بازدید 4553
اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن محتشم السلطنه تا بازداشت مدیرعامل بی ام و در ایران

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۲۲۲۸۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰ 17 August 2017
به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

26 مرداد 1290، رییس ‌الوزرا وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: عین ‌الدوله وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر معارف، محتشم ‌السلطنه وزیر مالیه، معاون ‌الدوله وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ، مخبرالسلطنه وزیر عدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف، مهندس ‌‌الممالک وزیر فواید عامه و تجارت.

26 مرداد 1293، مستوفی ‌الممالک وزیران خود را معرفی کرد: مستوفی ‌الممالک رییس ‌الوزرا و وزیر داخله، علاءالسلطنه وزیر خارجه، غلامحسین خان صاحب اختیار وزیر جنگ،‌ محتشم ‌السلطنه وزیر مالیه، ذکاءالملک وزیرعدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف و وزیر فواید عامه، مهندس ‌الممالک وزیر تجارت و وزیر علوم و اوقاف.

26 مرداد 1307، مردم خرم ‌آباد و دزفول به‌ خاطر به پایان رسیدن جاده‌ ای که این دو شهر را به هم متصل می‌ کرد در این روز جشن برگزار کردند.

26 مرداد 1330، لايحه دريافت 25 ميليون دلار اعتبار از بانك صادرات و واردات واشنگتن به تصويب دو مجلس شوراي ملي و سنا رسيد.

26 مرداد 1344، شبکه ارتباط تلفنی بین کشورهای ایران، ترکیه و پاکستان افتتاح شد.

26 مرداد 1346، جراید کشور در این روز فقط در تیتری کوتاه در صفحه اول خود اعلام کردند: اولین پارتی اتومبیل ‌های «بی ام و» و «رولز رویس» از آلمان با مدل 1968 میلادی وارد تهران شد. همچنین در این روز خبر شروع به کار کارخانه قند خوی در روزنامه اطلاعات منتشر شد. 

26 مرداد 1353، جراید وقت اعلام کردند: قیمت یخچال، بخاری، اجاق گاز، کولر، آبگرمکن و آب سردکن مورد بررسی جدی مدیران کارخانه ‌های سازنده قرار گرفت. اولین جلسه گفت ‌وگو در این باره (27 مرداد 1353) انجام خواهد شد. تصمیم به تقلیل قیمت این مصنوعات به دنبال تصویب ‌نامه ‌ای است که از سوی دولت صادر شد و به موجب آن حقوق گمرکی مواد و قطعات مورد نیاز کارخانجات داخلی برای ساخت یخچال، بخاری، اجاق گاز، کولر، آبگرمکن و آب سردکن لغو شده است.

همچنین در این روز، اعلام شد که «دولت مستقیما برای صاحبان درآمد گروه‌ های یک و دو 78 هزار واحد مسکونی خواهد ساخت. این واحدهای مسکونی که در سراسر کشور به‌ صورت خانه ‌های تک ‌واحدی و آپارتمان ساخته می ‌شود به کارمندان دولت فروخته خواهد شد. به این ترتیب و عملا 33 هزار واحد نسبت به تعداد پیش ‌بینی شده در برنامه پنجم عمرانی (سال 54) خانه اضافی ساخته خواهد شد.» قبلا قرار بود طی برنامه پنجساله عمرانی، 45 هزار واحد مسکونی برای صاحبان درآمد گروه ‌های یک و دو ساخته شود. صاحب درآمد گروه یک کسی است که در ماه بین 750 تا 1250 تومان حقوق می‌ گیرد، حقوق صاحب درآمد گروه دو بین 1250 تا 2هزار تومان محاسبه می‌ شود. واحدهای مسکونی دولتی اکثرا دو و سه اتاقه خواهد بود و قیمت هر واحد آن بین 30 تا 60 هزار تومان پیش ‌بینی می ‌شود.

در خبر دیگر این روز اعلام شد: «مقارن ظهر امروز قرارداد جدیدی برای تعیین قیمت جدید گاز صادراتی ایران به شوروی از طرف معاونان وزارت بازرگانی دو کشور به امضا رسید و به این ترتیب اختلافی که از چندی قبل وجود داشت برطرف شد و به بهای گاز صادراتی ایران و شوروی قریب 27 سنت افزوده شد.» معمارزاده، معاون بازرگانی خارجی وزارت بازرگانی پس از امضای موافقت ‌نامه جدید مربوط به افزایش نرخ گاز صادراتی به شوروی اعلام کرد: «مذاکرات مربوط به افزایش قیمت گاز که از تاریخ 15 مردادماه امسال (53) بین هیات نمایندگی دولت ایران و هیات نمایندگی دولت اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در محیط حسن تفاهم کامل ادامه داشت، منجر به توافق شد و قیمت جدید گاز از اول ژانویه 1974 به 57 سنت افزایش یافت و به این ترتیب به بهای گاز تحویلی برای هر هزار فوت مکعب نسبت به نرخ قبلی در حدود 85 درصد افزوده شد.

26 مرداد 1356، محمد وهاب ‌زاده، مدیرعامل (بی.ام.و) در ایران به اتهام تهیه فاکتورها و اسناد جعلی برای فروش اتومبیل به قیمت بالاتر بازداشت شد. 


منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس