بازدید 11182
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «نرخ عجیب تورم در ونزوئلا» تا «انتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی از وجود این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری»

این پیمانه موضوعاتی همچون شروع سبز حافظ با پالایشی‌ها، بازگشت دلار و یورو به مسیر افزایشی بازار آزاد، افزایش 2.3 درصدی قیمت جهانی طلا، نرخ انواع سکه در مسیر صعود، رشد اقتصادی بدون نفت به روایت مرکز آمار، بنزین‌های وارداتی استاندارد است، زمان واریز یارانه نقدی مردادماه اعلام شد، افزایش ۲۹ درصدی صادرات آب به نام هندوانه!، ادامه پرداخت مطالبات چایکاران و جاسازی لوازم آرایشی قاچاق در باک سوخت را در بر دارد.
کد خبر: ۷۲۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 13 August 2017
از «نرخ عجیب تورم در ونزوئلا» تا «انتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی از وجود این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری»در پیمانه اقتصادی، هر روز بسته ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم روز، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، نفت و ... تا خبرها و اتفاقات جذاب اقتصادی را گردآوری می کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه موضوعاتی همچون شروع سبز حافظ با پالایشی‌ها، بازگشت دلار و یورو به مسیر افزایشی بازار آزاد، افزایش 2.3 درصدی قیمت جهانی طلا، نرخ انواع سکه در مسیر صعود، رشد اقتصادی بدون نفت به روایت مرکز آمار، بنزین‌های وارداتی استاندارد است، زمان واریز یارانه نقدی مردادماه اعلام شد، افزایش ۲۹ درصدی صادرات آب به نام هندوانه!، ادامه پرداخت مطالبات چایکاران و جاسازی لوازم آرایشی قاچاق در باک سوخت را در بر دارد.


شروع سبز حافظ با پالایشی‌ها

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه 21 مردادماه 96 با افزایش 183 واحدی (معادل 0.23 درصد) به رقم 81 هزار و 763 واحد رسید. تالار شیشه ای در اولین روز کاری هفته جاری در ادامه رشد پایان هفته گذشته، شاهد روند صعودی اکثر شاخص های منتخب بازار سرمایه بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 59 واحدی به رقم 26 هزار و 494 واحد رسید. شاخص کل هم ‌وزن با افت 47 واحدی، عدد 17 هزار و 653 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) با کاهش 35 واحد به رقم 13 هزار و 373 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.08 درصدی، افزایش 68 واحدی را رقم زد و به سطح 89 هزار و 948 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 171 واحد افزایش به رقم 57 هزار و 344 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با رشد 170 واحد معادل 0.10 درصد همراه بود و عدد 177 هزار و 923 واحد را به نمایش گذاشت. شرکت های کشتیرانی ج.ا.ا با 66 واحد، پالایش نفت بندر عباس با 59 واحد و پالایش نفت اصفهان با 53 واحد افزایش بیشترین تأثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

از «نرخ عجیب تورم در ونزوئلا» تا «انتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی از وجود این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری»

بازگشت دلار و یورو به مسیر افزایشی بازار آزاد

در پایان معاملات بازار آزاد روز شنبه، هر دلار آمریکا با رشد 31 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 59 ریال فروخته شد. هر یورو نیز بر خلاف روز پنجشنبه، با افزایش قیمت 156 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 20 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 10 هزار و 457 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنجشنبه گذشته، بدون تغییر بود.

نرخ عجیب تورم در ونزوئلا

حزب کنگره به رهبری مخالفان دولت در نبود داده‌های رسمی اعلام کرد که تورم در ونزوئلای بحران‌ زده، در هفت ماه اول امسال سرعت بیشتری گرفت و به ۲۴۸.۶ درصد رسید. مشکلات اقتصادی در ونزوئلا که کمبود شدید غذا را در پی داشته، باعث به‌ وجود آمدن ناآرامی‌هایی شده که منجر به مرگ ۱۲۰ نفر در ۴ ماه گذشته شده است. نماینده مجلس مخالف دولت، آنجل آلوارادو می‌گوید: عامل‌های گوناگونی در افزایش قیمت ۷ماهه دخیل بوده است، که شامل فقدان وجود دلار در این کشور، تضعیف شدید واحد پولی بولیوار، و آشفتگی‌های سیاسی می‌باشد. تورم ماهیانه هم سرعت گرفته و از ۲۱.۴ درصد در ماه جون، به ۲۶ درصد در ماه جولای رسیده است. بیش از یک سال است که دولت رئیس جمهور مادورو هیچ داده رسمی‌ در این زمینه منتشر نکرده است. /مهر

افزایش 2.3 درصدی قیمت جهانی طلا در هفته ای که گذشت

کایلین بریچ تحلیلگر ارشد واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست گفت: پیش بینی ما این است که تنش های سیاسی تا پایان سال 2017 میلادی تشدید خواهد شد و این عامل تأثیر زیادی بر تقویت قیمت جهانی طلا خواهد داشت. بحران کره شمالی موجب افزایش ارزش ین ژاپن و فرانک سوییس خواهد شد. قیمت هر اونس طلا در پایان مبادلات روز جمعه به بیش از 1288 دلار رسیده است. قیمت طلا در هفته ای که گذشت با رشد 2.3 درصدی روبه رو شده که این میزان افزایش از اواسط آوریل بی سابقه بوده است. قیمت هر اونس نقره نیز طی هفته گذشته با رشد 5 درصدی روبه رو شد و به بیش از 17 دلار رسیده است.

نرخ انواع سکه در مسیر صعود

در جریان معاملات روز شنبه بازار آزاد تهران، نرخ انواع سکه با افزایش ۲ هزار تا ۵ هزار تومانی مواجه شد، به نحوی که هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۳۰۵۰ تومانی یک میلیون و ۲۲۴ هزار و ۹۵۰ تومان، سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۵ هزار تومانی یک میلیون و ۱۹۲ هزار تومان، نیم سکه با افزایش ۳۵۰۰ تومانی ۶۳۹ هزار تومان، ربع سکه با افزایش ۲۵۰۰ تومانی ۳۷۷ هزار و ۵۰۰ تومان و سکه یک گرمی با افزایش ۲ هزار تومانی ۲۵۱ هزار تومان است. /مهر

رشد اقتصادی بدون نفت به روایت مرکز آمار

مرکز آمار ایران نرخ رشد اقتصادی سال 95 را منتشر کرد. براساس نتایج حساب های ملی فصلی مرکز آمار ایران بر مبنای سال پایه 1390 نرخ رشد محصول ناخالص داخلی (به قیمت بازار) در سال1395، 11.1 درصد بوده است. نتایج مذکور حاکی است، رشته فعالیت‌های گروه کشاورزی 2 ،گروه صنعت (شامل: معدن، صنعت، انرژی وساختمان) 18.1 و فعالیت‌های گروه خدمات 5.8 درصد رشد داشته است. با وجود رشد در برخی بخش‌ها، تشکیل سرمایه در بخش ساختمان همچنان منفی 11.3 درصد است. محصول ناخالص داخلی بدون نفت 6.4 درصد ثبت شده است.

معاون وزیر نفت: بنزین‌های وارداتی استاندارد است

معاون وزیر نفت با بیان اینکه میزان تولید بنزین یورو 4 به روزانه 27 میلیون لیتر رسیده است، گفت: همه محموله های بنزین وارداتی کشور، استاندارد است و در صورت غیراستاندارد بودن، از گمرک ترخیص نشده و اجازه ورود به کشور داده نمی شود. «عباس کاظمی» در گفت و گو با ایرنا درباره ادعای عرضه بنزین غیراستاندارد وارداتی در برخی شهرها، بیان داشت: در هشت کلانشهر کشور، بنزین یورو 4 و پاک عرضه می شود که البته در برخی شهرها مانند شیراز و مشهد، بخشی از نیاز سوخت با بنزین یورو 4 و بخشی نیز توسط بنزین معمولی تامین می شود. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی افزود: البته بنزین معمولی که توزیع می شود، غیراستاندارد نیست و از همه استانداردهای لازم برخوردار است. وی درباره میزان تولید بنزین کشور، گفت: اکنون میانگین تولید روزانه بنزین کشور به 67 میلیون لیتر رسیده که 27 میلیون لیتر آن بنزین یورو4 است. کاظمی افزود: میانگین مصرف روزانه بنزین در سال جاری 79 میلیون لیتر بوده ، اما در روزهای اخیر به علت سفرهای تابستانی به 84 میلیون لیتر افزایش یافته است.

زمان واریز یارانه نقدی مردادماه اعلام شد

یارانه نقدی خانوارهای ایرانی، بیست و ششم مرداماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود. مبلغ یارانه نقدی، ۴۵۵۰۰ تومان همانند ماه های گذشته است.

افزایش ۲۹ درصدی صادرات آب به نام هندوانه!

صادرات هندوانه در چهار ماهه نخست امسال با افزایش و رشد نسبی از نظر وزنی و ارزشی نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته مواجه شده است که البته با سیاست های آبی و صادرات آب مجازی در شرایط بحرانی کنونی مغایرت دارد. به گزارش ایسنا بر اساس آمار رسمی طی چهار ماهه نخست امسال ۴۹۳ کیلوگرم هندوانه به ارزش ۷۷ میلیون و ۵۸۴ هزار و ۶۷۸ دلار معادل ۲۵۱ میلیارد ۸۱۵ میلیون و ۶ هزار تومان به ۲۹ کشور مختلف صادر شده است که از نظر وزنی ۲۹.۲۲ درصد از نظر ارزشی ۳۹.۳۷ افزایش را نشان می دهد که البته این میزان افزایش بر اساس واحد پولی کشورمان ۴۸.۶۶ درصد رشد داشته است.

اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها چند درصد به توافق کاهش تولید پایبند بودند؟

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد، میزان وفاداری کشورهای عضو اوپک به توافق در ماه جولای به 75 درصد کاهش یافته است و میزان وفاداری کشورهای غیراوپکی نیز به مراتب کمتر و به 67 درصد کاهش یافته است. در میان اعضای اوپک، امارات و عراق در میان کشورهای با تخلف بالاتر هستند درحالی‌که کویت و عربستان به میزان اختصاص یافته تولید داشته‌اند. مکزیک تنها کشور تولیدکننده غیراوپکی نفت است که به تمام تعهدش عمل کرده است. در مجموع، این گروه روزانه 470 هزار بشکه نفت بیش از میزان مورد توافق نفت تولید کرده است.

ادامه پرداخت مطالبات چایکاران

21 میلیارد تومان دیگر به حساب چایکاران واریز شد. به گزارش شبکه خبر، رییس سازمان چای کشور گفت: با پرداخت این مبلغ تاکنون 106میلیارد و 703میلیون تومان از مطالبات چایکاران گیلان و مازندران به حساب آنان واریز شده است. روزبهان افزود: از آغاز فصل برداشت چای تاکنون بیش از 82هزار و 509 تن برگ سبز چای از مزارع چای گیلان و مازندران برداشت شده  که 45درصد آن چای درجه یک و 55 درصد نیز چای درجه دو محسوب می شوند. رئیس سازمان چای ارزش ریالی این میزان از برگ سبز چای را 164میلیارد تومان ذکر کرد.

جاسازی لوازم آرایشی قاچاق در باک سوخت

مأموران گمرک ایران توانستند چهارصد کیلو گرم سیگار، لوازم آرایشی، نوشیدنی های مختلف و انواع کود گیاهی و داروهای دندانپزشکی جاساز شده در مخزن سوخت اتوبوس ورودی از ارمنستان را کشف کنند. این کالاهای کشف شده با تشکیل پرونده ای به مراجع قضایی ارسال شد. گفتنی است که سیگارهای کشف شده با مارک وینستون و لوازم آرایشی با مارک اوریف لیم است. به نقل از تسنیم، این نهمین دستگاه اتوبوسی است که طی هفته های اخیر  جاسازی کالای قاچاق در آنها کشف و متخلفان دستگیر می شوند. 

انتقاد رئیس پارلمان بخش خصوصی از وجود این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری

غلامحسین شافعی در نشست هم اندیشی وزیر پیشنهادی امور اقتصادی دارایی با فعالان اقتصادی اتاق ایران گفت: آنچه کارشناسان خبره در مورد نظام بانکی می‌گویند این است که حجم اقتصاد ایران نیازمند این‌همه بانک و مؤسسات اعتباری نیست. امیدواریم در طرح تحول نظام بانکی این موضوع مورد توجه قرار گیرد. رئیس اتاق ایران افزود: یک سال و نیم است که اعلام می‌شود، یکسان‌سازی نرخ ارز می‌خواهد انجام شود اما تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است که امیدواریم عملیاتی شود. شافعی همچنین گسترده کردن پایه‌های مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی فراوان در کشور، توجه به عدالت مالیاتی و حذف معافیت‌های مالیاتی را خواستار شد. او نظام‌بخشی به اعتبارات بانکی، توجه به تحول در نظام برنامه و بودجه کشور، توجه به اقتصاد غیرنفتی و رهایی از اقتصاد نفتی، را از دیگر انتظارت بخش‌خصوصی برشمرد. رئیس پارلمان بخش‌خصوصی کشور اجرایی شدن سیاست‌های کلی اصل 44 را انتظار مهم دیگر بخش‌خصوصی دانست و گفت: با وجود اینکه رهبری این مورد را انقلابی برای اقتصاد ایران دانسته‌اند اما متأسفانه در سال‌های گذشته شاهد اجرای درست این سیاست‌ها نبوده‌ایم و اهداف تعیین‌شده برای این سیاست‌ها محقق نشده است.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۲
نرخ عجیب تورم در ونزوئلا... قابل توجه ایرانی ها اگر میخواست تورم سالهای 90تا 92 ادامه داشته باشد و سیاستهای اون زمان جریان داشته باشد وضع ایران هم مثل اونجا بود. هرچند برخی این تورم افسارگسیخته را رونق! میدنامیدند.
سالهای 90 و 91 تورم ایران 300 درصد بود و بیش از الان ونزوئلا

ولی بايد دید چه کسی تورم را اعلام می کنه چون دولت وقت اعلام کرد تورم 40 درصد است در صورتی که قیمت دولار و تمام اجناس سه برابر شد
الان هم دولت همین کار را می کنه مجوز افزایش 40 درصدی برای کالاها و خدمات اعلام می کنه بعد تورم را 7 درصد اعلام میکنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر