بازدید 31795

تلاش تمام عیار کاندیدای وزارت نیرو برای اعتماد زدایی از خود!

در حالی که با معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم توسط رئیس‌جمهور، اشتیاق عموم به شناختن این افراد اوج گرفته، برخی از ایشان به گونه ای عمل می‌کنند که گویی علاقه ای به وزیر شدن ندارند؛ مثل گزینه پیشنهادی وزیر نیرو که معتقد است، یکی از نقاط تاریک کارنامه‌ کاری‌اش، نقطه ای روشن است!
کد خبر: ۷۲۰۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴ 13 August 2017
در حالی که با معرفی وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم توسط رئیس‌جمهور، اشتیاق عموم به شناختن این افراد اوج گرفته، برخی از ایشان به گونه ای عمل می‌کنند که گویی علاقه ای به وزیر شدن ندارند!
 
به گزارش «تابناک»؛ از جمله این افراد، حبیب‌الله بیطرف است؛ گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای وزارت نیرو که پیشتر نیز برای مدت طولانی عهده دار این سمت بوده و حالا به جای ارائه برنامه‌هایش برای اداره این وزارت‌خانه، ترجیح می‌دهد، تصویر یک وزیر اسبق بسیار بسیار موفق را از خود در اذهان عمومی شکل دهد؛ غافل از آنکه برخی نقاط تاریک در کارنامه اش به ثبت رسیده است.

از جمله آغاز احداث سد گتوند علیا، بزرگترین سد کشور که کار مطالعاتی آن در نخستین دور وزارت بیطرف در دولت هفتم به انجام رسید و اجرایش در دومین دوره حضور وی در کسوت وزیر نیرو در دولت هشتم کلید خورد و با تداوم احداثش در دولت های بعدی، حالا سال ها از بهره برداری آن می‌گذرد و به باور برخی منتقدان، یکی از بزرگترین خسارات وارده به کشور است!

سد بسیار گران قیمتی که هرچند حین ساخت متوجه اشکال اساسی و بسیار مهمش شده بودند اما با سهل انگاری هرچه تمام‌تر، آن را به اتمام رسانده و آبگیری کردند تا رهاوردش، حل شدن بخش بزرگی از برون زدگی سازند نمکی گچساران در دریاچه سد و شور شدن آب کارون در پایین دست سد شود.
 
تلاش تمام عیار کاندیدای وزارت نیرو برای اعتماد زدایی از خود! 
فاجعه‌ای بزرگ که به رغم هزینه‌ها و مطالعات فراوان صورت گرفته، هنوز راهی برای رفع و رجوعش یافت نشده و روز به روز بر دامنه آسیب هایش افزوده می‌شود؛ اما بیطرف که از جمله عوامل رقم خوردن آن بوده، ترجیح می‌دهد چشم بر واقعیت‌ها بسته و به جای پذیرش اشکالات بزرگ این پروژه عظیم، دفاع تمام قدی از ساخت این سد ارائه دهد.

او که گزینه پیشنهادی رئیس جمهور برای تصدی دوباره وزارت نیروست و باید به زودی در مجلس شورای اسلامی حضور یافته و نمایندگان ملت را برای تصدی این پست قانع کند، بر این باور است که درباره مشکلات سد گتوند بزرگنمایی شده و این سازه سود بیشتری [احتمالا در قیاس با زیان هایش!] داشته است. توضیحی که بعید است کسی را در پایین دست این سد اقناع و از تکرار احتمالی وزارت وی خرسند کنند.

البته ماجرای سد گتوند و شوری فراوان آب جمع شده در پشت آن و همچنین آب های رها شده از این سد، پیچیده تر از آن است که بیطرف را تنها عامل رقم خوردن این مشکل بدانیم و منصفانه تر آن است که وی را یکی از عوامل رقم خوردن این فاجعه قلمداد کنیم؛ اما تأکید وی بر بزرگنمایی مشکل سد گتوند و دفاع تمام قد وی از این پروژه هم چیزی نیست که اجازه چنین برداشت منصفانه ای را بدهد.

سازه‌ای که با هزینه چند هزار میلیارد تومان احداث شده و قرار بوده اهدافی از جمله «اشتغال‌زایی»، «رشد صنعت و تکنولوژی برق‌آبی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی کشور با توجه به ارتقای صنعت آب و برق کشور»، «محرومیت‌زدایی غیرمستقیم از طریق رشد منابع برق کشور» و «ایجاد منبع بزرگ آبی جهت استفاده و بهره‌برداری‌های مختلف از قبیل شرب، آبیاری زمین‌های کشاورزی،گسترش صنعت ماهیگیری و...» را محقق نماید؛ اما آنقدر مشکل آفرین شده که برای رفع اشکالاتش ردیف بودجه تصویب می‌کنند و تیم های مختلف علمی و پژوهشی را بسیج کرده‌اند.

وضعیتی که بهترین مثال برای نشان دادن اشکالات فراوان سدسازی های بی رویه در کشورمان شده اما نتوانسته تصمیم سازان این عرصه را به قدر پذیرش اشکالات امثال سد گتوند، مجاب کرده یا وادار به پذیرش اشتباه نماید تا این پرسش به وجود آید که آیا امثال وزیر اسبق نیرو برای تصدی پست وزیر نیرو، آن هم در روزهای اوج بحران آب در کشورمان مناسب هستند یا خیر؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۴۱
آقای بی طرف به جای وزیر شدن باید برای محاکمه به دادگاه معرفی بشه
متاسفانه ایشون پشتش به یه جاهایی گرمه که نگرانی برای رای اعتماد نداره
شما یا بی اطلاعید یا مغرض

مشکل ایجاد شده بخاطراحداث سد گتوند نبود، تغییر نقشه و افزایش ارتفاع آن توسط نظریه پردازان "ما می توانیم" بود که برای اثبات توانایی هاشون با این افزایش ارتفاع باعث وسیع تر شدن دریاچه و در نتیجه غرق کردن گنبدهای نمکی در آن شدند.
بیطرف دشمن خوزستان است باید از رسیدن به وزارت نیرو جلویش را گرفت..
واقعا برای کشور باید تاسف خورد که نتوانسته بعد از چهار دهه وزیرانی با مقتضیات روز تربیت کند هنوز تکنو کرات های سد ساز حرف اول را نیزنند
همه ابراد دارن ولی همه هم میدونیم اقای بیطرف حقیقتا وزیر توانمندی بودن و انشالله باشن
شور کردن آب کارون توسط مافیای آب تعمدی بوده است تا زمینه برای انتقال کارون به فلات مرکزی مهیا شود
مناسب نیست بابت سد گتوند باید عذر خواهی کند و خسارت به بار اورده را بپذیرد این طرح ملی نبود بلکه طرح میلی بود که نظرات کارشناسان را قبول نمی کرد
اقای بیطرف کارهای یزرگی در وزارت نیرو انجام داده است و یک وزیر موفق در دولت سید بزرگوار بوده است . فاجعه سد گوتوند آن هم به زعم شما اگر فاجعه بود که آقای احمدی نژاد اجازه ادامه آن را نباید می داد.
اگر يكبار با مديران بي مسوليت كه عمدي يا سهوي باعث چنين زيانهايي ميشوند برخورد جديد و شديد شود كمتر شاهد چنين مشكلاتي خواهيم بود
اگه برای ما ملت اب نداشت برای برادران نان داشت
مجری سد گتوند که سپاه بوده
دست روی مساله خیلی مهمی گذاشتید.
از دوستی که گزارش رو تهیه کرده واقعا متشکرم. رسالت روزنامه نگاری دقیقا همین هست.
موضوع سد گتوند یه فاجعه ناراحت کننده بود که در هیاهوهای سیاسی عزیزان اصلاح طلب هیچ وقت به درستی بهش پرداخته نشد.
مسئولان و "ژنرالهای" اون دولت باید پاسخ گو باشند.
یکبار دکتر جوادی استاد دانشگاه تهران میگفت مجازاتی که جوابگوی این جنایت باشه تو ذهن ندارم.... ایشون مسوول پژوهش درباره راهکار حل بحران سد گتوند هستند
بلایی که وزارت نیرو در این چندسال سر خوزستان آورد هیچ کشور استعمارگری بر مستعمراتش نیاورد
متاسفانه، هیچ حساب رسی از طرح ریزان پروژه های اشتباه و برخورد مسئولانه قانونی با آنها وجود ندارد. در چنین فضایی بجای آنکه مسئولین های تصمیمات اشتباه، مشخص و مورد موآخذه قانونی قرار گیردد تا از تکرار موارد مشابه جلوگیری و خسارت به خزانه بازگردد، معمولا حاصل کار و مسئولیت ها، با مماشات چشم پوشی و سعی در فراموشی می شود. در شرایط فعلی برای بقاء خوزستان، ظاهرا مثل اینکه چاره ای نمانده جز برچیدن سد گتوند. اگر این تنها راه است، هر چه در انجام آن تاخیر کنیم، مصیبت بیشتری را بر ذینفعان پایین دست آن و در مجموع بر کشور تحمیل خواهیم نمود.
قابل توجه هموطنان اصفهانی
پروژه انتقال آب سرچشمه زاینده رود به یزد ( بخوانید نابودی کشاورزی استان اصفهان و خشکاندن رودخانه) از دستاوردهای جناب بیطف است
این تحلیل نشان می دهد شما در صنعت برق و آب دوران ایشان و نیز امروز کار نکرده اید؟! ظرفیت تولید و انتقال برق کشور در آن زمان نزدیک به دو برابر شد و حتی پروژه هایی که پس از ان به بهره برداری رسید در زمان ایشان کلید خورد.
اگر ان طرح ها نبود مانند بسیاری از کشورهای همسایه نیمی از روز را در تاریکی می گذراندیم و نیز جمعیتی نزدیک به 10 میلیون نفر در تشنگی به سر می بردند.
در یک جواب عام، مدیریت عوارض هر دارویی آدابی دارد که پس از ان باید رعایت نمود. سدسازی نیز از این قاعده مستثنا نیست. البته می توانید دارو را مصرف نکنید و دچار مرگ زودهنگام شوید.
اگر می خواهید ارزیابی درستی داشته باشید. به نظرسنجی های معتبر از فعالان صنعت برق و آب مراجعه کنید به جای دنبال نمودن مطامع برخی افراد.
بنده خدا چیت چیان با تخصص برق داشت به این خوبی کار میکرد اون وقت رفتند دنبال وزیر 13 سال پیش که تخصصی هم تو وزارت نیرو از نظر رشته تحصیلی ندارد.
مسئولین در ایران بصورت مادام العمر شاغل هستند، فقط لز این پست به اون پست جا به جا میشوند.
حالا توجیه جالبی هم داریم برای بردن اب از سرچشمه های کارون به سر زمین اصلاح طلبان رند. انهم بهانه پیشگیری از شور شدن اب در سد گتوند
امید واریم از وزیر خنثی فعلی بهتر باشد وشر مافیای اصفهانی ها را از صنعت اب وبرق کوتاه کند...
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
کلا خشک شدن اورمیه از زمان بیطرف و سد سازیها رقم خورد اینو همه درک کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
این چه مافیایی هست که رودخونه خودش خشکه؟
چرا به مردم اصفهان توهین میکنید سالها است که زاینده رود از حقابه خود محروم شده و کسی هم کاری نمیکند
در بین کور ها یک چشم پادشاه است؟؟؟
موضوع مشکل گتوند متاسفانه بیشتر سیاسی است تا فنی...
به نظرم مناسب است یکبار برای همیشه مناظره ای فنی در اینباره در سیما برگزار شود تا واقعیات در رسانه ها منعکس شود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
با روشن شدن واقعیات موافقم
آزموده را آزمودن خطاست.
برنامه اقای بیطرف که منتشر شده و رویکردشون هم در مصاحبه هایی تشریح شده و طبیعتا در ادامه کار، این موارد رو هم برای نمایندگان مجلس و هم رسانه ها بیش از پیش توضیح خواهند داد.
بالاخره ایشون ۸ سال وزیر بوده اند و باید در مورد کارنامه قبلیشون توضیح بدهند و لذا تبیین عملکرد گذشته کاملا ضروریه و نقد شما مبنی بر ابنکه چرا در مورد سوابق توضیح می دن کاملا بی ربطه
سلام
چرا در مورد مطلبی که نمیدانید اظهار نظر می کنید سد گتوند در اردیبهشت 76 و در زمان مرحوم هاشمی و توسط ایشان آغاز گردید
پس اینقدر که این سد رو روی سر دولت قبل میکوبیدن از دولت قبلش شروع شده است
بنده به عنوان یک خوزستانی با نظر مهندس بیطرف موافقم در مورد سد گتوند بزرگنمایی شده رودخانه کارون قبل از سد گتوند هم مشکل داشته است ولی بعد از آبگیری سد گتوند کسانی که باعث آلودگی کارون شده بودند فرصتی پیدا کردند که اشتباهات خود را پشت سد گتوند مخفی کنند. بعنوان مثال بهتر است کیفیت آب دز(یکی از شاخه های کارون) را در دزفول و منطقه بند قیر (محل اتصال دز به کارون) مقایسه کنید مشخص میشود که آلودگی چند برابر میشود. آنجا که سد گتوند ندارد.
تا جایی که بنده اطلاع دارم صفر تا صد آن توسط قرارگاه خاتم انجام شده است
پاسخ ها
فرشید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
علی جان
قرار گاه خاتم وزیر مجموعه اش یعنی سپاسد پیمانکار اصلی بودند بالاخره صاحب کار وزارت نیرو هست دیگه
با سلام
بر خلاف نظر دوستاني كه مشكل سد گتوند را بزرگ نمايي كردند بايد گفت كه در ابتداي دولت يازدهم دانشگاه تهران از سوي سازمان برنامه براي بررسي موضوع انتخاب شد و در گزارش نهائي خود ضمن تشريح مساله رويكرد اجرا شده را مثبت ارزيابي و راه كارهاي ترميمي را نيز پيشنهاد نمود. همچنين اين سوال قابل طرح است كه كه اگر اثر اين سد تا اين حد مضر بوده چرا توليدات محصولات كشاورزي پايين دست آن، نه تنها كاهش نيافته بلكه بر اساس آمار مراجع زيربط در چند سال پس از آبگيري افزايش نيز داشته است. از سوي ديگر بايد به ديگر عوامل آلاينده كارون نيز توجه نمود كه متاسفانه برخي كه منافعي دارند از ذكر آنها پرهيز مينمايند. در ضمن در مورد هزينه ساخت هم شنيده مي شود كه درآمد توليد برق پس از آبگيري طي چند سال اخير هزينه ها را جبران نموده است. بنابراين بحث كاملا مشخص است و بنظر مي رسد افرادي كه اين موضوع را تكرار ميكنند يا اطلاعات كافي ندارند يا اينكه مباحث غير فني را دنبال مينمايند. پيشنهاد مي شود تا از مديريت محترم سازمان آب و برق خوزستان كه در گذشته مجري اين طرح نيز بوده اند در اين مورد استعلام گردد.
پاسخ ها
سعيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
عالي بود
چرا نظرات منتشر نمی کنید؟
سلام
درمورد شاهکار ایشون در پر کردن دریاچه ارومیه و پل ساختن هم بنویسید لطفا!
اگر كليه نظرات مردم را منتشر نمائيد امكان دارد به نتايج و مطالب بهتري بتوان دست يافت . در مورد مسائل علمي لطفا كليه نظرات منتشر نمائيد
تاکید میکنم نجات این کشتی شکسته ی وزارن نیرو فقط و فقط دستان پر توان مهندس شمسایی را می طلبد
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی