بازدید 6171
گزارش هفتگی بازار آزاد ارز؛

افت هفتگی 6/ 0 درصدی دلار آمریکا پس از 2 هفته صعودی در بازار آزاد + نمودار

دلار در هفته گذشته 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 3 هزار و 800 تومان باقی ماند. این ارز در 2 هفته ابتدایی مردادماه افزایش قیمت را تجربه کرده بود تا اولین بازدهی منفی آن در هفته گذشته به ثبت برسد. کاهشی‌های بازار، باور دارند، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی هر ماه تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند.
کد خبر: ۷۲۰۵۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۶ 11 August 2017
دلار در هفته گذشته 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 3 هزار و 800 تومان باقی ماند. این ارز در 2 هفته ابتدایی مردادماه افزایش قیمت را تجربه کرده بود تا اولین بازدهی منفی آن در هفته گذشته به ثبت برسد. کاهشی‌های بازار،  باور دارند، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی هر ماه تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند.

به گزارش تابناک اقتصادی، بازار آزاد ارز تهران در حالی هفته گذشته را آغاز کرد که در اولین روز هفته، بازار بورس تهران به دلیل مراسم تحلیف دکتر روحانی، تعطیل بود. این در حالی است که در آخرین روز هفته قبل از آن، یعنی پنج شنبه 12 مرداد ماه، نوسان آرام دلار آمریکا را شاهد بودیم. بر ایس اساس در پایان روز پنج شنبه 12 مرداد، هر دلار آمریکا با کاهش اندک یک ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 85 ریال رسید. هر یورو نیز با کاهش 69 ریال به رقم فروش 45 هزار و 27 ریاب رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد پایان هفته، 10 هزار و 483 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 14 ریال گران تر فروخته شد.

افت هفتگی 6/ 0 درصدی دلار آمریکا پس از 2 هفته صعودی در بازار آزاد

بازار نیمه‌تعطیل ارز تحت تاثیر مراسم تحلیف ریاست جمهوری

در اولین روز هفته، فضای بازار ارز تحت تاثیر مراسم تحلیف ریاست جمهوری حالت نیمه‌تعطیل داشت. روز شنبه، تقریبا تمام صرافی‌های راسته خیابان فردوسی بسته بودند و معدود صرافی‌هایی که کرکره‌های خود را بالا کشیدند، متقاضی خاصی نداشتند. روز شنبه محل معاملات دلالان ارزی یعنی میدان روبه روی پاساژ افشار نیز حال و هوای خلوتی چون راسته خیابان فردوسی داشت. در این مکان خبری از فریادهای خرید و فروش روزهای پیشین نبود و بیشتر معامله‌گران که تعدادشان نسبت به روزهای عادی کمتر بود، معاملات زیادی را انجام نمی‌دادند. به گفته فعالان، بیشتر معامله‌گران ترجیح می‌دادند تا آشکار شدن روند قیمت احتیاط کنند. در چنین فضایی، هر دلار آمریکا با رشد 7 ریال نسبت به پایان هفته گذشته، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 92 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 702 ریال نسبت به روز پنج شنبه، به رقم فروش 45 هزار و 729 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد ابتدای هفته، 10 هزار و 485 ریال قیمت گذاری شد که نشان از رشد 2 ریال نسبت به آخرین قیمت داشت. البته بیشتر معامله‌گران بازار اعتقاد داشتند که روند بهای دلار در روز شنبه نمی‌توانست نشانه دقیقی از تمایل بازار به روندی خاص را نشان دهد. به گفته آنها، تعطیلی شرکت‌های تجاری، صرافی‌های بانکی و نبود معامله‌گران بزرگ بازار در روز شنبه از جمله عواملی بود که موجب می‌شد برخی معامله‌گران عنوان کنند، روند قیمت دلار را باید از روز یکشنبه رصد کرد.

روز یکشنبه، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد

روز یکشنبه، دلار دومین افزایش متوالی را تجربه کرد تا برای دومین روز در کانال 3 هزار و 800 تومان نوسان کند. روز یکشنبه، هر دلار آمریکا با رشد 30 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 122 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با 659 ریالی همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 70 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 470 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 15 ریال ارزان تر فروخته شد. روز یکشنبه، شماری از صرافی‌های بانکی نیز اقدام به عرضه ارز در کانال 3هزار و 800 تومان کردند. 

روند نزولی دلار در کنار رشد سه رقمی یورو

در پایان معاملات بازار آزاد روز دوشنبه، هر دلار آمریکا با افت 70 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 52 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با افزایش 150 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم 45 هزار و 220 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 457 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز یکشنبه، 13 ریال ارزان تر فروخته شد. در این روز برخی بازیگران باتجربه بازار اعتقاد داشتند کاهش شدت افت دلار و مقاومت آن در نقطه 3 هزار و 810 تومان می‌تواند نشان‌دهنده نقطه بازگشت این ارز به سوی قیمت‌های بالاتر باشد. البته گروه دیگری در بازار باور داشتند، نقطه حمایتی دیگر نرخ دلار مرز روانی 3 هزار و 800 تومان است. این دسته اذعان داشتند، وقتی دلار در محدوده 3 هزار و 810 تومان مقاومت سنگینی دارد.

افت قیمت دلار با ضعف تقاضا در بازار ارز خود نمایی کرد

در پایان معاملات بازار آزاد روز سه شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 24 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 28 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 50 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 45 هزار و 170 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار آزاد، 10 هزار و 456 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز دوشنبه، به طور میانگین، یک ریال ارزان تر فروخته شد. در این روز به گفته فعالان، افت ارزش دلار در کشورهای همسایه و پایین رفتن نرخ حواله درهم دو عاملی بودند که زمینه‌ساز چهارمین افت متوالی این ارز در بازار داخلی شدند. با این وجود، دسته‌ای از افزایشی‌های بازار همچنان در برابر افت بیشتر قیمت در بازار از خود مقاومت نشان می‌دادند، امری که بیانگر آن بود که انتظارات افزایشی همچنان در بازار فعال هستند. 

رشد لاک پشتی دلار پس از دو روز افت قیمت 

در پایان معاملات بازار آزاد روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا با رشد اندک 2 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 30 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 162 ریال همراه بود و در پایان به رقم میانگین فروش 45 هزار و 8 ریال رسید. دسته‌ای از افزایشی‌های بازار همچنان در برابر افت بیشتر قیمت در بازار از خود مقاومت نشان می‌دهند، امری که بیانگر آن است که انتظارات افزایشی همچنان در بازار فعال هستند. روز چهارشنبه، افزایشی‌های بازار به دسته‌های مختلفی تقسیم شدند. اولین گروه در انتظار رشد دلار در آستانه مرز روانی 3 هزار و 800 تومان بودند. دومین گروه اعتقاد داشتند، روند افزایشی دلار در مردادماه به پایان رسیده است و روزهای افزایشی این ارز از اوایل شهریورماه آغاز خواهد شد. آنها باور داشتند، در آن مقطع زمانی ورود بیشتر تقاضای مسافرتی زمینه‌ساز رشد قیمت خواهد شد. سومین دسته افزایشی‌های بازار اعتقاد داتند، قیمت دلار پس از پایین رفتن از مرز 3 هزار و 800تومان به جاده افزایشی بازخواهد گشت. این دسته اعتقاد داشتند، عده زیادی انتظار دارند پیش از افت دلار به کانال پایین‌تر تقاضا در بازار بالا برود؛ ولی یکی از تاکتیک‌های نوسان‌گیران از نظر آنها این است که از کانال پایین‌تر به بازار وارد شوند.

یورو در پایان هفته به کانال 4400 تومان بازگشت

در پایان معاملات بازار آزاد روز پنج شنبه، هر دلار آمریکا با کاهش 2 ریال نسبت به روز قبل، به طور میانگین به قیمت 38 هزار و 28 ریال فروخته شد. هر یورو نیز با کاهش 144 ریال همراه بود و در پایان روز به رقم فروش 44 هزار و 864 ریال رسید. همچنین هر درهم امارات در بازار پایان هفته، 10 هزار و 457 ریال قیمت گذاری شد که نسبت به روز چهارشنبه، 2 ریال ارزان تر فروخته شد. به نقل از دنیای اقتصاد، دلار در هفته گذشته 6/ 0 درصد از ارزش خود را از دست داد و در محدوده 3 هزار و 800 تومان باقی ماند. این ارز در 2 هفته ابتدایی مردادماه افزایش قیمت را تجربه کرده بود تا اولین بازدهی منفی آن در هفته گذشته به ثبت برسد.



تمایل بازار در روزهای آتی به کاهش یا افزایش؟!

عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند در سومین ماه تابستان تقاضای مسافرتی افزایش خواهد یافت. به گفته تعدادی از بازیگران ارزی، هنگامی که چنین انتظاری در بازار وجود دارد، ممکن است معامله‌گران از اواخر مردادماه به پیشواز آن بروند و از این طریق حجم تقاضا در بازار رشد بیشتری را تجربه کند. در حالی که عده‌ای از معامله‌گران، رشد روز آخر را پایانی برای روزهای کاهشی دلار دانستند، عده دیگری از بازیگران بازار نظر کاملا متفاوتی داشتند. به گفته این عده، روزهای پنج‌شنبه بازیگران بازارساز و صرافی‌های بانکی به‌طور معمول تا ساعت یک بعدازظهر فعال هستند؛ به باور کاهشی‌ها، این موضوع موجب می‌شود که در ساعات بعدی فرصت کافی در بعضی مواقع برای نوسان‌گیران برای جابه‌جایی قیمت‌ها به‌وجود بیاید. به نقل از دنیای اقتصاد، این عده اعتقاد دارند، رشد و کاهش جزئی در روز انتهایی هفته نمی‌تواند چگونگی تمایل معامله‌گران به آینده قیمت را نشان دهد. کاهشی‌ها باور دارند، به‌طور سنتی در روزهای انتهایی هر ماه تقاضا برای خرید ارز به‌دلیل کاهش نقدینگی معامله‌گران افت می‌کند؛ آنها با همین استنباط و اعتقاد به نبود نشانه‌های افزایشی در بازار باور دارند روند کاهشی دلار در هفته گذشته ادامه پیدا خواهد کرد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار