بازدید 18831

عیسی کلانتری کیست؟

کد خبر: ۷۲۱۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۸ 13 August 2017
رییس‌ جمهور در حکمی دکتر عیسی کلانتری را به عنوان معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب کرد. برای آشنایی بیشتر با عیسی کلانتری مروری کوتاه بر زندگی و مواضع زیست محیطی او می کنیم.

به گزارش تابناک، عیسی کلانتری متولد ۱۳۳۱ در مرند آذربایجان شرقی است. او هم اکنون  مشاور معاون اول رئیس جمهور در امور آب، کشاورزی و محیط زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه است.  کلانتری در دولتهای اول و دوم اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر کشاورزی بوده که به دلیل ادغام دو وزارتخانه کشاورزی و جهاد سازندگی کار وزارت را رها کرد و از سال ۱۳۸۱ با تشکیل خانه کشاورز به عنوان یک تشکل سیاسی بخش کشاورزی، دبیر کل آن شده و تا کنون در این سمت فعالیت می‌کند.
 او در سالهای  ۱۳۵۰–۱۳۵۴لیسانس زراعت، اصلاح نباتات  را از دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه اخذ کرده و فوق لیسانس فیزیولوژی زراعی  را در  دانشگاه نبراسکا گرفت. کلانتری دکتری فیزیولوژی و بیوشیمی محصولات زراعی از دانشگاه ایالتی آیوا آمریکا است.
او که یکی از گزینه‌های ریاست سازمان محیط زیست در دولت یازدهم بود سرانجام بهمن ماه سال 92 با تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه بر اساس مصوبه دولت، به‌عنوان دبیرکارگروه و مدیر اجرایی احیای دریاچه ارومیه تعیین شد. کارگروهی که برای تحقق مهمترین هدف زیست‌محیطی دولت یازدهم در بدو تشکیل ایجاد شد و هرچند اقدامات بسیار موثری در این حوزه توسط این کارگروه انجام شد اما کلانتری، دبیر و مجری این کارگروه بهمن ماه سال 95 گفت که با دست خالی نمی‌توان کاری کرد و چون بودجه احیا بموقع داده نشده، دریاچه هم طبق برنامه در ‌سال ١٤٠٢ احیا نخواهد شد. موضوعی که به نظر می‌رسد در تمام طرح‌های زیست‌محیطی دغدغه‌ای یکسان است.
کلانتری از کسانی است که در سالهای اخیر در گفتگو ها و اظهاراتش از تخریب گسترده منابع آب کشور در سالهای گذشته انتقاد کرده است. او در یکی از اظهاراتش در اولین کنفرانس تغییرات اقلیم می گوید: متهم اصلی تخریب محیط زیست و آن چیزی که به عنوان ریزگرد مردم ایران را درگیر خود کرده، تصمیم گیران این کشور هستند و مردم حداقل دخالت را در این زمینه داشته‌اند.

گزیده ای از اظهارات محیط زیستی او در در سالهای اخیر را در ادامه می خوانید:
*کشور بدون توسعه نمی‌تواند محیط زیست را حفظ کند همان طور که نمی‌خواهیم محیط زیست قربانی توسعه شود.
*محیط زیست از حالت شکار بانی بیرون بیاید. اگر محیط زیست موتور محرک باشد توسعه نیز وجود خواهد داشت. فقر و بیکار دشمن اول محیط زیست است.
*کشور ما دچار افراط و تفریط است. نیروگاهی در دامغان ۴ سال است می‌خواهند احداث شود هنوز محیط زیست ارزیابی زیست محیطی آن را انجام نداده خودشان تحقیقات را انجام می‌دهند. سد شفارود علی رغم نظر محیط زیست احداث شد. یک جا انقدر سخت گیری می‌کنند که آدم بی خیال می‌شود
*توسعه به معنی بهبود زندگی مردم است. اگر به این پاسخ نرسد توسعه نیست. اگر محیط زیست را حفظ کنیم اما انسان فقیر بماند یا انسان زنده بماند و محیط زیست بمیرد توسعه نخواهیم داشت.
* قانون ششم متضاد با محیط زیست است، تبصره‌ها در مجلس به ۱۴۰ تبصره تبدیل شد. تبصره هایی که تغییر اقلیم را تشدید می‌کند. محیط زیست کنار گذاشته شد و تولید و رشد در ارجحیت داده شد.
*اگر به تغذیه مردم نگاه کنیم می‌بینیم که ۴ دهک مردم سو تغذیه دارند. یعنی بسیاری از مردم نمی‌توانند شکم خودشان را سیر کنند. امروزه می‌بینم که کشورهایی که در رتبه اول آلودگی بودند امروز با وارد کردن تکنولوژی آلودگی را کم کرده‌اند اما ما از خود کفایی حرف می زنیم. خود کفایی که به خاطر تولید چندرغاز تولید نفت و گوشت ریشه نسل بعد را ریشه کن می‌کند. بالاخره زمانی محیط زیست آرامش پیدا می‌کند که مردم آرامش پیدا کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۲
عیسی کلانتری یکی از همان ۲ ۳ هزار نفر حلقه تنگ نوابغ و نخبگان این مرز و بوم است که از بین نمیروند بلکه از وزارتی به وزارت دیگر و از ریاستی به ریاست دیگر منتقل میشوند !!!
چرا درست معرفی نکردید او برادر موسی کلانتری است که در دولت رجایی وزیر راه بود و در انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی کشته شد و اولین بار در کابینه موسوی وزیر کشاورزی بود و در دولت رفسنجانی نیز سمت خود را حفظ کرد
بازنشسته هارا برنگردونيد سر كار جوانها بيكارند
ایشان کسی بودن که معتقد به بهتر بودن واردات گندم به تولید داخلی بود و مستنداتش هنوز هست
واقعا آقای روحانی خوب جواب رای من و امثال من را با این کابینه دادی!!!!
ابن انتصاب بحق را به رییس جمهوربرآمده ازحماسه 29اردیبهشت وبه دکتر کلانتری ازصمیم قلب تبریک عرض مینماییم باشد که سایر افرادی هم چون ایشان کاردان وشایسته وشجاع باشند
شاید یکیاز عاقلانه ترین انتخابهای روحانی همین باشدالبته امیدواریم
والبته ايشان برادر شهيد موسي كلانتري است كه در حادثه هفتم تير به شهادت رسيد
واقعا که!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
دو سال است که ساکن ارومیه هستم و به نظرم کار ستاد احیای دریاچه شاید عالی نبوده ولی قابل قبول است. امیدوارم با این انتخاب وضع اسفبار محیط زیست کشور اندکی بهبود پیدا کند.
همين كه اقاى كلانترى با مديريت خود پروژه ابيارى تحت فشار را از بين بردند، و درياچه أورميه را از خطر خشك شدن نجات دادند كافى است !!لطفا همين يك ذره محيط زيست باقيمانده را برايمان جا بگذاريد!!
از نظرات ایشان که در بخش پایانی این گزارش ارائه شده ، بسیار خوشحال شدم .
مواضعی بسیار مترقی و هوشمندانه است . بی شک توجه به حفظ و توسعه محیط زیست بایستی از سنین کودکی و در میان دانش آموزان و آینده سازان تمدن نوین اسلامیمان پایه ریزی شود . برای ایشان و همکارانشان آرزوی سلامتی و توفیق تحول آفرینی دارم .
ايشان را از سال هاي دور از زماني كه مديرعامل كشت و صنعت مغان بودند و پس از آن وزير كشاورزي شدند؛ مي شناسم.
شخصيتي چابك و تيز، به كنش و رفتار، كم به گفت و پر به كار.
كاراكتري بي نوسان و يك جور كه پا سست كردن در مرام شان نمي گنجد و در يك كلام بي مرزي شب و روز را رقم مي زنند.
سپاس
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل