بازدید 1924

ترکیه خواستار استرداد یک مظنون کودتا از آلمان است

وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: آنکارا از برلین خواسته است که یکی از مظنونان اصلی و تئوریسن کودتای ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ را به این کشور تحویل دهد.
کد خبر: ۷۲۲۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۹ 16 August 2017
وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: آنکارا از برلین خواسته است که یکی از مظنونان اصلی و تئوریسن کودتای ۱۵ ژوئیه سال ۲۰۱۶ را به این کشور تحویل دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ترکیه در یک نامه دیپلماتیک درخواست استرداد "عادل اوکسوز" را به برلین ارسال کرده است.

عادل اوکسوز بنا به گفته مقامات ترکیه "امام" و فرمانده عملیات کودتا و در ارتباط با گولن بوده است.

بعد از شکست کودتای ۱۵ ژوئیه اوکسوز بازداشت شد اما پس از مدتی آزاد شد و در حال حاضر متواری است.

مولود چاووش‌اوغلو درباره استرداد اوکسوز از آلمان گفت: با توجه به دیده شدن این فرد در آلمان خواستار انجام تحقیقات در این باره شدیم. موضعی که در برابر ما اتخاذ کردند، اشتباه است. ما از آنها پرسیده‌ایم که چرا شما نسبت به ما رفتار دشمنانه اتخاذ کرده‌اید؟ این در حالی است که علاقه‌مندی مردم آلمان به ترکیه ادامه دارد.

چاووش‌اوغلو در برنامه‌ای در شبکه تی آر تی درباره روابط ترکیه و اتحادیه اروپا نیز گفت: ما وضعیت فوق‌العاده را ۱۶ سال پیش لغو کرده‌ایم. ما نمی‌خواهیم به همان شرایط بد گذشته بازگردیم. تمام تلاش خود برای ورود به اتحادیه اروپا انجام دادیم. اصلاحاتی در همین راستا انجام دادیم اما نتیجه چه شد؟ تنها ۱۷ فصل توانستیم پشت سر بگذاریم. تمام کشورهایی که با ما کاندیدای عضویت در اتحادیه اروپا شده بودند اکنون عضو شده‌اند.

وی افزود: باید روند اسلام هراسی که در اروپا آغاز شده است متوقف شود. ما خطاب به اروپا می‌گوییم با ما با صراحت صحبت کنید. اگر نمی‌خواهید ترکیه را وارد این اتحادیه اروپا بکنید این روند را بدون هیچ نتیجه‌ای ادامه ندهید.

چاووش‌اوغلو درباره بازدید از پایگاه هوایی قونیه توسط نمایندگانی از آلمان نیز گفت: پایگاه قونیه متعلق به ناتو است. بر همین اساس ما به آنها اعلام کردیم که می‌توانید به اینجا بیایید. قرار است در هشتم ماه سپتامبر هیاتی از نمایندگان آلمان به این پایگاه نظامی بیایند.

وی درباره مذاکرات قبرس هم اضافه کرد: ما در روند مذاکرات صلح قبرس از پارامترهای راه حل حمایت کردیم. در چارچوب شعارهای امنیت دیدارهایی انجام گرفت. در این راه خطوط قرمز خود را بیان کردیم. در آنجا همگان متوجه شدند که ترکیه و قبرس ترک‌نشین تنها طرف‌هایی هستند که خواهان صلح‌اند و در مقابل قبرس یونانی‌نشین و یونان راه حل نهایی را نمی‌خواستند و در نهایت از وعده‌هایی که داده بودند عقب نشینی کردند. به هرحال ما از هرگونه برقراری صلح تا پایان حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه ترکیه در ادامه اظهاراتش از سفر رییس ستاد مشترک ارتش روسیه به ترکیه خبر داد و گفت: قرار است در این سفر مقامات نظامی ترکیه و روسیه درباره آخرین تحولات در شهر ادلب سوریه گفت‌وگو و تبادل نظر کنند.

چاووش‌اوغلو هم‌چنین اضافه کرد: رفراندوم کردستان عراق تنها باعث وخیم شدن اوضاع می‌شود و شرایط را به سمت یک جنگ داخلی می‌برد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر