمهور منتخب با مجلس قبل قابل مقایسه نیست.

قاضی زاده هاشمی که در جلسه رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه یازدهم با کسب 260 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 6 رأی ممتنع، موفق به کسب حد نصاب لازم شد، این بار و در جلسه رأی اعتماد به وزاری پیشنهادی کابینه دوازدهم با 253 رأی موافق، 18 رأی مخالف و 14 رأی ممتنع دوباره وزیر بهداشت و درمان کشور شد.

ترکیب مجلس دهم که دارای 121 نماینده اصلاح طلب، 84 نماینده اصولگرا، 65 منتخب مستقل و 11 نماینده منتسب به لیست صدای ملت به علاوه 6 نامزد اقلیت مذهبی و 3 نماینده مشترک میان لیست هاست با 253 رأی به قاضی زاده هاشمی ـ جدا از اینکه نشان داد وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت مورد تأیید نمایندگان همسو با دولت است ـ نشان داد که عملکرد او برای سایر نمایندگان نیز رضایت بخش است.

با این حال کاهش 7 رأی او نسبت به دوره قبل به رغم ترکیب همسوی مجلس با گفتمان دولت مستقر قابل تأمل و گویای این مهم است که برخی نمایندگان مجلس از عملکرد و برنامه های اجرایی او در دوره چهارساله وزارتش راضی نبوده اند؛ عملکردی که شاید مهم ترین و محوری ترین بخش آن را باید طرح تحول سلامت دانست؛ طرحی که بر اساس آن در سراسر کشور، بیش از 20 هزار تخت بیمارستانی و واحدهای زایمان طبیعی به امکانات قبلی افزوده و تلاش شد برای هر ایرانی یک پرونده الکترونیک بهداشت تهیه شود.

وزیری که از او سخن می گوییم، البته نقاط ضعفی هم داشت و حواشی پیش آمده برای او در چهار سال گذشته را شاید بتوان از دلایل اصلی مخالفت برخی نمایندگان با او عنوان کرد. ماجرای پیش آمده فی مابین قاضی زاده هاشمی با فرماندار بدره و توهین به این فرماندار، سخنان جنجالی او در برنامه ثریا و انتقاد شدید از دست اندرکاران این برنامه، توجیه اشرافیت و تأکید بر پورشه سواری، واکنش تند او به خبرنگار یکی از روزنامه های سراسری از جمله مهم ترین حواشی بود که او را در این سال ها به عنوان یک وزیر منتقد و گاه عصبانی به رسانه ها و مردم معرفی و برای مدتی آماج حملات منتقدان کرد.

جدا از مسائل بالا، بسیاری قاضی زاده هاشمی و ابزارهای مدیریتی در اختیار او را برای انجام لابی و جلب نظر نمایندگان نسبت به دیگر وزرا بیشتر می دانند و بر این باورند، در  فضای تعامل و اصطلاحاً لابی میان وزیر پیشنهادی و نمایندگان، همواره وزیر پیشنهادی بهداشت بیشترین امکان برای بازی در این زمین را دارد.

شاید برای همین است که در تاریخ فعالیت وزرای بهداشت در جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دوره های اخیر که موج مخالفت با دولت ها در مجلس نیز افزایش یافته است، هیچ یک از وزرای پیشنهادی وزارت بهداشت از سوی مجلس شورای اسلامی با گزینه عدم رأی اعتماد رو به رو نشدند.

البته ناگفته نماند «ایرج فاضل»، وزیر بهداشت دولت مرحوم هاشمی رفسنجانی که او نیز موفق به کسب رأی اعتماد از مجلس شده بود، بعد از مدتی توسط مجلس سوم استیضاح و برکنار شد.

وزارتی که قاضی زاده هاشمی توانست برای دو دوره متوالی وزیر آن بماند، سابق بر این یک دوره ای بود و رئیس جمهورهای پیشین در بیشتر موارد ترجیح دادند وزیر بهداشت دوره اولشان دیگر وزیر نماند و یک وزیر دیگر را به مجلس معرفی کردند؛ اتفاقی که در مورد سیزدهمین وزیر بهداشت کشور رخ نداد و او وزیر ماند.

بر این اساس می توان گفت، ماهیت وزارتخانه بهداشت و فعالیت در آن به دلیل اینکه همه مردم کشور را مخاطب خود می بیند و حوزه جغرافیایی فعالیتش نیز گسترده است، در صورت تلاش قابل قبول وزیرش ـ چه در سطح اجرا و چه در سطح رایزنی با نمایندگان ـ امکان کسب رأی اعتماد را بالا می برد؛ امکانی که برای سید حسن قاضی زاده هاشمی نیز فراهم شد و او سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران ماند.

حالا سید حسن قاضی زاده هاشمی برای یک دوره چهار ساله دیگر وزیر بهداشت و درمان کشور ماند تا فرصت تکمیل طرح تحول سلامت و اصلاح نقایص آن را داشته باشد؛ وزیری که می تواند در این چهار سال با تداوم خدمات خود بر محبوب خود بیفزاید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۳۵
وزیر مولتی میلیاردر به چه درد این مردم می خوره ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
پورشه سوار میشه
خوش تیپ هم که هست
مردم تا میبیننش حالشون جا میاد
کجاش بده؟
این وزیر محترم به جز پر پول کردن جیب پزشکان کار دیگه ای هم کرده
با توجه به اینکه ایشون وزیر پزشکان بودند ودرمجلس محترم هم پزشک زیاد داریم رآی اوردن ایشون کاملا مشخص بود
نخیر
او منفور مردم و محبوب پزشکان خصوصا جراح است
شلوغی و بی کیفیتی بیمارستانهای دولتی به اسم رایگان بودن یعنی عدم درمان و مراجعه با هزینه سنگین به بیمارستان خصوصی
طرح تحول به اسم مردم بود اما به کام خودشان شد
تاسف
بهترین وزیر خدا حفظش کنه
موفق در طرح تحول جیب پزشکان..!
آقای تهرانی عزیز شما از طرف کدام مردم ابراز نفرت فرمودید لطفا اصلاح فروده بفرمائید مورد نفرت شما .
قابل توجه دوستانی که این وزیر رو محبوب پزشکان میدونن:
شاید جالب باشه براتون توی یک نظر سنجی بین حدودا 4000 پزشک 89 درصد مخالف حضور مجدد ایشون به عنوان وزیر بودند!!!
علی رغم همه کارهای خوبی که آقای وزیر کردند که مهم ترین اون کم کردن هزینه درمان برای مردم بود ولی یه هزینه ی اضافی که با کارای پوپولیستی روی دوش مردم گذاشتند و اون بی اعتمادی به پزشک و کادر درمانه که باعث میشه بیمار سردرگم بشه و مدام بین پزشکای مختلف بچرخه...
پس اگر نخصص مهم نیست چرا وزیر ارتباطات متخصص شغل خودش است و هر کس در شغل خودش اگر متخصص نباشد که چی؟؟ من نمی دانم یه روز میگن طرف اصلا به مسایل وزارت اشنایی و تخصص ندارد یه میگن نباید شخص وزیر تخصص کاری شغل خودش را داشته باشد. حالا گه این طوری است بیایید دفعه بعد مثلا یک اقتصاددان را وزیر دادگستری و یک قاضی را وزیر اقتصاد و دارایی و یک وزیر نفت را با وزیر کشاورزی جا بجا کنید. تو را به خدا یه ذره به خدا ایمان داشته باشید . فقط به اندازه نوک سوزن بخدا همه مشکلات حل می شود
ایشون محبوب عوام و پزشکان هستند. و متاسفانه از نظر سایر پرسنل خدمات سلامت و کارشناسان وزارت بی کفایت ترین وزیر. اینده نشان خواهد داد که طرح غیر کارشناسی تحول سلامت چه اسیب هایی به سلامت و همچنین منابع مالی کشور وارد خواهد کرد.
به خاطر طرح تحول جیب پزشکان بوده است! باید وزیر جدید به جای کمیت بیمه ها فکری به حال کیفیت آنها بکند که بر عکس تمام دنیا، میزان ناچیز و خنده داری را از هزینه های درمانی پوشش میدهند و در حقیقت بی ارزش هستند!!!
این تحلیل ها کلا ارزش علمی ندازند
به نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بایستی به وزارت درمان و آموزش پزشکی تبدیل
و نصف بودجه آن بخصوص حقوق نجومی پزشکان به وزارت ورزش و جوانان و نیز کشاورزی تزریق شود تا مردم هم دیابت و کبد چرب و... نگیرن
وهم غذای سالم نتیجه تحقیقات بروز کشاورزی را دریافت دارند
تا از بروز سونامی سرطان که این همه ارز صرف واردات داروهای گرانقیمت ضد سرطان و... نشود.
به نظر وزارت بهداشت هیچ خلاقیت تولید داروی جدید یا مشابه با کیفیت ندارن
حتی تجهیزاتشون هم 90 درصدش از خارج وارد میشه
و پزشکان هم الی ماشا... حقوق نجومی و... میگیرن و تو مسافرت های خارجه ارز خارج نموده و در کشورهای مقصد ارز وارد میکنند.
اگر میشد مقاله ای تحت همین مضمون نوشته بشه بد نیس
ای کاش من هم یک وزیر بودم. پورشه سوار میشدم و تیلیادر میشدم
سلام خوبه چشم ها را به واقعیت نبدیم یه سری به بیمارستانها بزنیم ان وقت قضاوت کنیم از اینکه نسبت به گذشته بهتر شده است شکی نیست در بحث دارو تختهای بیمارستانی و وضعیت ظاهری بیمارستانها تغییرات محسوس شده است
نه در مورد وزیر بهداشت نه در مورد سایر وزرا
هیچکدوم از رای ها به توانایی و لیاقت اون وزیر ربط نداره
فقط با لابی
هرکی لابی بهتری داشته
رای بیشتری آورده
همین و بس
عجب!
عوض اینکه بگید ایشون جزء بالاترین آراء موافق بودن، دارید تخریب می‌کنید؟ اتفاقا پزشکان بیشتر مخالف آقای قاضی زاده هاشمی هستند و مردم موافق ایشون، چون هزینه‌ی درمان مردم که باید از جیب میدادن در دوره وزارت ایشون بسیار کاهش پیدا کرد.
مملکت خالی شده ، اهالی تولید و صنعت ورشکسته و جیب پزشکان و دندانپزشکان پر ، این نتیجه مدیریت ایشان است ، متاسفم از رایی که به روحانی دادم
امید است وزیر محترم بهداشت در دور جدید در نظام حقوق ومزایای کارکنان وکارمندان دانشگاههای علوم پزشکی تحول ایجاد کند
با سلام واحترام
خدمت مردم شریف ایران و تابناک عزیز
پسر عمه مه ساکن محمودآباد شمال میباشد دو سال پیش دخترش مرض شد بردند بیمنارستان قلب شهید رجایی پزشکان گفتند عمل جراحی میکنیم خوب میشود متأسفانه در بیمارستان دولتی خوب عمل نشده بود و در همین حین عفونت مغزی گرفت که بردند بیمارستان طبی کودکان که دولتی میباشد اونجا سرش را عمل کردند خوشبختانه نتیجه داد ولی مشکل قبلی که مشکل قلبی میباشد همچنان پابرجاست و در بیمارستان یک دکتر قلب گفته بود اردیبهشت 96 من عمل می کنم ولی بعداز اون هرچه پیگیری کردیم جواب ندادند تا اینکه گفته باید بیارید بیمارستان محب عمل کنم یعنی بیمار را از بیمارستان دولتی به بیمارستان خصوصی کشونده و بعد هم گفته اینجا چون شما کارگر ساختمانی و فقیر هستید 30 میلیون تومان هزینه می گیریم ... یعنی قشر کارگر و زن و بچه اش بره به امید خدا اون هم اتفاق بی افتد معجزه است
عملکرد ایشان در حوزه وزارت بهداشت یک گام بجلو بوده است اما مواضع سیاسی ایشان بمذاق برخیها خوش نیامده است
جناب آقای هاشمی شما وزیر بهداشت هستید نه رییس سازمان نظام پزشکی . مثل اینکه امر بر شما مشتبه شده است . دیدگاههای شما بایستی منافع مردم رو تامین کنه نه منافع صنفی همکارانتان رو . امیدوار بودم آقای روحانی عذر شما رو از دولت بخواهد که این امر میسر نشد . در کدام کشور دنیا یک پزشک ۷۰ تا ۹۰ برابر حداقل حقوق آن کشور دریافتی دارد؟
به شما اگر بودجه کل ایران را هم بدهند راضی نخواهید شد.
بهتر است با بالا بردن ظرفیت دانشگاهها دررشته پزشکی مشکل حل بشه.
بامحدود کردن ظرفیت رشته پزشکی فقط فکر این هستید که پزشکها به قیمت بیچاره شدن مردم رقیب کمتری داشته باشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
حرف دل متخصصین دیگر رشته ها را زدید. به زودی مشخص خواهد شد که چه بلایی صنف پزشکی بر سر منابع مالی مملکت آورده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
در ایران هر چیزی ممکن میشه حتی دریافتی 90 برابری نسبت به حداقل حقوق مردم
البته به شرطی که دست ژن های برتر در کار باشه
نمیدونم چرا از این وزیر بدم میاد ... یک چیزی در این فرد هست که انرژی منفی میده و من هنوز متوجه اش نشدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
من هم مثل شما از ایشان خوشم نمیاد با این تفاوت که دلیلش را می دانم . ایشان به راحتی حق را زیر پا می گذارند .
طرح تحول بسیار ناموافق بود و سوال اینه که نمایندگان محترم به چه کارنامه ای رای دادند.
طرح تحول بسیار ناموافق بود و سوال اینه که نمایندگان محترم به چه کارنامه ای رای دادند.
کاش یک نماینده از آقای وزیر می پرسید که در کدام کشور دنیا کارانه پزشک بیش از ۵۰ برابر حقوق کارگر آن کشور است.
آقایان منابع مالی کشور که باید صرف رشد اقتصادی کشور شود را به نام سلامت مردم به جیب پزشکان انقال می دهند.
افراد بهتری برای وزارت بهداشت هم وجود داشتند. این وزیر محترم کار خاص و قابل توجهی در کارنامه خود ندارد.
درآمد پزشکان با هیچ منطقی سازگار نیست یک پزشک شاید بخاطر مسکلات محیط کاری و اهمیت تشخیصش نهایت دو برابر یه مهندس حقش باشه نه 20-30 برابر 
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
نهایتا 7 برابر حداقل حقوق مصوب در کشور نه کارانه های 40 تا 100 میلیونی که به طور متوسط 70 برابر حداقل حقوق هستند و با هیچ منطقی قابل توجیه نیستند
جناب دکتر هاشمی از وزیران موفق و رده اول دولت بودن
درود بر جناب دكتر هاشمي عزيز مردم و نفرين بر مخالفانش
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها