بازدید 18860
۸

آغاز راه دولت؛ با سه دولتمرد و یک دنیا تناقض!

از جمله کسانی که به عملکرد این دو وزیر انتقادات جدی وارد می کند، «عیسی کلانتری»، وزیر اسبق کشاورزی است. او عملاً ایده خودکفایی در محصولات کشاورزی مثل گندم آن هم به هر قیمتی را یک ایده مزخرف می داند و از طرف دیگر هم از تلاش هایی که در دولت های اول و دوم اصلاحات و بعد از آن در بحث ساخت سد انجام شد، به عنوان یک جنایت زیست محیطی یاد می کند.
کد خبر: ۷۲۱۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵ 13 August 2017
تناقض های فاحش کابینه دوازدهم چه بر سر محیط زیست خواهد آورد؟
حسن روحانی، رئیس جمهور کشور در تازه ترین انتصاب های خود، عیسی کلانتری، وزیر کشاورزی در دولت اول و دوم سازندگی را به ریاست جدید سازمان محیط زیست منصوب کرد؛ انتصابی که البته با موافقت و مخالفت های فراوانی همراه است و بر اساس مواضع پیشین و تجربه کاری او، شاید آغازی بر تنش های فزاینده در کابینه دولت دوازدهم باشد.

به گزارش «تابناک»؛ پیش از انتخاب عیسی کلانتری به ریاست سازمان محیط زیست، رئیس جمهور با معرفی لیست وزرای پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی، حبیب الله بیطرف را به عنوان وزیر نیرو و محمود حجتی را به عنوان وزیر جهاد کشاورزی معرفی کرد؛ شخصیت هایی که مروری بر کارنامه مدیریتی و مواضع آنها به خوبی تناقض های موجود در اندیشه آنها با اندیشه های رئیس جدید سازمان محیط زیست را آشکار می کند.

محمود حجتی که در دولت یازدهم نیز وزیر جهاد کشاورزی بود و سابق بر آن نیز در این سمت انجام وظیفه کرده است، به شدت موافق با ایده خودکفایی در محصولات کشاورزی به ویژه اقلام ضروری است و در مدتی که در مقام وزارت بوده، همواره در این مسیر گام برداشته است.

وی که در دولت دوم اصلاحات وزیر جهاد کشاورزی بود، ایده خودکفایی در گندم را به شدت دنبال کرد و با افزایش قیمت خرید تضمینی گندم، بسیاری از کشاورزان در مناطق مختلف کشور را بدون توجه به توانمندی های محیطی منطقه به کشت گندم تشویق کرد؛ اقدامی که هرچند کشور را در تولید این محصول برای مدتی خودکفا کرد، دیری نپایید که خسارات آبی و زیست محیطی آن نمایان شد.

جدا از موضوع خودکفایی در تولید گندم، تلاش برای خودکفایی در تولید بسیاری از اقلام کشاورزی ضروری کشور نیز از دیگر برنامه هایی بود که حجتی با آن موافق بود و برای اجرای آنها تمام توان و تلاش خود را انجام داد.

حجتی همچنین به رغم حضور هشت ساله در مقام وزارت جهاد کشاورزی، اقدام قابل توجهی در زمینه آمایش فضایی کشاورزی انجام نداد و کشت غیر منطقی بسیاری از محصولات آب بر در مناطق بسیار خشک کشور مثل کشت برنج در استان های فارس، لرستان، اصفهان و فارس هنوز وجود دارد؛ مجموعه اقداماتی که برخی کارشناسان از آن به عنوان یکی از عوامل اصلی بروز بحران آب در کشور یاد می کنند.

جدا از وزیر جهاد کشاورزی در دولت یازدهم و رویکرد ویژه ای که او در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آب دارد، حبیب الله بیطرف، یکی دیگر از وزرای پیشنهادی رئیس جمهور به مجلس است که در صورت کسب رأی اعتماد از مجلس، چهار سال دیگر وزیر نیروی کشور خواهد شد.

بیطرف که هشت سال در دولت اصلاحات وزیر نیرو بود، محور اصلی ساخت بسیاری از سدهای بزرگ کشور شد و در بازه زمانی وزارت او سدهای منطقی و غیرمنطقی فراوانی در نقاط مختلف کشور ایجاد شد؛ سدهایی مثل سد گتوند که حالا داستان پر غصه ای برای محیط زیست هستند و بسیاری از کارشناسان، احداث این سدها را جنایتی در حق محیط زیست می دانند.

دو وزیری که حسن روحانی برای وزارتخانه های کشاورزی و نیرو به مجلس پیشنهاد کرد، به زعم بسیاری از کارشناسان خود مسئول بسیاری از مشکلات حوزه آب و محیط زیست کشور هستند و کارنامه مدیریتی آنها در رابطه با توجه به محیط زیست اصلاً قابل دفاع نیست.

از جمله کسانی که به عملکرد این دو وزیر انتقادات جدی وارد می کند، «عیسی کلانتری» وزیر اسبق کشاورزی و رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط زیست کشور است. کلانتری عملاً ایده خودکفایی در محصولات کشاورزی مثل گندم آن هم به هر قیمتی را ایده ای مزخرف می داند و از طرف دیگر هم از تلاش هایی که در دولت های اول و دوم اصلاحات و بعد از آن در بحث ساخت سد انجام شد، به عنوان یک جنایت زیست محیطی یاد می کند.

او  در مورد ایده خودکفایی در محصولات کشاورزی در سال 94 به رسانه ها گفت:  «همین الان آقایان هنوز دارند درباره خودکفایی در محصولات کشاورزی صحبت می‌کنند. برای نوشتن برنامه ششم دوباره موضوع خودکفایی را به میان کشیدند که من برگشتم به آقای نوبخت گفتم تو را به دین و ایمانت بگو این مزخرفات را کنار بریزند.»

رئیس جدید سازمان محیط زیست همچنین در مورد سدهایی که در کشور ساخته می شود، نیز در مستند مادرکشی گفت: این ها (سدها) جنایاتی است که در کشور ما در حق محیط زیست انجام گرفته است.

حالا رئیس دولت دوازدهم در کمتر از چند روز و با انتخاب شخصیت هایی که ایده هایی کاملاً متناقض دارند، دو وزارتخانه کشاورزی و نیرو و نیز سازمان محیط زیست را با چالش هایی جدی رو به رو خواهد کرد؛ چالش هایی که شرایط آتی محیط زیست و آب کشور را متأثر خواهد کرد و شاید تنش های فزاینده ای را نیز در کابینه ایجاد کند.

البته این را نباید از نظر دور نگه داشت که در فضای رقابت و تنش میان سازمان محیط زیست با دو وزارتخانه عریض و طویل جهاد کشاورزی و نیرو قطعاً این وزارتخانه ها هستند که پیروز خواهند بود.

امید این است که تدبیر و انگیزه دولت دوازدهم در انتخاب این سه شخصیت سیاسی در رأس وزارت جهاد کشاورزی، وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست ـ هر چه هست ـ در نهایت به نفع منابع آب و محیط زیست کشور تمام شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۸
کابینه فراجناحی و راضی کننده همه جناحها بهتر از این نمی شود
اکثر مردم ایران طرفدار نظرات آقای کلانتری هستند و فقط استانهای کویری به دنبال انتقال آب هستند
جناب آقای کلانتری که 15 سال سکاندار کشاورزی کشور بودند در حالیکه همه متخصصین از بین رفتن منابع طبیعی و گسترش بیابان ها را گوشزد میکردند ایشان کشاورزی و حفاظت آب و خاک را به قهقرا بردند و آخر هم مثل یک اپوزیسیون وزارت را ترک کردند بفرمایند خودشان چه گلی به سر این ملت زده اند که همیشه طلبکار هم هستند
با سلام
جناب کلانتری فردی واقع بین است. درود بر شرف ایشان
همه ایران سرای من است ایران برای همه
نفت خوزستان برای ایران
آب استانهای که آب دارند برای همه و الخ
پس بهتر است بخشی نگر نباشید
در ضمن همون هایی که انتقاد میکنند به طرح های سد سازی و انتقال آب ، اگر فقط یک روز آب و برق نداشته باشند از معارضان نظام هم بدتر خواهند شد احتمالا اینها معنای توسعه پایداری که خودشان سر میدهند نمیدانند
شما مرتب از سد گتوند میگید اما یک کلمه نمیگید که همین آقای بیطرف آب زاینده رود رو برد یزد تا اونجا کارخانه های متعدد فولاد احداث بشه
شما از ظلمی که او در حق این تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران انجام داد و اون رو به خشک رود تبدیل کرد حرفی نمیزنید
مگر اصفهانیها چه ظلمی کرده اند که رودخونه رو خشک کردند و کسی لام تا کام حرفی نمیزنه
کشاورزهای اصفهانی به بیطرف و اردکانیان صفت قاتل زاینده رود رو دادند و ازشون هم در مجامع قضایی شکایت کردند که خوشبختانه داره به جاهای خوبی میرسه
من بارها بهم ثابت شده که تابناک با مردم اصفهان دشمنه ولی دلیلش رو نمیدونم
جناب کلانتری جز غر زدن و ایراد گرفتن کار دیگری بلد نیست حالا باشد که ببینید.
اگر سد سازي بد است مردم 15ميليوني تهران و حومه براي تامين آب شرب چكار ميكردند الان بيش از 5 سد بزرگ براي تامين آب شرب مردم تهران ساخته شده است كه آنها عبارتند از سدهاي كرج لتيان طالقان مامولو لار كه بهترين آبهاي ايران را براي شرب مردم تهران را تامين ميكند در ساير نقاط ايران از جمله خوزستان سدهاي دز كرخه گتوند كارونهاي 1 و 2 و3و... علاوه برتامين اب كشاورزي صدهزار هكتار زمين زراعي را ابياري مينمايد ، بخش بزرگي از برق توليدي يعني برق آبي كشور از اين سدها تامين ميشود و جلو خسارت سيل در زمان سيلاب مجاورشهرهاي اهواز و آبادان را ميگيرد در ساير نقاط ايران سدها نيز همين اهداف را دارند. آقاي كلانتري صدها ميليارد تومانآب صرف پركردن درياچه اروميه كرد ولي اثري نداشت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل