بازدید 20797

عرضه سومین خودروی پسابرجامی/ باز هم پای پژو در میان است/ ایران خودرو تولید کننده‌ای که وارد کننده خوبی نیست!

در سال گذشته، قراردادی بین ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن منعقد شد که بر اساس آن قرار شد پنج محصول از خانواده پژو راهی بازار ایران شوند. پژو 508 یکی از این خودروها بود که مطابق قرارداد باید فقط وارداتی ارائه می شد. حال قرار است این خودرو در هفته جاری بسیار محدود و با قیمت نهایی فروش 185 میلیون تومان عرضه شود. البته فروش این خودرو نیز با ابهاماتی همراه است.
کد خبر: ۷۲۳۰۶۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 20 August 2017
در در سال گذشته، قراردادی بین ایران خودرو و گروه پژو سیتروئن منعقد شد که بر اساس آن قرار شد پنج محصول از خانواده پژو راهی بازار ایران شوند. پژو 508 یکی از این خودروها بود که مطابق قرارداد باید فقط وارداتی ارائه می شد. حال قرار است این خودرو در هفته جاری بسیار محدود و با قیمت نهایی فروش 185 میلیون تومان عرضه شود. البته فروش این خودرو نیز با ابهاماتی همراه است.

به گزارش تابناک اقتصادی، در سال گذشته، ایران خودرو با گروه پژو سیتروئن قراردادی بست که بنا بر آن، قرار شد پنج محصول فرانسوی از خانواده پژو راهی بازار ایران شوند. این محصولات عبارت بودند از: پژو 208، 2008، 301، 308 و 508. از بین این پنج محصول طبق توافقات صورت گرفته بین این دو شرکت قرار بود، مدل های 301، 208، 2008 و احتمالا 308 در شرکت مشترک ایکاپ مونتاژ شده و مدل 508 فقط به صورت وارداتی به مشتریان ایرانی عرضه شود. 

بررسی زوایای مبهم فروش پژو 508

نخستین بار پژو 508 در نمایشگاه پاریس 2010 رونمایی و این خودروی فرانسوی از ابتدای سال 2011 تحویل مشتریان شد. چندین ماه بعد نیز نسخه استیشن آن با نام 508SW  و سال 2013 نیز نسخه استیشن هیبریدی آن با نام 508RXH  تولید شد. پژو در اواخر 2014 اولین فیس لیفت 508 را معرفی کرد. تولید این فیس لیفت از سپتامبر 2014 در فرانسه و سپس از ژانویه 2015 در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیس لیفت یکسان سازی ظاهر 508 با مدل های جدید 108 و 308 بود.

از نکات جالب توجه این خودرو آن است که مجموع فروش جهانی پژو 508 در سال 2015 از مرز 370 هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام این خبر گفت: بازار چین، که از 2013 پرفروش ‌ترین بازار 508 است، بیش از 36 درصد مجموع تولید 508 را فروخته که تاکنون برای پژو سابقه نداشته است؛ به عبارت دیگر، 508 نخستین محصول پژوست که فروش خارجی ‌اش بیشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.

در سال 90 و قبل از تحریم های بین المللی قرار بود پای این خودرو به عنوان جانشین مدل 407 به بازار ایران با قیمتی حدود 50 میلیون تومان باز شود که هرگز این اتفاق نیفتاد و برنامه واردات آن تا به امسال به تعویق افتاد.

شرکت ایران خودرو چند روز قبل طی اطلاعیه ای، از آغاز عرضه پژو 508 خبر داد. در این اطلاعیه آمده بود: به اطلاع کلیه متقاضیان محترم می رساند، شرکت ایران خودرو با همکاری شرکت ایکاپ (ایران خودرو – پژو) شرایط اولین عرضه عمومی خودروی پژو 508 اتوماتیک (GT LINE) مدل 2017 را در قالب فروش نقدی و به تعداد بسیار محدود از روز یکشنبه مورخ 29 مرداد 96 الی 31 مرداد 96 و یا تا زمان تکمیل ظرفیت به شرح جدول زیر ارائه می دهد؛

بررسی زوایای مبهم فروش پژو 508

همان گونه که ملاحظه می شود، قیمت این خودرو 185 میلیون تومان در نظر گرفته شده و موعد تحویل آن نیز بیست روزه است. قرار است این خودرو در رنگ ‌های سفید مرواریدی، مشکی متالیک، ذغالی، خاکستری، نقره ‌ای و آبی کبود متالیک در اختیار مشتریان قرار بگیرد. یکی از نکات مبهم همین قیمت خودروست.

بنا بر آمار رسمی منتشره از سوی گمرک ایران، قیمت ارزی پژو 508 های وارداتی از فرانسه مدل 2016 برابر با 23 هزار و 242 دلار و قیمت داخلی آن ها حدود 75 میلیون و 339 هزار و 741  تومان می باشد؛ هر چند در اطلاعیه ایران خودرو آمده است، پژو 508 هایی که قرار است عرضه شوند، مدل 2017 هستند، ولی باید اشاره نمود که تفاوت خیلی فاحشی بین قیمت اعلام شده شرکت ایران خودرو و قیمت وارداتی این خودروها وجود دارد.
 

بررسی زوایای مبهم فروش پژو 508

از دیگر نکات جالب توجه این خودرو که برخی رسانه ها به آن اشاره نموده اند، اینکه به دلیل آنکه استاندارد حد آلایندگی این خودرو یورو 5 می باشد، این خودرو دیگر در بازار اروپا عر ضه نمی شود (در بازار اروپا خودروهای عرضه شده باید استاندارد یورو 6 را داشته باشند).

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که در سال های قبل، ایران خودرو در چندین بار دست به عرضه محصولات وارداتی چون سوزوکی کیزاشی و پژو 407 زده بود که به دلیل استقبال نه چندان بالای بازار این تجربیات با شکست مواجه شدند.

حال باید منتظر ماند و دید، آیا ایران خودرو از گذشته درس گرفته است و می تواند با در نظر گرفتن خدمت پس از فروش گسترده تر نسبت به دیگر خودروهای وارداتی این خودرو را در بازار ایران به فروش برساند یا خیر.



تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵۰
ایران خودرو تولید کننده نیست و هیچ وقت هم نبوده است بلکه فقط یک سرهم کننده است
پاسخ ها
کاوه
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
دوست عزیز. ایران خودرو با تمام ایرادهایی که دارد یک تولید کننده است. در تمام دنیا خودرو سازان قطعات سفارش داده شده به قطعه سازها را مونتاژ می کنند و قطعه سازی هم در ایران از کیفیت مطلوبی بهره مند است. مشکل اساسی در صنعت خودرو تاکید بر پایین نگه داشتن قیمت خودرو از یک سو و تعرفه بالای واردات از سوی دیگر است که انگیزه رقابت را از بین برده است. اگر از انصاف نگذریم نسبت قیمت بسیاری از محصولات ایران خودرو مانند سمند و دنا و اچ سی کراس به کیفیتشان نسبت مناسبی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
کاوه جان! تولیدکننده تعریف دارد! و برای آن معیارهایی مشخص شده است در صنعت و تجارت! ایران خودرو با هیچ معیاری یک تولیدکننده واقعی نیست و مهمترین علت آن این است توانایی ارتقای خطوط تولید خود را ندارد و دیگران باید برایش این کار را انجام دهند! دیگران که میگویم یعنی خودروسازهای دیگر دنیا... به علاوه این شرکت در صورت برداشتن انحصار کالایی که تولید میکند، به سرعت ورشکست خواهد شد! ا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
ایران خودرو با تمام ایرادهایی که دارد یک تولید کننده است.
نه عزیز دل برادر خودرو ساز به جایی گفته می شود از پایه طراحی و ساخت را انجام میده خودمون را گول نزینیم ایران خودرو فقط مونتاژ کاره و الان هم قسمت بزرگ مونتاژ خودش رو به ماشین های دهه هشتاد فرانسه اختصاص داده
به سلامتی تولیدکننده خوبی هم نیست یعنی گندزده به هرجاتولید ملی.
لطفا مقایسه قیمت داخلی و جهانی رو برای سایر خودروهای وارداتی هم انجام بدید تا ای موارد شفاف تر بشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
تا میزان ظلمی که توسط این سرهم کننده های خودرو به مردم مظلوم ایران می شود روشن شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
موارد کاملا شفاف است ولی مسئولان گوش شنوا و چشم بینا ندارند یا دارند و خود را به کری و کوری میزنند چون منافعشان از این طریق تأمین میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
اونوقت هی بگیم حمایت از تولید داخلی ، کدوم تولید داخلی این شرکتها اگه دستشون برسه طرف مقابل یا همون مردم رو به خاک سیاه مینشونن
ایران خودرو واردکننده ای که تولید کننده نیست.
185 میلیون برا پژو؟؟؟
واقعا؟؟؟
با این پول آدم میره به ماشین کره ای یا ژاپنی میخره که کیفیتشون خیلی بهتر از پژو هست
در مملکتی که صنعت خودرو در دست چند شرکت بصورت انحصاری است و هر طور که بخواهند قیمت گذاری می کنند و به کسی هم پاسخگو نیستند و هر کس هم اعتراضی بکند به ارگانهای مختلف متوسل می شوندو ... نباید غیر از این توقعی داشت. اینجا ایران است
خودروساز یا بنگاه واردات خودرو؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
اگر به تاریخچه شکل گیری این شرکتها، از جمله همین ایرانخودرو یا سایپا یا دیگران، مراجعه کنید میبینید که اینها از ابتدا کارشان را با واردات خودرو شروع کرده اند و بعدا هوس تولید آن به سرشان افتاده و بدون اینکه زیرساختهای لازم فراهم باشد به این وادی افتاده اند! الان هم برای تأمین سود مورد نظرشان به اصل خود بازگشته اند! به این میگویند بازگشت به خویشتن خویش!!! خخخخخخخخخخخ
ایران خودرو دست از این آشغالهای اروپایی بر نمی دارد؟ این همه خودروی خوب در اروپا تولید میشه دقیقن میره دنبال آشغالترینهاش
پاسخ ها
شهروند ایرونی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
پسرک فضول عزیز قانون نانوشته ی پسابرجامی مشخص کرده که خودرو ایران باید در انحصار پژو و رنوی فرانسه باشد. اگه یادت باشه تا سال هفتاد که تو ایران نوشابه کم بود ساندویچی ها نوشابه را با ساندویچ به مردم می دادن حالا هم هواپیمای ایرباس رو با پژو به ایران میدن
قیمت خودرو در واقع حدود 75 میلیون و ارائه به مردم بی نوا در حدود 185 میلیون؟؟ چرا؟ چرا با مردم چنین می کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
از ماست که بر ماست.
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
چرا؟!!! خوب مردم میخرن. وقتی حق انتخاب نباشه و چشم و هم چشمی تو جامعه باشه و هرکی نخره ضدانقلاب بشه! مردم مجبورن.هر وقت مردم یکدست شدن واسه مبارزه با سودجویی تولیدکننده ها اونوقت میفهمن با این مردم نباید بازی کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
چون اینا صبح زود از خواب بیدار شدن
ناشناس
| China |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
حتی گمرک 95 درصدی هم قیمتش می شه حدود 145.
چرا گیر دادن به فرانسه؟ چرا یک خط تولید ب ام دبیلیو یا بنز راه اندازی نمیکنن تا ملت بدبخت از همه چیز محروم معنی ماشین را بفهمد؟
مردم مگر عقل ندارند اين رقم به اين خودرو بدند رو دست ايران خودرو خواهد ماند فقط تحريم كارسازه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
آنهایی که این خودرو و امثال آن را با این قیمتها میخرند دلالانی هستند که همکاسه ی خودروسازهایند و برای بازارگرمی و کسب سود این کار را میکنند وگرنه مردم عادی که حساب و کتاب سرشان میشود هرچند ممکن است در هشتاد میلیون نفر چند صد نفر هم فریب بخورند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
حالا تو پیش خرید میبینی بدون بررسی فقط روی چشم هم چشمی میرن میخرن
پراید یورو چنده ؟ اگر تولید داخل استاندارد های لازم را داشت نیازی به واردات خودرو نبود .
عزیز جان قیمت 75 میلیون تومانی از سوی گمرک برای محاسبه عوارض ذکر شده وگرنه کسی به واردات خودرو ارز 3200 تومانی نمی دهد ضمن آنکه واردات خودرو مشمول 110 تا 120 درصد عوارض مختلف مانند گمرک،ارزش افزوده،شماره گزای،ترخیص،خودروهای فرسوده و ... می باشد.لذا این قیمت طبیعی است.
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
آقا رضا .عوارض 40 درصده و ده درصد هزینه مونتاژ هم هست.شماره گذاری و تبصره 13 و مابقی مالیاتها هم به 20 درصد نمیرسه.درذ خوشبینانه ترین حالت این ماشین به 34000 دلار با نرخ مبادله ای و نه آزاد! میرسه که مابقیش تا 185 میلیون سود پژو و ایران خودروست.شرکت پژو تو خواب هم نمیتونست ببینه به این قیمت ماشین بفروشه
ناشناس
| Spain |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
رضا جان شما ایران خودرویی هستی ، آخه بدجوری سنگ ایران خودرو رو به سینه می زنی برادر
داوود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
دقیقا همین است یعنی خودرو به محض وارد شدن اول 55 درصد تعرفه بعد هم 10 درصد ارزش افزوده میخوره یعنی
60 درصد در گمرک میفته رو قیمتش
چرا قیمت دو برابر است. اگر ما نخواهیم مدیران خدمت گزار مردم داشته باشیم چه کار باید بکنیم.
سؤال اينجاست كه اين بابا قرار خودرو بسازه نه وارد كنه و رانت داشته باشه
چرا فقط فرانسه!!!! چرا دولت با شرکتهای آلمانی برای ماشینهای باکیفیت وارد مذاکره نمیشه
من نمیفهمم این نقد بیجا به ایرانخودرو به چه دلیل هست؟
قیمت جهانی هیوندا سوناتا و کیا اپتیما هم تو همین رنجه... با همین فرمول ها هم به قیمت فروش 190- 200 میلیون در بازار رسیده.
شما اگر به قیمت این ماشین نقد دارید بهتره به مدل محاسبه هزینه های واردات خودرو نقد کنید.
البته نه اینکه نقدی به ایرانخودرو وارد نباشه، هست؛ ولی تو بحث کیفیت تولید و شفافیت و خدمات پس از فروش. در قیمت گذاری معمولاً سهم تاثیرگذاری مجری بیشتر از 10% نیست.

اما علت اختلاف فاحش قیمت با قیمت جهانی: در ممالک توسعه یافته منطق برنامه ریزیهای صنایع و اقتصاد بر مبنای حمایت از مصرف کننده است. ولیکن در کشورهای روبه توسعه جهت کنترل درآمد و اشتغال مبنای برنامه ریزی تولید شغل و کنترل تورم هست، لذا متاسفانه مصرف کننده مجبوره بهای تولید شغل رو بپردازه. به همین دلیل در این کشورها محصولات خارجی برای حمایت از تولید داخلی با قیمت بالاتری فروخته میشه.

به هرحال این موضوع در صنعت کشاورزی، پوشاک، پتروشیمی، ارتباطات و بسیاری صنایع دیگر وجود داشته و خواهد داشت. عدم برنامه ریزی درست در بعضی صنایع هم منجر به نابودی آن صنعت شده و برای همیشه وارد کننده در آن رشته خواهیم بود.
واقغا تواین مملکت با وجود کلی نهاد و سازمان ( تعزیرات ، سازمان حمایت از مصرف کننده گان ، بازرسی ، شورای عالی قیمت گذاری و......) کسی هست که جواب این همه دزدی و تاراج پول مردم و قیمت های نجومی و کیفیت بسیار پایین که این دو به ظاهر خودرو ساز از مردم میگیرند را جواب بده اخر به چه قیمتی از انها دفاع میکنید و شاید هم بترسید کسی هست در این مملکت جواب بدهد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قبل از برجام هم پولدارها، ماشین خوب سوار می شدند.
برجام و خودروهایش به حال مردم عادی که محکوم به سوار شدن بر پراید و نهایتا پژوهای قدیمی تا 30 میلیون هستند، براشون فرق نمی کنه و تا ابد همین جوریه
185 میلیون چه خبره 18500 واقعی شه و حالا تو ایران چون ایرانه 85 میلیون بسه دیگه!
این خودرویی رو که می بینیم تنها چیزیش که ایرانیه و از ایران خودروست اون شماره گذاری 508 هستش
اتفاقا برای خودرو سازها میصرفه دیگه شما حسابش را بکنید محصول وارداتی را حداق 50 درصد بالاتر به مردم بدبخت ما عرضه می کنند دیگر لزومی به تولید نیست واقعا براشون می صرفه
با درود
بارر كنيد نميدونم چرا ما هميشه بايد واسمون انتخاب كنن از نادانى هست يا بدبختى
من تو يك شركت بزرگ خوررويى كار ميكنم با انواعو اقسام خودرو سر و كار دارم و خدمات انها
اشغال ترين و پر ايراد ترين ماشينهاى دنيا ماشينهاى فرانسوى هستن اين رو نه از كينه بلكه از رو تجربه هست حالا خودتون قضاوت كنيد
فقط واسه مكانيك و قطعه ساز و ايران خودرو پول ساز هست
این چیزی جز استعمار ایران توسط فرانسه نیست...
پسا برجام خخخخ...
یه جوری نوشتید انگار کسی اسلحه گذاشته پش سر مردم...آقا گرونه؟ آقا کیفیت نداره؟ آقا نمی ارزه؟ خوب نخرید.... ولی می رید و می خرید! تا بوده همین بوده.
خودروسازها پشت یه سپر انسانی حدودا 4000 نفری که کارمنداش و قطعه سازها باشن قرار گرفتن و دارن سر 80 میلیون کلاه میزارن مثل آبخوردن. حالا به هر وسیله ای. جالبه که خودشون هم در ثبت نام خودروهایی که حاشیه بازار دارن رقابت میکنن. مثل روز روشنه
مگه مغز خر خوردم که 185 تومن پول بدم پای این آشغال؟! با 145 تومن هیوندایی الانترا 2017 میشه خرید الان!
ماشين خوبيه بهتر از كره اي هاست و مدل روزه اروپاست ولي ايرانخودرو محصول ٧٥ ميليوني رو ١٨٥ ميليون داره ميده. اگر اينجا مونتاژ ميشد و مثلا ٢٠٪‏ قطعات ساده مثل سپرها رو اينجا توليد ميكرد هزينه گمركي اش هم ميافتاد و همون ٧٠ تومن ميتوانست چندين هزار بفروشه
اخه تا کی در حق ما ظلم میکنید در حق مردم خودتون! این مردم پس کی قرار رنگ عدالت ببینن. تا کی قرار تاوان ندانم کاری و بی سوادی خیلی هارو ما بدیم
ایران خودرو 6 ماهه ثبت نام کرده برای رنو کپچر و 55میلیون پول گرفته الان 2 ماهه که 50میلیون باقی مانده را هم گرفته و قراربوده در تیرماه تحویل بده ولی مرداد هم گذشت ولی هنوز تحویل نداده و میگه جریمه تاخیرپرداخت میکنه اون هم 12درصد پولی که تو بانک 20درصد سود داشت ریختیم تو جیب ایران خودرو و ماشینی که قیمتش به دلار حدود 70میلیونه داره 110 میلیون میفروشه آیا اجحاف دیگری هم مانده که در حق خریدار بکنن ؟
پاسخ ها
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
خودت خواستی شکم فرانسوی ها را گنده کنی . پس غر نزن و منتظر بمون
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
مگه مجبورت کردن کارایی که گفتی رو انجام بدهی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
حقتونه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل