بازدید 9567
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد آرام شاخص سهام در بازار کم‌رمق» تا «رابطه افزایش دستمزد در آمریکا و قیمت طلا»

این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۴۵ واحدی شاخص کل بورس، تداوم سیر نزولی بهای سکه، گران‌تر شدن دلار آمریکا در بازار آزاد، ارزان شدن سنگ آهن در بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت و تعطیلی تأسیسات نفتی نیجریه، تعرفه 5 درصدی واردات تخم مرغ، محاکمه وزیر سابق اقتصاد روسیه به جرم دریافت رشوه، واریز یارانه مرداد ماه تا ساعاتی دیگر، پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت در هفته آینده و افزایش صادرات ایران به فرانسه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۲ 17 August 2017
از «رشد آرام شاخص سهام در بازار کم‌رمق» تا «رابطه افزایش دستمزد در آمریکا و قیمت جهانی طلا»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون تقویت ۴۵ واحدی شاخص کل بورس، تداوم سیر نزولی بهای سکه، گران‌تر شدن دلار آمریکا در بازار آزاد، ارزان شدن سنگ آهن در بازارهای جهانی، افزایش قیمت نفت و تعطیلی تأسیسات نفتی نیجریه، تعرفه 5 درصدی واردات تخم مرغ، محاکمه وزیر سابق اقتصاد روسیه به جرم دریافت رشوه، واریز یارانه مرداد ماه تا ساعاتی دیگر، پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت در هفته آینده و افزایش صادرات ایران به فرانسه را در بر دارد.


رشد آرام شاخص سهام در بازار کم‌رمق/ تقویت ۴۵ واحدی شاخص کل بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه 25 مردادماه 96 با افزایش 45 واحدی به رقم 81 هزار و 741 واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 14 واحدی به رقم 26 هزار و 487 واحد رسید.

شاخص کل هم ‌وزن با افت 3 واحدی، عدد 17 هزار و 625 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 2 واحد به رقم 13 هزار و 350 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.01 درصدی، افزایش 9 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 757 واحد رسید.

دیگر آنکه شاخص بازار اول، بر خلاف روز قبل با 13 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 174 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 199 واحد معادل 0.11 درصد همراه بود و عدد 178 هزار و 720 واحد را به نمایش گذاشت. به نقل از دنیای اقتصاد، در عین حال ارزش معاملات خرد سهام همچون معاملات روزهای قبل کمتر از 100 میلیارد تومان بود؛ موضوعی که به خوبی نشان‌دهنده کمبود نقدینگی در بازار و سیطره فضای احتیاط در معاملات سهام است. در تحولات مهم پیرامون بازار سهام دیروز رشد چشمگیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی به خصوص فلزات پایه یک بار دیگر خودنمایی کرد.

دیروز قیمت هر تن روی با رشد چشمگیر 3/ 2درصدی از مرز 3هزار دلار عبور کرد. انعکاس این موضوع در تالار شیشه‌ای به تشکیل صف خرید برای نمادهای وابسته به روی منجر شد.

از «رشد آرام شاخص سهام در بازار کم‌رمق» تا «رابطه افزایش دستمزد در آمریکا و قیمت طلا»

تداوم سیر نزولی بهای سکه

در جریان معاملات روز چهارشنبه بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۱۲۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم، نیم سکه، ربع سکه و سکه یک گرمی با یک هزار تومان کاهش به ترتیب به یک میلیون و ۱۷۹ هزار تومان، ۶۲۹ هزار تومان، ۳۶۹ هزار تومان و ۲۴۸ هزار تومان رسیده است. /مهر

دلار آمریکا در بازار آزاد باز هم گران‌تر شد

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا همانند روز گذشته با رشد قیمت همراه بود و در پایان روز با افزایش 99 ریال نسبت به روز قبل به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 150 ریال فروخته شد. هر یورو نیز همانند روز سه شنبه، با کاهش 34 ریال به رقم فروش 45 هزار و 68 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 459 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 10 ریال گران تر فروخته شد.

سنگ آهن در بازارهای جهانی ارزان شد

با اینکه خرید سنگ آهن در بازار چین بهبود پیدا کرده است، قیمت های وارداتی این ماده اولیه نزولی شده و آخرین قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استرالیا ۲ دلار افت داشته و ۷۳ دلار هر تن سی اف آر شده است. به گزارش بورس کالای ایران»، افت ۱۵ دلاری بیلت در بازار داخلی چین در یک روز بازار سنگ آهن را نزولی کرده است.

قیمت قرارداد میلگرد در بورس شانگهای نیز ۹ دلار افت داشته است؛ با این حال فعالان بازار این ریزش قیمت را منطقی ارزیابی می کنند چون اخیرا رشد قیمت ها بیش از اندازه بوده است. از طرفی خرید سنگ آهن رونق دارد و موجودی سنگ آهن ۴۵ بندر اصلی چین از جمعه اخیر حدود یک میلیون تن کاهش داشته به ۱۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است. البته هنوز نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ میلیون تن بالاتر است؛ با اینکه سه روز است سنگ آهن در چین نزولی شده فعالان بازار این روند را موقتی می بینند، چون تقاضای فولاد همچنان مطلوب است و بازار زیرساخت ها در چین فعال هستند. در میان مدت نیز تولید فولاد چین از سطح نرمال بالاتر خواهد بود.

افزایش بهای نفت به دلیل احتمال کاهش موجودی نفت آمریکا برای هفتمین هفته متوالی

روز چهارشنبه قیمت نفت، پس از کاهش نسبتا زیاد در روزهای گذشته، اندکی افزایش یافت. علت کاهش قیمت نفت در روزهای گذشته نگرانی از کاهش تقاضای چین و رشد شاخص دلار بوده است. با این حال، روز چهارشنبه با انتشار گزارش اولیه ای مبنی بر کاهش موجودی نفت آمریکا، قیمت نفت افزایش یافت. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل، ۳۴ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۱.۱۴ دلار معامله شد، این در حالی است، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۷ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۷.۸۲ دلار صورت گرفت. مؤسسه نفت آمریکا در اواخر روز سه شنبه گزارش داد که موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱ آگوست، ۹.۲ میلیون بشکه کاهش کاهش یافته است و به ۴۶۹.۲ میلیون بشکه رسیده است. این در حالی ست که تحلیلگران انتظار داشتند در هفته مذکور، موجودی نفت آمریکا ۳.۱ میلیون بشکه کاهش یابد. اگر داده های مؤسسه نفت آمریکا در اواخر امروز توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا که سازمانی دولتی است، تأیید شود، این هفتمین هفته ی متوالی است که موجودی نفت آمریکا کاهش یافته و می توان گفت که چنین چیزی برای اوپکی ها که مدت هاست، سعی دارند به وسیله قرارداد کاهش تولید، میان عرضه و تقاضا تعادل ایجاد کنند، خبر بسیار خوبی است.

تعطیلی تأسیسات نفتی نیجریه وارد روز پنجم شد

معترضان حمله کننده به تأسیسات تولید نفت شرکت انگلیسی-هلندی شل در دلتای نیجر، تعطیلی این تأسیسات را به روز پنجم کشاندند. این معترضان در پایان هفته گذشته با درخواست ایجاد اشتغال و توسعه زیرساخت‌ها، به این تأسیسات حمله کرده بودند. معترضان یاد شده که شمار آنان به ۸۰۰ تن می‌رسد، اعلام کرده‌اند که مردم منطقه دلتای نیجر، سهمی از ثروت نفتی آن ندارند و همچنین خواهان پایان آلودگی‌های ناشی از تولید نفت در این منطقه هستند.

هفته گذشته، شرکت انگلیسی-هلندی شل پیش از ورود معترضان، کارکنان فعال در تأسیسات خود را تخلیه و در بیانیه ای اعلام کرد: این شرکت به رفاه جوامع محلی، تعهد بالایی دارد و برای ادامه فعالیت تأسیسات یاد شده، با مسئولان ذیربط همکاری می‌کند. نیجریه از جمله اعضای اوپک است که به دلیل درگیری با مسائل داخلی، از توافق جهانی برای کاهش تولید نفت معاف شده است. /مهر

تعرفه واردات تخم مرغ 5 درصد تعیین شد

تعرفه واردات تخم مرغ به کشور با هدف تنظیم بازار و کاهش قیمت ها تا پایان آذر ماه امسال پنج درصد تعیین شد. به گزارش ایرنا، بر اساس جدیدترین آمار بانک مرکزی از قیمت تخم مرغ در بازار خرده فروشی، نرخ این محصول در هفته منتهی به 20 مرداد ماه به 119هزار ریال در سطح میادین شهرداری تهران رسید اما در سطح شهر تا 150 هزار ریال نیز قیمت آن بالا رفت.

قیمت تخم مرغ در هفته قبل رشد هفتگی 3.2 درصدی را پشت سر گذاشت اما نسبت به هفته مشابه ماه قبل (تیر) بیش از 30 درصد رشد دارد. تخم مرغ در یک سال منتهی به 20 مرداد نیز رشد 29.6 درصدی را در آمارها ثبت کرده اند و از این روی، وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول تنظیم بازار محصولات کشاورزی پیشنهاد واردات آن به منظور تعادل بخشی به قیمت ها را به هیأت وزیران پیشنهاد و مصوبه آن را دریافت کرد.

 مهلت ثبت سفارش برای واردات تخم مرغ خوراکی با این نرخ تا سی ام آبان و مهلت ترخیص محموله های وارداتی که با این مصوبه وارد کشور شده اند، تا سی ام آذر ماه است. این محموله ها قرار است زیر نظر تنظیم ستاد تنظیم بازار در کشور توزیع شوند تا روند افزایشی قیمت تخم مرغ در هفته های اخیر متوقف شود. این مصوبه به تازگی به گمرکات اجرایی سراسر کشور ابلاغ شده است.

وزیر سابق اقتصاد روسیه به جرم دریافت رشوه محاکمه می‌شود

الکسی اولوکایف، وزیر اقتصاد سابق روسیه قرار است به اتهام دریافت 2 میلیون دلار رشوه محاکمه شود. وی اتهام دریافت رشوه را اقدامی سیاسی از سوی ایگور سچین رئیس شرکت روسنفت و ژنرال سئوک‌تیستف عنوان کرده است. اولوکایف ادامه داد: این اتهام بر اساس گفته بدون سند سچین علیه وی شکل گرفته و اتهامات تنها بر اساس شهادت افرادی نظیر سچین به وی وارد شده است.

اولوکایف از سال 2013 تا اواخر سال 2016 وزیر اقتصاد روسیه بود. این مقام روس در چهاردهم نوامبر سال 2016 به جرم دریافت رشوه در حجم بالا دستگیر شد که این اقدام اولین دستگیری یک مقام بلندپایه روس در تاریخ مدرن این کشور محسوب می‌شود.

ایگور سچین، رئیس روسنفت و اولگ سئوک‌تیستف معاون سابق روسنفت اعلام کردند که اولوکایف در زمان تصدی پست وزارت برای موافقت با خرید بخش از سهام پروژه نفتی پاشنف از شرکت روسنفت 2 میلیون دلار رشوه گرفته است. در حال حاضر اولوکایف در بازداشت خانگی است و به تازگی دادگاه روسیه بازداشت وی را تا روز 27 ژانویه سال 2018 تمدید کرده است. /فارس

واریز یارانه مرداد ماه تا ساعاتی دیگر

طبق اعلام سازمان هدفمندی یارانه‌ها، هفتاد و هشتمین مرحله یارانه نقدی خانوار، ساعت 24 بامداد روز پنجشنبه 26 مرداد به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد؛ بنابراین، طبق روال گذشته یارانه هر فرد 45 هزار و 500 تومان است.

پیش‌بینی کاهش قیمت گوشت در هفته آینده

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی در خصوص تغییرات قیمت گوشت قرمز پس از عرضه گوشت وارداتی برای تنظیم بازار گفت: از روز یکشنبه هفته جاری توزیع گوشت وارداتی برای مهار قیمت گوشت قرمز در میادین میوه و تره بار و فروشگاه های زنجیره ای صورت گرفت که بنا بر مصوبه هر شقه آن کیلویی 33 هزار تومان و هر کیلو ران گوسفندی 43 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

ملکی عنوان کرد: با توجه به واردات گوشت از کشورهای آسیانه میانه و استرالیا و بازخورد مثبت آن طی 3 روز گذشته، انتظار داریم قیمت گوشت قرمز در هفته آینده کاهش یابد. وی با اشاره به اینکه قیمت گوشت داخلی در مقایسه با گوشت وارداتی متفاوت است، گفت: شقه گوسفندی هر کیلو 44 هزار تومان و هر کیلو ران گوسفندی 50 تا 52 هزار تومان قیمت گذاری شده است.

وی دلیل افزایش قیمت گوشت را تولید کم در داخل کشور دانست و گفت: متأسفانه میزان تولید در داخل کشور با میزان تقاضا همخوانی ندارد که این عدم تناسب باعث افزایش قیمت گوشت می شود. در کنار کمبود تولید شاهد ذبح بره ماده مزید بر علت برای کاهش تولید شده است.

ملکی بیان کرد: با توجه به ایام پیش رو همچون اعیاد قربان و غدیر، بازگشت حجاج و ایام محرم نیاز به دام سبک افزایش چشمگیری می یابد، به گونه ای که تنها در عید قربان به 50 تا 60 هزار راس دام زنده نیاز است. /میزان

افزایش صادرات ایران به فرانسه

مدیر دفتر اروپا و آمریکا، گفت: حجم صادرات به کشور فرانسه در چهار ماهه سال ۱۳۹۶ به میزان ۱۷ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۵، در مجموع ۹ میلیون دلار به حجم صادرات به این کشور اروپایی افزوده شده است. وی تشریح کرد: افزایش حجم صادرات به فرانسه شامل اضافه شدن حدود ۵۱ ردیف کالای صادراتی جدید به این کشور است که عمده‌ترین موارد مربوط به کالاهایی از قبیل: اجزا و قطعات کلاج، فرش و سوماک و همچنین پاکت‌های کاغذی و مقوایی، پلی اتیلن، گرید فیلم است. واردات کشور فرانسه از جهان در سال ۲۰۱۶ به میزان ۵۶۰ میلیارد دلار بوده و سهم ایران از این میزان، بالغ بر ۱. ۶ میلیارد دلار با احتساب نفت و گاز و صادرات غیر نفتی است.

رابطه افزایش دستمزد در آمریکا و قیمت جهانی طلا

دنیس گارتمن تحلیلگر برجسته اقتصادی در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: قیمت طلا در آستانه شکستن سطوح مقاومتی حساس و روانی است و سرمایه گذاران بین المللی باید خود را آماده کنند. بر اساس این گزارش وی در ادامه تصریح کرد: سرمایه گذاران باید 10 تا 15 درصد سبد سرمایه گذاری خود را به طلا اختصاص دهند. بازار طلا تقریبا 2 سال است که یک روند کاملا صعودی را آغاز کرده ولی این مساله هنوز از سوی سرمایه گذاران بین المللی به رسمیت شناخته نشده و هنوز بسیاری از فعالان بازار آن را درک نکرده اند. وی در ادامه پیش بینی کرد: شاید قیمت طلا در کوتاه مدت با افت نسبی روبه رو شود، ولی این مسأله کاملا موقتی و زودگذر خواهد بود. این تحلیلگر اقتصادی گفت: به نظر من یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت طلا طی ماه های آینده فشارهای تورمی به خصوص افزایش دستمزد و حقوق در آمریکا خواهد بود. از سوی دیگر تشدید تنش بین آمریکا و کره شمالی نیز می تواند تأثیر مهمی بر نوسانات قیمت طلا در بازارهای بین المللی داشته باشد. کسی نمی داند تنش های سیاسی بین المللی چه زمانی به اوج خود می رسد ولی در صورت تشدید تنش های بین المللی، بازار سهام به شدت آسیب پذیر خواهد بود. به نقل از سایت طلا، به باور کارشناسان اقتصادی، وضعیت تقاضای فیزیکی در بازارهای چین و هند نیز می تواند عامل مهم و تاثیرگذاری بر قیمت طلا در ماه های آینده باشد. مصرف طلا در بازار چین طی شش ماه نخست امسال با 10 درصد افزایش به بیش از 545 تن رسیده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی