بازدید 2500

آیا FATF تنها نهاد مبارزه با پولشویی در جهان است؟

یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: مبارزه با پولشویی و کاهش ریسک آن در جهان فقط با FATF انجام نمی شود. این موسسه فقط یکی از راهها است که ایران به طرزی غیر عادی به آن اکتفا کرده است.
کد خبر: ۷۲۳۳۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۲ 20 August 2017
یک کارشناس ارشد اقتصادی گفت: مبارزه با پولشویی و کاهش ریسک آن در جهان فقط با FATF انجام نمی شود. این موسسه فقط یکی از راهها است که ایران به طرزی غیر عادی به آن اکتفا کرده است.

مجید شاکری، دکترای اقتصاد مالی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ایندکس ۲۰۱۷ پولشویی بال منتشر شده و به رویه سال های قبل ایران در قعر جدول ریسک پولشویی است. کسانی در داخل کشور گمان می کنند راه کاهش ریسک پولشویی فقط از FATF می گذرد. در حالی که از ۱۰۰ نمره ایندکس بال تنها ۳۰ نمره مربوط به FATF است و بقیه موارد حوزه های جداگانه ای را شامل است.

وی افزود: در حالی که برای آن ۳۰ نمره FATF همه ظرفیت وزارت خارجه و بانک مرکزی و وزارت اقتصاد پای کار است و برای کاهش ریسک از بعضی منافع حیاتی ملی چشم پوشی شده است در سایر اجزای ایندکس از برقراری ارتباط ساده و ارائه مدارک اولیه هم غفلت شده است.

وی اظهار کرد: قابل حدس است در مواردی مثل محرمانگی اطلاعات مالی، شفافیت و عدالت مالیاتی و تنظیم گری اوراق بهادار و مانند آن، ایران اگر از کشورهای منطقه بالاتر نباشد پایینتر نیست. بسیاری از کشورهای منطقه که در نمره شفافیت مالیاتی وضعیتی بهتر از ایران دارند، اصلا مالیات نمی گیرند!

شاکری تصریح کرد: مثلا با توجه به ساختار بسیار گسترده ذیحسابی و حسابرسی در ایران چه دلیلی وجود دارد که از ۵ درصد امتیاز آن گذشته ایم و هیچ تلاشی برای آن نمی کنیم؟ آیا کسر زیر ساخت کشور در  ثبت مالکیت شرکت ها و اعلام عمومی آن-که یک جستجو کوتاه در روزنامه رسمی است- مسئله بسیار حادی هست که از ۲۰ نمره TJN گذشته ایم؟

این کارشناس ارشد مالی گفت: این ها همه در حالی است که بانک مرکزی به جهت تعاملات با بال  در بخش بانکداری به راحتی امکان شروع این مسیر را داراست. حداقل حسن توجه به سایر اجزای ایندکس پولشویی بال، خنثی کردن فشار همه یا هیچ تبلیغاتی در موضوع FATF و متنوع کردن مسیرها برای کاهش ریسک پولشویی است.

شاکری تاکید کرد:مبارزه با پولشویی و کاهش ریسک آن در جهان فقط با FATF انجام نمی شود. این موسسه فقط یکی از راهها است که ایران به طرزی غیر عادی به آن اکتفا کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی