بازدید 9834

دیدار عضو خاندان حاکم قطر با ملک سلمان؛ کودتا یا مصالحه؟

بدبینانه اینکه، عبدالله بن علی بدون خواست و هماهنگی با دولت قطر، با ملک سلمان دیدار کرده است؛ بدین معنا که قرار است شکاف جدی و مهمی در هیأت حاکمه قطر پدید بیاید؛ شکافی که از یک سو می تواند باعث عقب نشینی قطر از مواضعش شده و از سوی دیگر، ممکن است باعث ایجاد یک دولت موازی و یا حتی کودتا در این کشور شود.
کد خبر: ۷۲۳۲۰۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 20 August 2017
عربستان و سه متحد دیگرش پس از آنکه نتوانستند اراده خود را بر قطر تحمیل کنند، به دنبال ایجاد شکاف درون خاندان حاکم بر قطر هستند؛ مسأله ای که باعث ایجاد جنجال های بسیاری در قطر شده است.

به گزارش «تابناک»، به دنبال سفر یکی از اعضای خاندان حاکم بر قطر به عربستان و دیدارش با ملک سلمان، جنجال گسترده‌ای میان قطری‌های حامی و مخالف این اقدام به پا شده است؛ مسأله ای که برخی ناظران آن را کودتای نرم در هیأت حاکمه قطر تلقی کرده اند.

در همین راستا، عبدالله بن علی آل ثانی، از اعضای خاندان حاکم در قطر امروز (یکشنبه) از دلایل سفرش به عربستان و دیدارش با محمد بن سلمان ولیعهد و ملک سلمان پادشاه عربستان پرده برداشت.

وی در توئیتی نوشت که طرح اخیرش برای سفر به عربستان با هدف حل و فصل مسأله حجاج قطری و تسهیل سفر قطری‌ها به عربستان برای دیدار با نزدیکانشان و رسیدگی به املاک خود در آنجا صورت می‌گیرد.

دیدار عضو خاندان حاکم قطر با ملک سلمان؛ کودتا یا مصالحه؟

عبدالله بن علی آل ثانی گفت: من هیچ گونه مسأله شخصی را با ملک سلمان یا ولیعهد عربستان در میان نگذاشتم و هدف اصلی من، تسهیل ورود حجاج قطری به عربستان بود. من پاسخ میانجیگری‌ام برای قطری‌ها را از ولیعهد گرفتم و ملک سلمان هم فورا دستور تأسیس اتاق عملیات ویژه برای خدمت به مردم قطر داد.

پس از میانجیگری عبدالله بن علی، عربستان به قطری‌ها اجازه داد تا زمینی وارد عربستان شوند. به گفته منابع آگاه، عربستان به قطری‌ها اجازه داده که مناسک حج را بدون داشتن مجوز اینترنتی به جا آورند و کسانی که ‌می‌خواهند، هوایی به زیارت حج بروند از بلیت رایگان به حساب ملک سلمان استفاده کنند.

عبدالله بن علی آل ثانی با ملک سلمان در مقر اقامتش در شهر طنجه مراکش دیدار کرده بود. او که از خاندان حاکم در قطر است، مورد استقبال گرم رهبران عربستان قرار گرفت. ملک سلمان در دیدار با آل ثانی بر عمق روابط «برادرانه و تاریخی» میان مردم دو کشور تأکید کرد.

به گفته رسانه‌ها، وی در میانجیگری برای بازگشایی گذرگاه زمینی سلوی میان عربستان و قطر موفق شده است.

از سوی دیگر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر اعلام کرد که سفر عبدالله بن علی به دلایل شخصی بوده است.

در همین راستا نیز به محض اینکه عبدالله بن علی آل ثانی دلایل سفرش را اعلام کرد، بیش از 240 هزار کاربر به حساب عبدالله بن علی پیوستند و از او قدردانی کردند.

اما برخی قطری‌ها نیز هشتگ «بیعت با تمیم» را به راه انداختند و مخالفتشان را با سفر شاهزاده قطری به عربستان اعلام کردند. توئیت‌های کاربران شامل تهدید ضمنی عبدالله بن علی نیز بود.

دو سناریو در این زمینه وجود دارد؛

نخست اینکه، سفر این عضو خاندان حاکم بر قطر با هماهنگی دولت قطر انجام شده و ممکن است دولت قطر بخواهد، مستقیم اما در پشت پرده و پنهانی با عربستان برای حل بحران خود با چهار کشور عربی مذاکره و رایزنی کند.

دوم و بدبینانه آنکه، عبدالله بن علی بدون خواست و هماهنگی با دولت قطر با ملک سلمان دیدار کرده است؛ بدین معنا که قرار است شکاف جدی و مهمی در هیأت حاکمه قطر به وجود بیاید؛ شکافی که از یک سو می تواند باعث عقب نشینی قطر از مواضعش شده و از سوی دیگر، ممکن است باعث ایجاد یک دولت موازی و یا حتی کودتا در این کشور شود.

نکته مهم درباره‌ی عبدالله بن علی این است که گفته شده، او یکی از اعضای خاندان حاکم در قطر است؛ اما هیچ‌گونه مئسؤولیت رسمی در دولت این کشور ندارد. پدر بزرگ او (شیخ عبدالله بن‌جاسم الثانی) سومین حاکم قطر بود. پدرش نیز چهارمین و برادرش، پنجمین حاکمان این کشور به ‌شمار می‌آیند.

بنابراین می توان گفت، هرچند او جزوی از خاندان حاکم قطر است، او و خانواده اش از ساختار قطر در قطر دور هستند و به همین جهت انگیزه لازم برای هر گونه اقدام علیه خانواده حاکم را دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل