بازدید 2933

وقتی سیاست ضد ایرانی عربستان ونزوئلا را از پای درمی‌آورد

روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی نوشت: سیاست نفت ارزان از سوی عربستان، موجب متلاشی شدن اقتصاد ایران نشده اما آسیب جدی به اقتصادهای نفتی در آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا زده است.
کد خبر: ۷۲۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰ 12 August 2017
روزنامه انگلیسی ایندیپندنت طی گزارشی نوشت: سیاست نفت ارزان از سوی عربستان، موجب متلاشی شدن اقتصاد ایران نشده اما آسیب جدی به اقتصادهای نفتی در آمریکای جنوبی از جمله ونزوئلا زده است.

به گزارش تسنیم به نقل از ایندیپندنت، ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای عضو اوپک با بحران شدید اقتصادی و ناآرامی های سیاسی و اجتماعی دست و پنجه نرم می کند. نرخ تورم در این کشور به بالای 700 درصد رسیده و تولید ناخالص داخلی این کشور با رشد منفی بیش از 33 درصدی نسبت به سال 2013 مواجه شده است. ونزوئلا، دارنده بزرگترین ذخایر نفتی جهان ، اکنون لقب بدهکارترین کشور جهان را یدک می کشد. استاندارد زندگی در این کشور نیز به شدت سقوط کرده است.

عوامل فراوانی در ایجاد بحران کنونی موثر بوده اند، اما بدون شک، کاهش قیمت نفت، در طی 3 سال گذشته، مهمترین عامل در این افول اقتصادی بوده است. به بیان دیگر، وضعیت به وجود آمده در ونزوئلا، یکی از تبعات ناخواسته سیاست عربستان در پایین نگه داشتن عمدی قیمت نفت به دلایل سیاسی بوده است.

قیمت نفت همانند کالاهای دیگر، از طریق تازن میان عرضه و تقاضا تعیین می شود. زمانی که عرضه زیاد باشد، یا تقاضا کم شود، قیمت ها نیز کاهش می یابد.

ظاهرا سعودی ها دو هدف را از سیاست عرضه بالا و پایین نگه داشتن قیمت نفت دنبال می کردند: خارج کردن صنعت شیل آمریکا از گردونه رقابت و نابود کردن اقتصاد ایران.

بازار نفت همواره عرصه رقابت ایران و عربستان بر سر به دست آوردن هژمونی منطقه ای بوده است. در سال 1977، زمانی که ایران در حال برنامه ریزی ساخت نیروگاه های هسته ای گسترش نفوذ خود در خاورمیانه بود، رژیم سعودی با افزایش میزان تولید نفت خود از 8 میلیون به حدود 12 میلیون بشکه در روز، موجب کاهش شدید قیمت نفت شد.

نتیجه این سیاست، کاهش چند میلیارد دلاری درآمدهای نفتی ایران بود و شاه ایران ناگزیر شد طرح های خود برای سرمایه گذاری در زمینه صنعت هسته ای را کنار بگذارد. میزان تولید در ایران کاهش یافت، نرخ تورم بالا رفت و بیکاری در کشور به سرعت گسترش یافت و این مسئله نقش پررنگی در سقوط رژیم پهلوی داشت.

اما تکرار همان استراتژی و پایین نگه داشتن قیمت نفت در دهه دوم قرن 21، لزوما موجب متلاشی شدن اقتصادهای ایران و روسیه نشده است. بلکه این سیاست موجب آسیب دیدن شدید اقتصادهای نفتی در آمریکای جنوبی و آفریقا شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل