بازدید 10788
نظر نمایندگان مجلس درباره کابینه دوازدهم؛

کابینه دوازدهم، هماهنگ و عملگراست/ رأی مشروط به وزرای پیشنهادی/ ۸۵ تا۹۰درصد وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می گیرند

بنا بر آمار، 50 درصد هیأت وزیران 18 نفره یعنی 9 وزیر تغییر و 9 وزیر دیگر در سمت خود ابقا شده اند که اگر به این رقم تغییرات معاونان رئیس جمهور هم اضافه کنیم، بیش از نیمی از کابینه یازدهم، شاهد تغییر و تحول شده است.
کد خبر: ۷۲۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۱ 14 August 2017
معرفی کابینه دولت دوازدهم پس از روز تحلیف از سوی رئیس جمهور به مجلس به یکی از مهم ترین سوژه های محافل سیاسی کشور تبدیل شده است، به گونه ای که در این روزها، رسانه ها و گروه های سیاسی با انتشار خبرهایی درباره این موضوع، از احتمال رأی آوری وزرای پیشنهادی در روز رأی اعتماد خبر می دهند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آمار، 50 درصد هیأت وزیران 18 نفره یعنی 9 وزیر تغییر و 9 وزیر دیگر در سمت خود ابقا شده اند که اگر به این رقم تغییرات معاونان رئیس جمهور هم اضافه کنیم، بیش از نیمی از کابینه یازدهم، شاهد تغییر و تحول شده است.

تغییرات ایجاد شده در کابینه جدید، با واکنش های مختلفی از سوی نمایندگان مجلس شده است؛ هرچند در روزهای اول، بسیاری از نمایندگان اعتقاد داشتند که احتمال رأی آوری برخی وزرای پیشنهادی کم است، با نزدیک شدن به روز رأی اعتماد و آشنایی نمایندگان با افراد معرفی شده، احتمال رأی نیاوردن برخی افرادی که پیش از این صحبت های زیادی درباره آنها شده بود، کم شده است.

شریفی: اشکال تعدادی از وزرا عدم انطباق برنامه آنها با قانون برنامه ششم است

ناصر شریفی، با اشاره به معرفی کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهور و برگزاری نشست های متعدد برای بررسی برنامه ها، اهداف و رویکرد تعدادی از وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: معتقدم رئیس جمهور بهترین افراد ممکن را برای تصدی وزارتخانه ها به مجلس معرفی کرده و کابینه دوازدهم در صورت گرفتن رأی اعتماد از مجلس، کابینه ای منسجم، هماهنگ و عملگرا خواهد بود.

نماینده مردم بندرلنگه، بستک، پارسیان کیش افزود: در چند روز گذشته که نشست های متعدد حتی تا پاسی از شب با وزرای پیشنهادی برگزار می شود، انسجام، هماهنگی، عملیاتی بودن برنامه ها و رویکردهای مطلوب و مناسب در راستای تحقق سیاست های کلی نظام به ویژه در حوزه اقتصادی، سرمایه گذاری، تولید، توجه به سرمایه نیروی انسانی، امنیت سرمایه گذاری، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال و سیاست خارجی عزتمندانه مشهود بود.

شریفی درخصوص رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی خاطرنشان کرد: فضای بسیار خوب و امیدوارکننده ای وجود دارد و هرچند در چند روز گذشته، حرف وحدیث هایی راجع به یک یا دو وزیر پیشنهادی وجود داشت، گویا با نشست های متعدد و ارایه برنامه ها و پاسخ های مستدل، بیشتر نمایندگان به این اقناع رسیده اند که با رأی قاطع خود، زمینه را برای تسریع در هماهنگی و انسجام بیشتر در آغاز به کار دولت دوازدهم فراهم آورند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی افزود: ایراداتی در برنامه های تعدادی از وزرا مبنی بر عدم انطباق با سیاست های قانون برنامه ششم وجود دارد که این وزرا باید به این موضوع توجه بیشتری کنند.

شریفی در پاسخ به اینکه کدام وزرا بیشترین رأی را به دست خواهند آورد، افزود: بیشتر وزرا با آرای قاطع از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت؛ اما وزرای خارجه، اطلاعات، دفاع و کشور به جهت کارکرد و تأثیرگذاری در عرصه بین المللی، رأی بسیار خوب و بالایی خواهند گرفت.

مافی: کابینه دولت دوازدهم از انسجام بیشتری نسبت به دولت یازدهم برخوردار است

پروانه مافی، با ارزیابی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم گفت: در کمیسیون ها و فراکسیون موفق نشدیم که برنامه همه وزرا را بررسی کنیم و با آنها گفت و گویی داشته باشیم. امیدواریم تا آخر وقت قانونی، بتوانیم با همه وزرای پیشنهادی نشستی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین، لازم است برای ارزیابی دقیق کابینه معرفی شده از برنامه همه وزرا مطلع باشیم. با این حال تا کنون از وزرای پیشنهادی رضایت داریم.

وی گفت: با بخشی از وزرا ارتباط گرفتیم و برنامه های آنها را با برنامه ششم مقایسه کردیم که نمره مناسبی گرفته اند؛ بنابراین، برآورد می شود، نمایندگان به وزرای پیشنهادی نمره مناسبی بدهند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، وزرای پیشنهادی را با ترکیب دولت یازدهم مقایسه کرد و اظهار داشت: به نظر می رسد، وزرای پیشنهادی، انسجام مناسبتری نسبت به دولت یازدهم دارند و انتظار می رود در آینده توفیقات بیشتری داشته باشند.

افضلی: احیای قنوات نیازمند همفکری وزارت کشاورزی و نیرو

نظر افضلی درباره وزرای پیشنهادی تیم اقتصادی دولت به مجلس شورای اسلامی، گفت: نمی توان گفت دوره وزارت حجتی بدون مشکل بوده، ولی با توجه به آگاه بودن ایشان از شرایط صنعت کشاورزی در کشور، تغییر وزیر نمی تواند تصمیم مناسبی باشد؛ بنابراین، در نهایت بنده به وزیر پیشنهادی رأی اعتماد می‌دهم.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تجربه های حجتی می تواند ریل توسعه صنعت کشاورزی را در دوره های بعدی تقویت کند، گفت: بنده موافق ابقای وزیر پیشنهادی کشاورزی هستم، زیرا معتقدم برای تداوم برنامه های کشاورزی، نیاز به تغییر وزیر احساس نمی شود.

وی ادامه داد: بنده رأی موافق به حضور آخوندی در کابینه می دهم، زیرا ایشان با توجه به تجربه وزارتی که به دست آورده اند، می توانند ساختار توسعه عمرانی و شهرسازی کشور را در راستای اهداف توسعه ساماندهی کنند؛ بنابراین، زمانی که وزیری تجربه مناسبی در حوزه کاری اش دارد، مصلحت نیست که شاهد تغییر وزیر در زمانی باشیم که وزیر کنونی توانایی توسعه در مسیر تحول در حوزه راه و شهرسازی را دارد.

افضلی درباره وزیر پیشنهادی نیرو نیز خاطرنشان کرد: بی طرف تجربه وزارت را در کارنامه دارد و این امر می تواند در راستای تجربه گرایی برای یک وزیر مزیت تلقی شود؛ بنابراین، یکی از موضوعات مشترک میان وزارتخانه های نیرو و کشاورزی باید در دولت جدید عملیاتی شود، مبحث ستاد احیای قنوات است و این مهم نیازمند همفکری دو وزارتخانه ای مذکور است تا بتوان با احیای قنوات تا حدی مشکلات منابع آبی کشور را نیز برطرف کرد.

نماینده مردم نهبندان و سربیشه درباره وزیر پیشنهادی اقتصاد نیز گفت: کرباسیان تجربه گمرک را در کارنامه دارد و این تجریبات می تواند در راستای فعالیت های اقتصادی ایشان را یاری برساند؛ بنابراین، با عنایت به تجربیات ایشان در زمینه کمرگ، بنده رأی موافق برای حضور ایشان در کابینه می دهم.

وی درباره وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز تصریح کرد: نظر بنده به ایشان مشروط است، اما در کل باید برنامه ایشان را مطالعه و سپس نظر نهایی ام را اعلام کنم، ولی معتقدم حضور جوانان در کابینه فکری مناسب است.

حسن‌پور بیگلری: ۸۵ تا۹۰ درصد وزرای پیشنهادی رأی اعتماد می گیرند

شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به معرفی کابینه دوازدهم از سوی رئیس جمهور به مجلس گفت: همان گونه که پیشتر نیز گفته ام، بین 85 تا 90 درصد وزرای پیشنهادی رأی اعتماد نمایندگان را به دست خواهند آورد و این بدان معناست که 15 تن از 17 وزیر معرفی شده به مجلس رأی اعتماد می گیرند.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دهم شورای اسلامی در ادامه خاطرنشان کرد: رأی اعتماد نمایندگان به وزرا، نه بر اساس مسائل سیاسی، حزبی، جناحی یا سفارش ها، بلکه بر پایه برنامه محوری است و وزرای پیشنهادی بیشتر حول برنامه های خود وارد رایزنی با نمایندگان شدند.

این نماینده مجلس در خصوص معرفی مسعود کرباسیان برای وزارت اقتصاد گفت: بنده با آقای کرباسیان در مسئولیت قبلی شان در گمرک کار کرده ام. وی برنامه ریزی بسیار خوبی دارد و محور کاری اش، اجرای قانون است و در گمرک نیز کاهش زمان ترخیص کالا از موفقیت های بسیار خوب عملکرد وی بود که امیدواریم در حمایت از تولید و واگذاری امور به بخش خصوصی نیز شاهد موفقیت هایی در حوزه کاری وزارت اقتصاد دولت دوازدهم باشیم.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص وزیر پیشنهادی نیرو خاطرنشان کرد: مهندس بی طرف از وزرایی است که قطعا از مجلس رأی اعتماد خواهد گرفت، زیرا وی فرد متخصصی است و در جلساتی که با وی داشتیم، قول داد، تغییراتی را به ویژه در حوزه آب در دستور کار قرار دهد.

وی افزود: بی طرف را برای وزارت نیرو فردی لایق، مناسب، شایسته، توانمند متخصص و متعهد می دانیم و امیدواریم با توجه به اینکه دغدغه امروز نمایندگان، موضوع بحران آب است، وی بتواند در این حوزه تغییرات جدی داشته باشد و تحول اساسی در وزارتخانه صورت دهد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس دهم شورای اسلامی در خصوص وزیر پیشنهادی دفاع با بیان اینکه هرچند مایل بودیم، دکتر دهقان دوباره معرفی شود، افزود: امیر حاتمی جانشین وزیر بوده و نسبت به وزارت دفاع بیگانه نیست و پیش بینی می شود، وی نیز رأی خوبی از مجلس بگیرد.

انتظار است که کابینه، کابینه کار و تلاش باشد

حسن پور بیگلری تصریح کرد: در مجموع باید گفت، کابینه ای که رئیس جمهور به مجلس معرفی کرده، کابینه معتدلی است و وزرای پیشنهادی از خیرالموجودین کشور هستند؛ اما انتظار از کابینه این است که کابینه کار و تلاش باشد.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: کشور نیازمند تحرک جدی برای بهبود معیشت مردم، تولید و اشتغال است و همان طور که مجلس در این برهه زمانی حساس، با دولت همراهی و همکاری می کند. انتظار است وزرایی که از مجلس رأی اعتماد می گیرند، این رأی اعتماد را پاس بدارند.

صادقی: در رأی به وزرای‌ پیشنهادی، تابع نظر فراکسیون‌ امید مجلس هستم

محمود صادقی با بیان اینکه به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم مشروط رأی می دهم، گفت: به طور کلی وزرا باید ملزم به اسناد بالا دستی نظام جمهوری اسلامی، برنامه ها و شعارهای رئیس جمهور باشند و باید شفافیت اقتصادی و انضباط مالی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: بنده یک دیدگاه شخصی درباره افراد معرفی شده به عنوان وزیر دارم؛ اما با توجه به عضویت در فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، در قالب فراکسیون امید مجلس به وزرای پیشنهادی رأی می دهم.

وی در خصوص معرفی آقای جهرمی به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات افزود: تاکنون درباره آقای جهرمی به جمع بندی نرسیده ام.

صادقی درخصوص معرفی آقای ربیعی به عنوان وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ارزیایی نهایی درباره عملکرد آقای ربیعی نداشته ام، گستردگی کار در حوزه تعاون بالاست، ولی ضعف در عملکرد مشهود بوده و در مدیریت شستا و تأمین اجتماعی شفافیت اقتصادی لازم نبوده است.

وی درخصوص معرفی آقای بی طرف به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو یادآور شد: عملکرد کاری وزیر نیرو در دولت یازدهم در سطح پایینی بود، آقای بی طرف کارنامه خوب و تخصصی دارد.

صادقی همچنین راجع به معرفی آقای شریعتمداری به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت افزود: باید ارزیابی بنده در خصوص برنامه های شریعتمداری کامل شود. عملکرد نعمت زاده خوب بود اما در بحث تعارض منافع ابهام وجود داشت.

این نماینده مردم در مجلس دهم در خصوص معرفی آقای کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد افزود: طیب نیا از تخصص دانشگاهی و عملکرد خوبی برخوردار بود و درباره کرباسیان تاکنون ارزیابی نداشته ام.

مشکلات معیشتی کشور نباید به پای وزارت تعاون و وزیر آن نوشته شود

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی، نایب رئیس فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در گفت گو با تابناک درباره ارزیابی عملکرد علی ربیعی گفت: وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به دلیل گستردگی امور و نیز این‌که این وزارتخانه با وضعیت معیشتی مردم مستقیم سر و کار دارد، همواره زیر ذره بین بوده و قضاوت های گوناگونی در این باره انجام می گیرد.

در عرصه جهانی نیز تأمین رضایت در حوزه کار و رفاه اجتماعی در هیچ کشوری صد درصدی نیست و همواره فعالان این حوزه حتی در کشورهای پیشرفته، با انتقادات جدی در این خصوص رو به رو هستند.

مشکلات معیشتی کشور، نباید به پای وزارت تعاون و وزیر آن نوشته شود

اصلاح ساختار اقتصادی در دولت یازدهم، هزینه هایی را به بازار و معیشت مردم تحمیل کرد که در این میان، تغییر و نوسان شاخص های رفاه تا اندازه ای وزارت کار و تعاون را در شرایط ویژه ای قرار داد؛ البته مباحث این شرایط ویژه، نباید به پای این وزارتخانه و وزیر آن نوشته شود.

ربیعی در قیاس با شرایطی که در کشور وجود داشت و امکاناتی که در اختیار وی قرار گرفت، عملکرد مثبتی در چهار سال گذشته از خود نشان داد.

ادامه کار ربیعی در وزارت کار به نفع کشور است

ربیعی در چهار سال گذشته، راه های خوبی در وزارت تعاون باز کرده و استمرار کار وی در دولت بعد، می تواند به دستاوردهای خوبی در وزارت تعاون منجر شود.

این وزارتخانه عملا در حال پیش بردن سه محور در آن واحد است؛ به این معنا که آقای ربیعی باید کار سه وزارتخانه را به تنهایی انجام دهد و با توجه به شناختی که از عرصه کارگری دارد، تصور می کنیم در این خصوص توفیق داشته باشد.

وی در خصوص رویکرد مجلس به ربیعی در خصوص رأی اعتماد برای دولت دوم روحانی تصریح کرد: ربیعی بدون مشکلی خاصی از مجلس رأی‌ اعتماد می‌گیرد و کلیت مجلس با ادامه کار وی در دولت دوم روحانی موافق است.

ربیعی درد کارگران را می داند

آقای ربیعی بحق مشکلات این حوزه را می شناسد و امیدواریم با ادامه کار در دولت دوم روحانی، بتواند قوانین کار را به نفع کارگران بیش از پیش اصلاح کند.

تصور می کنم، رأی اعتماد به ربیعی می تواند انسجام کار در حوزه کار و کارگری و رفاه اجتماعی را افزایش دهد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس