بازدید 7701
۱

سفر هیأتی از اقلیم کردستان عراق به تل آویو برای کسب حمایت لابی اسرائیل

حدود چهل روز دیگر تا زمان برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان باقی مانده است. مقامات اقلیم کردستان، تلاش های بسیاری برای جلب حمایت بین المللی از این همه پرسی کردند. با این حال، هیچ کشوری حتی آمریکا، حاضر به حمایت از این کار نشد. در این میان، تنها بازیگری که حتی بدون درخواست دولت اقلیم حاضر است از استقلال طلبی آن ها حمایت کند، اسرائیل است.
کد خبر: ۷۲۲۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶ 16 August 2017
حدود چهل روز دیگر تا زمان برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان باقی مانده است. مقامات اقلیم کردستان، تلاش های بسیاری برای جلب حمایت بین المللی از این همه پرسی کردند. با این حال، هیچ کشوری حتی آمریکا، حاضر به حمایت از این کار نشد. در این میان، تنها بازیگری که حتی بدون درخواست دولت اقلیم حاضر است از استقلال طلبی آن ها حمایت کند، اسرائیل است.

به گزارش «تابناک»، در همین ارتباط، «کسنیا اسوتلووا»، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) اعلام کرد: برخی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق، طی هفته‌های اخیر به فلسطین اشغالی سفر کرده و خواستار حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی استقلال آنها شدند.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کُردها در منطقه است، گفت: مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجیگری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» وی همچنین افزود: «آنها می‌گویند که اسرائیل دارای لابی قدرتمندی (در واشنگتن) است و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) نیز گوش می‌دهد. آنها خوشحال می‌شوند، اگر ما بتوانیم (به برگزاری همه‌پرسی استقلال) کمک کنیم.»

این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی تأکید کرد: از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، ۱۰۰درصد مطمئن است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی دیدار با هیأتی از کنگره آمریکا ضمن حمایت از همه‌پرسی استقلال، تمایلش به تأسیس دولت کُردی مستقل در منطقه را اعلام کرده بود.

بنیامین نتانیاهو سه سال پیش، که داعش تازه در منطقه سر برآورده بود، گفت: کردهای عراق شایسته استقلال هستند و استقلال کردستان عراق، راهی برای همکاری با نیروهای میانه‌رو در منطقه است.

آمریکا با این که مستقیم با برگزاری این همه‌پرسی مخالفت نکرده، می‌گوید: زمان‌بندی آن نامناسب است و در نبرد با داعش و تروریسم در منطقه اخلال ایجاد می کند.

همچنین اوفرا بانجو، یک کارشناس امور عراق در دانشگاه‌های اسرائیل به جروزالم پست گفته ‌است: سخنان روز یکشنبه بنیامین نتانیاهو مشخصاً با قصد کردهای عراق برای همه‌پرسی ارتباط دارد و آنچه بیان کرده، «دقیقاً همان چیزی است که کردها می‌خواهند.»

سفر هیاتی از اقلیم کردستان عراق به تل آویو برای کسب حمایت لابی اسرائیل

مایکل اورن، وزیر مشاور در دفتر نخست وزیری اسرائیل نیز به جروزالم پست گفته ‌است: سخنان نتانیاهو به هیأت کنگره آمریکا در نتیجه وقوف اسرائیل به این امر است که جایگاه ایران در منطقه سریعاً تقویت می‌شود.

مایکل اورن، که یک دوره نیز سفیر اسرائیل در آمریکا بوده افزوده ‌است: (از نظر اسرائیل) استقلال کردستان عراق، یکی از راه‌های سد کردن راه ایران در منطقه است.

اورن ادامه داد: کردهای عراقی مسلما طرفدار ایران نیستند. آنها طرفدار غرب و اسرائیل هستند.

گفتنی است، احزاب سیاسی منطقه کردستان عراق روز ۱۷ خرداد با اجرای همه پرسی استقلال منطقه کردستان در ماه سپتامبر موافقت کرده بودند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱
اگر حمایت های ایران در زمان صدام - جنگ - حمله داعش نبود الان چیزی از کردستان عراق باقی نمانده بود . این ها نمک خور سفره ما و نمکدان شکن هستند .افسوس از این همه لطف و محبت ما نسبت به آنها .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار