بازدید 10130
۳

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

در دو روز گذشته، تجمع یک گروه از راستگرایان افراطی در شهر «شارلوتزویل» در ایالت ویرجینیا و حضور مخالفان گروه های نژادپرست در مقابل آنها به درگیری و تنش انجامید و منجر به کشته و زخمی شدن سه تن و مجروح شدن 35 تن شد، به گونه ای که فرماندار این ایالت، اعلام وضعیت اضطراری کرد. ماجرا این است که در ماه های اخیر، بسیاری از شهرهای ایالت جنوبی آمریکا، نمادها و مجسمه ژنرال های طرفدار برده داری را برداشته اند، ولی در برخی شهرها، راستگرایان افراطی با این کار مخالفت کردند.
کد خبر: ۷۲۱۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴ 13 August 2017
در دو روز گذشته، تجمع یک گروه از راستگرایان افراطی در شهر «شارلوتزویل» در ایالت ویرجینیا و حضور مخالفان گروه های نژادپرست در مقابل آنها به درگیری و تنش انجامید و منجر به کشته و زخمی شدن سه تن و مجروح شدن 35 تن شد، به گونه ای که فرماندار این ایالت، اعلام وضعیت اضطراری کرد.

به گزارش «تابناک»، راستگرایان افراطی جمعه شب در شهر شارلوتزویل تجمع کردند تا به برداشتن مجسمه یکی از فرماندهان جنگ داخلی آمریکا که حامی برده داری بود، اعتراض کنند. حضور مخالفان آنها که عمدتا گروه های مخالف نژادپرستی هستند به درگیری فیزیکی منجر شد.

در همین زمینه، رسانه های آمریکا گزارش دادند حمله یک ماشین به سمت مخالفان نژادپرستی در تظاهرات راستگرایان افراطی باعث مرگ یک تن و زخمی شدن چندین تن دیگر شد.

پلیس می‌گوید: هم اکنون راننده خودرو با نام جیمز الکس فیلدز، در بازداشت نیروهای انتظامی ا‌ست. او اندکی پس از وقوع این رخداد بازداشت شده و اکنون نیز با اتهام «قتل درجه دو» -قتل عمدی که پیش‌بینی‌شده یا برنامه‌ریزی‌شده نبود- روبه‌روست.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

تصاویر ویدئویی از واقعه نشان می‌دهد، یک خودرو با سرعت زیاد به سوی جمعیت مردم می‌رود و پس از برخورد با آن‌ها، در نهایت به خودروی دیگر خورد و با سرعت به عقب برمی‌گردد. زنی ۳۲ ساله پس از این واقعه جان خود را از دست داد.

در ادامه، روز گذشته «تری مک آلیف» فرماندار ویرجینیا ضمن اعلام حالت اضطراری، به گارد ملی ایالت آماده باش داد و از مردم ویرجینیا خواست از تظاهرات روز شنبه در شارلوتزویل خودداری کنند.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

در همین حال، روز شنبه، دونالد ترامپ در توئیتی به رویدادهای ویرجینیا واکنش نشان داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا این حادثه را «نمایش مفرط از نفرت، خصومت و خشونت» نامیده و خواستار بازگرداندن سریع نظم و قانون برای حمایت از جان افراد بی‌گناه شد.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

او گفت: همه باید متحد بشویم و این خشونت را محکوم کنیم. در آمریکا جایی برای چنین خشونت‌هایی نیست. باید با هم یکی شویم. 

برنی سندرز، سناتور ایالت ورمونت آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 این کشور نیز در پیامی توییتری خشونت های امروز نژادپرستان سفیدپوست آمریکایی را در شهر شارلوتسویل محکوم کرد.

برنی سندرز در صفحه توییتر خود نوشت: راهپیمایی ملی گرایان سفیدپوست در شارلوتسویل نمایش شرم آور نژادپرستی و نفرت است. این مسأله در جامعه ما جایی ندارد.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

سناتور ایالت ورمونت در ادامه ضمن همدردی با قربانیان حمله امروز به معترضان به تجمع نژادپرستانه سفیدپوستان آمریکایی در شهر شارلوتسویل، نوشت: با افزایش خشونت های ناشی از نفرت و تشدید خصومت ها علیه گروه های اقلیت (در آمریکا) اکنون بیش از هر زمان دیگری باید در برابر کسانی که برادران و خواهران ما را تهدید می کنند، بایستیم.

در عین حال گروه بزرگی از کنشگران، نمایندگان حزب دمکرات و نیز شماری از قانون‌گذاران حزب جمهوری‌خواه، از رئیس‌جمهوری آمریکا به خاطر نام نبردن از شماری از گروه‌های سفیدبرترپندار در محل، مانند نئونازی‌ها و کوکلوکس‌کلان‌ها انتقاد کرده‌اند.

از جمله منتقدان ترامپ، مارکو روبیو، رقیب درون‌حزبی جمهوری‌خواهان در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری است که گفته «برای ملت بسیار مهم است که [از رئیس‌جمهوری آمریکا]، شرح رخدادهای شارلوتزویل را آن‌طور که واقعا صورت گرفته بشنود؛ یک حمله تروریستی توسط سفیدبرترپندارها».

بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا نیز می‌گوید: همان‌طور که باید از آزادی بیان دفاع کرد، باید خشونت، نفرت و برترپنداری سفیدپوستان را رد کرد.

از سوی دیگر تری مکل‌آلیف، فرماندار ویرجینیا، روز گذشته گفت: «من برای تمام برترپندارهای سفید و نازی‌ها که به شارلوتویلز آمده‌اند، یک پیام دارم. ساده و روشن: برگردید خانه‌هایتان».

ریشه ماجرا کجاست؟

ماجرا این است که در ماه های اخیر، خیلی از شهرهای ایالت جنوبی آمریکا نمادها و مجسمه ژنرال های طرفدار برده داری را برداشته اند اما در برخی شهرها، راستگرایان افراطی با این کار مخالفت کردند.

در ادامه، جمعه شب راستگرایان افراطی با لباس های سفید و مشعل به دست تجمع کردند. برخی اعضای گروه «کوکلوس کلان‌ها» نیز در این تجمع حضور داشتند. برخی تجمع کنندگان شعارهای حاوی مضامین برتری نژاد سفید دادند. این تجمع «اتحاد راست» نامید شده بود.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا

کوکلوس کلان‌ گروهی بود که بعد از جنگ داخلی آمریکا شکل گرفت تا مانع لغو برده داری شود. بعدها آنها سرکوب شدند اما در دهه های اخیر گروه هایی با شعار احیای آنها با نام اختصاری KKK شناخته می شوند و پشتیبان برتری نژاد سفید هستند.

برای بسیاری از کسانی که اوضاع آمریکا را در خارج از این کشور و یا در شهرهای بزرگ سواحل شرقی و غربی آمریکا دنبال می‌کنند درگیری‌های امروز در شارلوتزویل «حیرت‌آور» و احتمالا پدیده‌ای متأخر است که بخش مهمی از آن ماحصل فضای دو قطبی انتخابات سال گذشته و پیروزی دونالد ترامپ است.

بنا بر گزارش نهاد محاسب دولت آمریکا (جی‌ای‌او) از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تا ابتدای سال ۲۰۱۷ (راست‌افراطی که شامل طیف گسترده‎ای از گروه‌ها است) مسئول ۷۳ درصد از حملات تروریستی مرگبار در خاک آمریکا بوده است؛ لازم به تصریح نیست که در اکثر موارد مسلمانان، سیاهپوستان و اقلیت‌های نژادی هدف این حملات بوده‌اند.

اکنون به نظر می‌رسد پیامدهای رکود اقتصادی پس از حدود ده سال و هر چه بیشتر، شکاف دو قطبی در جامعه آمریکا طی دو سال اخیر، به آتش زیر خاکستر ایدئولوژی برتری نژادی سفیدپوستان، ملی‌گرایان افراطی و آنارشیست‌ها مجال ظهور دوباره داده است.

جزئیات کامل از درگیری های خونین نژادی در ایالات ویرجینیای آمریکا
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳
راننده خودرو با نام جیمز الکس فیلدز، در بازداشت نیروهای انتظامی ا‌ست?
وقتی رئیس مملکتی ترامپ باشد الگوهای نهفته بصورتهای مختلف بروز میکنند ازجمله الگوی نژادپرستی الگوی خودخواهی الگوی کوچک شماردن دیگران الگوی بی احترامی به حقوق دیگران الان اول این نابسامانی ها وبروز حقایق فرهنگی غرب در آمریکاست در آینده از این قبیل نمایشهای قرون وسطایی بسیار خواهیم دید متاسفانه غرب وحشی بازهم دوران جدیدی در بربریت وتباهی انسان را به نمایش می گذارد غرب وآمریکا با برده داری وکشتار نژادهای غیر سفید از جمله قتل عامهای سرخپوستان حمله وکشتار در سایر کشورها مثل ویتنام وغیره بنای تمدن زودگذر وچندش آور خودرا نهاده است....
سرگرم شدن امریکا با مشگلات داخلی به نفع دنیا هستش...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل