بازدید 3692

بررسی بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید آمریکا و برخی از کشور های عضو اوپک و همچنین افزایش موجودی بنزین آمریکا و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت آمریکا، کاهش صادرات عربستان و همچنین نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا برای بنزین و نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت در نسبت با هفته گذشته کاهش یافت که بیشتر به دلیل گزارش هایی مبنی بر بازار اشباع شده از نفت بود.
کد خبر: ۷۲۰۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۹ 12 August 2017
هفته گذشته بازار نفت با فراز و نشیب های فراوانی همراه بود. از یک طرف، افزایش تولید آمریکا و برخی از کشور های عضو اوپک و همچنین افزایش موجودی بنزین آمریکا و از طرف دیگر کاهش موجودی نفت آمریکا، کاهش صادرات عربستان و همچنین نشانه هایی مبنی بر رشد تقاضا برای بنزین و نفت از مهمترین مسائلی بود که این هفته بر روی بازار نفت تاثیر داشت. در این هفته قیمت نفت در نسبت با هفته گذشته کاهش یافت که بیشتر به دلیل گزارش هایی مبنی بر بازار اشباع شده از نفت بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، روز گذشته در حالی بازار نفت به فعالیت های خود در هفته پایان بخشید که قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۲۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۱۰ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۸.۸۲ دلار صورت گرفت.

بررسی بازار نفت در هفته‌ای که گذشت

این در حالی ست که در هفته گذشته که بازار بسته شد، قیمت آتی نفت خام برنت بین الملل، نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته، ۴۰ سنت افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه‌ای ۵۲.۴۲ دلار معامله شد، این در حالی ست که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۵ سنت افزایش، بشکه‌ای ۴۹.۵۸ دلار صورت گرفت.

قیمت نفت آمریکا در هفته گذشته ۱.۵ درصد و قیمت برنت ۰.۶ درصد کاهش داشته است.

در روز پنجشنبه قیمت نفت حدودا به بالاترین سطح در ۲ ماه و نیم گذشته رسیده بود. با این حال در اواخر روز به دلیل افزایش نگرانی ها از اشباع بازار قیمت نفت حدود ۱.۵ درصد کاهش یافت و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا که به بالای ۵۰ دلار رسیده بود، دوباره به زیر این سطح سقوط کرد.

آژانس بین المللی انرژی گفته است که سطح پایبندی اوپک به قرارداد کاهش تولید در کاه جولای به ۷۵ درصد سقوط کرده است و این کمترین سطح پایبندی به این قرارداد، از زمان اجرا شدن آن است.

این سازمان گفته است که پایبندی ضعیف در این ماه به دلیل افزایش تولید الجزایر، عراق و عربستان سعودی بوده است.

همچنین، لیبی به عنوان یکی از کشور های معاف از قرارداد نیز تولید خود را در ماه گذشته افزایش داده است که این امر نیز به افزایش تولید اوپک منجر شده است. 

در نتیجه ی این افزایش تولید ها، در ماه جولای عرضه کلی نفت در جهان ۵۲۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته، که ۵۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از سطح سال گذشته است.

آن چه بر مشکل تولیدکنندگان نفت برای افزایش قیمت ها می افزاید، افزایش تولید کشور های غیر عضو اوپک و مهمتر از همه آمریکا ست که پیشبینی شده تولیدش را امسال ۰.۷ میلیون بشکه در روز و روزانه ۱.۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ افزایش دهد. لازم به ذکر است که آمریکا در قرارداد کاهش تولید اوپک شرکت ندارد و این امر موجب آزادی عمل این کشور برای افزایش تولیدش شده است.

امسال قیمت نفت حدود ۷ در صد کاهش یافته است و این امر بیشتر به دلیل نگرانی تجار از پایبندی برخی اعضای اوپک به قرارداد کاهش تولید و توانایی اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار بوده است.

عربستان سعودی روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور در ماه سپتامبر، عرضه نفت به بیشتر مشتری های آسیایی اش را تا ۱۰ درصد کاهش خواهد داد. آسیا بزرگترین مصفر کننده نفت است.

اوپک در روز پنجشنبه چشم اندازش از تقاضای نفت در سال ۲۰۱۸ افزایش داد و پیش بینی هایش از میزان تولید رقبا در سال آینده را کاهش داد. با این حال افزایش تولید برخی از اعضای اوپک و همچنین آمریکا موجب شده است که بازار نفت کماکان مملو از محصول باشد و هنوز آن طور که باید قیمت ها افزایش پیدا نکند..

در روز سه شنبه، پیش از اعلام آمار های رسمی در آخرین ساعات روز چهارشنبه، آمارهای موسسه نفت آمریکا نشان داد که موجودی نفت این کشور بیش از انتظارات و برابر با ۷.۸ میلیون بشکه در هفته کاهش داشته است، این در حالی ست که طبق آمارهای این موسسه موجودی بنزین آمریکا به طور غیر منتظره ای افزایش یافته است.

دیروز تمام نگاه ها خیره به اعلام آمار رسمی از سوی دولت آمریکا بود تا به صدق یا کذب آمار های موسسه نفت آمریکا پی ببرد. سرانجام اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرد که موجودی نفت خام آمریکا هفته پیش، برای ششمین هفته متوالی کاهش یافت. دلیل کاهش موجودی نفت آمریکا، افزایش تولید پالایشگاه های این کشور و رسیدن به بالاترین ظریفیت در ۱۲ سال گذشته اعلام شده است. این در حالی ست که افزایش موجودی بنزین آمریکا، موجب شده است، قیمت نفت با پایین آمدن موجودی نفت، افزایش چشمگیری نداشته باشد.

در هفته منتهی به ۴ آگوست، موجودی نفت آمریکا ۶.۵ میلیون بشکه کاهش داشته است. این در حالی ست که تحلیل گران انتظار داشتند که موجودی نفت تنها ۲.۷ میلیون بشکه کاهش یابد.

به گفته اداره اطلاعات انرژی، دلیل کاهش موجودی نفت این کشور و افزایش فعالیت پالایشگاه ها و استفاده از ۹۳ درصد ظرفیتشان بوده است که از آگوست سال ۲۰۰۵، این سطح از فعالیت بی نظیر بوده است. افزایش فعالیت پالایشگاه ها نیز به خاطر رشد تقاضای داخلی و خارجی برای فراورده های نفتی بوده است.

در هفته ذکر شده، پالایشگاه های آمریکا نزدیک ۱۷.۶ میلیون بشکه نفت خام را پالایش کرده اند که این رقم از سال ۱۹۸۲ که اداره اطلاعات انرژی آمار ها را نگهداری می کند، بی نظیر بوده است.

کاهش موجودی بنزین آمریکا موجب می شود که بازار از وضعیت نامتعادل عرضه و تقاضا بیرون آید، تلاش های اوپک برای پایان بخشیدن به اشباع بازار که سه سال است موجب کاهش قیمت ها شده، به ثمر نشیند.

مقامات اوپکی و غیر اوپکی، در روز دوشنبه و سه شنبه در ابوظبی نشست داشته اند تا در مورد چگونگی افزایش پایبندی اعضا به توافق کاهش تولید با یکدیگر بحث و تبادل نظر کنند. پس از این جلسات در بیانیه ای که آماده شده بود، آمده است که پایبندی به توافق افزایش خواهد یافت، اما جزئیات زیادی در این رابطه ذکر نشده بود.

روز سه شنبه یکی از منابع مطلع از موضوع به خبرگزاری روبترز گفته است که شرکت نفت عربی آرامکو، توزیع جهانی نفت خود به مشتریانش را در ماه سپتامبر روزانه حداقل ۵۲۰ هزار بشکه کاهش خواهد داد.

این کاهش عرضه از سوی عربستان سعودی همسو با تلاش اوپک برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار نفت صورت می گیرد. چند سالی است که قیمت نفت به خاطر عرضه بیش از حد و اشباع بازار کاهش شدیدی یافته است و نسبت به قیمت اواسط سال ۲۰۱۴ به نصف تقلیل یافته.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل