بازدید 3017

روسیه قصد حذف اوکراین از مسیر انتقال گاز به اروپا را دارد

روسیه که طرح خط لوله گاز جریان ترکی را از طریق دریای سیاه به اروپا در دست اجرا دارد و برای ساخت خط لوله جریان شمالی 2 از دریای بالتیک به آلمان هم تلاش می کند، قصد دارد شبکه انتقال گاز اوکراین را از سامانه صادرات گاز خود به اروپا حذف کند.
کد خبر: ۷۲۰۱۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۹ 10 August 2017
روسیه که طرح خط لوله گاز جریان ترکی را از طریق دریای سیاه به اروپا در دست اجرا دارد و برای ساخت خط لوله جریان شمالی 2 از دریای بالتیک به آلمان هم تلاش می کند، قصد دارد شبکه انتقال گاز اوکراین را از سامانه صادرات گاز خود به اروپا حذف کند.

به گزارش ایرنا، وزارت انرژی روسیه در بیانیه ای اعلام کرده است که میزان فرسودگی شبکه خطوط لوله گاز اوکراین در حدی است که به خطری برای ترانزیت گاز به اروپا تبدیل شده است.
در پیشنهاد وزارت انرژی روسیه به اتحادیه اروپا در این زمینه که امروز چهارشنبه) انتشار یافته، آمده است: بروکسل بررسی این موضوع را به ماه اکتبر موکول کرده است. 

در بیانیه آمده است: در گزارش های سالانه وزارت انرژی روسیه به فرسودگی، سرمایه گذاری ناکافی در نوسازی و ریسک‌های ترانزیت شبکه گاز رسانی اوکراین اشاره می شود که اکنون حاد شده است. 

در همین حال به گزارش خبرگزاری «روس‌بیزنس‌کنسالتینگ» روسیه، ایگور ناسالیک وزیر انرژی و صنایع زغال سنگ اوکراین اعلام کرده است: سامانه حمل گاز اوکراین به دلیل ناکافی بودن سرمایه گذاری، ممکن است برای ترانزیت گاز روسیه به اروپا در فصل پاییز آماده نباشد. 

ناسالیک همچنین سیاست شرکت نفت وگاز اوکراین را در این مورد ناکارآمد خوانده است.

رئیس گازپروم شرکت انحصاری تولید و صادرات گاز روسیه نیز با توجه به این اظهارات، تصریح کرده است: وضع شبکه انتقال گاز اوکراین، ترانزیت گاز به کشورهای اروپایی را در میان و درازمدت تضمین نمی کند.

آلکسی میلر امروز در جمع خبرنگاران گفت: اذعان وزیر انرژی و صنایع زغال سنگ اوکراین به وجود مشکلات و نواقص در شبکه انتقال گاز این کشور، نشانگر ضرورت ایجاد مسیرهای جدید برای تامین مطمئن گاز مورد نیاز اتحادیه اروپا است. 

وی افزود: شرکای اروپایی از این مساله اطلاع دارند و سرانجام طرف اوکراینی نیز به وجود مشکلات اعتراف کرد.

روسیه دست کم از پنج سال پیش برای تاسیس خطوط جدید انتقال گاز به اروپا با هدف رهایی از وابستگی به شبکه انتقال گاز اوکراین که سالانه حدود دو میلیارد دلار برای استفاده از آن به کی یف می پردازد، تلاش می کند، اما در سال های اخیر با مقابله آمریکا و اتحادیه اروپا مواجه شده بود.

از سوی دیگر، آمریکا که حضور روسیه در بازار انرژی اروپا را برنمی تابد، در زمان حاضر نیز کاهش مشارکت این کشور را در دستور کار قرار داده است و دونالد ترامپ تلاش می کند تا آخرین حد ممکن سهم مسکو را از فروش گاز در جهان به عنوان یکی از عمده ترین منابع تامین درآمد ارزی محروم کند.

فشار آمریکا بر اتحادیه اروپا و کمیسیون انرژی به عنوان تشکیلات تخصصی دست اندرکار امور انرژی اروپایی برای کاهش همکاری با روسیه در دستور کار سران کاخ سفید قرار دارد.

این تلاش ها با اقدامات دامنه داری دو سال پیش منجر به لغو طرح بزرگ «جریان جنوبی» شد که مطابق آن روسیه می بایست از طریق دریای سیاه و ترکیه گاز را به بازارهای جنوب اروپا از جمله به مقصد ایتالیا برساند.

در این طرح که ظرفیت انتقال 50 میلیارد مترمکعب گاز در سال پیش بینی شده بود، بلغارستان از طرف آمریکا تحت فشار قرار گرفت و توافق به دست آمده با شرکت گازپروم روسیه لغو و امکان اجرا از بین رفت.

روسیه به دنبال این واقعه با ترکیه برای اجرای طرح احداث خط لوله دیگری به نام جریان ترک وارد مذاکره شد.

احداث بخش دریایی این خط لوله از اوایل تیرماه جاری با دستور مستقیم ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه آغاز شده که در صورت اتمام، گاز این کشور را از طریق دریای سیاه به ترکیه و سپس مقصد نهایی اروپا صادر می کند.

رئیس شرکت گازپروم نیز ابراز امیدواری کرده که طرح خط لوله گاز جریان ترکی سال 2019 به بهره برداری برسد.

بر پایه توافقی که اکتبر سال گذشته میان مقام های ترکیه و روسیه در استانبول امضا شد، قرار است دو خط لوله گازی که سالانه ظرفیت انتقال 15 میلیارد و 750 میلیون متر مکعب گاز را داشته باشد، ساخته شود.

روسیه همچنین امیدوار است با اجرای این طرح و نیز احداث خط لوله گاز اروپای شمالی 2 بتواند ضمن رهایی از وابستگی به تاسیسات ترانزیت اوکراین، گاز خود را به طور مستقیم و پایدار به کشورهای اروپایی صادر کند.

شرکت گازپروم سالانه حدود 130 میلیارد مترمکعب گاز به بازارهای اروپایی صادر می کند که درآمد حاصل از این بخش همراه صادرات روزانه بیش از 11میلیون بشکه نفت، بیش از 60 درصد درآمدهای ارزی روسیه را تشکیل می دهد.

اما طرح های انرژی مسکو در اروپا با مانع بسیار جدی برخورد کرده است و آمریکا سعی می کند با اقدامات و فشار بر کشورهای اروپایی به ویژه همسایگان روسیه مانع اجرای طرح های انرژی این کشور شود. 

خبرگزاری رویترز نیز اوایل هفته جاری اعلام کرد که کاخ سفید به تازگی اعلام کرده، ترامپ رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد با صادرات گاز «ال ان جی» به کشورهای متحد واشنگتن که همجوار روسیه هستند به آنها کمک کند تا وابستگی خود را کاهش دهند.

به گزارش رسانه های روسی، ترامپ قصد دارد از برنامه افزایش صادرات گاز طبیعی با مشارکت چندین کشور که جهت تامین انرژی نیازمند روسیه هستند، به عنوان ابراز سیاسی استفاده کند. 

برای این منظور، واشنگتن تلاش می کند، مسکو را از بازار گاز اروپا خارج کند و قانون جدید تحریم های ضدروسی آمریکا نیز که هفته گذشته تصویب شد، همین هدف را دنبال می کند.

مطابق این قانون، آمریکا شرکای خود را در اروپا از مشارکت در احداث خط لوله گاز جریان شمالی 2 منع می کند و شرکت هایی که از آن تخلف یا در این طرح روسی مشارکت کنند، مجازات خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی