بازدید 48730
شش نکته قابل تأمل درباره دوره جدید مجمع تشخیص؛

چرا حکم عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تمدید شد؟!/ چهره اصلاح‌طلبی که عضو جدید مجمع شد، کیست؟

ادامه حضور چهره های اصلاح طلب دوره قبل در دور جدید مجمع و اضافه شدن یک چهره شناسنامه دار این جریان به ترکیب جدید. رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام نام «محمد صدر» را به فهرست اعضا اضافه کردند. صدر هم اکنون مشاور عالی وزیر امور خارجه است و در دولت اصلاحات نیز معاون وزیر امور خارجه بوده است.
کد خبر: ۷۲۲۴۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵ 18 August 2017

چهار روز قبل یعنی 23 مردادماه بود که اعضای جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام برای دوره هفتم آن از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی معرفی شدند. هرچند پس از درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس فقید مجمع تشخیص صدور احکام برای اعضای جدید مجمع شش ماه زمان برد، اما حکم جدید رهبر معظم انقلاب برای اعضای دوره هفتم مجمع حاوی نکات قابل تأمل و مهمی است که در این گزارش به آن اشاره می شود.

به گزارش «تابناک»، اول، با تصمیم رهبری هیچ یک از اعضای مجمع در دوره قبل ـ که در قید حیات هستند ـ در ترکیب دوره هفتم کنار گذاشته نشده اند، بلکه شماری از نخبگان سیاسی و چهره ها به ترکیب دوره قبل اضافه شده اند. ضمن اینکه آیات هاشمی رفسنجانی و واعظ طبسی و آقایان حسن حبیبی و حبیب الله عسگراولادی که از اعضای دوره قبل بودند، دار فانی را وداع گفته اند.

دوم، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام در فقدان آیت الله هاشمی رفسنجانی به آیت الله هاشمی شاهرودی رئیس سابق قوه قضائیه سپرده شد و دبیری 21 ساله «محسن رضایی» بر مجمع با حکم مقام معظم رهبری به مدت پنج سال دیگر تمدید شده است.

سوم، با حکم مقام معظم رهبری 49 نفر از مسئولان عالیرتبه نظام و سیاسیون می توانند در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام شرکت داشته باشند که در این میان، افرادی نظیر «حجت الاسلام سیّدابراهیم رئیسی و آیت الله محسن مجتهد شبستری و احمد توکلی، سید محمد صدر، سید محمد میر محمدی و محمد باقر قالیباف» به عنوان اعضای جدید مجمع در این نهاد حضور پیدا خواهند کرد.

چهارم، «سرلشکر محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکی از شخصیت هایی است که در دور جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان یکی از اعضای حقوقی در این نهاد حضور پیدا خواهد کرد، در حالی که قبلا ریاست ستاد کل نیروهای مسلح عضو حقیقی مجمع بود. همچنین «حسن روحانی» و «علی لاریجانی» که قبلا عضو حقیقی مجمع بوده اند، تبدیل به عضو حقوقی مجمع تشخیص مصلحت نظام شده اند.

چرا حکم عضویت احمدی‌نژاد در مجمع تمدید شد؟!/ چهره اصلاح‌طلبی که عضو جدید مجمع شد، کیست؟

پنجم، حفظ چهره هایی نظیر «محمود احمدی نژاد» در مجمع تشخیص؛ مساله ای که برخی آن را آخرین فرصت برای حضور رئیس دولت های نهم و دهم در عرصه سیاسی خوانده اند. به طور حتم این مسأله از دقت کافی برخوردار نیست. رهبر معظم انقلاب همواره نشان داده اند که به فکر موضوع «جذب حداکثری و دفع حداقلی» هستند و لذا صدور حکم جدید برای احمدی نژاد به منظور ادامه حضورش در مجمع را می توان در همین راستا ارزیابی کرد. البته این رویه تا جای ممکن ادامه پیدا خواهد کرد، مگر اینکه خود آن شخصیت نخواهد که نمونه آن را می توان در عدم تمایل «سید محمد خاتمی» به حضور در مجمع پس از دوران ریاست جمهوری اش دید.

ششم، ادامه حضور چهره های اصلاح طلب دوره قبل در دور جدید مجمع و اضافه شدن یک چهره شناسنامه دار این جریان به ترکیب جدید. رهبر معظم انقلاب برای دوره جدید مجمع تشخیص مصلحت نظام نام «محمد صدر» را به فهرست اعضا اضافه کردند. صدر هم اکنون مشاور عالی وزیر امور خارجه است و در دولت اصلاحات نیز معاون وزیر امور خارجه بوده است.

شش عضو جدیدی که پس از این در جلسات مجمع در کنار سایر اعضا حضور پیدا خواهند کرد، عبارتند از:

آیت اللهمحسن مجتهد شبستری: امام جمعهٔ سابق تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی بود. وی نمایندهٔ مردم استان آذربایجان شرقی و سخنگوی کمیسیون تحقیق مجلس خبرگان رهبری در دورهٔ چهارم است. او در دوره‌های اول، دوم و سوم نیز نمایندهٔ مجلس خبرگان رهبری بوده و چهار دوره، نمایندهٔ مجلس شورای اسلامی از تهران نیز بوده‌ است. او عضو شورای مرکزی جامعهٔ روحانیت مبارز تهران نیز هست.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی :او دومین متولی آستان قدس رضوی، کاندیدای اصولگرای دوازدهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری و دادستان کل دادگاه ویژه روحانیت است. او پیش از این دادستان تهران از سال 1368 تا 1373 بود. از آن سال تا 1383 به ریاست سازمان بازرسی کل کشور منصوب شد و پس از آن ده سال معاون اول قوه قضاییه بود و سپس از سال 1393 تا 1394 دادستان کل کشور بود. پس از فوت واعظ طبسی، یکی از اعضای فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1394 با حکم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی منصوب شده است.

سید محمد صدر: دیپلمات ایرانی، مشاور رئیس دولت اصلاحات و مشاور ارشد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه در دولت رجایی، دارای دکترای داروسازی از دانشگاه تهران. از سال۱۳۶۴تا۱۳۶۸در دوره وزارت سید علی‌اکبر محتشمی‌پور معاون سیاسی وزیر کشور ایران بود. وی در دولت اصلاحات معاون عربی – آفریقای وزارت‌ خارجه شد که به همراه محسن امین‌زاده دو مدیر ارشد وزارت خارجه در دولت بودند.

سید محمد میرمحمدی: (زادهٔ۱۳۲۷در قم) نماینده مردم قم در دوره ششم و هفتم مجلس شورای اسلامی. وی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی هستند و قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مدرک فوق لیسانس خود را در رشته ی اقتصاد بین الملل از دانشگاه تهران اخذ نمودند. دکترای وی در رشته ی مدیریت با گرایش سیاستگذاری از دانشگاه تهران است. دکتر میرمحمدی از جمله سیاستمداران برجسته جمهوری اسلامی ایران و مفاخر دانشگاه علامه طباطبایی هستند که بر خلاف بسیاری از سیاسیون و دولتمردان چندان اهل ارتباط با رسانه ها نبوده و در تمام این سال ها تلاش نموده است تا از رسانه ها دوری کند.

رئیس دفتر ویژه ی آیت الله خامنه ای در دوران ریاست جمهوری، عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، رئیس دفتر رئیس جمهور وقت (آیت الله هاشمی رفسنجانی)، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان امور استخدامی و اداری کشور، نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی، معاون نظارت و حسابرسی دفتر مقام معظم رهبری به مدت چهارده سال و دبیرکلی حزب تمدن اسلامی تنها بخشی از سوابق سیاسی و اداری دکتر میرمحمدی در سالیان گذشته است.

محمدباقر قالیاف :شهردار فعلی تهران که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته، یکی از کاندیدهای جریان اصولگرا بود نیز به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام درآمده است. او در سابقه فعالیت‌های خود فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، نیروی هوایی سپاه پاسداران و نیروی انتظامی را بر عهده داشته است. قالیباف از سال 1383 تا 1384رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و همچنین در چهار دوره از انتخابات‌های ریاست جمهوری سال 1384 و 1392 به عنوان کاندیدا حضور داشته است و در سال 1396 از رقابت های انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به نفع سید ابراهیم رئیسی کنار رفت.

احمد توکلی :او نماینده اصولگرای دوره اول نماینده مردم بهشهر و نماینده دور هفتم، هشتم و نهم مردم تهران در مجلس شورای اسلامی است. توکلی سخنگوی دولت محمدعلی رجایی و وزیر کار و امور اجتماعی کابینه اول میرحسین موسوی است و مدتی هم رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی بوده است. توکلی همچنین در رقابت‌های نهمین دور از انتخابات ریاست جمهوری کاندید شد اما به نفع قالیباف کنار رفت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲۷
یک اصلاح طلب در مقابل گروهی اصول گرا کاری نمیتونه انجام بده
جای آقای خاتمی عزیر رئیس جمهور پیشین خالی است
زنده باد محبوب مردم ایران زمین آقای خاتمی عزیز رئیس جمهور پیشین که نور از چهره او می بارد
بسیار سطحی و ساده انگارانه
ده تا اصول گرا اضافه شده شما فقط یک اصلاح طلب رو می بینید.
استاد چرا یک زن حضور نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمدی دیشب در ویدئو که منتشر کرده بود
گفت اگر اسلام ندارید لاقل ازاده باشید
برید نگاه کنید بعد انقدر بکوبیدش
جذب حد اکثری فقط در مورد احمدی نژاد صدق می کنه ؟؟
توجیه خوبی بود
یه خورده هم جوانگرایی بایست میشد وازجوانان ومتخصصان استفاده میشد
وقتی بعضی ها رو به زور میخوان تو یاد مردم زنده نگه دارن و نمیشه وقتی کسی با عضو نشدن بیشتر از همه تاثیرگذار هست...ِ
یعنی اصلا به نظر مردم درمخالفت با احمدی نژاد و قالیباف و جناح اصولگرای افراطی هیچ توجهی نشد
سلام باتوجه به پرونده های قضایی احمدی نژاد که درآنها محکوم شده چگونه عضویت این فرددراین مقام تاییدمیشود
از این 49 نفری که اسم بردید بفرمایید ند نفر حقیقی اصلاح طلب هستند و چند نفر حقیقی اصولگرا؟ و در مجموع ترکیب مجمع چند به چند است.ما بیداریم با نوشتن نام محمد صدر فریب نمیخوریم. تمام جا های انتصابی این کشور غیر اصلاح طلب هستند. و الحمدلله تمام جاهای انتخابی اصلاح طلب.
حتما" یه جریانی هست که نمیتونن هیچکارش بکنن!!!!!
از یه طرف میگن مجرم هستن و باید مجازات بشن.... از یه طرف هم بالاترین پستها رو بهشون میدن!!! عجب نیست؟؟؟!!!
همه میدونن علتش چیه!! مثل روز روشنه!!!!
قالیباف انتخابات 96 کاندید بوده.درستش کنید
سوال اینجاست چرا قالیباف و رییسی؟چرا دیگر کاندیداها ی دیگر انتخاب نشدند؟مردم دقیقا میفهمند این انتخاب یعنی چه
آخه تمام سیاستمداران که از پست خود برکنار و یا بازنشسته میشوند طبق قانونی نا نوشته باید به مجمع مصلحت نظام بروند.
واقا احمدی نژادبا دیگرانی که انجا هستند فرقی نمی کند
6 اصول گرا و یک اصلاح طلب به مجمع تشخیص مصلحت اضافه شد. پس 50-50، بد نیست.
همين كه اضافه شدن صدر را پررنگ مي كنيد ،نشان ميدهد كه معترفيد تركيب مجمع يك طرفه است و نسبتي يا تركيب جامعه ندارد و نمي تواند خواسته اكثريت را دنبال كند
خاتمي تكه و نظير نداره. سيد خوش قدو قامت ، سرو سبز گلستان ايرانه.
تحلیل آب دوغ خیاری
زنده باد محبوب مردم ایران زمین آقای خاتمی عزیز رئیس جمهور پیشین
واقعا جالبه .این سوال را همه دارن .کسیکه قوه قضاییه متهمش کرده .و........که همه میدونن. چگونه به مجمع راه پیدا میکند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل