بازدید 7631
۲

'سگ کشی' را در اهواز متوقف کنید

تعدادی از حامیان حیوانات خواستار توقف کشتار سگ های بدون صاحب توسط شهرداری اهواز شدند.
کد خبر: ۷۲۰۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷ 12 August 2017
تعدادی از حامیان حیوانات خواستار توقف کشتار سگ های بدون صاحب توسط شهرداری اهواز شدند.

به گزارش ایرنا تعدادی از حامیان حیوانات شنبه با تجمع در مقابل ساختمان استانداری خوزستان نسبت به کشتار سگ های بدون صاحب توسط شهرداری اهواز اعتراض کردند.

مدیرعامل انجمن حامیان حیوانات خوزستان در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: بر اساس دستور دادستان اهواز و مصوبه وزارت کشور، سگ های بدون صاحب باید زنده گیری شود و شهرداری اهواز تنها مجاز است سگ های بیمار و یا هار را معدوم کند اما تاکنون خلاف قانون رفتار کرده است.

افسانه عربی فر افزود: در روزهای اخیر اخباری از جمع آوری سگ های بی صاحب در برخی مناطق اهواز از جمله گیت بوستان، فاز 4 کوی ملت و ملی راه و کشتار آنها به وسیله اسلحه گرم دریافت کردیم همچنین بر اساس گزارش شاهدان عینی در تعدادی از مناطق از جمله کوی پردیس ماموران شهرداری در خیابان و محل تردد شهروندان، به سمت سگ ها تیراندازی می کنند.

به گفته وی، گزارش هایی داریم که ماموران شهرداری حتی توله سگ ها را نیز کشته اند.

وی اضافه کرد: در نشستی که 31 خرداد درباره ساماندهی سگ های بی صاحب در استانداری برگزار شده بود نماینده دادستان بر زنده گیری سگ های بی صاحب و انتقال آنها به سایت مخصوص تاکید کرده بود اما شهرداری اهواز تاکنون اقدامی برای جانمایی و راه اندازی این سایت انجام نداده است.

طی مذاکرات و جلسات تشکیل شده توسط شورای سلامت و جلسه حامیان حقوق حیوانات درخواست کرده ایم که دستگاه ها برای احداث پناهگاه، عقیم سازی و واکسیناسیون سگ های بی صاحب اقدام کنند.

عربی فر با اشاره به مصوبه شورای سلامت مبنی بر صدور مجوز کشتار سگ ها تا مهر ماه امسال تصریح کرد: این مصوبه مغایر با قوانین و مقررات است و اقدام قضایی علیه نهادهایی که غیرقانونی عمل می کنند در حال انجام است.

وی گفت: شهرداری اهواز مدعی است که سگ های کشته شده همه مبتلا به بیماری هاری هستند این در حالیست که تشخیص بیماری توسط کارگران شهرداری غیرممکن است.

عربی فر با اشاره به مخالفت دین اسلام با کشتار حیوانات تاکید کرد: مطالبه فعالان محیط زیست، رعایت قانون، رفتار اسلامی و انسانی با حیوانات، جلوگیری و توقف کشتار سگ های بی صاحب در استان خوزستان، احداث پناهگاه حیوانات، کنترل جمعیت و کنترل بیماری های مشترک بین انسان و حیوان به روش علمی و قانونی و انسانی است تا دیگر شاهد سگ های نیمه جانی که توسط پیمانکاران شهرداری در محل دفن زباله و کوچه و خیابان رها شده اند نباشیم.

همه اهواز کانون 'هاری' است

فرماندار اهواز اظهار کرد: با توجه به مشاهده مواردی از هاری معتقد هستیم همه شهرستان اهواز کانون این بیماری است بنابراین همه سگ های ولگرد مشکوک به بیماری هاری هستند و باید معدوم شوند.

نبی الله خون میرزایی افزود: در سه ماهه پایانی 95 و سه ماهه نخست امسال سه کانون هاری در مناطق امیرکبیر و روستاهای ام التمیر و قجریه از میان سگ های ولگرد شناسایی شده که می تواند نشان دهنده گسترش کانون های هاری در میان سگ های بی صاحب باشد.

وی از پاسخ به سوال درباره آمار تلفات انسانی در نتیجه بیماری هاری در اهواز خودداری کرد.

خون میرزایی با بیان اینکه سلامت مردم در اولویت است گفت: سگ های مبتلا به هاری یک بمب ساعتی به شمار می روند و شعاع حرکت آنها نیز مشخص نیست به همین دلیل برای کنترل بیماری هاری، نه تنها سگ های بیمار بلکه همه سگ های مشکوک به بیماری نیز باید معدوم شوند.

وی درباره تجمع حامیان حیوانات تاکید کرد: کسانی که مدعی دفاع از حیوانات هستند باید برای نگهداری و جمع آوری سگ های ولگرد پیشقدم شوند و یا طرح خود را برای نگهداری آنها ارائه کنند، ما نمی توانیم سلامت مردم را بخاطر اعتراض چند نفر که اطلاع درستی از خطرات بیماری هاری ندارند به خطر بیندازیم.

حامیان حیوانات 26 تیر ماه امسال نیز در اعتراض به کشتار سگ های بی صاحب در مقابل ساختمان سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز و مرکز بهداشت خوزستان تجمع کردند.
شورای سلامت استان در نشست 24 تیر ماه به مساله 'اتلاف سگ های ولگرد' پرداخته است.

محمد صادق کریمی کیا مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در این نشست گفته است: اتلاف سگ ها تا آخر شهریور امسال به روش قدیمی به عنوان یک راه حل موقتی انجام می شود و شهرداری اهواز باید زمینی را در اختیار سازمان های مردم نهاد برای نگهداری آنها قرار دهد.

خون میرزایی فرماندار اهواز در حالی از کشتار سگ های بی صاحب در اهواز حمایت می کند که علی مظفری معاون سابق سیاسی اجتماعی فرماندار اهواز دی ماه پارسال در شورای سلامت این شهرستان، با اعلام مخالفت با این مساله، خواستار تغییر رویه و توقف اتلاف این سگ ها در اهواز شد.

کنترل به جای کشتار

مدیرکل دامپزشکی خوزستان نیز در این باره اظهار کرد: در استان 2 تا سه کانون هاری در زمینه دام های اهلی تایید شده است.

مصطفی کنارکوهی افزود: بر اساس دستورالعمل های این سازمان، واکسیناسیون دوره ای سگ های صاحب دار انجام می شود. همچنین در صورت تایید کانون هاری واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه برای سگ های صاحب دار و دام های آن منطقه انجام می شود اما واکسیناسیون سگ های بی صاحب در برنامه نیست.

وی تاکید کرد: پیشنهاد دامپزشکی هیچگاه کشتار سگ های بی صاحب نبوده بلکه راهکار ما همیشه کنترل این حیوانات است.

کنارکوهی با بیان اینکه شرایط تحقق مصوبه وزارت کشور برای زنده گیری و عقیم سازی سگ های ولگرد بسیار دشوار است، اضافه کرد: در ماه های اخیر جمعیت سگ های بی صاحب در استان زیاد شده این حیوانات باید کنترل شوند.

وی تاکید کرد: علاوه بر بیماری هاری، سگ های بی صاحب می توانند عامل بیماری هایی همچون سالک و کیست هیدراتیک باشد.

کنارکوهی افزود: در جایگاه مدیرکل دامپزشکی خوزستان نمی توانم راهکاری در زمینه کنترل سگ های بی صاحب ارائه دهم.

سکوت محیط زیست خوزستان

کشتار سگ های بدون صاحب در سال های اخیر به شدت از سوی فعالان حقوق حیوانات در کشور مورد انتقاد قرار گرفته است. در پی تجمع فعالان محیط زیست و حامی حیوانات به کشتار بیرحمانه سگ های بدون صاحب در چند شهر کشور در سال 94، سازمان حفاظت محیط زیست لایحه مقابله با حیوان آزاری را به دولت ارائه کرده است. این در حالیست که اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان تا کنون نسبت به کشتار سگ های بی صاحب در اهواز سکوت کرده است.

کارشناسان بر این باورند که جمعیت سگ های بی صاحب باید پیش از این کنترل می شد تا به این حجم فعلی نرسد که برای شهروندان خطرساز شود و در حال حاضر نیز با توجه به تاثیر این مساله در بهداشت جامعه، از محل هزینه های سلامت (دانشگاه علوم پزشکی اهواز) باید اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شود.

دفتر هماهنگی خدمات شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور اسفند ماه 92 با اشاره به اهمیت مدیریت بهداشت عمومی شهری توسط شهرداری ها، بر رعایت کامل مفاد دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد به روش زنده گیری که در سال 87 توسط دبیرخانه ستاد مرکزی کنترل جمعیت حیوانات ناقل بیماری به انسان تدوین و با امضای معاون هماهنگی امور عمرانی وزیر کشور جهت اجرا به استانداری ها ابلاغ شد، تاکید کرده است.

بر اساس این دستورالعمل شهرداری ها موظف به زنده گیری سگ های ولگرد با وسایل و تجهیزات ذکر شده هستند و شهرداری ها با نظارت فرمانداری ها و استانداری ها ملزم به اجرای این دستورالعمل بوده و در صورت عدم اجرا مرتکب تخلف قانونی شده اند.

همچنین در آبان ماه 92 نیز رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طی نامه ای خطاب به استانداران سراسر کشور مجددا بر رعایت دستورالعمل کنترل جمعیت سگ های ولگرد به روش زنده گیری تاکید کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲
خب مي تونيد واكسينه شون كنيد، و عقيم
با سلام : این دوستاران به اصطلاح طبیعت آیا خود از گزند ومزاحمت های این حیوانات ولگرد طعمی کشیده اند . یا سر بی کاری دادشان هواست .
وقتی در همین حاشیه های تهران و شهراهای اطراف شب تا صبح از صدای های آزار دهنده گله های سگ های ولگرد آسیایش نداری و فرزند 6 ساله ات تا صبح بیدار است . این دوست داران طبیعت و حیوانات خواب ناز می بینن.
این عزیزان یک شب به خود زحمت دهند در این گونه جا سر کنن . بعد داد حمایت از این گونه حیوانات را بزنند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر