بازدید 9950
۹
گزارش لحظه به لحظه انتخابات شهردار تهران؛

مرعشی تلویحاً انصراف داد اما صراحتا تکذیب کرد!/ محمدعلی نجفی پنجاه و هشتمین شهردار؟

دومین جلسه ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری تهران در حالی برگزار می‌شود که با توجه به رسیدن برگه‌های رای به جلسه علنی، احتمال می‌رود در همین جلسه برای انتخاب شهردار پایتخت رای گیری شود و با توجه به شرایط موجود و تاکید مرعشی مبنی بر اینکه در صورت وجود کاندیدای دیگر در رای گیری حضور نمی یابد و خود نیز به محمدعلی نجفی را می دهد، به نظر می‌رسد نجفی شهردار بعدی تهران است.
کد خبر: ۷۲۰۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۶ 10 August 2017
دومین جلسه ارائه برنامه های کاندیداهای شهرداری تهران در حالی برگزار می‌شود که با توجه به شرایط موجود و تاکید مرعشی مبنی بر اینکه در صورت وجود کاندیدای دیگر در رای گیری حضور نمی یابد و خود نیز به محمدعلی نجفی را می دهد، به نظر می‌رسد نجفی شهردار بعدی تهران است.
 
به گزارش «تابناک»؛ شورای شهر تهران برای انتخابات پنجاه و هشتمین شهردار پایتخت امروز نشست دیگری برگزار کرد تا پس از استماع برنامه کاندیداها، رقابت شکل بگیرد. با وجود آنکه برخی اعضای شورای شهر در گفت و گوهایی تاکید کرده‌ بودند که احتمالاً امروز درباره شهردار تهران رای گیری نمی‌شود اما تشریفات لازم برای رای گیری در نظر گرفته شده است.
 
 
 
مرعشی: 

- عوارض نوسازی باید به تدریج به ارقام واقعی نزدیک شود
- در شهرداری از هر نوع خویشاوندگرایی باید پرهیز شود
- هیچ پروژه ای را بدون مناقصه واگذار نمی کنم
- اگر کاندیدای دیگری در انتخاب شهردار تهران حضور دارد، من را در رای گیری شرکت ندهید

 
در دومین جلسه بررسی برنامه کاندیداهای تهران، سید حسین مرعشی نامزد تصدی‌ این سمت گفت: توجه به شخصیت های بزرگ فرهنگی، سیاسی، ادبی، علمی که زمانی در تهران زیسته اند امری بسیار با اهمیت است، زیرا تهران فقط کالبد نیست، بلکه تهران یک شهر زنده و پویا و الهام بخش ایران است.

او تاکید کرد: شهردار تهران منتخب جبهه اصلاحات کشور خواهد بود. جبهه اصلاحات دارای ارکان شناخته شده اعم از شخصیت ها و احزاب با سابقه روشن در انقلاب اسلامی، دوران پر افتخار دفاع مقدس، دوران سازندگی و دوران اصلاحات، دوران سخت عزلت و دوران جدید تدبیر و امید و با پایگاه اجتماعی وسیع در عرصه کشور و بخصوص تهران (قریب 75%) می باشد. شهردار جدید باید با نگاهی وسیع جبهه ای به مسائل سیاسی کشور و تهران نگاه کند. هر نوع نگاه حزبی و تنگ نظرانه باعث خدشه به وحدت جبهه اصلاحات خواهد شد.

مرعشی گفت: شهردار تهران منتخب اصلاح طلبان ولی شهردار همه تهران خواهد بود. رفتار عادلانه با همه اقشار و گروههای اجتماعی و صاحبان سلایق سیاسی می تواند مظهر بلند نظری و سعه صدر و سیاست های انسان محور اصلاح طلبان باشد. شهردار تهران در دوازده سال اخیر به دلیل تسلط یک جناح سیاسی بر آن و به دلیل اعمال سیاست های غیرموجه سیاسی در امور فنی و مدیریتی دارای بافت مدیریتی یک سویه است.

این کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: شهردار تهران ضمن رعایت شئونات همه مدیران و کارکنان شهرداری باید در یک برنامه زمانی میان مدت ساختار عمومی نیروی انسانی شهرداری را با ساختار عمومی شهر و شهروندان هماهنگ کند. بر این اساس هیچ جناحی از حضور در شهرداری و مدیریت های آن حذف نخواهند شد بلکه جمع کارکنان شهرداری و نهادهای وابسته بر اساس شایستگی با گرایش های عمومی مردم هماهنگ خواهد شد.

مرعشی تاکید کرد: توجه به صلاح مدیران و مقابله با هر نوع فساد و تباهی باید یک سیاست قاطع و دارای قدرت وتو تلقی شود. با هیچ عنصر خدای نکرده فاسد نباید مماشات کرد. شهردار نباید هیچ یک از نزدیکان خود را به سیستم مدیریتی شهر وارد کند و با ورود هر یک از وابستگان به هر یک از اعضای محترم شهر هم جلوگیری کند. محیط اداری با محیط خانوادگی نباید اشتباه گرفته شود. در شهرداری از هر نوع خویشاوندگرایی باید پرهیز شود.

کاندیدای شورای شهر تاکید کرد: ارتباط با همه مردم، امکان دسترسی مردم به مدیران همه رده های شهرداری و شخص شهردار پایتخت، زندگی با مردم، حضور در محلات و مناطق و ایجاد یک رابطه انسانی و عاطفی با عموم شهروندان از ضرورت های یک جامعه سالم و با نشاط است. توجه به مسائل اجتماعی، به رسمیت شناختن همه سازمان های مردم نهاد، جلب همکاری همه فعالان اجتماعی، پرداختن به معضلات و آسیب های اجتماعی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

مرعشی خاطرنشان کرد: هزینه اداره شهر تهران به دلائل گوناگونی افزایش یافته است. در سال های اخیر اداره شهر نه از طریق دریافت عوارض مستقیم از شهروندان که بیشتر از طریق فروش تراکم تامین گردیده است. اگر امروز بخواهیم هزینه اداره شهر به میزان هزینه 5/2 میلیون تومان را از مردم وصول کنیم تایید می فرمائید که چه فشار غیر قابل تحملی را بر مردم وارد خواهیم کرد. شهردار باید در اولین قدم هزینه های اداره شهر را با قدرت پرداخت شهروندان هماهنگ کند. برون سپاری بخشی از فعالیت ها به مردم، و نگاه اقتصادی به فعالیت های گوناگون یکی از راه کارهاست.

او ادامه داد: نوسازی تهران باید متکی به عوارض نوسازی باشد. عوارض نوسازی 5 در هزار ارزش املاک واقع در محدوده شهر است.  این عوارض باید به تدریج به ارقام واقعی نزدیک و تمام آن صرف نوسازی تهران شود. این هزینه ها خود باعث افزایش ارزش املاک و دارایی های مردم خواهد شد. تحقیق و مطالعه و استفاده از مشاوران ذیصلاح برای افزایش درآمدهای پایدار برای اداره شهر یک ضرورت است. مدل های فعلی برای درآمدهای ثابت ناکارآمد است.

مرعشی گفت: تهران در بخش مسکونی رشد قابل توجهی داشته است در سال های اخیر هم در توسعه بازارها و مراکز فروش سرمایه گذاری های گسترده ای انجام شده که قابل توجه است. لیکن در بحث توسعه هتل ها و هتل آپارتمان ها شاهد اقدامات گسنرده ای نبوده ایم. در دوران جدید توسعه صنعت گردشگری و ایجاد ده ها هتل مناسب در تهران می تواند مورد توجه قرار گیرد.

او خاطرنشان کرد: توجه به ساختمان های نمادین در شهر می تواند به زیبایی و هویت بخشی به شهر موثر باشد. شهرداری باید از هر نوع پیشنهاد جدید در این عرصه استقبال کند. تهران از معدود شهرهای پرجمعیت جهان است که شهری بین المللی تلقی نمی شود. تبدیل تهران به یک شهر بین المللی مستلزم مطالعه و انجام اقدامات مناسب است.

این عضو کارگزاران سازندگی تاکید کرد: در سالهای اخیر تراکم جمعیت در مناطق شمالی و غربی افزایش و تراکم جمعیت در مناطق مرکزی، جنوبی و شرقی تهران کاهش داشته است. اعمال سیاست های دقیقی که توازن در توزیع جمعیت در مناطق مختلف را ایجاد کند یک نیاز است. توجه به بافت های فرسوده و قدیمی شهر و سوق دادن سرمایه گذاری به این مناطق و پرهیز از سرمایه گذاری های جدید در مناطق شمالی به توازن عمومی شهر کمک خواهد کرد.

مرعشی اظهار داشت: شهر تهران فاقد یک مرکز شهر به معنای رایج در شهرهای بزرگ دنیاست. ایجاد یک مرکز شهری درجه یک در منطقه تاریخی شهر تهران حد فاصل خیابان سی تیر و فردوسی و نیز توسعه آن به میدان امام تا کاخ گلستان یک ایده جذاب خواهد بود. در استفاده از نیروهای جوان و زنان قاطع هستم و هرجا هم بودم به این موضوع تاکید داشتم. من سیاست را رکن مهم ایران می دانم. معتقدم مجموعه اصلاح طلبان به دلیل انتخاب سیاست های درست گذشته سر افرازند. ما در همه دوره ها زا ابتدای انقلاب، دفاع مقدس، دوره سازندگی و دوره اصلاحات بودیم. در دوره عزلت هم ما سر افراز بودیم.
 
او تاکید کرد: به ما ماموریت اوین هم دادند ولی ما سر افراز از این امتحان بیرون آمدیم. هیچ پادگانی در تهران نباید تغییر کاربری بدهد. ما به این فضاها برای کنترل آلودگی نیاز داریم. در زمان بحران به پادگان های درون شهری نیاز داریم. زباله و پسماند یک فرصت برای درآمدزایی ست. شهرداری نباید در دفع زباله هزینه کند بلکه باید از آن درآمدزایی کند. هیچ پروژه ای را بدون مناقصه واگذار نمی کنم؛ سفارش پذیر نیستم. گفته ام تا کسی برای مسئولیت داوطلب است به صحنه نمی آیم. اگر کاندیدای دیگری در انتخاب شهردار تهران حضور دارد من را در رای گیری شرکت ندهید. دوست داشتن تهران را تبلیغ کنید؛ با صدای بلند باید بگوییم تهران را دوست داریم تا بچه های ما هم به تهران عشق بورزند.
 
 
 
نجفی:
- شهرداری نباید سیاسی باشد
- برای آمدن به شهرداری تهران با رییس جمهور مشورت کردم
- اگر شهردار شوم، بعد از 14 سال بین دولت و شهرداری تهران هماهنگی ایجاد می شود

 
همچنین محمدعلی نجفی گزینه اصلی اصلاح طلبان برای شهرداری تهران نیز سخنرانی کرد و در تشریح برنامه‌اش برای پایتخت گفت: در بخش مطالبات می‌بینیم که حتی چک‌های زیادی از مردم گرفته شده و تاریخ آن‌ها گذشته و کسی دنبال نکرده یا افراد ناشناسی چک‌های در وجه حامل را نقد کرده‌اند و معلوم نیست این پول‌ها چه شده؟! شهرداری رقم قابل توجهی به دولت بدهکار است، یبش از چهار هزار و 500 میلیارد تومان. اگر شهرداری می‌‌خواهد کتاب چاپ کند چرا به ناشران بخش خصوصی نمی‌دهد؟ چه نیازی دارد که با رانت امکانات شهرداری انتشارات راه انداخته و کتابفروشی و شهر کتاب راه انداخته و بخش خصوصی که با سیلی صورت خودشان را سرخ نگه داشته‌اند را تحت فشار گذاشته‌اند و به ورشکستگی آن‌ها کمک می‌کند؟

نجفی درباره مجموعه همشهری گفت: چه ضرورتی دارد که شهرداری یک روزنامه سیاسی داشته باشد؟ در کجای دنیا این را می‌بینید؟ البته این به این معنا نیست که همین فردا همشهری را تعطیل کنیم. اتفاقا اگر دنبال کار سیاسی بودیم مثل برخی‌ها، این روزنامه ابزار خوبی است.

او تاکید کرد: تا جایی که می‌شود باید خدمات شهرداری روی وب برود و الکترونیک ارائه شود. دفاتر خدمات الکترونیک شهر به شدت از اهداف اولیه خود منحرف شده، حالا کاری ندارم که این مجوزها به چه کسانی داده شده است!

این کاندیدای شهرداری تهران گفت: همه احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب ارتباط داشته و دارم و صراحتا اعلام می‌کنم ارتباط تشکیلاتی و تعهد آور با هیچ حزب و گروهی ندارم البته با گروهی از دوستان سابقه همکاری و دوستی بیشتری دارم. اگر شهردار شدم از همان روز اول کسوت سیاسی را از تن در می‌آورم و کسوت خدمت به شهر و شهروندان را به تن می‌کنم. امروز یک فعال و کارشناس در مسائل سیاسی هستم اما شهرداری نباید سیاسی باشد.

نجفی در بخش دیگری از سخنانش گفت: من برای آمدن به شهرداری تهران با رییس جمهور مشورت کردم. اگر من شهردار شوم بعد از 14 سال بین دولت و شهرداری تهران هماهنگی ایجاد می شود. (این صحبت نجفی با احساساتی شدن رسولی همراه شد و رسولی به صورت ممتد نجفی را تشویق کرد که این موضوع باعث تعجب اعضای شورای شهر شد)

او تاکید کرد: من مدیر هزینه بودم اما به دنبال راه های در آمد زایی خواهم بود. در آمد تهران از راه فروش تراکم نخواهد بود. دوده سختی را امسال از لحاظ مالی خواهیم داشت. امسال باید به سلامت بگذرد. رحمانی فضلی به شوخی به من گفت: «من هرچه بخواهید چک سفید امضا شده برای همکاری با شما در شهرداری می دهم.» به من گزارش دادند بخشی از درآمد های شهرداری به حساب شهرداری نمی آید و از طریق چک های حامل به حساب افراد می آید که این موضوعات را برخواهم چید.

نجفی در ادامه تاکید کرد: خرید 4 هزار واگن مترو قطعی شده است.

محسن هاشمی پاسخ داد: خیر 2 هزار دستگاه بوده است.

نجفی افزود: پس به من اشتباه اطلاع داده شده. 2 هزار واگن با فاینانس چین خرید شده که هزار واگن سهم تهران است.

او با اشاره به موقعیت سیاسی اش گفت: من یک شخص سیاسی دارای تحلیل هستم و برآمده از یک جریان سیاسی هستم. با همه احزاب اصلاح طلب هم رای و هم فکر هستم.

این کاندیدای شهرداری تهران درباره شیوه شفاف سازی اش گفت: تمام قراردادهای بالای یک میلیارد تومانی را منتشر خواهم کرد.
 
پس از سخنان نجفی، اعضای شورای شهر به شگل گعده های چند نفره در حال صحبت با هم هستند. یک منبع نزدیک به مهرعلیزاده با اعلام خبر حضور مهرعلیزاده در شهرداری تهران گفت: «خبر انصراف وی صحت ندارد.» و منابع نزدیک به مرعشی نیز تاکید کردند که سخنان او به معنای انصراف از حضور در این رقابت نیست. در عین حال محسن هاشمی گفته است: «در حالی که اعضای شورای شهر از برنامه های حسین مرعشی استقبال کردند مرعشی می گوید اگر کس دیگری کاندیدای شهرداری باشد نمی آیم»؛ رویکردی که اگر استمرار داشته باشد به منزله انتخاب نجفی به عنوان شهردار پنجاه و هشتم تهران است.
 
 
 
مهرعلیزاده:
- 6 ماه است روی برنامه شهرداری کار کرده‌ام
- آرامش تهران مثل توکیو خواهد بود!


محسن مهرعلیزاده کاندیدای شهرداری تهران نیز با حضور در شورای شهر برنامه های خود برای اداره شهر را ارائه کرد. در ابتدای سخنانش با اشاره به اظهارات مرعشی مبنی بر انصراف او، گفت: هرچه آقای مرعشی درباره انصراف بنده گفته، حاصل از روحیه شوخ طبعی اوست.

وی با اشاره به سابقه کاری خود در حوزه‌های مختلف سیاسی و مدیریتی گفت: حضور بنده از ابتدای انقلاب بوده و تجربه‌های خوبی در جمهوری اسلامی دارم. بنده دفعه قبل هم کاندیدا بودم که به نفع مهندس هاشمی انصراف دادم. برنامه‌ریزی‌ام برای شهر تهران با کمک افراد باتجربه و همچنین جوان انجام شده است. گروه برنامه‌ریزی من بین ۴۵ تا ۵۰ سال سن داشتند که همگی در حوزه‌های مختلف شهری دارای تخصص بودند.

مهر علیزده به حضور مشاورانش در جلسه هم اشاره کرد و ادامه داد: در حال حاضر یک جمله از برنامه ام هم کپی نیست. در برنامه ها، راهبردها و اهداف و موارد اجرایی آمده و تصمیم بر این است که یک سری از این برنامه‌ها در صد روز اجرا شود. برنامه من در دو بخش حوزه مدیریت شهری و گفتمان برای اداره شهر تهران تعریف شده است. بعضی برنامه های ما ١٥ ساله است و شهردارهای بعدی هم باید آن را پیگیری کنند.

او شعار خود را تهران آرام زیباست دانست و گفت: تهران در پسابرجام به عنوان پایتخت سیاسی اجتماعی فرهنگی خواهد بود، مانند آرامشی که در توکیو برقرار است. امام فرموده آباد کردن شهرها به عهده شما شهرداران است، چشم انداز ما تهران شهری که لیاقت کشوری مثل ایران رو داشته باشد.
 
مهرعلیزاده همچنین در برنامه خود 5 مورد از مهمترین چالش‌خای تهران را عنوان کرد: آلودگی هوا، ترافیک، زلزله، مهاجرت و فرونشست زمین.
 
او درباره نگاهش به تهران گفت: تهران شهر انسان محور باشد نه خودرو محور، نه سخت افزار محور. فکر می‌کنیم که شهر انسان محور زمینه ساز رشد است و فناورانه و با تکنولوژی روز اداره می‌شود.
 
مهرعلیزاده تاکید کرد: تهران رکوردار فرونشست زمین در جهان است. مرگ روزانه 30 نفر در تهران به طور متوسط به خاطر آلودگی هوا در تهران  تهران، 30 هزار نفر «معتاد متجاهر» دارد و 2600 مورد کودک آزاری در سال 95 در تهران گزارش شده است.
 
او یادآور شد: 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور در تهران انجام می شود. ظرفیت زیستی تهران و تنوع زیستی بسیار بالاتر از شهرهای دیگر است 11 درصد جمعیت کشور در تهران وجود دارد و این یک فرصت است علی‌رغم آنکه عده ای آن را تهدید می‌دانند یکی از وظایف شهرداری ایجاد اشتغال است شهرداری می‌تواند به جوانانی که می خواهند کسب و کاری را بیندازند فضای فیریکی اختصاص دهد نباید به 50 درصد نیروی توانمند جامعه چشم بست و زنان می‌توانند کارهای بسیاری انجام دهند زنان به عنوان شهروند در بسیاری از ngo ها فعال اند. 
 
مهرعلیزاده گفت: برای اداره تهران نیروهای فعلی زیاد نیست مهم نحوه بکارگیری این نیروها است. از مدیران پاکدست استفاده می کنیم اما به معنی ایجاد ولوله در شهرداری تهران نیست
 
مهرعلیزاده درباره بدهی‌های شهرداری گفت: بدهی دین شناخته شده شهرداری بالای ۲۵ هزار میلیارد و بدهی ها در قالب صورت وضعیت نشده و منابع مورد نیاز برای تکمیل طرح ها به ۶۰ هزار میلیارد میرسد که سنگین است و ۴ برابر بودجه جاری است که امکان تامین نیمی از هنین بودجه حاری مشکل است زیرا با تراکم تامین میشده  اما تامین آن مشکل نیست.
 
او در عین حال گفت: از طرفی نمی شود به دولت گفت  به ما پول بدهد. دولت انتخاب مردم و متعلق به ما است.کل بودجه عمران کشور ۱۵ هزار میلیارد است آیا می تواند ۶۰ هزار میلیارد پول به ما بدهد؟ پس باید از مردم پول گرفت. از صحبت های مرعشی لذت بردم باید طرح ها اقتصادی باشد مثل دادن طرح های نیمه تمام به بخش خصوصی؛ انتشار سکوک و اوراق مشارکت. بنده مدیر پول‌در بیار هستم. معتقدم باید بدهی را آب کرد. باید بدهی ها را ریز و با روش های اقتصادی حل کرد .
 
مهرعلیزاده با اشاره به مدل دبی گفت: دبی در سال چند مرتبه شوهای مختلف اقتصادی دارد مثل شو فود.چرا در ایران نباشد. مشابه آن را در کیش انجام دادیم و در تهران هم قابل انجام است.

او گفت: شهرداری فرصت های زیاد از جمله سهولت برون سپاری و فعال کردن بخش خصوصی دارد. بخش خصوصی برای ساخت و ساز در خیابان های تنگ از ما مجوز می گیرد تا سرمایه گذاری و سود داشته باشد می توان پیشنهاد داد ۱۰۰ واگن بگیرند و در این بخش فعال باشند. نه تنها با دولت باید تعامل خوبی داشته باشیم بلکه با سایر نهادهای حاکمیتی و قوا که به شهرداری کمک کرده و می کنند باید همکاری کنین.اگر کسی می خواهد بدون هزینه برای شهر کار کند نباید دست رد به سینه اش زد بلکه باید دستش را بوسید.

مهرعلیزاده تاکید کرد: در تلاشیم در برنامه ۴ ساله نقش زنان و جوانان در مدیریت شهری به ۳۰ درصد افزایش یابد. در بسیاری از عرصه های مدیریتی که کار را به زنان سپردم ده برابر انتظارم کار کردند این در مورد جوانان نیز صادق است زیرا شخص بنده محصول اعتماد به جوانان هستم.
 
این کاندیدای شهرداری تهران تاکید کرد: متولی اشتغال نخواهیم شد اما شصت‌هزار نیروی خودمان را درست سازماندهی می‌کنیم. لندن با آن عظمت کارمندهای کمتری دارد. درست است اما به لحاظ بسیاری از خدمات و فرهنگ شهری با لندن متفاوت هستیم. شهربان‌ها از یک طرف با کتک از دست‌فروش پول می‌گیرند و از طرف دیگر برخی بابت محافظت از دستفروش رشوه می‌گیرند! 
 
جلسه شورای شهر پس از استماع برنامه محسن مهرعلیزاده به پایان رسید. در عین حال علیخانی، عضو شورای شهر پنجم گفت: با توجه به اینکه باید برنامه‌های سه کاندیدا به صورت دقیق بررسی شود، برخی از اعضا پیشنهاد دادند که جلسه رأی گیری و انتخاب گزینه نهایی شهرداری تهران به روز دیگری موکول شود که البته این مسئله در حد پیشنهاد است و باید مورد رأی گیری قرار گیرد.
 
 
15:03- پس از برگزاری ادامه جلسه در نوبت عصر، اعضای شورای شهر پنجم برای انتخاب شهردار به جمع بندی رسیدند و هم اکنون انتخابات پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برای انتخاب شهردار تهران در حال برگزاری است. خبرنگاران پشت درها منتظر اعلام نتیجه رای گیری هستند. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در چند دوره اخیر انتخابات با حضور خبرنگاران در سالن اصلی شورای شهر برگزار می‌شد.
 
15:40- محمدعلی نجفی با کسب اکثریت آرای اعضای منتخب شورای پنجم، پنجاه و هشتمین شهردار تهران شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۹
مرعشی لطفا بیا رئیس سازمان میراث بشو زمان مرعشی وضعیت سازمان از همه زمانها بهتر بود
متاسفانه در 16 سال گذشته به خاطر درگیری های سیاسی بین دولت و شهرداری، شهرداری از بودجه های دولتی مخصوصا در حمل و نقل عمومی عملا محروم بود که دودش به چشم مردم میرفت! امیدواریم این موضع دیگه تموم بشه در این دوره
آقای نجفی شخصیتی است که نظیرش در تاریخ ایران دیده نشده . انسانی که توانایی و قدرت مدیریت هر کار و پست و شغلی را دار
از ریاست بانک مرکزی و وزارت اقتصاد گرفته تا وزارت علوم و شهرداری و وزارت آموزش و پرورش و سازمان گردشگری و معاونت ریاست جمهوری و خلاصه هرچی شما بخواهید
یادتان باشد مجسمه ایشان را در موزه انسان شناسی جتما نصب نمایید

#قحط الرجال
شهر تهران مرده و با بزک زنده نخواهد شد
مرد همه فن حریف.
مهم اینه که دیگه چمران رو نمی بینیم !
با سلام مبارک باشد آقای وزیر سابق . خداوند یاریتان کند تا همواره مانند دوره وزارتتان سربلند باشید
خدا کنه ساخت و سازها رو متوقف کنه ، خیابان ها را طبق استاندار جهانی باز سازی کنه و جلوی تبدیل باغات ، کوه و جنگل به ویلا آپارتمان و غیره را بگیره ، نه اینکه راه قبل را برود و حتی بدتر
زنده باد قالیباف مرد عمل و جهاد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار