بازدید 10692
پشت پرده درگیری سینمایی بر سر دو فیلم؛

توقیف فیلم‌های کاهانی و عیاری به دلیل مسائل شخصی بود؟!

به نظر می‌رسد، ریشه ادعای دری را باید در کنار گذاشتن او از شورای پروانه نمایش در دوره ایوبی جست و ظاهراً از آن دوران، این کارگردان پیشکسوت نسبت به رویکرد مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع پیدا کرده است.
کد خبر: ۷۲۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹ 10 August 2017
توقیف فیلم‌های کاهانی و عیاری به دلیل مسائل شخصی بود؟!
ضیاءالدین دری به تازگی ادعایی درباره چندین فیلم توقیفی مطرح کرده و مدعی شده که رئیس پیشین سازمان سینمایی به خاطر ناراحتی دخترش، به یکی از فیلم های سینمایی پروانه نمایش نداده است؛ ادعایی که با واکنش‌هایی روبه رو شده است و این پرسش را پیش آورده که پشت پرده این ماجرا چیست؟
 
به گزارش «تابناک»؛ به تازگی ضیاءالدین دری، عضو سابق شورای پروانه نمایش در جدیدترین مصاحبه خود، در مورد فیلم «خانه پدری» و عبدالرضا کاهانی، کارگردان «ارادتمند، نازنین، بهاره، تینا» ادعاهایی مطرح کرده است.

او می‌گوید: در سال 92 فیلم «خانه پدری» قرار بود با قید رده بندی سنی به نمایش درآید؛ اما حجت الله ایوبی، رئیس وقت سازمان سینمایی به دلیل عجیبی این فیلم را قابل نمایش ندانسته است. او همچنین از عبدالرضا کاهانی با عنوان فیلمسازی یاد کرده که در دوره احمدی‌نژاد کارگردان شد و مورد حمایت جواد شمقدری بوده است.

دری درباره حواشی توقیف فیلم «خانه پدری» گفت: «این فیلم ظاهری خانوادگی دارد، ولی مناسب خانواده نیست، این را مخاطب سینما باید پیش از رفتن به سینما یا خرید از سوپرمارکت بداند، وگرنه نوعی کلاهبرداری محسوب می‌شود. من خودم موافق اکران خانه پدری با قید رده سنی بالای 20 سال بودم و این تقریباً در شورای نمایش حتی از سوی اعضای ارزشی، مورد اجماع بود و آقای عیاری هم جایی به من گفت که من با نظر شما موافقم، ولی آقای ایوبی بعداً آمد و گفت: «من فیلم را دیدم و دخترم حالش بد شد و به نظرم قابل پخش نیست»، وگرنه همان سال 92 به اصطلاح قال قضیه با رده‌بندی سنی کنده شده بود. وقتی موضوعی ملتهب سوژه فیلمی می‌شود، تهیه‌کننده و کارگردان باید از قبل آماده باشند که فیلمشان قید رده‌بندی بخورد. با این قیود می‌شود، بخشی از توقیف‌ها را سامان داد.»

کارگردان «کیف انگلیسی» که چندی پیش با انتقاد بسیار تند عبدالرضا کاهانی مواجه شده بود، از او به عنوان فیلمسازی یاد می‌کند که در دوره احمدی‌نژاد کارگردان شده است. او در رابطه با این فیلمساز می‌گوید: «شمقدری خیلی از او حمایت می‌کرد، او با رفتن شمقدری فکر می‌کرد، در دولت روحانی اوضاع برای امثال او خیلی بهتر خواهد شد و می‌تواند جوهر اصلی خود را به لحاظ فکری در سینما بیرون بریزد. همین کار را هم کرد و حتی ایوبی شخصاً برای مجوز گرفتن فیلمنامه‌اش پادرمیانی کرد، ولی فیلمش نتوانست مجوز اکران بگیرد. کاهانی فکر می‌کرد با رفتن ایوبی و ایل‌بیگی کارش راحت‌تر می‌شود ولی نشد. الان هم چون نمی‌تواند به حیدریان بپرد به من انتقاد می‌کند، حرف‌هایی که درباره مخالفت من با فیلمش هم ‌زده شد و می‌شود درست نیست، چون من اصلاً فیلم آخر او را ندیده‌ام که بخواهم مخالفتی داشته باشم.»
 
حجت الله ایوبی در پاسخ ایوبی به این موضوع چنین بود: «معلوم است که این حرف صحت ندارد. فکر می‌کنم این موضوع و پاسخ این پرسش آنقدر واضح است که نیاز به توضیح دیگری ندارد.»

آنچه موجب می‌شود، ایوبی تأکید کند این موضوع آنقدر واضح است که نیاز به توضحی مفصل ندارد؛ اتفاقاتی است که در جریان اکران «خانه پدری» رخ داد. این فیلم در نوبت‌های محدودی امکان نمایش در گروه هنر و تجربه به دست آورد. بعد از نمایش محدود فیلم واکنش‌ها و فضایی که اطراف آن به وجود آمد، منجر به صدور دستوری از مراجعی بالاتر از سازمان سینمایی شد که در نتیجه آن فیلم از پرده پایین کشیده شد.
 
بعد از این اتفاق بود که ایوبی از عیاری به دلیل شرایطی که برای نمایش فیلمش به وجود آمد، در جایگاه رئیس سازمان سینمایی عذرخواهی کرد و این عذرخواهی ایوبی تشکر عیاری را به همراه داشت و در پایان سال ۱۳۹۴ جایزه اخلاق از سوی سازمان سینمایی نیز به عیاری اهدا شد.

امیرحسین علم‌الهدی، در پاسخ به اینکه آیا ادعای ضیاءالدین دری درباره پروانه نمایش «خانه پدری» صحت دارد یا نه، گفت: «به نظرم خود آقای ایوبی بهتر از هر کسی می‌توانند به این ادعا پاسخ دهند، ولی مسأله‌ای که برای این فیلم اتفاق افتاد این بود که شورای پروانه نمایش در سال ۹۴، پروانه نمایش این فیلم را اختصاصی برای هنر و تجربه و با محدودیت سنی زیر شانزده سال صادر کرد.»

علم‌الهدی در ادامه افزود: «آقای دری عضو شورای پروانه نمایش بودند و صحت و سقم این قضیه را باید خود آقای ایوبی بگویند، ولی می‌دانم که سال ۹۴ شورای پروانه نمایش، پروانه این فیلم را برای نمایش در سینماهای هنر و تجربه صادر کردند. با شناختی که من از دکتر ایوبی دارم، این بحث برای خود من پذیرفته نیست.»
 
به نظر می‌رسد، ریشه ادعای دری را باید در کنار گذاشتن او از شورای پروانه نمایش در دوره ایوبی جست و ظاهراً از آن دوران، این کارگردان پیشکسوت نسبت به رویکرد مدیران وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضع پیدا کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار