بازدید 21633

عدم قبول شهادت به دلیل تراشیدن ریش

کد خبر: ۷۲۳۲۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۷ 20 August 2017
فصل سوم قانون مجازات اسلامی به موضوع مهم شهادت اختصاص دارد. یکی از مهمترین خصوصیات شاهد نیز بنا بر ماده 181 قانون مجازات اسلامی بحث عادل بودن است. چندی پیش در یکی از دادگاه‌های کشور، قاضی یک پرونده، شهادت شهود را به علت اصلاح صورت با تیغ قبول نکرده و به همین ماده 181 استناد کرده است.

به گزارش داتیکان، ماده مذکور بدین شرح است: «ﻋﺎدل ﮐﺴﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﻧﻈﺮ ﻗﺎﺿﯽ ﯾﺎ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺑﺮ ﻋﺪاﻟﺖ وی ﮔﻮاﻫﯽ ﻣﯽ‌دﻫﺪ، اﻫﻞ ﻣﻌﺼﯿﺖ ﻧﺒﺎﺷﺪ. ﺷﻬﺎدت ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ اﺷﺘﻬﺎر ﺑﻪ ﻓﺴﻖ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ، ﻣﺮﺗﮑﺐ ﮔﻨﺎه ﮐﺒﯿﺮه ﺷﻮد ﯾﺎ ﺑﺮ ﮔﻨﺎه ﺻﻐﯿﺮه اﺻﺮار داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ ﺗﺎ اﺣﺮاز ﺗﻐﯿﯿﺮ در اﻋﻤﺎل او و اﻃﻤﯿﻨﺎن از ﺻﻼﺣﯿﺖ و ﻋﺪاﻟﺖ وی، ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻪ ﻧﻤﯽ‌ﺷﻮد.» به نظر می‌رسد، قاضی اصلاح ریش صورت با تیغ را از مصادیق گناه کبیره و یا اصرار بر گناه صغیره دانسته است. داتیکان در گفتگو با منصور ده‌نمکی، وکیل و استاد دانشگاه به بررسی این موضوع پرداخته است.

ده‌نمکی در ابتدا با اشاره به اینکه شهادت شهود یکی از ادله اثبات دعوا است که در مواد 174 تا 200 قانون مجازات اسلامی آمده است، گفت: «قانونگذار ما شهادت شهود را پذیرفته است و در بند «ت» ماده 177 عدالت را یکی از شروط شاهد عنوان کرده است. همچنین در ماده 181، عدم ارتکاب گناه کبیره و اصرار نورزیدن بر گناه صغیره را از مصادیق عادل بودن شاهد محسوب کرده است. از این رو و از منظر حقوقی و فنی احراز این صفت وظیفه دادگاه و شخص قاضی است. با این حال به نظر من وظیفه قاضی بسیار بالاتر از این است زیرا هرچند برخی از فقها تراشیدن ریش صورت با تیغ را گناه می‌دانند ولی برخی از ایشان به خصوص در خصوص ریش پروفسوری خلاف این نظر را دارند. بنابراین در خصوص این مسائل که اتفاق نظر وجود ندارد، بهتر است قاضی می‌گفت شهادت شاهد را قبول ندارد و از به کار بردن دلیل عدم پذیرش شهادت خودداری می‌کرد.»

این استاد دانشگاه در ادامه به این موضوع اشاره کرد که اینگونه مسائل باعث ضعف قوه قضائیه می‌شود و بهتر آن بود که قاضی ورود پیدا نمی‌کرد. او در پایان گفت: «شاید کسی که شهادت می‌دهد از فقیهی تقلید می‌کند که زدن ریش را گناه نمی‌داند. جدای از این بسیاری از قضات محترم و شایسته هستند که ریششان را با تیغ می‌زنند. در کنار آن بسیاری از وکلا، مردم و متدینین نیز اقدام به تراشیدن ریش می‌کنند. بنابراین برای پرهیز از اختلاف و در شرایط کنونی کشور، بهتر آن است که شاهد صدور چنین احکامی نباشیم.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۶
خدایا ....فقط تو می تونی
حالا میفهمم که چرا به ما میگن جهان سوم
با این استناد حدود شش میلیارد گناهکار روی کره ی زمین زنده هستند که گناه کبیره انجام می دهند و شاید هم نصف جمعیت ایران!!!
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
تکلیف خانمها که ریش ندارن چی میشه؟
به ریش مردم هم کار دارند
ای خدااا...
اثبات عدم عدالت شاهد خودش محتاج به رسیدگی ماهوی است لذا ابتدا دادگاه باید وارد ماهیت این امر شود
هر دم از این باغ بری میرسد ...
آدم ریش بزنه خیلی بهتره تا ریشه بزنه، مثل خیلی ها که .....
اگر شخص ریش تراش خودش مجتهد بوده که تقلید بر وی حرام است وبنا بر فتوای خودش تراشیدن ریش جایز باشد قاضی حق ندارد شهادت او را قبول نکند .
یعنی اینو خبرگذاری های خارجی اعلام کنند دنیا در مورد ما چی فکر میکنه!
حتمآ دوستان میخوان بگن مهم نیست چی فکر میکنه؟
میخوام یه چیزی بنویسم روم نمیشه بیخیال
یعنی اگر از دو سه روز پیش از دادگاه ریشش را نمیزد شهادتش قبول میشد؟
تاسف أور است
تو سفرهای خارجی اداره ای همراه گروه مامورانی اعزام میشن تا گزارش کنن کی چه خلافی کرد.طرف برای من نوشته بود تراشیدن ریش با تیغ که البته بعدشم بیکارم کردند..یعنی اگه کسی مملکتو اونجا بفروشه مهم نیست ولی ریش زدن با تیغ گناه کبیره است.
یکی از دلایلی که جهان سوم هستیم..........
وااااااااااااااااااااااااااااااا
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان