بازدید 12347
۳

چشم انداز تهدیدات اتمی آمریکا و کره شمالی علیه یکدیگر و چند نکته!

چه این تهدیدات ترامپ عملی شوند و چه صرفا شعارهایی برای ترساندن رقیب باشند، می تواند اثرات مخربی در ابعاد متعدد به همراه داشته باشند. بدون شک، عملی شدن این تهدیدات چیزی جز جنگ های ویرانگر به همراه نخواهد داشت و می تواند جهان را وارد مرحله جدید از جنگ و بی ثباتی کند. از سوی دیگر، عملی نشدن این تهدیدات می تواند در وهله اول ضربات جبران ناپذیری بر اعتبار آمریکا در جهان وارد کند و از سوی دیگر، بازیگرانی مانند کره شمالی نیز برای افزایش اقدامات تهاجمی خود به دلیل عملی نشدن تهدیدات ترامپ، مصمم تر می شوند.
کد خبر: ۷۲۰۷۹۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۱ 12 August 2017
تنش ها بین آمریکا و کره شمالی پس از اظهارات بی سابقه و تهدیدآمیز ترامپ علیه پیونگ یانگ وارد مرحله جدیدی شده است؛ اظهاراتی که با واکنش های زیادی روبه رو شد و بسیاری از مقامات آمریکایی نیز تهدیدات ترامپ را تحریک آمیز و غیر ضروری تلقی کرده اند.

به گزارش «تابناک»؛ هفته گذشته، دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به تهدید کره شمالی گفت:‌ ما آلترناتیوهای بسیاری را در رابطه با وقایع کره شمالی بررسی می‌کنیم، آن کشور به کشور ما بسیار بی‌احترامی کرده و چیزهایی گفته که وحشتناک است. او از دست من نمی‌تواند خلاص شود.

پیش از این نیز ترامپ در تهدیدی تحریک آمیز هشدار داد، بهتر است کره شمالی دیگر آمریکا را تهدید نکند. در غیر این صورت، با «آتش و خشمی» مواجه خواهد شد که جهان تاکنون شاهد آن نبوده است.

این تهدیدات ترامپ پس از آن بود که پیونگ‌یانگ در واکنش به تحریم‌های تازه شورای امنیت، اعلام کرد، «آماده دست‌زدن به اقدامات بی‌رحمانه راهبردی و عملی» است.

به دنبال تهدید دونالد ترامپ، خبرگزاری رسمی کره شمالی اعلام کرد، پیونگ یانگ در حال بررسی پرتاب موشکی به «گوام»، سرزمین متعلق به آمریکا در اقیانوس آرام است.

گفتنی است، این جزیره اقیانوس آرام، یکی از پایگاه های استراتژیک مهم آمریکا در منطقه محسوب می‌شود. این جزیره که میان شبه جزیره کره و دریای چین واقع شده، 550 کیلومتر مربع وسعت دارد. بسیاری از بمب افکن های ارتش آمریکا برای عملیات احتمالی در شبه جزیره کره ناگزیر به استفاده از این جزیره استراتژیک هستند. در گوام حدود 6 هزار سرباز آمریکایی در پایگاه هوایی «اندرسن» و پایگاه دریایی این جزیره مستقر هستند.

اظهارات دونالد ترامپ و تهدید کره شمالی توسط او از سوی ناظران سیاسی به منزله ترسیم خط قرمزی از سوی آمریکا در بحران کره شمالی توصیف شده است. بسیاری از ناظران سیاسی اعتقاد دارند که توسعه برنامه‌های موشکی و اتمی پیونگ یانگ، بحران ایجاد شده را به مرزهای خط قرمز ترسیم شده از سوی آقای ترامپ نزدیک کرده است.

پیامدهای  تهدیدآمیز بی سابقه ترامپ بر آمریکا و نظام بین الملل

در همین حال، لحن تهدیدآمیز دیروز ترامپ علیه کره شمالی و ترسیم خط قرمز توسط رئیس جمهوری آمریکا در قبال این بحران، با انتقادهای داخلی از سوی دمکرات‌ها و جمهوری خواهان روبه رو شده است.

برخی ناظران سیاسی بحران کره را بزرگ ترین بحران آمریکا پس از بحران خلیج خوک ها در کوبا در زمان ریاست جمهوری جان اف کندی عنوان کرده اند. برخی دیگر اعلام کرده اند که در توانایی دونالد ترامپ برای حال و فصل این بحران تردیدهای جدی دارند.

پس از انتقاد اعضای ارشد دموکرات کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از «ترسیم خط قرمز عجیب و غریب» رئیس‌جمهور آمریکا، یک عضو ارشد کنگره و هم حزبی ترامپ هم به این تهدید واکنش نشان داد.

«جان مک کین»، رئیس جمهوریخواه کمیته امور مسلح سنای آمریکا، از ادبیات به کار رفته در تهدید اخیر ترامپ انتقاد کرد و در پاسخ به پرسش مجری «ان‌بی‌سی» درباره اینکه منظور ترامپ از این تهدید چه بوده، گفت: «نمی‌دانم که او درباره چه حرف می‌زد. من مدت‌های طولانی است که تلاش برای تفسیر حرف‌های او را کنار گذاشتم».

سناتور ارشد آمریکایی با انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور کشورش علیه کره شمالی تصریح کرد: «مطمئن نیستم که چطور این نوع از ادبیات و لفاظی می‌تواند کمک کند و مؤثر باشد».

مک کین ادامه داد: «آن گفته قدیمی که تدی روزولت (رئیس‌جمهور اسبق) می‌گوید: «به آرامی گام بردار اما یک چوب بزرگ همراهت باشد»؛ همان چیزی است که من فکر می‌کنم، باید به کار برده می‌شد، چون (اظهارات تازه ترامپ) ما را به یک درگیری جدی نزدیک‌تر می‌کند. فکر می‌کنم این یک موضوع بسیار، بسیار جدی است».

در همین زمینه، جان بولتون که یکی از تندروترین سیاست مداران جمهوری خواه است، در گفت وگو با فاکس نیوز گفت که مانند همه ترجیح می دهم، مسأله کره شمالی مسالمت آمیز حل شود؛ اما گزینه نظامی باید روی میز باشد.

پیامدهای  تهدیدآمیز بی سابقه ترامپ بر آمریکا و نظام بین الملل

تهدیدات ترامپ در چند روز گذشته، تنها محدود به کره شمالی نبوده و ونزوئلا نیز آماج حملات و تهدیدات ترامپ قرار گرفته است.

روز جمعه دونالد ترامپ مدعی شد، در حال بررسی گزینه‌های نظامی در پاسخ به تشدید بحران در ونزوئلاست. وی شرایط حاکم بر ونزوئلا را یک «بی‌نظمی بسیار خطرناک» نامید.

دولت آمریکا پس از برگزاری انتخابات مجلس مؤسسان در ونزوئلا، تحریم‌هایی را ضد نیکلاس مادورو ـ رئیس‌جمهور این کشور ـ و متحدانش اعمال کرده است. اما اظهارات روز جمعه نخستین نشانه‌ای است که از احتمال بررسی گزینه نظامی از سوی ترامپ بر ضد این کشور حکایت دارد.

ترامپ در این خصوص به خبرنگاران گفت: «ما برای ونزوئلا گزینه‌های زیادی، از جمله و در صورت لزوم یک گزینه احتمالی نظامی داریم. ما در همه مناطق جهان و در مناطق بسیار دور نیرو داریم. ونزوئلا چندان دور نیست و مردمش در حال رنج کشیدن و مردن هستند... هرج و مرج بر ونزوئلا حاکم شده و این وضع بسیار خطرناک و ناراحت‌کننده است.»

البته یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا از اظهارنظر درباره ادعا‌های ترامپ خودداری کرد و تنها گفت پنتاگون هنوز فرمانی در این خصوص دریافت نکرده است.

این در حالی است که «ولادیمیر پادرینو»، وزیر دفاع ونزوئلا، در گفت وگو با تلویزیون این کشور، تهدیدهای ترامپ را «اقدامی از سر دیوانگی» نامید.

بسیاری از ناظران بر این باورند که این موضع گیری های تهدیدآمیز ترامپ می تواند پیامدهای مخربی را بر آمریکا و نظام بین الملل به همراه داشته باشد.

در واقع، چه این تهدیدات ترامپ عملی شوند و چه صرفا شعارهایی برای ترساندن رقیب باشند، می تواند اثرات مخربی را در ابعاد متعدد به همراه داشته باشند. بدون شک، عملی شدن این تهدیدات چیزی جز جنگ های ویرانگر به همراه نخواهد داشت و می تواند جهان را وارد مرحله جدید از جنگ و بی ثباتی کند.

از سوی دیگر، عملی نشدن این تهدیدات می تواند، در وهله نخست، ضربات جبران ناپذیری بر اعتبار آمریکا در جهان وارد کند و از سوی دیگر، بازیگرانی مانند کره شمالی نیز برای افزایش اقدامات تهاجمی خود به دلیل عملی نشدن تهدیدات ترامپ، مصمم تر می شوند.

در همین زمینه، بی بی سی نوشته است؛ شاید ترامپ بر این باور است که باید تهدیدهای اغراق آمیز را با همان شدت پاسخ داد یا این که هشدارهای آخرالزمانی تنها راه فهماندن ناگوار بودن اوضاع به رهبران کره شمالی است. شاید او ـ عمدا یا غیرعمدا ـ می خواهد همان سیاست خارجی «دیوانه وار» نیکسون را دنبال کند، تا دشمنان مجبور شوند برای پرهیز از عصبانی کردن یک فرمانده کل قوا در آمریکا که آدمی غیرقابل پیش بینی است آهسته گام بردارند.

بی بی سی در ادامه افزود؛ با این حال وقتی رهبر قوی ترین ابرقدرت جهان، تنها کشوری که تاکنون علیه یک کشور متخاصم از بمب اتمی استفاده کرده، از «آتش و خشم» بی سابقه حرف می زند، این کلمات عواقب خواهد داشت.

ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی از باراک اوباما انتقاد می کرد که خط قرمز خود علیه استفاده رژیم سوریه از سلاح های شیمیایی را اعمال نکرده است. حالا پرزیدنت ترامپ خط و نشان پررنگ خود را برای کره شمالی کشیده است و اگر این خط و نشان او نادیده گرفته شود می تواند آمریکا را به مسیر خطرناکی بیندازد.

در نهایت اینکه به نظر می رسد این تهدیدات ترامپ، بیش از هر چیز برای ترساندن رقبا و دشمنان آمریکا بوده است؛ مسأله ای که به شدت اعتبار آمریکا برای تحقق سیاست هایش را با چالش روبه رو می سازد و جهان را نیز وارد مرحله جدیدی از بی ثباتی فراگیر می کند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۳
هیچ کدامشون جیگر جنگ رو ندارند!
می خواهند از مردم دنیا زهر چشم بگیرند!!!!!!!!!
خوشم میادکه همین آقای کیم جونگ اون هست که می تونه روی این سگ زردراکم کنه.
میگن زمونه بر عکس شده همینه..
یه زمانی میگفتن: دیوانه چو دیوانه ببیند خوشس آید
اینا افتادن جون هم به قول امام هیچ غلطی هم نمیکنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل