بازدید 4850
بازتاب

براتی:فيفاهيچ ناظري در ايران ندارد

فیفا هیچ ناظر رسمی در ایران ندارد اما در عین حال به صورت مستمر عملکرد همه فدراسیون‌های ملی را به شکل‌های مختلف مانیتور می‌کند و بخش روابط عمومی و بخش فدراسیون‌های بسیار قدرتمندی دارد. این‌طور نیست که خیلی راحت هر حرف و گزارشی را بپذیرد
کد خبر: ۷۲۰۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰ 11 August 2017
رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال پس از گذشت یک سال از حکم گرفتن در این کمیته، می‌گوید برای تدوین اساسنامه جدید این فدراسیون با یک چند ضلعی مواجه است که یکی از اضلاع آن دولت است. او همچنین می‌گوید که در تعریف ماهیت فدراسیون فوتبال با دولت اختلاف نظر دارد.

به گزارش تابناک ورزشی، پس از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در نخستین ماه‌های سال ۹۵، مهدی تاج در یکی از نخستین اقدام‌هایش، احمدرضا براتی را به عنوان رییس کمیته حقوقی و تدوین مقررات این فدراسیون انتصاب کرد. براتی پیش از انتصاب به این سمت، جزو برترین حقوق‌دان‌های فوتبال ایران بود و انتقاداتی را هم به اساسنامه و آیین نامه‌های فدراسیون وارد می‌دانست. او با انتصاب به این سمت، با وجود مشکلات مختلفی مانند حکم نگرفتن سایر اعضای کمیته حقوقی و تدوین مقررات، شروع به بررسی و ملاحظه قوانین کرد تا زمان را از دست ندهد.

براتی تحصیلات خود را در رشته حقوق به پایان رسانده و در حال حاضر نایب رئیس نهاد تعیین صلاحیت کنفدراسیون فوتبال آسیا است. براتی سابقه فعالیت در اتحادیه باشگاه‌ها و کانون مربیان فوتبال را در کارنامه خود دارد. همچنین عضو کار گروه صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه‌های فوتبال ایران نیز بوده است.

براتی خبرداد: یک اختلاف فدراسیون فوتبال با دولت

وی دوره‌های آموزشی از قبیل مذاکرات و اصول قراردادهای بین المللی، مدیریت دعاوی بین المللی، حقوق فوتبال در اسپانیا، حقوق فوتبال تحت نظر AFC، مدیریت فوتبال فیفا، TMS تحت نظر مدرسین رسمی فیفا، نظارت بر برگزاری مسابقات فوتبال تحت نظر مدرسین AFC،  بازاریابی ورزشی و نیز مبارزه با دوپینگ را سپری کرده است. براتی دارای پروانه وکالت پایه یک دادگستری بوده و به عنوان داور مرکز داوری اتاق ایران نیز فعالیت داشته و در حال حاضر به عنوان رئیس کمیته تدوین مقررات فدراسیون فوتبال مشغول فعالیت است.

او بعد از حدود یک سال فعالیت در فدراسیون، درباره موارد مختلفی با ایسنا صحبت کرد که می‌خوانید:

قبل از برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال در سال ۹۵ علی کفاشیان تاکید زیادی بر اصلاح اساسنامه این فدراسیون داشت تا انتخابات بر اساس قوانین جدید انجام شود اما وزارت ورزش و جوانان مانع این کار شد و اصلاح اساسنامه را به بعد از انتخابات موکول کرد. با گذشت یک سال و نیم از این اتفاق هنوز اساسنامه اصلاح نشده و هیچ خبری هم مبنی بر پایان اصلاح آن وجود ندارد. در یک سال گذشته چه روندی را برای اصلاح اساسنامه طی کردید؟

درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال با چند مساله مواجه هستیم که مجموع اینها باعث شده این کار تاکنون انجام نشود. در درجه اول این که اعضای کمیته حقوقی و تدوین مقررات چند ماه بعد از منصوب شدن من حکم گرفتند. این هم مربوط به من نبود برای این که من اعضا را از طریق دبیرکل به هیات رییسه و رییس فدراسیون معرفی کردم و به جهت تراکم کاری، تصویب این اسامی و صدور حکم برای آنها با تاخیر زیادی مواجه شد. بنابراین تا مدت‌ها یک کمیته نبودیم و بنده بصورت انفرادی کمیته را اداره می‌کردم.

دولت ضلع مهم اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال است

مساله دوم درباره اساسنامه این بود که ما با یک چند ضلعی در تنظیم اساسنامه مواجه هستیم که یک ضلع مهم آن دولت است. شما می‌دانید که در چند سال اخیر و به خصوص در اواخر مدیریت علی کفاشیان درباره اساسنامه و ماهیت فدراسیون اختلاف نظر داشتیم؛ به طور مثال این که فدراسیون یک تشکل غیردولتی است یا یک تشکل عمومی غیردولتی است. بنابراین تنظیم یک اساسنامه در وهله اول مستلزم حل شدن این مسائل است چرا که در همان ابتدای اساسنامه باید ماهیت سازمان خودتان را تعریف کنید. البته این به این معنی نیست که ما در خصوص اساسنامه هیچ کاری نکردیم. ما در حال کار روی اساسنامه هستیم و در زمان مناسب، آن را به سمع و نظر کارشناسان، اعضای هیات رییسه و اعضای مجمع می‌رسانیم تا چنانچه نظر یا اصلاحیه‌ای دارند آن را اعلام کنند.

اصلاح اساسنامه مهم ترین کار ما در مقطع فعلی نیست

مساله سوم این که در این مدت کارهای مهم‌تر دیگری داشتیم. به اعتقاد بنده در برهه‌ای که ما به فدراسیون آمدیم مهمترین اولویت ما اصلاح اساسنامه نبود برای این که وقتی ما آمدیم انتخابات برگزار شده بود و اصلاح اساسنامه واقعا فوریت نداشت چرا که فدراسیون به صورت عادی کار خود را انجام می‌داد و انتخابات هم بدون مشکل برگزار شده بود. منظورم این نیست که اساسنامه فقط در هنگام انتخابات کاربرد دارد بلکه منظورم این است که با توجه به برگزاری و اتمام انتخابات، اصلاح اساسنامه منطقا نمی‌توانست اولویت نخست کار ما باشد، بلکه مهمترین اولویت ما موضوعات و مقرراتی هستند که در حال حاضر با آنها درگیر هستیم. مواردی مانند مقررات نقل و انتقالات، مقررات انضباطی، مقررات اخلاقی و رفتاری، مقررات واسطه‌ها،‌ مقررات اجرایی مسابقات و مواردی از این قبیل حوزه‌هایی هستند که فوتبال ما به صورت روزانه و در حال حاضر با آنها درگیر است و اصطحکاک دارد. اگر بخواهیم در حال حاضر اولویت‌بندی کنیم، با توجه به این که انتخابات را در یک سال گذشته پشت سر گذاشته‌ایم، طبیعی است که نیازهای ضروری‌تر و فوری‌تر را برطرف کنیم و به صورت بلندمدت و به موازات آماده کردن سایر مقررات به فکر اساسنامه هم باشیم.

 کار اساسنامه هیچ وقت متوقف نبوده است. ما در مورد اساسنامه مکاتباتی با فیفا داشتیم و استعلام‌هایی گرفته‌ایم و من در ایجاد مقررات و اسناد حقوقی، انسان سخت‌گیر و نکته سنجی هستم و هیچ اعتقادی به سرعتی که منجر به کاهش کیفیت کار بشود ندارم بلکه برعکس ترجیح می‌دهم آهسته ولی محکم و دقیق گام بردارم؛بنابراین خیلی آهسته و پیوسته و دقیق کار اصلاح اساسنامه را انجام می‌دهیم .

فدراسیون به دنبال اصلاح در ساختار اداری و اجرایی است

علاوه بر این‌ها فدراسیون در نظر دارد اصلاحاتی را هم در ساختار اداری و اجرایی خود به وجود بیاورد. طبیعی است تا زمانی که ساختار و چارت فدراسیون اصلاح و طراحی نشود نوشتن اساسنامه کار درستی نیست. چارت اداری و سازمانی فدراسیون با اساسنامه ارتباط تنگاتنگی دارد و کار این‌ها باید هماهنگ با هم انجام ‌شود.

در مدت زمانی که به صورت انفرادی در کمیته حقوقی حضور داشتید، چه اقداماتی انجام شد؟
در این مدت اصلاح برخی از مقررات و آیین‌نامه‌ها را شروع کردم تا به محض حکم گرفتن اعضا، این مقررات در کمیته بررسی و نهایی شود. خوشبختانه وقتی کمیته تشکیل شد مقررات نقل و انتقالات، مقررات رفتاری، آیین دادرسی کمیته وضعیت و موارد دیگر را آماده کرده بودیم و کار سرعت گرفت.

ضمن این که کار کمیته حقوقی فقط تدوین مقررات نیست بلکه ما دو بخش مهم دیگر هم داریم. یک بخش مهم، مطالعه آیین‌نامه‌های اجرایی است که از سوی سایر کمیته‌ها و بخش‌ها آماده می‌شود و ما باید آنها را مطالعه و با مقررات بالادستی تطبیق دهیم. بخش مهم دیگر کار ما هم ارائه مشورت به هیات رییسه و دبیر کل در مسایل حقوقی است که حجم زیادی از کار روزانه ما را تشکیل می‌دهد.

تاکید داریم فدراسیون یک سازمان غیر دولتی و ملتزم به مقررات جاری کشور است

قبل از انتخابات یکی از مسائل مهم بحث بازنشستگی بود که سازمان بازرسی تاکید بر کنار رفتن بازنشسته‌ها داشت اما فدراسیون فوتبال معتقد بود که این فدراسیون یک سازمان دولتی نیست و بازنشسته‌ها هم می‌توانند در آن کار کنند. آیا توانسته‌اید با دولت به تعریفی برای فدراسیون دست پیدا کنید؟
بحث بازنشسته‌ها هیچ وقت در حوزه عملکرد من نبود و لذا من عملا با آن درگیر نبودم و اطلاعاتم در خصوص آن کامل نیست. البته ما تاکید داریم که فدراسیون فوتبال یک سازمان غیر دولتی است ولی در عین حال به مقررات جاری کشور و قانون اساسی و سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی متعهد و ملتزم هستیم. ایده‌آل ما این است که منافع فوتبال و ورزش را ضمن تعامل با دولت تامین کنیم.

بخش‌های مختلف فدراسیون فوتبال باید حقوق و تکالیف خود را بدانند

در مدت زمان اخیر کمیته‌های انضباطی، اخلاقی، استیناف، تعیین وضعیت و ... تصمیماتی را بر اساس آیین‌نامه اتخاذ کردند که در ادامه با واکنش منفی جامعه فوتبال مواجه شده و با گذشت مدت زمانی حکم خود را پس گرفتند که مصادیق زیادی برای این موضوع وجود دارد، آیا مشکل در اصلاح آیین‌نامه‌ها یا در برداشت از آیین‌نامه‌ها است یا دلیلش مسلط نبودن اعضا بر روی آن است؟ آیا باید آیین‌نامه‌ها را اصلاح کنیم؟

سوال‌تان چند بخش داشت. به طور کلی مقررات اعم از آیین‌نامه، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ... همیشه مستلزم به‌روزرسانی و اصلاح است. در ورزش و فوتبال این مساله بیشتر خودنمایی می‌کند. شما اگر پیگیر باشید، می‌بینید که فیفا واقعا به صورت هفتگی و ماهیانه مرتبا بخشنامه می‌دهد و آیین‌نامه‌های خود را تعدیل و اصلاح می‌کند. آیین‌نامه‌های ما هم به صورت مستمر نیازمند اصلاح هستند تا خودشان را با تحولات جامعه هدف منطبق کنند. در مورد بخش دوم سوال‌تان باید بگویم که من روی مساله‌ای در فدراسیون تاکید دارم و خیلی هم محکم روی آن ایستاده‌ام و آن بحث تفکیک قوا است. بخش‌های مختلف فدراسیون باید حقوق و تکالیف خود را از سایر بخش‌ها تفکیک کنند و بدون این که در امور یکدیگر مداخله داشته باشند، هر کس باید مسئول و پاسخگوی تصمیمات و اقدامات خود باشد.

این که دیگران چه می‌کنند، ارتباطی به من ندارد

در برنامه ۹۰ هم گفتم این که دیگران چه می‌کنند، به من ارتباطی ندارد و هر کسی باید در حوزه کاری خود پاسخگو باشد. ضمن این که این کار از تداخل امور و هرج و مرج جلوگیری می‌کند. همان طور که در بین همکارانم کسی نباید درباره نقایص احتمالی اقدامات من مواخذه شود، من هم درباره کارهای دیگران خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌دانم. حوزه کاری بنده حوزه تدوین مقررات است که با وجود فشاری که متحمل شدم خدا را شکر بعد از یک سال نتایج کارهای ما در حال آشکار شدن هستند و به مرور و مستمر بهتر هم خواهیم شد.

در مورد این بخش از سوال شما که آیا مسئولان فدراسیون در اقدامات و تصمیمات کمیته‌ها و بخش‌های مختلف دخالت می‌کنند یا خیر باید بگویم که در مورد خود بنده آقای تاج از روز اول به ترسیم استراتژی و نظارت کلی اکتفا کرده‌اند .

درباره این که ارکان قضایی مستقل هستند یا نیستند اصل و فرض بر این است که آنها مستقل هستند  و خود باید درباره تصمیماتشان پاسخگو باشند. یک زمان من بیرون فدراسیون بودم و به عنوان یک کارشناس مسائل را دقیقا بررسی و صحبت می‌کردم. طبیعی است که الان نمی‌توانم درباره سایر اعضا و ارکان سازمان خودم صحبت کنم. بدیهی است که نظراتی دارم که در جهت نقد یا اصلاح امور فدراسیون به صورت رسمی و محرمانه و شفاف به مدیران فدراسیون می‌گویم ولی طبیعی است که شما هم اگر از رسانه خود نقدی داشته باشید آن را گزارش یا خبر نمی‌کنید و روی خبرگزاری قرار نمی‌دهید. آن را در جلسات خصوصی مطرح می‌کنید و ما هم همین کار را می‌کنیم. بنا بر اصول حرفه‌ای من هم نمی‌توانم و نباید درباره سازمان خودم در رسانه‌ها نقدی را مطرح کنم. ما بیرون حرف‌های کارشناسی خودمان را زده‌ایم و امروز وقت کار است. وقتی بیرون بودیم مجال حرف زدن بود و امروز وقت آن است که چیزهایی را که وعده داده بودیم به منصه ظهور برسانیم به هر حال  امروز برای من وقت کار و عمل است.

بررسی اساسنامه و آیین‌نامه در هیات رییسه و مجمع عمومی بر چه اساسی صورت می‌گیرد؟ چرا که شاید تعداد کمی از این جمع کثیر مسلط به امور حقوقی باشند؟
در درجه اول این که وقتی هیات رییسه یک شخص یا اشخاصی را برای کمیته حقوقی انتخاب می‌کند حتما اعتماد لازم را به آنها دارد. در گذشته هم همین‌طور بوده و هیات رییسه اعتماد لازم را به اعضای کمیته حقوقی داشتند. همه جای دنیا هم همین‌طور است. در فیفا و AFC‌ هم کمیته اجرایی چیزهایی را که از کمیته حقوقی آمده است، مو به مو بررسی نمی‌کنند چرا که اعتقاد آنها بر این است که اعضای کمیته حقوقی تبحر و مهارت لازم را در این حوزه داشته‌اند. قالب افرادی که در هیات رییسه و مجمع فدراسیون فوتبال ایران حضور دارند، سابقه خوبی دارند و بر مسائل اشراف دارند و اتفاقا تا امروز هرچه ما ارایه دادیم را مطالعه کرده و نظراتی هم داده‌اند که بیشتر آنها در مقررات لحاظ شده است. مشاورینی هم دارند که این مسائل را با آنها در میان می‌گذارند تا اگر ابهامی وجود داشته باشد توضیحات تکمیلی را بخواهند. برابر اساسنامه، دبیرکل می‌تواند هر کسی را که لازم است به هیات رییسه دعوت کند و در روز جلسه، توضیحات لازم را ارائه کند. در روزی که مقررات جهت طرح و تصویب در هیات رییسه مطرح می‌شود، دبیرکل می‌تواند از من دعوت کند تا در جلسه هیات رییسه حاضر شوم البته من حق رای ندارم و تنها در جلسه حضور خواهم داشتم تا هر جا ابهام و سوالی وجود داشت پاسخگو باشم. این مختص کشور ما نیست و در کنگره AFC و فیفا هم هیچ وقت یک آیین‌نامه را بند به بند بررسی نمی‌کنند و اصولا این کار با توجه به برنامه فشرده مجامع و هیات رییسه‌ها امکان پذیر نیست بلکه آنها سیاست‌های کلی را تعیین می‌کنند و البته این حق را دارند که آنچه مطرح می شود را تصویب کنند یا نکنند.

AFC ناظر بر عملکرد باشگاه‌ها است و فدراسیون باید پرونده آنها را پرداخت کند

چندی پیش کنفدراسیون فوتبال آسیا ضرب‌الاجلی برای پرداخت بدهی تیم‌های حاضر در فصل پیش‌روی لیگ قهرمانان آسیا تعیین کرد و باشگاه‌های ایرانی هم موظف هستند بدهی‌های میلیاردی خود را پرداخت کنند. AFC تا چه حد در برخورد با باشگاه‌ها جدی است؟
ریشه این اتفاقات در مقررات حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها است. در مقررات حرفه‌ای سازی آمده که متقاضیان مجوز حرفه‌ای نباید به هیچ شخص حقوقی و حقیقی اعم از بازیکن، مربی، باشگاه و اداره مالیات بدهی معوقه داشته باشند. باشگاه‌های حرفه‌ای باید تراز مثبت داشته باشند و بدهکار هم نباشند، این در مقررات بوده و مربوط به امروز نیست. AFC بر اساس سازوکارها ضرب‌الاجلی را تعیین کرده و این هم مربوط به همه سال‌ها بوده و فقط مختص امسال نیست. تا ۳۱ آگوست ۲۰۱۷ (۹ شهریور ۱۳۹۶) باشگاه‌های متقاضی مجوز حرفه‌ای باید همه بدهی‌های خود را پرداخت کنند یا به نحو دیگری با طلبکاران خود توافق نمایند مثلا بدهی خود را تقسیط کنند یا برای تصفیه حساب مهلت بگیرند. در ۳۱ آگوست فدراسیون‌ها باید نتیجه اقدامات را بررسی و به کنفدراسیون گزارش کنند. این مساله قابل اغماض نیست و اگر باشگاه در حالی که استحقاق دریافت مجوز حرفه‌ای را نداشته این مجوز را اخذ نموده باشد، پروانه حرفه‌ای آن باشگاه قابل ابطال است و در نتیجه آن باشگاه نمی‌تواند در لیگ قهرمانان آسیا شرکت کند.

اگر تیمی نتوانند مجوز حرفه‌ای بگیرد، تیم دیگری از ایران جایگزین می‌شود

آیا در قوانین امکان جایگزین کردن تیم دیگری از لیگ ایران به جای تیم ایرانی دیگری که نتوانسته مجوز حرفه‌ای را بگیرد، وجود دارد؟
مادامی که نمایندگان واجد شرایط ایران مجوز حرفه‌ای داشته باشند هیچ تیم دیگری نمی‌تواند جایگزین آنها شود مگر این که این تیم‌ها موفق به اخذ پروانه حرفه‌ای نشوند و در این صورت فدراسیون فوتبال ایران پس از مشورت با AFC، بر اساس جدول رده‌بندی جایگزین را معرفی می‌کند.

پس در این صورت سهمیه فوتبال ایران در صورتی که هر کدام از نمایندگان موفق به اخذ مجوز نشوند نمی‌سوزد؟
بعید می‌دانم این اتفاق رخ بدهد. در سال‌های قبل هم چنین اتفاقاتی رخ داده است. در برخی از کشورها نمونه‌هایی وجود داشته است. برای مثال تیمی از رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حذف شده و بر اساس جدول رده‌بندی تیم دیگری از آن کشور انتخاب شده است.

آیین‌نامه جدید کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تدوین شده و در انتظار تصویب در هیات رییسه و مجمع است. شاید مجمع بعدی چندین ماه دیگر برگزار شود در این صورت تکلیف چیست؟
هیات رییسه فدراسیون هر زمان که تشخیص دهد می‌تواند مجمع عمومی را برگزار کند. فدراسیون الزام دارد که سالیانه حداقل یک مجمع عمومی برگزار کند و البته بیشتر از یک مجمع هم می‌توان برگزار کرد. تکلیف ما این بود که آیین‌نامه را آماده کنیم که خدا را شکر، آماده کرده و در اختیار هیات رییسه قرار داده‌ایم. مقررات همیشه و در طول زمان نیازمند اصلاح است و به عنوان مثال امکان دارد آیین‌نامه‌ای که تدوین شده در نیم‌فصل نیازمند تغییراتی باشد. این چیزی است که همه جای دنیا اتفاق می‌افتد و مختص ما نیست. به هیچ عنوان نباید نسبت به چیزی که نوشته شده تعصب و پافشاری کورکورانه داشته باشیم. ما انسان هستیم و چیزی که انسان به عنوان قانون می‌نویسد مصون از خطا نیست و اگر این واقعیت را بپذیریم خیلی از مشکلات حل می‌شود. ما سعی می‌کنیم چیزی را تدوین کنیم که حداقل اشتباه و خطا را داشته باشد اما در عین حال باید آنقدر انعطاف و تواضع داشته باشیم که اشتباه‌ احتمالی خود را بپذیریم و در این صورت کمترین هزینه را از هم از نظر معنوی و شخصیتی و هم از نظر مادی پرداخت می‌کنیم. اگر این کار را نکنیم و روی اشتباهات خود پافشاری کنیم ممکن است هزینه‌ها و خسارات زیادی را به اهالی فوتبال تحمیل کنیم و حقوق بسیاری از اشخاص تضییع می‌شود و بخش زیادی از این خسارت‌ها قابل جبران نیستند. من اعلام می‌کنم که تلاش می‌کنم مقرراتی که در کمیته حقوقی نوشته می‌شود بیشترین انطباق را با نمونه‌های بین‌المللی و کمترین خطا را داشته باشند ولی در عین حال تاکید می‌کنم چیزی که نوشته می‌شود مصون از خطا و اشتباه نیست و تعصبی ندارم و اگر بفهمم اشتباه کرده‌ام خیلی راحت اشتباه خود را اصلاح و چنانچه لازم باشد عذرخواهی هم می‌کنم.

تعهداتی در قبال سازمان بالادستی داریم

اگر اساسنامه یا آیین‌نامه‌های فدراسیون فوتبال تناقضی با اساسنامه‌ها و آیین‌نامه‌های مرجع مانند AFC و فیفا داشته باشد آیا برای اصلاح آنها الزام داریم و به ما تذکر می‌دهند؟
هیچ لزومی ندارد که ۱۰۰ درصد متون قانونی ما با نمونه‌های بین‌المللی انطباق کامل داشته باشد بلکه به عنوان مثال در خصوص اساسنامه، تعهداتی در قبال سازمان‌های بالادستی یعنی فیفا و AFC داریم و در اساسنامه AFC و فیفا هم به این موارد اشاره شده که ما در چه مواردی باید از آنها تبعیت کنیم. یعنی اشاره شده که اساسنامه ما باید در این بخش‌ها با آنها انطباق داشته باشد و در سایر بخش‌ها می‌توانیم بر اساس نیازهای داخلی و چارت سازمانی خودمان تغییراتی داشته باشیم. به عنوان مثال فیفا می‌تواند n تعداد کمیته داشته باشد و ممکن است ما به این نتیجه برسیم که کمیته‌های بیشتر یا کمتری داشته باشیم اما به عنوان مثال این که دادگاه عالی ورزش در سوییس را به رسمیت بشناسیم یا دعاوی فوتبالی خودمان را در ارکان قضایی فدراسیون حل کنیم یا این که انتخاباتی آزاد و دموکراتیک و به دور از فشار نیروهای خارجی داشته باشیم جزء الزامات هستند. این که ما تفکیک قوا را داخل فدراسیون رعایت کنیم و بخش‌های قانونگذاری و قضایی مستقل داشته باشیم جزء تعهدات ما است و آنها هم این بخش‌ها را که جزو تعهدات هستند را بررسی می‌کنند.

هیچ ناظری از سوی فیفا در ایران وجود ندارد

آیا فیفا ناظری در ایران دارد که اعمال فدراسیون فوتبال را به طور مرتب زیر نظر بگیرد؟
فیفا هیچ ناظر رسمی در ایران ندارد اما در عین حال به صورت مستمر عملکرد همه فدراسیون‌های ملی را به شکل‌های مختلف مانیتور می‌کند و بخش روابط عمومی و بخش فدراسیون‌های بسیار قدرتمندی دارد. این‌طور نیست که خیلی راحت هر حرف و گزارشی را بپذیرد و در عین حال از کنار موضوعات و گزارش‌های دریافتی راحت عبور نمی‌کند.

فیفا هیچ اصراری بر درستی کاری که انجام می‌دهد، ندارد

فیفا که عملکرد فدراسیون‌ها را نظر دارد آیا خودش عاری از خطا و اشتباه است؟
فیفا هم سازمانی متشکل از مجموعه‌ انسان‌ها است و احتمال خطا آنجا هم وجود دارد. یک نکته خوب که وجود دارد و باید در فوتبال خودمان از آنها یاد بگیریم این است که آنها در برخورد با مشکلات و عیوب خودشان هیچ اصراری به درستی کاری که انجام می‌دهند ندارند و وقتی متوجه اشتباه‌شان می‌شوند خیلی زود آن را اصلاح می‌کنند. وقتی فهمیدند در فیفا مشکلاتی وجود دارد درصدد رفع معایب و نواقص بر آمدند. اتفاقاتی که در اواخر دوران زمام‌داری بلاتر در فیفا به وجود آمد، نشان داد که آنها هم به دور از عیب و نقص نیستند و شاید معایب زیادی داشته باشند، اما در عین حال نشان دادند که برای رفع عیوب و کاستی‌های خود به صورت جدی اقدام می‌کنند.

مطلبی باقی مانده که از قلم افتاده باشد؟

از زمانی که من به فدراسیون فوتبال رفتم صحبت‌های زیادی در مورد من انجام شد. مثلا گفتند که چرا فلانی ساکت شده و صحبت نمی‌کند اما این بهترین کاری بود که انجام ‌دادم چون اگر قصد کار کردن داشتیم باید حاشیه‌ها را به حداقل می‌رساندیم و حضور بیش از حد لزوم در رسانه، خود به خود حاشیه‌ساز است پس تلاش ما این بود که کارمان را بدون حاشیه انجام دهیم که موفق هم بودیم. مساله دوم این بود که به صورت طبیعی هیچ کس نباید تا زمانی که در سازمانی حضور دارد علیه آن سازمان صحبت کند چون شما در این سازمان هستید و فرصت دارید کار کنید و اگر عیب یا نقصی وجود دارد باید به عنوان کارشناس سازمان آن را به مدیران سازمان گوشزد کنید و آنها را از این مشکل با خبر سازید و اگر هم در حوزه اختیارات و عملکرد خودتان است تلاش کنید آن را برطرف کنید. بنابراین فرصتی که شاید زیاد هم بلندمدت نباشد در اختیار ما قرار گرفته و سعی می‌کنیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. فراموش نکنید وقتی من در فدراسیون هستم مسئول همه بخش‌ها نیستم و فقط مسئول بخش حقوقی و تدوین مقررات هستم که اتفاقا بخش بسیار مهم و استراتپیکی هم هست. آن چیزی که باید از من انتظار داشته باشید این است در جایی که هستم بهترین عملکرد را داشته باشم و مکلف هستم اشکالات و ایرادات این بخش را اصلاح کنم. باز هم تاکید می‌کنم که مدعی نیستیم که کارمان مصون از خطا است و صادقانه تلاش می‌کنیم ایرادات را برطرف کنیم. مشتاق هستم از نظر کارشناسان دلسوز و صادق  و اهالی فن هم استفاده کنم و با افتخار در خدمت نظرات اهالی فوتبال هستم و در نشست‌های دوجانبه و چندجانبه از نظرات همه استفاده می‌کنم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر