بازدید 9566
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «الزامی بودن درج قیمت کالا در واحدهای صنفی» تا «پلمب تمام شعب یک مؤسسه مالی غیرمجاز»

این پیمانه موضوعاتی همچون رشد بهای دلار آمریکا در بازار آزاد پایان هفته، افزایش بهای طلا با توقف رشد نرخ بهره، کاهش بهای نفت، سرمایه گذاری عربستان در طرح های بزرگ اقتصادی پاکستان، نخستین کسری تجاری بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی، پیشی گرفتن رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از حوزه یورو، فراخوان برای کیسه‌هوای محصولات ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ یک خودروساز، ارز صرف شده برای واردات کَره و سواری هایی که تولیدشان به صفر رسید را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۲۵۳۱
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲ 18 August 2017
از «الزامی بودن درج قیمت کالا در واحدهای صنفی» تا «پلمب تمام شعبه‌های یک مؤسسه مالی غیرمجاز»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و رویدادهای جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون رشد بهای دلار آمریکا در بازار آزاد پایان هفته، افزایش بهای طلا با توقف رشد نرخ بهره، کاهش بهای نفت، سرمایه گذاری عربستان در طرح های بزرگ اقتصادی پاکستان، نخستین کسری تجاری بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی، پیشی گرفتن رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از حوزه یورو، فراخوان برای  کیسه‌هوای محصولات ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ یک خودروساز،  ارز صرف شده برای واردات کَره و سواری هایی که تولیدشان به صفر رسید را در بر دارد.


رشد بهای دلار آمریکا در بازار آزاد پایان هفته

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنجشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 29 ریال نسبت به روز چهارشنبه، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 179 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افت 46 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 22 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 459 ریال قیمت گذرای شد که نسبت به روز قبل، بدون تغییر فروخته شد.

افزایش بهای طلا با توقف رشد نرخ بهره

روز پنجشنبه در بازارهای جهانی قیمت هر اونس طلا با 1.4 دلار افزایش نسبت به روز قبل به قیمت 1284 دلار و 20سنت معامله شد. قیمت این فلز گرانبها، روز گذشته در کمترین زمان به قیمت 1282 دلار و 70 سنت و در بیشترین زمان به قیمت 1290 دلار و 80 سنت به فروش رفت. قیمت فلز زرد نسبت به یک ماه گذشته 42.2 دلار افزایش داشت؛ اما نسبت به یک سال گذشته با کاهش 64.2 دلار همراه بود. در گروه سایر فلزات گرانبها هم فلزات نقره و پلاتینوم کاهش‌هایی به ترتیب؛ 6 سنت و 2 دلار را تجربه کردند، اما فلز پالادیوم افزایش 9 دلاری داشت. خبرگزاری رویترز درباره دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی نوشت؛ پس از آنکه فدرال رزرو آمریکا به صورت ضمنی اشاره کرد که وقت افزایش نرخ بهره در آمریکا نیست، سرمایه‌گذاران به سمت فلز زرد روی آوردند. به نقل از فارس، در جلسه اخیر بانک مرکزی آمریکا، اشاره شد که هنوز تورم و سایر شاخص‌های اقتصادی طوری نیست که بتوان نرخ بهره را افزایش داد و باید در این مورد فعلاً باید دست به عصا راه رفت. 

الزامی بودن درج قیمت کالا در واحدهای صنفی

رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینکه ابلاغیه وزیر صنعت، معدن و تجارت فقط برای شیرینی و شکلات است، افزود: براساس قانون نظام صنفی درج قیمت کالا در واحدهای صنفی الزامی بوده و کنترل بازار از سوی بازرسان براساس این قانون انجام می شود. علی فاضلی در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری صدا و سیما، با اشاره به اینکه وزیر صنعت می تواند فقط حذف درج قیمت از کارخانه را اعلام کند گفت: براساس این دستورالعمل، درج قیمت تمام شده کالا از سوی کارخانه حذف خواهد شد. رئیس اتاق اصناف ایران با بیان اینکه در نشست مشترک با وزیر صنعت، معدن و تجارت نواقص این دستورالعمل بررسی و رفع خواهد شد، ادامه داد: برای جلوگیری از گران فروشی و سوء استفاده در واحدهای صنفی، قیمت تمام شده کالای صنعتی در فاکتور فروش حتما لحاظ می شود و سازمان تعزیرات آن را بررسی خواهد کرد.

کاهش قیمت نفت به رغم کاهش موجودی آمریکا

روز پنجشنبه قیمت نفت، اندکی کاهش یافت. این در حالی است که در روز چهارشنبه، آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان می داد که در هفته گذشته موجودی نفت این کشور بسار کاهش یافته است. اما آن چه که موجب شد قیمت نفت به رغم کاهش موجودی آمریکا افزایش نیابد، آمارهایی بود که نشان از افزایش شدید تولید آمریکا در هفته گذشته داشت. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۱۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰ دلار معامله شد، این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۵ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۶.۶۳ دلار صورت گرفت.

سرمایه گذاری عربستان در طرح های بزرگ اقتصادی پاکستان

سفیر عربستان در اسلام آباد گفته است کشورش تمایل دارد در طرح های بزرگ اقتصادی پاکستان از جمله طرح 'راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان' و طرح 'توسعه بندر گوادر' سرمایه گذاری کند. به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های رسمی دولت پاکستان، 'نواف سعید احمد المالکی' گفته است طرح احداث راهروی اقتصادی مشترک چین-پاکستان، طرحی عظیم است که فرصت های سرمایه گذاری فراوانی در پاکستان ایجاد کرده است. این دیپلمات سعودی همچنین گفته است که عربستان و پاکستان در حوزه های نظامی، اقتصادی و سایر بخش ها همکاری دارند و این همکاری ها در آینده گسترش خواهد یافت. وی همچنین تأکید کرده است که امت اسلامی برای غلبه بر چالش های پیش رو باید متحد و یکپارچه شود. طرح راهروی اقتصادی چین ـ پاکستان، بزرگ ترین طرح اقتصادی تاریخ پاکستان است که بیش از یک سال گذشته، قراردادهای مربوط به اجرای طرح های زیرمجموعه این طرح بزرگ به ارزش حدود 50 میلیارد دلار بین سران چین و پاکستان امضا شد. طرح توسعه بندر گوادر واقع در جنوب غربی پاکستان و در فاصله تقریبا 70 کیلومتری مرز ایران، یکی از مهم ترین طرح های اقتصادی پاکستان است که توسط چینی ها در حال توسعه است و به عنوان قلب راهروی اقتصادی چین-پاکستان محسوب می شود.

نخستین کسری تجاری بزرگترین اقتصاد آسیای جنوب شرقی

در ماه جولای اندونزی به عنوان، بزرگترین اقتصاد جنوب شرق آسیا با کسری تجاری ۲۷۱.۲ میلیون دلار مواجه شد. این درحالی‌ است که طبق نظرسنجی‌های انجام شده از اقتصاددانان توسط رویتر، پیش‌بینی شده بود در ماه جولای این کشور ۱.۱ میلیارد دلار سرریز تجاری داشته باشد. بنا بر ارقامی که امروز اعلام شد سرریز تجاری این کشور در ماه جون هم به  ۱.۶۷ میلیارد دلار اصلاح شد. در ماه جولای هم واردات و هم صادرات به صورت سالیانه افزایش چشمگیری داشتند، چون این مقادیر در ماه جولای سال ۲۰۱۶ به علت تعطیلات عید فطر کمتر شده بودند. اما امسال تعطیلات عید فطر در ماه جون واقع شد. در جولای امسال صادرات با ۴۱.۱۲ درصد رشد نسبت به جولای سال قبل به ۱۳.۶۲ میلیارد دلار رسید، در حالی‌ که رویترز پیش‌بینی می‌کرد ۳۱.۱۲ درصد رشد کند. صادرات ماه جون۱۱.۷۱ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. واردات ماه جولای با جهشی ۵۴.۰۲ درصدی نسبت به سال گذشته به ۱۳.۸۹ میلیارد دلار رسید در حالی‌ که در نظر سنجی رویترز، اقتصاددانان پیش‌بینی کرده بودند این مقدار ۳۰.۳۴ درصد رشد داشته باشد. واردات در ماه جون ۱۷.۴۰ درصد کاهش یافته بود. /مهر

رشد اقتصادی کشورهای شرق اروپا از حوزه یورو پیشی گرفت

منطقه اقتصادی یورو در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۷ رشدی معادل ۶ دهم درصد را تجربه کرده است. در مدت زمان مشابه، بزرگترین بازارهای مالی اروپای مرکزی و شرقی، یعنی لهستان و جمهوری چک، نرخ رشد چشمگیری داشته‌اند. اقتصاد چک در سه ماه دوم امسال ۴.۵ درصد رشد داشته که بیشتر از پیش‌بینی‌ها برای رشد ۲.۹ درصدی بوده است. به گزارش یورونیوز، کرون چک در همین زمان با جهش ۴ دهم درصدی در مقابل یورو به بالاترین سطح در دوهفته گذشته رسیده است. در این مدت لهستان بزرگترین بازار مرکزی اروپا، رشد ۳.۹ درصدی را به دست آورد و با شکستن پیش‌بینی‌ها، ارزش زولتی (واحد پول لهستان) ۴ دهم درصد و ارزش سهام در بورس ورشو ۷ دهم درصد افزایش یافت. اقتصاد رومانی نیز نرخ رشدی معادل ۵.۹ درصد داشته است. بسیاری از کارشناسان، بالا گرفتن اختلافات میان کره شمالی و ایالات متحده آمریکا را عامل رشد فراتر از انتظار بازارهای کشورهای اروپای شرقی و مرکزی در هفته‌های اخیر می‌دانند. اما بر خلاف رشد اقتصادی در اروپا در دوهفته گذشته، از میانگین ارزش سهام در بازارهای بورس چین به میزان یک دهم درصد کاسته شده است. از سوی دیگر بازار سهام کره جنوبی نیز به رشد ۶ دهم درصدی در یک هفته رسید. این بازار پس از تعطیل عمومی روز سه شنبه باز شد. سهام هنگ‌کنگ ۹ دهم درصد، سهام هند ۷ دهم درصد و سهام اندونزی نیز ۶ دهم درصد در یک ماه گذشته رشد داشته‌اند.

خودروسازی که برای کیسه‌هوای محصولات ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹ فراخوان داد!

مزدا حدود 80 هزار دستگاه خودرو سواری و شاسی‌بلند را به‌دلیل نقص کیسه‌هوا تاکاتا فراخوانده است. برخی از این خودروها برای بار دوم فراخوانده شده‌اند تا بادکننده کیسه هوای سرنشین جلو تعویض شود. خودروهای فراخوان شده در این نوبت برخی تولیدات فاصله سال‌های 2007 تا 2009 و نیز خودروهای سی ایکس-7، سی ایکس-9 و مزدا 6 تولید سال 2012 هستند. کیسه‌های هوای تاکاتا با خطر انفجار بادکننده و پرتاب شدید تکه‌هایش به سمت سرنشینان مواجه هستند. بر اثر این نقص فنی تاکنون 19 نفر کشته و بیش از 180 تن مجروح شده‌اند. طی فراخوان قبلی در ماه ژانویه، بادکننده‌های کیسه هوا به‌طورموقت با قطعات مشابه تعویض می‌شدند. آمونیوم نیتراتی که در این بادکننده‌ها به کار رفته است به مرور زمان تجزیه می‌شود. در فراخوان اخیر بناست بادکننده‌هایی در خودروها نصب کنند که در آنها از آمونیوم نیترات استفاده نشده باشد.

چقدر ارز صرف واردات کَره شد؟

براساس آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی چهار ماهه نخست سال جاری، در این مدت بیش از 13 هزار و 911 تن کره با بسته بندی های بیش از 500 گرم از کشورهای مختلف جهان وارد ایران شده است. براساس واردات این حجم کره به کشور، 65 میلیون و 730 هزار و 944 دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر 213 میلیارد و 134 میلیون و 193 هزار و 117 تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. گفتنی است، کره از 6 کشور جهان وارد کشور شده که در این میان اولین و بزرگترین صادرکننده کره به ایران امارات متحده عربی بوده است که با فروش 8 هزار و 985 تن کره به ایران، درآمد 43 میلیون دلاری را نصیب خود کرده است. بعد از امارات متحده عربی، کشور هلند دومین صادرکننده کره به کشور بوده است که در 4 ماهه نخست سال جاری درآمد بیش از 8 میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در این میان نیوزیلند با صادرات هزار و 801 تن کره به ایران سومین فروشنده کره به ایران بوده است که درآمد 8 میلیون و 98 هزار و 426 دلاری را کسب کرده است. چهارمین کشور صادرکننده کره به کشور ترکیه با صادرات 799 تن کره بوده که درآمد 3 میلیون و 788 هزار و 268 دلاری را نصیب خود کرده است. همچنین کشورهای ایرلند و آلمان به ترتیب در رده های پنجم و ششم صادرات کره به ایران قرار دارند که در مدت ذکر شده در مجموع با صادرات 600 تن کره به کشور درآمد 3 میلیون و 467 هزار و 161 دلاری را به خود اختصاص داده اند. /میزان

سواری هایی که تولیدشان به صفر رسید

تیر ماه امسال تولید چند مدل سواری در خودروسازان داخلی متوقف شد. در این مدت تولید ولیکس C۳۰ اتوماتیک با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۹۸ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید VELA V۵ MT نیز متوقف شده و از ۱۸ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. تیر ماه امسال تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰ اس نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲۳۴ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید ام‌وی‌ام ۵۳۰ نیز متوقف شده و از ۲۳۰ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. تولید ام‌وی‌ام ۱۱۰ ۴CYI نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از چهار دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید ام‌وی‌ام ۳۱۵ نیز ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از یک دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. در این مدت تولید آسا B۵۰ نیز متوقف شده و از سه دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. تولید لیفان ایکس ۵۰ نیز با کاهش ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۲۱۹ دستگاه در تیر ماه ۱۳۹۵ به صفر کاهش یافت. تولید گریت وال M۴ نیز متوقف شده و از ۸۱ دستگاه در تیر ماه سال گذشته به صفر رسید. /ایسنا

پلمب تمام شعبه‌های یک مؤسسه مالی غیرمجاز

دفتر سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی ناجا، با اشاره به اخبار منتشره درباره ادامه فعالیت یک مؤسسه مالی غیرمجاز در ساری و تبریز، به خبرنگار ایسنا اعلام کرد: برابر بررسی‌های انجام شده توسط همکارانمان در پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ناجا مبنی بر غیرمجاز بودن فعالیت مؤسسه اعتباری «حافظ» که متضمن دستور قضایی بوده است، این دستور به تمامی فرماندهان انتظامی استان‌ها ابلاغ و در پی آن تمامی شعب این مؤسسه پلمپ شد. همچنین شعبه این مؤسسه در تبریز نیز در یازدهم مردادماه پلمب شده بود و به شعبه ساری نیز بنا به دستور معاون دادسرای عمومی و انقلاب این شهرستان تا ۲۸ مردادماه مهلت داده شده است.



سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
انشاالله روزی فرا رسدکه تولیدوفروش کلیه محصولات چینی به صفربرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۷
اون وقت محصولات بدرنخور وطنی رو با چندیدن برابر قیمت سوار شیم
اقا جان شامل چیپس...انواع تنقلات هم میشه که یه مجموعه وسیعی رو تشکیل میدن ...بعدش هر کی به هر کی میشه....قیمتا بالا پایین میشن چون حساب کتابی وجود نداره...میشه مثل ۵۰ سال پیش
از سایت محترم تابناک تقاضا میشه در خصوص عدم درج قیمت و تبصره جدید در این مورد که شامل شیرینیجات و غیره میشه تحقیق کنه و اطلاع رسانی بشه که از مشکلات بیشتر در جامعه جلوگیری بشه. با تشکر
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی