بازدید 3320

کاهش مالیات معاملات بازار سرمایه

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تعامل با سازمان امور مالیاتی برای کاهش سهم بازار سرمایه از مالیات خبر داد و گفت : به دنبال کاهش مالیات معاملات در بازار سرمایه هستیم.
کد خبر: ۷۲۱۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰ 15 August 2017
رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تعامل با سازمان امور مالیاتی برای کاهش سهم بازار سرمایه از مالیات خبر داد و گفت : به دنبال کاهش مالیات معاملات در بازار سرمایه هستیم.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ شاپور محمدی گفت: سازمان امور مالیاتی برای لغو مالیات معاملات زیان ده چراغ سبز نشان داده است و به رونق قریب الوقوع بازار سرمایه امیدواریم.

محمدی افزود: سازمان بورس معتقد است مالیاتی که از سهامداران گرفته می شود زیاد است و باید کاهش پیدا کند. 

وی با بیان اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار با جدیت به دنبال کاهش نرخ های مالیاتی در معاملات سهام است، گفت: قرار است مالیات، فقط به معاملات سود ده تعلق گیرد و افرادی که در خرید سهام ضرر کرده باشند، به زودی از مالیات معاف شوند.

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه این سازمان در تعامل با سازمان امور مالیاتی به دنبال حذف مالیات از سهام زیان ده است، افزود: زمانی که مالیات را از زیان حذف کنیم تنها بخش سود مشمول آن می شود و میزان آن در مجموع کاهش خواهد داشت.

وی افزود: نرخ مالیات باید بر اساس تجربیات جهانی و بر اساس عرف بازارهای سرمایه در دنیا گرفته شود و بر اساس این رویکرد میزان فعلی (نیم درصد) نیز باید کاهش پیدا کند.

تکذیب شایعه دریافت مالیات 25 درصدی از سهام

شایعاتی که در برخی گروه ها و کانال ها درمورد دریافت 25 درصد مالیات از سهامدارانی که سود کسب می کنند، منتشر شده، اشتباه محض است و قویاً تکذیب می شود.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این مطلب به پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، گفت: هدف سازمان اساساً مخالف این شایعات استو تلاش می کند افرادی که در معاملات ضرر می کنند معاف از پرداخت مالیات باشند.

وی با بیان اینکه از 1.55 درصد هزینه معاملات سهام، نیم درصد آن متعلق به مالیات مقطوع نقل و انتقال سهام است، اظهار داشت: سازمان بورس این مالیات را برای معاملات زیان ده زیاد می داند و به دنبال رایزنی با سازمان امور مالیاتی برای حذف این بخش از قانون است اما این معافیت به معنای این نیست که سازمان بورس یا سازمان امور مالیاتی به دنبال این هستند که از افرادی که سود کسب می کنند مالیات بیشتری به جبران این اقدام گرفته شود.

وی در ادامه افزود: قانون صراحت دارد که مالیات فروش سهام، مالیات مقطوع است. بنابراین پیگیری ها به گونه ای نیست که اقدامی خلاف مصالح و مناسبات بازار سرمایه انجام گیرد و همه این صحبت ها و شایعات چاقویی است که دست خود سهامداران را زخم می زند.

خدابخش با تأکید بر اینکه تمام تلاش سازمان بورس و اوراق بهادار حذف نیم درصد مالیات مقطوع از معاملات زیان ده است، گفت: در حال حاضر مالیات بر معاملات سهام در زمان فروش به میزان 0.5 درصد ارزش معامله، از سهامداران چه سود چه زیان شناسایی کرده باشند، گرفته می شود. در حالی که در هیچ جای دنیا از معامله ای که تبدیل به زیان شود مالیات گرفته نمی شود و سازمان بورس نیز در حال رایزنی برای حذف مالیات از معاملات منجر به زیان و کاهش مالیات 0.5 درصد در زمان فروش است.

وی با بیان اینکه در عرف بین الملل هم در بازارهای سرمایه مالیات فقط از شرکت ها و قبل از تقسیم سود گرفته می شود، تصریح کرد: در حال حاضر نیز در ایران این مالیات 25 درصد قبل از تقسیم سود بین سهامداران از سود شرکت کسر می شود. بنابراین سهامداران مالیات سهامداری خود را از طریق شرکت ها و به طور غیر مستقیم به ماخذ 25 درصد پرداخت می کنند.

خدابخش ادامه داد: بنابراین کسر مالیات از معاملات سهام یک مالیات مضاعف بوده که سازمان بورس مدت هاست به دنبال حذف این مالیات و کاهش هزینه معاملات در بازار سرمایه است.

یادآور می شود، رییس سازمان بورس پیش از این در مراسم اختتامیه جشنواره بورس و رسانه درباره کاهش کارمزد سازمان بورس از کاهش 25 درصدی این کارمزد خبر داده است. بدین ترتیب با مصوبه شورای عالی بورس از ماه پیش کارمزد سازمان بورس از معاملات بازار سرمایه از 0.0008 به 0.0006 کاهش پیدا کرده است.

وی در این باره نیز گفته است، سازمان بورس همچنین به دنبال کاهش کارمزد ارکان و جایگزین کردن درآمدهای جدید برای تحت تأثیر قرار نگرفتن سود های پیش بینی شده بورس ها است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در این مراسم کاهش کارمزد را لازمه راه اندازی معاملات الگوریتمی و پربسامد خوانده و بیان داشته است این اقدام زمینه معاملات سریعتر، قوی تر و کارآمد تر را فراهم می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر