بازدید 3703

رشد اقتصادی باید در زندگی مردم احساس شود

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی، گفت:اقتصاد کشور باید به‌گونه‌ای طراحی و هدایت شود تا این رشد اقتصادی که از منفی ۶ به مثبت ۵ رسیده است در زندگی مردم احساس شود.
کد خبر: ۷۲۱۷۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 15 August 2017
جلیل رحیمی جهان‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درخصوص وزرا پیشنهادی برای حضور در تیم اقتصادی کابینه دولت دوازدهم، اظهار داشت: هر وزیر چند شاخصه مهم دارد که اولین آن تخصص و سابقه است که آیا فرد این تخصص، سابقه، را برای برعهده گرفتن این پست حساس و کلیدی را دارد یا خیر.

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه نکته بعدی برای تصدی وزارت روحیه کار و انقلابی‌گری است، گفت: بسیاری از افراد متخصص، با تجربه، با سواد و پیشینه هستند که ممکن است روحیه کار و انقلابی‌گری را نداشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه آقای بی‌طرف در سال‌های که در پست‌های وزارت به‌عنوان یکی از مدیران موفق و خوب حضور داشته است، بیان کرد: وی رضایت مردم و آشنایی لازم را در این حوزه دارد و کارنامه ایشان قابل قبول و موفق است و در شرایط حاضر حضور آقای بی‌طرف به عنوان فردی که حاشیه سازی نمی‌کند، مسلط به‌کار است و با تعاملات خوبی که با مردم، مجلس دارد می‌تواند گزینه خوبی برای وزارت نیرو باشد.

در تامین آب مورد نیاز شرق و مرکز کشور مشکل وجود دارد

رحیمی جهان‌آبادی با بیان اینکه در حوزه وزارت نیرو مشکلات زیادی وجود دارد به طور مثال در آب‌های مرزی، آبرسانی مناطق، تامین آب مورد نیاز در شرق  و مرکز کشور، گفت: آقای چیت‌چیان در دوران وزارت خود ضعیف عمل کرد و یکی مشکل اساسی که وجود داشت این بود که مجموعه مدیریتی ایشان موفق نبود، نتوانست تیم خوبی را چینش کند و در مدیریت ضعیف عمل کرد و در این چهارساله نمره 12 را دریافت می‌کند.

وی در خصوص اولویت‌های وزیر نیروی دولت دوازدهم، اظهار داشت: وزیر نیروی دولت دروازدهم باید تامین آب مورد نیاز برای شرب و صنعت کشور، مهار آب‌های مرزی، مدیریت تولید نیروهای پاک در کشور و جذب سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش را در اولویت خود قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در خصوص آقای کرباسیان به‌عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، اظهار داشت: ایشان بیشتر در حوزه بازرگانی، معیشتی و اقتصاد خرد فعالیت داشته است به نظر من گام‎‌های اساسی و بزرگی را که لازم بود در حوزه اقتصاد کلان مخصوصا در زمینه کنترل تورم آقای طیب‌نیا به‌خوبی برداشت الان زمان آن رسیده است در حوزه معیشت و خرد گام‌های برداشته شود.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه‌ آقای کرباسیان و اینکه یکی از مدیران با سابقه نظام مقدس جمهوری اسلامی است در حوزه اقتصادی آن‌هم در شرایط کنونی می‌تواند کمک خوبی برای کابینه آقای روحانی باشد، این مسئله مستلزم رای اعتماد نمایندگان مجلس است.

رحیمی جهان‌آبادی در خصوص عملکرد آقای طیب‌نیا با بیان اینکه وزیر اقتصاد دولت یازدهم یکی از مدیران موفق بود و نمره بالاتر از 15 است، گفت: دلیلی اینکه نتوانست در تیم آقای روحانی ادامه همکاری داشته باشد را نمی‌دانم.

 لزوم احساس رشد اقتصادی در زندگی مردم

نماینده مردم تربت جام، تایباد، باخرز در مجلس در خصوص اولویت‌های وزیر آینده اقتصاد، با بیان اینکه اقتصاد کشور باید به‌گونه‌ای طراحی و هدایت شود تا این رشد اقتصادی که از منفی 6 به مثبت 5 رسیده است در زندگی مردم احساس شود، اظهار داشت: مردم از جهت معیشت تحت فشار قرار دارند و مقام معظم رهبری دغدغه معیشت مردم را دارند، اصلی ‌ترین اولویت باید ارتقا  سطح معیشت مردم باشد.

وی با بیان اینکه آقای شریعتمداری یکی از مدیران خوب می‌تواند باشد، گفت: حوزه صنعت کشور در سال‌های گذشته به‌دلیل تحریم‌ها، بی‌برنامگی‌ها و پرداخت تسهیلات به افرادی که کار آنها صنعت نبوده است وضعیت خوبی ندارد و انتخاب آقای شریعتمداری با توجه به‌سابقه، شناخت، اشرافی که دارد و نزدیکی به شخص آقای روحانی می‌تواند به صنعت کشور کمک کند.

در دوران وزارت شریعتمداری ضعف و فساد گسترده‌ای وجود نداشت

 رحیمی جهان‌آبادی با تاکید بر اینکه زمانی که آقای شریعتمداری در وزارت بازرگانی فعالیت می‌کردند جز مدیران موفق، بیان کرد: در دستگاه مدیریتی ایشان ضعف عمده و فساد گسترده‌ای وجود نداشته است که این مسئله در حوزه صنعت بسیار مهم است.

وی ادامه داد: وزیر صنعت باید توانایی استفاده از افرادی که در حوزه صنعت فکر، ایده و خلاقیت داشته باشد در بخش صنعت بسیار ضعیف است، آقای نعمت‌زاده یکی از وزرای ضعیف کابینه دولت آقای روحانی بود و نمره‌ای در حد نمره آقای چیت‌چیان دریافت می‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آقای نعمت‌زاده افرا ضعیفی را انتخاب ‌کرد، کسانی که نمی‌توانستند کار کنند و اشراف، مدیریت، روحیه جهادی، کار و تلاش بی‌وقفه را نداشت، گفت: آقای شریعتمداری باید احیا صنایع کوچک و زود بازده و صادرات تولیدات صنعتی را باید در اولویت کارهای خود قرار دهد ما بازار مناسبی را در اطراف کشور داریم اما باید محصولات تولیدی کشور از نظر رقابت‌پذیری تقویت شوند.

آقای زنگنه طلسم رکود در حوزه نفت و گاز را شکست

رحیمی جهان‌آبادی در خصوص انتخاب مجدد آقای زنگنه برای وزارت نفت، اظهار داشت: آقای زنگنه از مدیران موفق کشور است و توانست طلسم رکود در حوزه نفت و گاز را بشکند،جذب سرمایه‌گذاری خارجی کند، سهمیه ایران از اپک را باز پس‌گیری کند، فضای تنش آلود اوپک را علی‌رغم تمام چالش‌های کشور با عربستان سعودی فضا را مدیریت کرد و برای اولین بار در حوزه گازی مشترک با قطر اضافه برداشت داریم در حالی که طی این سال‌ها شرایط به این‌صورت نبود و روزان ضرر و زیان فراوانی را متحمل می‌شدیم.

وی ادامه داد: آقای زنگنه در کل کارنامه خوب و موفقی را طی این سال‌ها داشته است و نمره بسیار خوب و عالی را دریافت می‌کند، آقایان ظریف و زنگنه جزء برندها و چهره‌های طلایی کابینه دولت آقای روحانی بودند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت و گوی خود با خانه ملت با بیان اینکه یک‌سری اولویت داخلی و خارجی باید برای آقای زنگنه ترسیم کنیم، گفت: اولویت در داخل مسئله گازرسانی و تامین سوخت برای بخش‌های صنعتی و مسکونی باید به خوبی مدیریت شود و در مسائل خارجی نیز از تجربه ایران در بحث اکتشافات، استخراج، صادرات و تاسیس پالایشگاه استفاده کند و این صدور تکنولوژی، نیروی کارشناس و فناوری به کشورهای نفت و گاز خیز منطقه می‌تواند صورت به‌گیرد و جذب سرمایه‌گذاری خارجی داشته باشد، چیزی حدود 200میلیارد دلار نیاز داریم تا حوزه نفت و گاز را در حد اعلاء بر پایه برنامه سند چشم انداز و ایران1404 برسیم.

گندم‌های تولیدی به نحو مطلوب نگهداری نشده‌اند

وی همچنین در خصوص انتخاب مجدد آقای حجتی، اظهار داشت: آقای حجتی از دیدگاه من در دولت یازدهم ضعیف عمل کرد و جزء وزرا ضعیف بود در حوزه گندم پول کشاورزان داده نشده است و در کنار این مسئله طرحی ریخته شده که برخی گندم وارد می‌کنند و به وزارت جهاد و کشاورزی می‌فروشند، خیلی از گندم‌های تولید شده به نحو مطلوب نگهداری نشده‌اند و خیلی از محصولات که می‌توانستند صادر شوند کیفیت و کمیت آنها کاهش پیدا کرده است.

رحیمی جهان‌آبادی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی در زمینه‌های آبیاری تحت فشار و تغییر الگوی کشت موفق نبوده و مدیران ضعیفی را در سطح کشور دارد و آقای حجتی از مدیران ضعیف بود و آقای روحانی نه‌باید ایشان را مجدد معرفی میکرد اما درحال حاضر لابی بسیار قدرتمندی دارد که احتمال دارد رای اعتماد را دریافت کند، از نظر من که حوزه انتخابیه‌ام بیش از 400 هزار نفر جمعیت دارد و به‌صورت متوسط در آمد 60درصد آنها از کشاورزی تامین می‌شود آقای حجتی موفق عمل نکرده است و نمره قابل قبولیدریافت نمی‌کند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اولویت وزیر جهاد کشاورزی در دولت دوازدهم باید ساماندهی وضعیت کشاورزی، تغییر الگوی کشت، اصلاح سیستم‌های آبیاری، صادرات محصولات کشاورزی راباید در اولویت قرار دهد، بیان کرد: متاسفانه در هیچ‌کدام از این بخش‌ها آقای حجتی موفق عمل نکرد ومن به‌عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی که حوزه انتخابیه‌ام با کشاورزی در ارتباط است از ایشان رضایت کافی را ندارم.

آذری جهرمی به حمایت و تیم‌قوی نیاز دارد

وی در خصوص انتخاب آقای آذری جهرمی، اظهار داشت: آذری ‌جهرمی جوانی است که برپایه شایستگی‌های خود رشد کرده و نسبت به انقلاب و ارزش‌های انقلاب پایبند است باسوابقی که دارد می‌تواند یکی از مدیران موفق باشد اما به حمایت، تیم قوی و با سابقه نیاز دارد و اگر تیم قوی کنا او نباشد نمی‌تواند مووفق عمل کند.

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسامی نسبت آقای جهرمی دغدغه دارند، اما من فکر می‌کنم انسان شایسته‌ای است و می‌تواند موفق عمل کند، افزود: یکی از بهترین وزرای کابینه یازدهم آقای واعظی بود و در حوزه زیرساخت‌ها، گسترش اینترنت، گسترش شبکه‌های فیبر نوری و گسترش پوشش آنتن‌های موبایل دوران طلایی را ساخت و نمره خوب و عالی دریافت می‌کند.

 این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزیر آینده باید افزایش پوشش ارتباطات تلفن کشور را به 100درصد، افزایش پهنایی باند و افزایش امنیت انتقال داده‌ها در اولویت کارهای خود قرار دهد، گفت: ساختار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را باید منطبق بر نیازهای روز دنیا قراردهیم زیرا تغییرات در حوزه این وزارت‌خانه تغییرات از سرعت بسیار بالایی برخوردار است و با ساختار سنتی نمی‌توان این وزارت‌خانه را مدیریت کرد.

وی در خصوص انتخاب آقای آخوندی، اظهار داشت: در حوزه راه، خرید هواپیما، توسعه شبکه ریلی، ساخت جاده‌های شوسه موفق عمل کرده اما اعتبارات کمی در اختیار این بخش قراردارد در برخی نقاط هنوز مشکلات فرودگاه‌ها و هواپیما‌های فرسوده، جاده‌ها و ریل‌ها وجود دارد که بخشی از آن به‌دلیل فشارهای بین‌المللی است اما بخشی از آن به دلیل کمبود اعتبارات است اگر به‌توانیم در مجلس کمبود اعتبارات را برطرف کنیم 4 سال آینده نیز می‌تواند 4 سال موفقی برای آقای آخوندی باشد.

گسترش شبکه ریلی اولویت وزیر آینده راه و شهرسازی

رحیمی جهان آبادی با تاکید بر اینکه البته در کارنامه آقای آخوندی نقاط ضعفی مانند حادثه قطار تبریز وجود دارد اما اگر نمره عالی دریافت نکند نمره خوب دریافت می‌کند، بیان کرد: اولویت‌های وزیر آینده باید گسترش شبکه ریلی مخصوصا در شرق باشد، در شرق کشور برای اتصال به گمرک دوقارون و اتصال مشهد به سیستان و بلوچستان ریل ایمن وجود ندارد و این شبکه ریلی باید به‌صورت گسترده رشد پیدا کند  

عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مسئله حاشیه نشینی باید در شهرسازی‌ها ساماندهی شود و به دلیل عدم وجود جاده مناسب از ظرفیت حمل و نقل بین‎المللی کشور به‌درستی استفاده نشده است، کولیدور شمال به جنوب وشرق به غرب باید مجدد احیا شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل