بازدید 4495

مدال مریم‌میرزاخانی به زنان نخبه اهدا می‌شود

زنان نخبه علمی ایران در رویداد جایزه زنان در علم که روز شنبه ۲۸ مرداد در تهران برگزار می شود تجلیل می شوند.
کد خبر: ۷۲۱۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱ 15 August 2017
 زنان نخبه علمی ایران در رویداد جایزه زنان در علم که روز شنبه ۲۸ مرداد در تهران برگزار می شود تجلیل می شوند.
 
به گزارش مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، اولین دوره جایزه زنان در علم، شنبه ۲۸ مردادماه ۱۳۹۶ ساعت ۱۶ تا ۱۹، در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و تعدادی از مقامات برجسته کشور برگزار خواهد شد.

در ابتدای این نشست خبری، دکتر الهه حجازی، مشاور وزیر علوم به بیان کلیاتی از نحوه شکل گیری این جایزه پرداخت و گفت: ایده جایزه زنان در علم، با پیشنهاد دکتر اکرم قدیمی، در دومین جلسه شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد تا با توجه به بررسی های صورت گرفته که نشان دهنده فعالیت های خوب اعضای هیأت علمی زنان در دانشگاه ها ست، سهم زنان در حوزه علمی کشور هر دو سال یک بار به جامعه شناسانده و از آنها تقدیر شود. در حال حاضر حدود ۱۷ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه های کشور را زنان تشکیل می دهند و هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی اعضای برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت های ارتقای بیشتری برای آنها ایجاد کند و به این ترتیب، با داشتن منابع کافی، روند پیشرفت را با عدالت بیشتر بپیمایند.

وی با اشاره به اینکه شیوه نامه تدوین و شاخص های ارزیابی با دقت زیاد زیر نظر دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعیین شد تصریح کرد: شاخص ها در جهت ارزیابی سه گروه از افراد تعیین شده اند: ۱. افرادی که در زمینه علمی، پیشنهاد طرح های پژوهشی برتر، شرکت در کنفرانس ها، نوشتن مقالات و کتاب ها فعالیت دارند، ۲. افرادی که در حوزه فناوری، ابداع، شرکت های دانش بنیان، کرسی های نظریه پردازی و پتنت فعال هستند و ۳. افرادی که در تاسیس انجمن های علمی، راه اندازی نشریه ها و رشته های علمی حضور و فعالیت داشته و با وارد کردن دانش خود در چرخه تولید، باعث قوی شدن بعد ترویجی علم می شوند.

حجازی، مراحل بعد از تعیین شاخص ها را ارسال فراخوان هایی به روسای دانشگاه ها از طریق اتوماسیون و سپس تشکیل شورای سیاست گذاری علمی، عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بعضی از دانشگاه ها این فراخوان از دفتر ریاست بیرون نرفت و باعث حضور محدود شرکت کنندگان از بعضی دانشگاه های بزرگ شد.

مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در رابطه با گروه های مورد ارزیابی و تعداد برگزیدگان گفت: ارزیابی در گروه های آموزشی شامل علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صورت گرفته است. در این دوره، دانشگاه های علوم پزشکی با موافقیت دکتر فرهادی، وزیر علوم، وارد چرخه ارزیابی نشدند، زیرا برای ارزیابی آنها، نیاز است کمیته تخصصی در این زمینه حضور داشته باشد. همچنین به دلیل ارسال اتوماسیونی فراخوان ها، حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آن ها نیز مورد ارزیابی قرار نگرفتند. به طور کلی در هر یک از این گروه ها، از سه برگزیده با رتبه بندی اول تا سوم و یک نفر نیز به عنوان برگزیده جوان، با اعطای مدال، لوح و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد؛ اما به دلیل سختگیری های ارزیابی دوره اول و در نظر گرفتن حداقل امتیاز ۷۰، تعداد برگزیدگان این دوره حدود ۲۰ نفر است.

همچنین در این نشست دکتر نیره اعظم خوش خلق سیما، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و مسئول کمیته کشاورزی و صنایع غذایی، به بررسی و ارزیابی صورت گرفته در گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی، نحوه انتخاب برگزیدگان و روند طی شده پرداخت. دکتر راضیه ظهره وند، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و یکی از تدوین کننده گان شیوه نامه نیز در جهت پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران حاضر، قسمتی از شیوه نامه تدوین شده را توضیح داد.

در این نشست اعلام شد که جایزه برگزیدگان این رویداد، سکه بهار آزادی، مدال ویژه، از جمله مدال برگزیده بخش جوان مزین به تصویر مریم میرزاخانی، لوح و تقدیر نامه از سوی وزیر علوم و دبیرکل یونسکو می باشد.

در انتهای این نشست خبری، دکتر ابراهیم خدایی عضو شورای سیاستگذاری جایزه و رییس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأیید روش های سنجش گفت: امیدواریم شاخص ها به صورت جامع، مداوم و پیوسته اعمال شوند و بنیادی که مخصوص زنان قرار است تاسیس شود تبدیل به حالت گلوبال شده و همه افراد واجد شرایط را در بر گیرد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان