بازدید 3172

کارآمدی و تخصص و تجربه از نکات مثبت کابینه پیشنهادی دوازدهم

سیدناصر موسوی لارگانی
کد خبر: ۷۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶ 16 August 2017
بسم ا... الرحمن الرحیم

«الحمدلله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان‌ هدانا الله»

مزین می‌‌کنم آغاز کلام را به فرمایشی از امام علی (ع)، ایشان در فرمان مبارکش به مالک اشتر می‌فرمایند: «بدان که تو یک فرمانروا هستی همچون پیشینیان قبل از تو، خوب یا بد مردمان درباره تو قضاوت خواهند کرد، ‌ملاک نزد خداوند همان است که مردمان درباره تو داوری می‌کنند، زنهار که در فرمانروایی دچار غرور و خودبرتربینی نشوی که آغاز سقوط توست ».

سپاس بیکران خداوند عزوجل، که نعمت حیات در برهه‌ای از تاریخ را به ما ارزانی داشت که توفیق درک حاکمیت شیعه در نظام وحدت آفرین اسلامی را داشته باشیم . برای ما جای بسی شکرگذاری است که توفیق خدمتگزاری به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت مجاهد ایران تحت هدایت مدبرانه مقام معظم رهبری را به ما عطا کرده است . انتخابات شکوهمند 29 اردیبهشت 96 نمادی از مردم‌سالاری اسلامی است که ملت عزیز ایران علی‌رغم مشکلات متعدد اقتصادی و علی‌رغم شیطنت‌ها و تبلیغات سهمگین خارجی ، با مشارکت بالای خود بار دیگر شعور بالای خود را به دنیا نشان داد .

از طرفی این مشارکت حداکثری مردم که لبیکی بود به فرمایشات مقام معظم رهبری ، تکلیف را از دوش مردم برداشته و بر دوش مسؤولین قرار داده است،‌ بنابراین در وهله اول لازم است همه مسؤولین در راستای وفاق ملی و همگرایی و انسجام ملی تلاش کنند و دولت جدید را در راستای حل مشکلات جامعه یاری نمایند .

کشور ما همواره از افراط و تفریط ضربه دیده که نمونه‌های مختلف آن را در تاریخ یکصد ساله اخیر شاهد بوده‌ایم و لذا وقتی که مردم فهیم کشور به شعارهای دولت بویژه اعتدال‌گرایی رأی داده ما نمایندگان مردم نیز علاوه بر یاری دولت باید دقت کنیم که دولت از ریل عدالت و اعتدال خارج نشود .

مطالعه و بررسی برنامه‌ها و توانایی وزرای پیشنهادی حق یکایک ماست. اما انجام این مهم باید بر پایه اخلاق و موازین دینی باشد. قرآن کریم در آیه 12 سوره حجرات ما را از غیبت و کنجکاوی و گمانه‌زنی درباره افراد بازمی‌‌دارد و این گناهان را مستوجب سخت‌ترین عقوبت‌ها می‌داند .

نکته مثبت کابینه معرفی شده کارآمدی است که نتیجه علم و تجربه ذیربط است. دقت در سابقه تحصیلی، تخصصی و تجربی معرفی‌شدگان نشان می‌دهد که عمدتاً از تحصیلات مرتبط برخوردارند و اکثریت آنها از تجربه طولانی نیز بهره‌مندند. علم و تجربه در این کابینه جمع شده است و افراد معرفی‌شده پس از کسب رأی اعتماد نیاز به کسب تجربه ندارند ، بلافاصله کار را شروع می‌کنند و لذا ما از زمان نهایت استفاده را خواهیم برد .

هرچند جوان گرایی آنگونه که مدنظر مردم و مجلس بود رعایت نشده است اما تجربه والای افراد معرفی شده نکته ارزشمندی است که انشاء الله این وزرای باتجربه با انتخاب معاونینی جوان و کاربلد و همچنین استانداران و فرمانداران جوان از میان نخبگان متولد دهه پنجاه و شصت بتوانند به چرخه مدیرپروری در کشور کمک شایانی نمایند . معدل خدمتی و تجربه این کابینه عالی و نمره‌ای قابل قبول می‌گیرد ، بالاخص در این وضعیت که کشور گرفتار مسائل بغرنج اقتصادی است.

نکته دیگر اینکه افراد معرفی شده به جز دو سه نفر عموماً‌ از شخصیت‌های سیاسی معتدل انقلابی هستند که از همه سلایق و جناح‌های موجود کشور هستند . جا دارد از رئیس جمهور محترم که در این دوره به افراطیونی که شدیدا دنبال سهم خواهی از دولت بودند یک نه محکم گفتند قدردانی کنیم . این اقدام قابل ستایش ایشان در این بزنگاه تاریخی انقلاب نقش موثری در اعتلای نظام و برون رفت از شرایط موجود دارد .

کشور ما در شرایط حساسی قرار دارد و تصمیم‌گیری مجلس هم در این شرایط اتخاذ می‌شود. شرایط امروز کشور چیست؟ ما در شرایطی دولت جدید را تشکیل می‌دهیم که هم به لحاظ داخلی دارای مشکلات جدی اقتصادی و معیشت مردم هستیم و هم در سطح بین‌المللی پس از روی کار آمدن رئیس جمهور کم عقل دولت مستکبر آمریکا با معضلات جدیدی علاوه بر مسائل قبلی روبرو هستیم. نقض رسمی برجام و تصویب تحریم های جدید از سوی کنگره آمریکا و تائید آن در سنا و امضاء توسط ترامپ باعث شده تا نوعی وحدت کلمه و عملکرد در کشور میان جناح های مختلف ایجاد شود و همه برای وضعیت موجود احساس نگرانی نموده و برای تقابل با این اقدامات اعلام آمادگی کردند .

آقای دکتر ظریف که در دولت قبل هم مسئول سیاست خارجی کشور بودند با رویکرد جدیدی که در کلامشان شاهدیم انشاء الله اقدامات خوبی در راستای تعامل سازنده با دولتهای کشورهای مختلف و استفاده از ظرفیت دیپلماسی فرهنگی و اقتصادی را انجام دهند تا این نقطه ضعف چهارسال قبل و اکثر وزرای خارجه قبلی که به دیپلماسی اقتصادی و فرهنگی توجهی نداشتند برطرف شود .

در داخل نیز رکود کامل ، تعطیلی و یا عدم استفاده کامل از ظرفیت واحدهای صنعتی و مشکل شدید اشتغال خصوصاً‌ بیکاری تحصیلکردگان باعث ایجاد شرایط سختی برای مردم شده است.

امروز میلیون‌ها پدر و مادر جوان‌هایی که فرزندانشان در جامعه بیکار است دارند صدای ما را می‌شنوند تا ببینند ما چگونه می‌خواهیم به آقای دکتر روحانی کمک کنیم تا شغل ایجاد شود. میلیون‌ها کارمند و کارگری که زیر خط فقر هستند، آنها دارند گوش می‌دهند تا ببینند به فردی که آنها رأی دادند چگونه این مجلس به او کمک می‌کند تا بتواند از این وضعیت آنها را خارج کند. میلیون‌ها ایرانی که از فساد اداری، رشوه، پارتی‌بازی خسته‌ شده‌اند ، الان دارند تماشا می‌کنند که ببینند ما چگونه می‌خواهیم آقای دکتر روحانی را کمک کنیم.

میلیون‌ها ایرانی که مسکن ندارند، آنها دارند می‌شنوند و می‌بینند که آیا این برنامه‌های آقای دکتر روحانی موجب می‌شود که مقداری از آن معضلات مرتفع شود یا نه. صدها هزار ایرانی که بیمار هستند و از بیمارستان‌ها و وضعیت درمانی دارند رنج می‌برند، آنها الان دارند این برنامه را تماشا می‌کنند و آنها به آقای روحانی رأی دادند تا وضعیت بهداشت‌شان درست شود. جوان‌های زیادی که می‌خواهند در ورزشگا‌ه‌ها ورزش کنند و ورزشگاه ندارند، مکان تفریحی ندارند، آنها هم دارند تماشا می‌کنند تا ببینند دولتی را که به آن رأی دادند آیا می‌تواند برنامه‌هایش را عملی کند یا نه.

انشاء الله دولت دوازدهم با یاری مجلس در عمل نشان خواهند داد که معیشت و مشکلات مردم در اولویت اول شان است. بی‌تعارف بگویم، انتظار مردم از خروجی این مباحث در وهله اول بهبود وضعیت معیشتی‌شان است.

حوزه اقتصادی حوزه‌ای است که موثر بر رفاه و رضایت زندگی روزانه مردم است . مقبولیت نظام در گرو کارآمدی اقتصادی آن است. هدف نهایی برنامه اقتصادی ارائه شده از سوی تیم اقتصادی دولت ، بهبود وضعیت رفاهی مردم ، افزایش قدرت خرید خانوار ، کاهش شکاف درآمدی ، تعامل سازنده با اقتصاد جهانی، تحکیم بنیان‌های اقتصاد داخلی و کاهش آسیب‌پذیری از شوک‌های خارجی است. قطعاً این راهبرد کلی تنها با اجرای دقیق و کامل سیاستهای اقتصاد مقاومتی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری قابل دستیابی است .

مشکلی که دولت قبلی به شدت آن دست و پنجه نرم می کرد عدم هماهنگی بین تیم اقتصادی دولت بود به نحوی که عملا دولت فرمانده اقتصادی واحد نداشت . بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و برنامه بودجه کاملاً در جهت خلاف سیاست‌های کلی دولت حرکت می‌کردند و این هزینه‌های زیادی را بر اقتصاد کشور تحمیل کرد. این موضوع در کابینه جدید با صحبتهایی که در این چند روز در مجلس داشتیم و شناختی که از افراد معرفی شده وجود دارد انشاء الله حل می شود . انتظار داریم که شاهد یک تیم اقتصادی فعال ، پویا ، هماهنگ و منعطف با شرایط مختلف باشیم تا معضل اصلی نظام که اقتصاد است را انشاء الله تاحدودی مرتفع کنیم .

در چنین موقعیتی اگر همه دست به دست هم بدهیم و برای نجات مردم و کشور پشت هم باشیم، امید غلبه بر مشکلات و دفع دشمنی‌ها وجود دارد، در چنین وضعیتی باید چنانکه مقام معظم رهبری فرمودند: «اتحاد و یکپارچگی را ضرورتی حتمی بشماریم، چراکه دشمن تمام‌قد در برابر خواسته ملت ایستاده است». برون رفت از شرایط رکود تورمی موجود در بهترین شرایط یعنی نبودن تحریم، حاکمیت عقل و تدبیر و یکپارچگی سیاسی حداقل دو، سه سال وقت می‌برد، پس باید به اقتضای این موقعیت همان‌طور که رهبری فرمودند، مهلت داد تا دولت کار کند.

از ویژگی‌های این کابینه آن است که برای نخستین بار برای پست وزارت ارتباطات از یک جوان دهه شصتی استفاده کرده است. معمولا روسای جمهور برای کابینه خود ترجیح می‌دهند از گزینه‌های باتجربه و مسن استفاده کنند. اما به کارگیری یک نیروی جوان شاید مخاطب را به یاد ابتدای اول انقلاب بیندازد که نیروهای اجرایی کشور جوان بودند.

آخرین نکته من این است که نه موافقت امثال بنده بی‌قید و شرط است و نه مخالفت دوستان دیگر، مطلق و دربست است. نه این مماشات است و نه آن تقابل. مهمترین دلیل موافقت کلی بنده با تشکیل این کابینه همین سختی وضعیت کشور و فشار شدید و یکپارچه دشمن بر مردم و اسلام است. اما پیروزی در برابر غرب سلطه‌جو و غلبه بر مشکلات به حول و قوه الهی مقدور است . البته در برخی موارد نیز مراقبت و ایستادگی شخص رئیس‌جمهور محترم برای تأمین آن شرایط ضروری است.

ما از کلیات دولت دفاع می‌کنیم، اما دفاع ما مشروط به اعتدال، پیروی از خط امام، اطاعت و پیروی و دلبستگی تام به مقام معظم رهبری، ادامه‌دهندگی راه شهداء است که این صندلی‌های سبز ما از خون سرخ آنهاست. رأی و حمایت ما مشروط به اینهاست.  از دولت آقای دکتر روحانی تا جایی حمایت می‌کنیم که در مسیر عدالت، آزادی و استقلال و سایر ارزشها به شکل قانونی گام برمی دارند و اگر در این مسیر ضعف و خطوری دیدیم برای رفعش کمک می‌کنیم و اگر خدای‌ناخواسته جور و ستمی بر مردم یا اسلام و ایران مشاهده کردیم، برای دفع آن همت می‌ورزیم و همه اینها را نصرت برادران دینی خویش می‌شماریم.

سیدناصر موسوی لارگانی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها