بازدید 14540
پیمانه اقتصادی؛

از «نگاه صعودی دلار به سفر حجاج ایرانی» تا «نقش چینی‌ها در گرانی آهن در بازار ایران»

این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوش شدن نماگر حافظ پس از دو روز با فایرا، رشد ۱۶ درصدی ارزش بازار بورس‌های بین المللی، گران شدن 87 ریالی دلار آمریکا، قیمت جهانی طلا تحت تأثیر کاهش تنش در شبه جزیره کره، کاهش قیمت نفت با رشد شاخص دلار، پیش بینی از بازار طلای داخلی تا چهل روز آینده، کپی‌برداری‌های چین دردسر جدید برای آمریکا و بهبود اندک شاخص محیط کسب و کار در زمستان 95 را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۱۹۴۸
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 16 August 2017
از «نگاه صعودی دلار به سفر حجاج ایرانی» تا «پای چینی‌ها در گرانی آهن در ایران»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون سبزپوش شدن نماگر حافظ پس از دو روز با فایرا، رشد ۱۶ درصدی ارزش بازار بورس‌های بین المللی، گران شدن 87 ریالی دلار آمریکا، قیمت جهانی طلا تحت تأثیر کاهش تنش در شبه جزیره کره، کاهش قیمت نفت با رشد شاخص دلار، پیش بینی از بازار طلای داخلی تا چهل روز آینده، کپی‌برداری‌های چین دردسر جدید برای آمریکا و بهبود اندک شاخص محیط کسب و کار در زمستان 95 را در بر دارد.


نماگر حافظ پس از دو روز با فایرا سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه 24 مردادماه 96 با افزایش 37 واحدی به رقم 81 هزار و 696 واحد رسید. تالار شیشه ای در چهارمین روز کاری هفته جاری پس از دو روز پیاپی قرمز پوشی اکثر شاخص های منتخب، شاهد روند صعودی این شاخص ها در بازار سرمایه بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 12 واحدی به رقم 26 هزار و 472 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با رشد 92 واحدی، عدد 17 هزار و 628 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با افزایش 69 واحد به رقم 13 هزار و 353 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصدی، افزایش 67 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 747 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، همانند روز قبل با 56 واحد کاهش به رقم 57 هزار و 160 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 530 واحد معادل 0.30 درصد همراه بود و عدد 178 هزار و 521 واحد را به نمایش گذاشت. در معاملات دیروز بازار سرمایه، نماد فایرا (آلومينيوم‌ايران‌) با 73 واحد، نماد پترول (گروه پتروشيمي س. ايرانيان) با 28 واحد، نماد تاپیکو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين) با 22 واحد و نماد شتران (پالايش نفت تهران) با 20 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را در رشد امروز شاخص کل بورس تهران داشتند.

از «نگاه صعودی دلار به سفر حجاج ایرانی» تا «پای چینی‌ها در گرانی آهن در ایران»

رشد ۱۶ درصدی ارزش بازار بورس‌های بین المللی

فدراسیون جهانی بورس ها به عنوان مهم ترین نهاد بین المللی بازارهای اوراق بهادار با بیش از 200 عضو از میان بورس ها و اتاق های تسویه و پایاپای، گزارش عملکرد شش ماه نخست سال 2017 میلادی را انتشار داد. ارزش مجموع بازارهای بین المللی در دوره مورد بررسی نسبت به نیمه نخست سال گذشته، بیش از 16 درصد افزایش یافت و به رقم 78 تریلیون و 200 میلیارد دلار بالغ شد که از سال 2012 به این سو بی سابقه بوده است. بر اساس این گزارش، ارزش بازار بورس تهران در پایان نیمه نخست سال جاری، به بیش از 96 میلیارد دلار رسیده است. ایالات متحده آمریکا که 88 درصد از کل ارزش بازار بورس های منطقه آمریکا را به خود اختصاص می دهد، به دلیل داده های مثبت اقتصادی، افزایش اعتماد مشتریان و پیش بینی اعمال اصلاحات مالیاتی، رشدی 14 درصدی را در این حوزه شاهد بود. در حوزه آسیا-اقیانوسیه این رشد به 18 درصد و در منطقه اروپا ـ خاور میانه آفریقا بیش از 17 درصد اعلام شد. کل ارزش معاملات سهام در شش ماهه نخست 2017 به حدود 41 تریلیون رسید که سهم بورس تهران 6 میلیارد و یکصد میلیون دلار بود.

دلار آمریکا 87 ریال گران شد؛ یورو و درهم ارزان

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 87 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 138 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش قیمت 61 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 41 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 441 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، هشت ریال ارزان تر فروخته شد.

نگاه صعودی دلار به سفر حجاج ایرانی

در چهارمین روز هفته، دلار برای نخستین بار در یک هفته گذشته از محدوده 3 هزار و 810 تومان فاصله گرفت و سکه تمام بهار آزادی سومین افت متوالی را به ثبت رساند. به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته فعالان، در حالی که کاهش دامنه نوسانات به تغییرات تک تومانی انتظارات سفته بازی را از بازار خارج کرده بود، افزایش روز سه‌شنبه تا حدی افزایشی‌ها را بار دیگر به معاملات بازگرداند. به گفته فعالان، مهم‌ترین عاملی که در افزایش دامنه نوسان نقش داشت، افزایش نرخ حواله درهم و رشد تحرکات بازیگران فردایی دلار بود. در این میان، عده‌ای اعتقاد داشتند میزان عرضه ارز کمی پایین تر از روزهای قبل بوده است. این دیدگاه‌ها در حالی مطرح شد که بسیاری از بازیگران ارزی نیز دلیل رشد قیمت را به افزایش تقاضای زائران حج نسبت می‌دادند. در همین ارتباط، رحیم زارع نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت:این افزایش نرخ ارز، متاثر از موضوع سفر حجاج ایرانی در این روزها بوده و به‌طور طبیعی در رشد تقاضا برای ارز تأثیرگذار خواهد بود و گاهی انتشار اخبار غیر‌موثق وضعیت این بازار را با مشکل مواجه می‌کند.

قیمت جهانی طلا تحت تأثیر کاهش تنش در شبه جزیره کره

قیمت طلا در آغاز مبادلات روز سه شنبه در حالی با کاهش روبه رو شد که آرام شدن نسبی تنش بین آمریکا و کره شمالی موجب افزایش ارزش دلار و شاخص سهام در بازارهای آسیایی شده بود. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا روز گذشته با 0.2 درصد کاهش به کمتر از 1276 دلار رسیده است. رهبر کره شمالی گزارشی را از ارتش این کشور در خصوص طرح و برنامه حمله موشکی به جزیره گوام و تاسیسات نظامی آمریکا در منطقه دریافت کرده است. رهبر کره شمالی گفته است، پیش از هر تصمیمی برای حمله به گوام، منتظر اقدامات بعدی آمریکا خواهد بود. جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا هشدار داده است که ارتش آمریکا برای رهگیری و انهدام موشک های کره شمالی که به سوی گوام شلیک شود، آماده خواهد بود. به نقل از سایت طلا، شاخص سهام در بازارهای جهانی و همین طور ارزش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا با افزایش روبه رو شده است. ارزش دلار نیز با افزایش نسبی همراه شده است.

کاهش بهای نفت با رشد شاخص دلار

روز سه شنبه قیمت نفت، پس از کاهش نسبتا زیاد در روز قبل، اندکی افزایش یافت. علت کاهش قیمت نفت در روز دوشنبه، ترس از کاهش تقاضای چین عنوان شده بود. در روز سه شنبه اما به این نگرانی ها، رشد شاخص دلار نیز افزوده شد. با افزایش ارزش دلار، معمولا قیمت نفت کاهش می یابد، چون سرمایه گذاران ترجیح می دهند پولشان را روی دلار سرمایه گذاری کنند. قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته،  ۴۰ سنت کاهش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۰.۳۳ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۰ سنت کاهش، بشکه‌ای ۴۷.۲۹ دلار صورت گرفت.

بازار طلا تا چهل روز آینده از رونق نسبی برخوردار خواهد بود

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به عوامل مؤثر بر خرید و فروش در بازار طلا گفت: روند بازار به دو قسمت قیمت طلا و بخش اقتصادی این فلز تقسیم بندی می شود و به نظر می رسد با توجه به روزهای مناسبتی بازار در هفته های پیش رو بازار با رونق همراه باشد. وی ماه های دیقعده و ذیحجه را از ماههای خوب برای بازار طلا دانست و افزود: طبیعتاً بعد از پایان شهریور با ورود به ماه مهر دو عامل ماه محرم و بازگشایی مدارس، یک رکود مقطعی را در بازار ایجاد خواهد کرد؛ بنابراین، بازار طلا با شرایط فعلی حداقل در چهل روز آینده از رونق نسبی برخوردار می باشد. محمد کشتی آرای در گفتگو با سایت طلا، مسائل سیاسی را در روند قیمتی فعلی مهم عنوان کرد و گفت: یکی از عواملی که قیمت طلا را در هفته گذشته افزایش داد تنش های سیاسی بین آمریکا و کره شمالی بود و همین موضوع باعث رشد قیمت جهانی طلا شد. کشتی آرای افت بهای طلا طی روزهای اخیر را پیامد کاهش این التهابات برشمرد و در گفت وگو با سایت طلا ادامه داد: قیت طلا همکنون در سرازیری قیمت قرار گرفته است و اونس طلا تنها امروز 15 دلار کاهش داشته که همین امر باعث شده تا قیمت طلا و سکه در بازار داخل نیز با افت همراه باشد. وی در عین حال پیش بینی کرد: اگر تنش های سیاسی اخیر همچنان کاهش یابد و به آرامش منجر شود، طبیعتاً قیمت طلا روند نزولی خود را ادامه خواهد داد و ثبات بازار تداوم خواهد داشت و اگر این مسائل سیاسی مجدداً شدت بگیرد مسلماً قیمت جهانی طلا افزایش خواهد یافت.

کاهش بهای سکه تمام بهار آزادی طرح جدید

در جریان معاملات روز سه شنبه بازار تهران هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با ۳۶۰۰ تومان کاهش به یک میلیون و ۲۱۴ هزار و ۱۰۰ تومان رسید، ضمن اینکه هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵ هزار تومان کاهش یک میلیون و ۱۸۲ هزار تومان، نیم سکه با دو هزار تومان کاهش به ۶۳۱ هزار تومان، ربع سکه با ۳ هزار تومان کاهش به ۳۷۰ هزار تومان و سکه یک گرمی با ۲ هزار تومان کاهش به ۲۴۹ هزار تومان رسید. /مهر

کپی‌برداری‌های چین دردسر جدید برای آمریکا

دونالد ترامپ از مقامات ارشد تجاری آمریکا خواست تا اقدامات تجاری چین در زمینه مالکیت معنوی و روابط این کشور را مورد بررسی قرار دهند، اگر چه این اقدام ترامپ مستقیم علیه چین نخواهد بود، می‌تواند به اعمال تحریم  علیه این کشور منجر شود چرا که هدف از این فرمان اعمال فشار و همراه کردن چین با واشنگتن علیه کره‌شمالی خواهد بود. این اقدام ترامپ همچنین بر مبنای سیاست‌ تجاری "اولویت با منافع آمریکا" انجام می‌شود، پکن هشدار داد در صورتی که این اقدامات به تحریم علیه چین منجر شود چین در این زمینه ساکت نخواهد نشست. فرمان ترامپ به نماینده تجاری آمریکا این امکان را می‌دهد تا بازرسی‌های بیشتری در زمینه روابط تجاری چین انجام دهد در صورتی که بازرسی‌های انجام شده به بدست امدن مدارکی علیه چین منجر شود رئیس‌جمهور آمریکا می‌تواند یکجانبه تحریم و تعرفه‌های گمرکی علیه چین اعمال کند. پیش‌بینی می‌شود این بازرسی‌ها ماه‌ها به طول انجامد. مدت‌هاست که دونالد ترامپ مخالفت خود با روند کنونی مبادلات تجاری چین با آمریکا که به کسری تراز تجاری این کشور با چین منجر شده است را اعلام کرده است. روابط تجاری چین با آمریکا سال گذشته میلادی 648 میلیارد دلار بوده است که بسیار به نفع چین چربیده است به گونه‌ای که تراز تجاری آمریکا با چین منفی 310 میلیارد دلار بوده است. به گزارش فارس، یکی از عوامل بالا بودن صادرات چین به آمریکا کپی‌برداری شرکت‌های چینی از کالاهای آمریکایی و صادر کردن آنها به بازار آمریکاست. 

بهبود اندک شاخص محیط کسب و کار در زمستان 95

نتایج پایش ملی محیط کسب‌وکار ایران که طبق ماده 4 قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار، از سوی اتاق ایران انجام می‌شود، نشان می‌دهد که در زمستان 1395 شاخص ملی کسب‌وکار در این فصل که اندکی بهتر از فصل پاییز همان سال است. در این پایش، نمره 10 بدترین ارزیابی است و هرچه رقم پایین‌تر باشد، نشان‌دهنده بهبود محیط کسب‌وکار است. عدد 5.83 که برای وضعیت شاخص ملی کسب‌وکار در فصل چهارم سال گذشته محاسبه شده، اندکی بهتر از وضعیت این شاخص در ارزیابی مرکز آمار واطلاعات اقتصادی اتاق ایران در پاییز1395 (با میانگین5.86) بوده است. همچنین این شاخص در مقایسه با ارزیابی مرکز پژوهش‌های مجلس در فصل مشابه سال قبل یعنی زمستان 1394 (با میانگین 6.00) نیز کمی مساعدتر شده است.

بازار اوراق مسکن؛ عقب‌نشینی «تسه»‌ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با افت 6/ 2 درصدی به قیمت 77 هزار و 585 تومان معامله شدند. پس از رسیدن قیمت «تسه»ها تا سطح 80 هزار تومانی، روز گذشته شاهد بازگشت اندک قیمت اوراق تسهیلات مسکن از سطح 80 هزار تومانی بودیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام از طریق اوراق در سطح 9/ 21 درصد قرار گرفته است. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن در تابستان، اما همچنان شاهد کند شدن تقاضای اوراق نسبت به تابستان سال گذشته هستیم. به‌صورتی که با وجود رشد 11 درصدی قیمت «تسه»ها از ابتدای تیر تا هفته سوم مرداد سال گذشته، شاهد رشد تنها 3 درصدی قیمت اوراق از ابتدای تیر سال جاری هستیم. همچنین تنوع در وام‌های ارائه‌شده از جمله تامین مالی تقاضای «خانه‌اولی»ها از صندوق یکم بانک مسکن مانع از رشد قابل توجه «تسه»هاست.

چین مسبب افزایش قیمت آهن در ایران

رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات با بیان اینکه با توقف صادرات آهن توسط کشور چین قیمت جهانی این کالا افزایش یافته است، گفت: در حالی که کشور چین سالانه حدود 100 میلیون تن صادرات آهن داشته به علت ساخت و سازهای داخلی، صادرات به تمام نقاط دنیا را متوقف کرده و این موضوع بر افزایش قیمت جهانی اثر گذاشته است. محمد آزاد در گفت‌وگو با فارس افزود: قیمت جهانی شمش از حدود 350 دلار به 500 دلار افزایش یافته است. وی با اشاره به اینکه از نظر آهن و اسلب تقریبا خودکفا هستیم، اظهار داشت: افزایش قیمت داخلی آهن و اسلب متاثر از قیمت‌های جهانی است زیرا تولید‌کنندگان به دلیل سود بیشتر ترجیح می‌دهند به جای فروش داخلی این کالاها را صادر کنند. آزاد با بیان اینکه افزایش قیمت شمش آهن روی قیمت مسکن و ساخت و ساز، به علت رکود حاکم در این بخش اثرگذار نیست اظهار داشت: اما این افزایش قیمت در تولیدات صنایع بزرگ مؤثر است. وی با بیان اینکه اینکه واردات ما در بخش ورق، آهن و فلزات بسیار محدود است، گفت: واردات بر حسب نیاز انجام می‌شود اما صادرات آهن و فلزات که در سال‌های 93 و 94 حدود 2.5 میلیون تن بود در سال 95 به 6 میلیون تن افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری به 10 میلیون تن هم افزایش یابد. رئیس اتحادیه آهن، فولاد و فلزات با بیان اینکه در ماه‌های گذشته قیمت شمش آهن و اسلب به شدت افزاش یافته است، گفت: هر کیلو شمش آهن از 1350 تومان در خرداد به 2250 تومان در روز گذشته افزایش یافته و این افزایش قیمت حدود 70 درصد است. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی