بازدید 3284

ورود رشد بخش مسکن به فاز مثبت

از تابستان سال 1391 تا پاییز سال 1395 مدام آمارها، رشد بخش مسکن را منفی گزارش می دادند. مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، بهار بخش مسکن در زمستان 95 فرا رسید و رشد بخش مسکن بعد از 18 فصل رکود در این فصل اتفاق افتاد. البته برای اینکه به صورت قاطع بتوان گفت رونق به بخش مسکن بازگشته است باید تا نتایج دو یا سه فصل دیگر صبر نمود.
کد خبر: ۷۲۳۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴ 20 August 2017
از تابستان سال 1391 تا پاییز سال 1395 مدام آمارها، رشد بخش مسکن را منفی گزارش می دادند. مطابق با گزارش مرکز آمار ایران، بهار بخش مسکن در زمستان 95 فرا رسید و رشد بخش مسکن بعد از 18 فصل رکود در این فصل اتفاق افتاد. البته برای اینکه به صورت قاطع بتوان گفت رونق به بخش مسکن بازگشته است باید تا نتایج دو یا سه فصل دیگر صبر نمود.

به گزارش تابناک اقتصادی، چند سالی است که بخش مسکن به خوابی عمیق فرو رفته بود و شاهد رکودی طولانی مدت در این بخش بودیم. طبق گزارش های آماری مرکز آمار ایران، بهار سال 91 آخرین فصلی بود که بخش مسکن رشد مثبت را برای خود ثبت نمود و بعد از این فصل بخش مسکن وارد دوره رکود طولانی شد و 18 فصل در دوره رکود باقی ماند تا اینکه بهار بخش مسکن بلاخره در زمستان سال 95 فرا رسید. گزارش های مرکز آمار ایران نشان می دهد که بعد از حدود 4.5 سال رشد بخش مسکن در زمستان 1395 حدود 4 درصد بوده است.

رشد بخش مسکن در گزارش قبلی مرکز آمار ایران که مربوط به پاییز سال 95 بوده، منفی 30.6 درصد گزارش شده است. 

شاید خیلی ها با مفاهیم رشد و یا رکود بخش مسکن آشنایی نداشته باشند به همین منظور باید بیان نمود که مقصود از رشد بخش مسکن افزایش ارزش تولیدات بخش مسکن و مقصود از رکود بخش مسکن، کاهش ارزش تولیدات بخش مسکن است. بنابراین وقتی عنوان می شود که رشد بخش مسکن در زمستان 95، 4 درصد است یعنی اینکه مجموع ارزش ایجاد شده در این بخش 4 درصد بیشتر از زمستان 94 بوده است. درباره نحوه محاسبه میزان ارزش افزوده هم فرض کنید که مثلاً در زمستان 1394، 500 فقره ساختمان ساخته شده است. ارزش فروش کل این ساختمان ها 100 میلیارد تومان بوده است. اگر از این 100 میلیارد تومان، 50 میلیارد تومان مربوط به هزینه های مواد اولیه ساخت 500 فقره ساختمان باشد می توان گفت که ارزش تولیدات بخش ساختمان در فصل زمستان 1394، 50 میلیارد تومان (50=50-100) بوده است. رشد چهار درصدی در زمستان 95 به این مفهوم است که، این ارزش به 52 میلیارد تومان افزایش یافته است که البته برای نشان دادن ارزش واقعی باید تورم سالانه را از آن کم کرد. 

حال دو سئوال در اینجا مطرح است: اول اینکه آیا با مثبت شدن رشد بخش مسکن در یک فصل می توان گفت مسکن وارد دوره رونق شده است؟ و دوم اینکه چقدر می توان به این مثبت شدن رشد بخش مسکن اعتماد داشت؟

جواب سئوال اول خیر است چرا که کارشناسان اقتصاد معتقدند برای اینکه بگوییم یک بخش وارد دوره رونق شده است، آن بخش باید سه یا چهار فصل پیاپی برای رشد خود اعداد مثبت را ثبت نماید. بنابراین حداقل باید تا انتشار گزارش آماری تابستان 96 پیرامون رشد اقتصادی بخش ها صبر نمود آن گاه می توان قضاوت نمود که بخش مسکن وارد دوره رونق شده است یا خیر.

جواب سئوال دوم هم نیازمند این است که ببینیم باقی آمارهای مرتبط با این بخش چه می گویند. برای این منظور باید در ابتدا به سراغ پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها رفت و سپس به آمار مربوط به نیروی کار در بخش ساختمان نگاهی انداخت.

آمار مربوط به پروانه های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری ها نشان می دهد که در زمستان سال گذشته تعداد واحدهای مسکونی مورد پیش ‌بینی در پروانه ‌های ساختمانی صادره از سوی شهرداری ها با ۹.۹ درصد رشد نسبت به زمستان ۹۴ به رقم ۱۰۲ هزار و در شهر تهران نیز این تعداد با ۲۵.۵ درصد رشد به ۱۵ هزار و ۵۸۰ واحد مسکونی افزایش یافته است.

از طرفی نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در بهار سال جاری نشان می دهد که تعداد شاغلان بخش ساختمان با افزایش ۹۶ هزار و ۱۳۷ نفری نسبت به بهار سال گذشته همراه بوده است.
بنابراین می توان با توجه به دو آمار فوق الذکر به مثبت بودن رشد بخش مسکن در زمستان 95 اعتماد داشت. امید است که در دو فصل بعد نیز این مثبت بود ادامه داشته باشد تا بعد از 4.5 سال شاهد خروج بخش مسکن از رکود باشیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی