بازدید 10997
۲

چرا هنرمندان بر خلاف رضا کیانیان مصلح فرهنگی نمی‌شوند؟

دیروز کیانیان نشان داد، یک هنرمند تا چه حد می‌تواند وارد صحنه شود و در یک فرهنگ سازی عمومی ایفای نقش کند. این بازیگر پیشکسوت، بی‌شک نباید در این مسیر تنها بماند و انتظار می‌رود دیگر هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران و... نیز به صحنه بیایند و خود، بخشی از کوشش عملی برای اصلاح سوءرفتارها باشند. آیا دیگر سلبریتی‌ها در مسیر کیانیان گام می‌نهند؟
کد خبر: ۷۲۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۲ 11 August 2017
چرا هنرمندان شبیه رضا کیانیان مصلح فرهنگی نمی‌شوند؟
پس از آنکه کمپینی با نام «از خودمان شروع کنیم» در سطح شهر با هدف ترویج فرهنگ شهروندی و رفتار درست در عبور و مرور به راه افتاد، رضا کیانیان در این طرح شرکت کرد و با حضور در معابر عمومی، از مردم خواست تا به عنوان یک شهروند پایتخت، رویه متفاوتی در پیش بگیرند و فرهنگ شهرنشینی را در معابر عمومی رعایت کنند. کیانیان اما در این راه تقریباً تنهاست و هنرمندان و چهره‌ها، معمولاً پیام‌های اخلاقی‌شان را در یادداشت‌های اینستاگرامی محدود می‌کنند.
 
به گزارش «تابناک»؛ به تازگی کمپین‌هایی برای فرهنگ سازی در سطح شهر تهران راه افتاده که رویکرد عمده شان، اصلاح سوءرفتارهای شهروندان است. یکی از این کمپین‌ها که در حوزه حمل و نقل شهری به راه افتاده، با نام «از خودمان شروع کنیم» نمود داشته است؛ کمپینی که نمودهایش، حضور برخی عروسک‌ها و آدمک‌هایی در معابر پر رفت و آمد تهران و تذکر به شهروندان برای رعایت فرهنگ شهرنشینی در عبور و مرور است.
 
تأکید بر احترام به چراغ قرمز، توقف پشت خطوط برای خودروسواران و عابران پیاده، عمده رویکردی است که در این کمپین در پیش گرفته شده است. سوای اینکه طراحی صورت پذیرفته برای این کمپین هوشمندانه بوده یا نه و سلیقه و دقتی در طراحی‌اش لحاظ شده یا نه، اصل این حرکت، اتفاق مهمی است و بدون شک برای مؤثر واقع شدنش، باید مستمراً در قالب طرح ها و فرم‌های متفاوتی در پیش گرفته شود، تا رعایت این اصول به بخشی از فرهنگ شهرنشینی تبدیل شود و هر شخصی به سوءرفتار اصرار ورزد، با نگاه سنگین و طعنه دیگر شهروندان مواجه شود.
 
 
چنین فرهنگ سازی هایی در دوره‌ای باعث شد تا امروز کندن گل از معابر عمومی از اتفاقاتی مرسوم به رفتاری محدود و غیرفرهنگی تبدیل شود که تکرارش، نگاه سنگین سایر شهروندان را در پی داشته باشد. بدون تردید، در حوزه حمل و نقل عمومی نیز می‌توان شاهد چنین رویه‌ای بود و بسیاری از سوءرفتارها را با فرهنگ سازی همراه با اعمال قانون به شدت کاهش داد و از امری مرسوم به رفتاری مذموم تقلیل بخشید.
 
پیش از این شماری از بازیگران و ورزشکاران در شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام به این کمپین پیوسته بودند اما هیچ چهره شناخته شده‌ای به صورت عملی گامی در این زمینه برنداشته باشد.

روز گذشته رضا کیانیان بازیگر شناخته شده سینما، تئاتر و تلویزیون با حضور در برخی معابر اصلی شهر تهران، ضمن پیوستن به این پویش، از مردم خواست به اصلاح برخی رفتارهای خود در خیابان‌ها بپردازند و با برخی از شهروندانی که به این سوء رفتارها مبتلا بودند هم کلام شد.
 
این رفتار کیانیان قطعاً یک اتفاق کم‌سابقه است، چون هنرمندان معمولاً خود را فراتر از چنین رفتارهایی می‌دانند و جایگاهشان به عنوان مصلح فرهنگی را در سطح یک توییت یا یک پست اینستاگرامی می‌دانند و عملاً حاضر به درگیر شدن با اینچنین کمپین‌هایی نیستند.
 
کیانیان دیروز نشان داد، یک هنرمند می‌تواند تا چه حد وارد صحنه شود و در یک فرهنگ سازی عمومی نقش ایفا کند. این بازیگر پیشکسوت بی‌شک نباید در این مسیر تنها بماند؛ بنابراین، انتظار می‌رود دیگر هنرمندان، نویسندگان، ورزشکاران و... نیز به صحنه بیایند و خود، بخشی از کوشش عملی برای اصلاح سوءرفتارها باشند. آیا دیگر سلبریتی‌ها در مسیر کیانیان گام می‌نهند؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۲
فعلا کلاس نداره.
ایرانیان نشان داده اند به تحقیر واکنش جدی نشان می دهند، پیشنهاد می دهم، از کشورهای شلوغ دنیا مثل هند، پاکستان، فیلم هایی آموزشی تهیه کنند و مردم ببینند رانندگیشان از آنها هم کم دقت تر است، از کشورهای آفریقایی هم کمتریم در این زمینه، کشورهای اروپایی و آمریکایی که جای خود دارند!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان