بازدید 8819
۶

پول‌فروشی کسب و کاری جدید در روستاها

کد خبر: ۷۲۰۹۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۹ 13 August 2017
یکی از مشکلات منطقه درز و سایبان با ۶۸۰۰ نفر جمعیت نبود عابربانک است، موضوعی که سبب ایجاد شغلی به نام پول فروشی در این مجموعه روستاهای این منطقه شده است.

به گزارش تسنیم از شیراز، محرومیت برای مردم درز و سایبان لارستان با زندگی عجین شده و سال‌هاست طعم محرومیت را می‌چشند، سهمشان از امکانات رفاهی اندک است اما مشکلاتشان بسیار، تا جایی که حجت‌الاسلام مختار موسوی، امام جمعه شهر لار از تعبیر « انباشته شده» برای مشکلات این منطقه استفاده می‌کند.

وی در بازدیدی که به همراه مسئولان شهرستان از این منطقه داشته، درز و سایبان را جزء محروم‌ترین نقاط کشور می‌داند که مسئولان باید برای حل مشکلات آنها اقدامات جدی انجام دهند. به گفته موسوی از آنجا که بودجه‌های دولتی نمی‌تواند برای حل این مشکلات کافی باشد خیران نیز باید در این عرصه ورود کنند.

رواج پول‌فروشی در منطقه درز و سایبان لارستان


یکی از مشکلات این منطقه با 6800 نفر جمعیت نبود عابربانک است، موضوعی که سبب ایجاد شغلی به نام پول فروشی در این مجموعه روستاهای این منطقه شده است. به گفته اهالی این منطقه نبود عابر بانک سبب شده که مردم برای مقدار کم نقدینگی مورد نیاز نتوانند به شهر لار با 150 کیلومتر فاصله بروند، در نتیجه پول فروشی در روستا به وجود آمده است.

محرومیت در روستاهای درز و سایبان


روستای درز مرکز دهستان درز و سایبان است، اسلام بدخشان دهیار این روستا در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: مردم مجبور هستند که برای دریافت نقدینگی به مغازه‌ها مراجعه کنند و با هر بار کشیدن کارت کارمزد 3 تا 4 هزار تومانی پرداخت کنند، به طور مثال اگر 100 هزار تومان نقد بخواهیم مغازه‌دار 104 هزار تومان از کارت ما کم می‌کند.

وی این موضوع را نوعی کاسبی جدید برای مغازه‌داران می‌داند در صورتی که اگر یک دستگاه عابر بانک در این منطقه گذاشته شود، بخشی از این مشکلات برطرف می‌شود.

به شرط وجه عقلایی پول فروشی اشکال شرعی ندارد


این موضوع سبب شد که خبرنگار تسنیم از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی و مقام معظم رهبری استفتاء کند. براساس استفتاء حاصله آیت‌الله مکارم شیرازی این موضوع را خالی از اشکال می‌داند اما دفتر مقام معظم رهبری در این باره گفت: در این موضوع بین علما اختلاف است به گونه‌ای که حضرت امام خمینی(ره) این را حرام اعلام کرده است.

به گفته دفتر مقام معظم رهبری، نظر ایشان این است که این موضوع اشکال ندارد اما به شرط آنکه دریافت مبلغ اضافه وجه عقلایی داشته باشد یعنی فردی که مبلغ اضافه را دریافت‌ می‌کند متحمل زحمت یا هزینه‌ای شود.

بانک‌ها تصمیم‌گیرندگان نصب عابربانک‌ها


هر چند این امر در ظاهر مشکل شرعی برای مردم به وجود نمی‌آورد اما محرومیت مردم در کنار ضرر اقتصادی که به جیب آنان وارد می‌شود، سبب  گفت‌وگویی با جلیل حسنی فرماندار لارستان شد. حسنی با بیان اینکه نصب دستگاه عابر بانک به عهده بانک‌هاست و براساس شاخصه‌هایی انجام می‌شود، می‌گوید: نصب عابر بانک در این منطقه به دلیل محرومیت توجیه اقتصادی برای بانک‌ها ندارد.

محرومیت در روستاهای درز و سایبان


« علاوه بر توجیه اقتصادی بحث تامین امنیت این دستگاه‌ها نیز مدنظر بانک‌ها است» این امر را فرماندار ویژه لارستان بیان می‌کند و وعده می‌دهد  که  این مسئله را پیگیری کند و با صحبت با بانک‌ها تلاش کند شاخصه‌های نصب عابر بانک در این منطقه تسهیل شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۶
با سلام
وقتی پول اضافی به حساب مغازه دار واریز می شود، از نظر اداره مالیات خرید و فروشی انجام شده است. هرچه قدر گردش مالی مغازه دار بیشتر شود می بایستی مالیات بیشتری پرداخت کند. لذا نبود خودپرداز بانکی و مراجعه به مغازه دار هردو طرف رامتضرر می نماید. این وسط بانک بدون ارایه خدمات و خود پرداز وجوه این هموطنان عزیز را جذب می نماید. جا داره مسئولین محلی اقدامی جدی انجام دهند و به امید بانکها ننشینند.
هنگام کارت کشیدن چند هزینه به دارنده دستگاه پوز تحمیل می شود ، هزینه کارمزد تراکنش و هزینه ارتباط تلفنی یا سیم کارت اما این هزینه ها برابر با 3000 تومان نیست اگر فرد منصف باشد حداکثر باید 1000 تومان کسرکند
یکی بگه فرق شهر با ده چیه؟
دهات هم دهات قدیم.اسم ده که میومد ذهن، سمت کار و تولید و اشتغال می رفت.اما حالا اسم ده شد روستا و توقع روستایی ها رفته بالا آب، برق، تلفن، اینترنت، و......ولی اکثر این دهات شدن خوش نشین .به همین صورت پیش بره تو دهات اتوبان و مترو و فرودگاه و ..... باید احداث شه.
یکی بگه فرق شهر با ده چیه؟
دهات هم دهات قدیم.اسم ده که میومد ذهن، سمت کار و تولید و اشتغال می رفت.اما حالا اسم ده شد روستا و توقع روستایی ها رفته بالا آب، برق، تلفن، اینترنت، و......ولی اکثر این دهات شدن خوش نشین .به همین صورت پیش بره تو دهات اتوبان و مترو و فرودگاه و ..... باید احداث شه.
با سلام. خود من به شخصه در یکی از روستاهای همدان به نام روستای زاغه شاهد این پدیده بودم. به علت نبود دستگاه خودپرداز روستاییان به مغازه ها مراجعه نموده و برای دریافت وجه و یا کارت به کارت باید مبلغی را به عنوان کامزد یعنی هر 100 هزار تومن 3 هزار تومن به مغازه دار پرداخت میکردند تا مغازه دار از طریق اینترنت برای آنها انتقال وجه بدهد و یا برای دریافت وجه باید از طریق دستگاه pos همواره مبلغ بیشتری را پرداخت میکردند
خلاف شرع است و مردم نباید پرداخت کنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان