بازدید 63650
سومین اقدام رئیس‌جمهور؛ انتصاب سه زن در دولت دوازدهم؛

«لعیا جنیدی» معاون جدید رئیس‌جمهور کیست؟ + عکس/ جایگاه ابتکار و مولاوردی در دولت دوازدهم

رئیس جمهور سومین اقدام خود در دولت دوازدهم پس از معرفی کابینه و انتصاب معاون اول رئیس جمهور را، صدور حکم دو معاون زن و همچنین دستیاری رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی برای سه بانوی دولت دوازدهم اعلام کرد. بدین ترتیب که «معصومه ابتکار» و شهیندخت مولاوردی که از دولت قبل به دولت یازدهم راه یافته اند، به ترتیب به سمت «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» و «دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد و یک گزینه جدید به نام «لعیا جنیدی» را در جایگاه معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار داد.
کد خبر: ۷۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶ 09 August 2017

رئیس جمهور پس از استقرار دولت دوازدهم، ابتدا 17 وزیر پیشنهادی منهای وزیر علوم را ـ که گزینه پیشنهادی شب قبل از معرفی، انصراف خود را اعلام کرده است ـ به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. دومین اقدام او، صدور حکم معاون اولی برای «اسحاق جهانگیری» و سومین گامش برای تشکیل سریع تر دولت دوازدهم، معرفی زنان عضو کابینه بود.

به گزارش «تابناک»؛ حسن روحانی که بخشی از مطالبات از او در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری، به کار گیری زنان و جوانان در سطوح بالای مدیریتی از جمله وزارتخانه ها بود، تا جایی که برایش مقدور بوده، نسبت به انجام چنین انتخاب هایی اقدام کرده است، تا جایی که یک وزیر را به جوانان و یک فرد متولد پس از انقلاب اسلامی سپرده است.

او در زمینه به کارگیری زنان ـ هرچند نسبت به دولت یازدهم یک سهمیه کمتر به زنان اختصاص داده و آنها را نیز در جایگاه وزارت نگذاشته است ـ وعده هایی در این خصوص برای به کارگیری زنان در سطوح بالای مدیریتی وزارتخانه ها و همچنین احتمال به کارگیری آنان به عنوان استاندار و فرماندار را داده است؛ مسأله ای که وزیر کشور هم در مصاحبه اخیرش آن را رد نکرده است.

رئیس جمهور سومین اقدام خود در دولت دوازدهم پس از معرفی کابینه و انتصاب معاون اول رئیس جمهور را، صدور حکم دو معاون زن و همچنین دستیاری رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی برای سه بانوی دولت دوازدهم اعلام کرد. بدین ترتیب که «معصومه ابتکار» و شهیندخت مولاوردی که از دولت قبل به دولت یازدهم راه یافته اند، به ترتیب به سمت «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده» و «دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد و یک گزینه جدید به نام «لعیا جنیدی» را در جایگاه معاونت حقوقی رئیس جمهور قرار داد.

در خبری که پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری آن را منتشر کرده، آمده است: رئیس جمهور در احکام جداگانه ای، مسئولیت دو معاونت ریاست جمهوری و همچنین دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی را به زنان واگذار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی، طی احکام جداگانه ای، خانم دکتر معصومه ابتکار را به سمت «معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده»، خانم دکتر لعیا جنیدی را به سمت «معاون حقوقی رئیس جمهور» و خانم شهیندخت مولاوردی را به سمت «دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی» منصوب کرد.

رئیس جمهور در این احکام جداگانه، توفیق در خدمت به اسلام و ملت شریف ایران با رعایت اصول قانون‌مداری، اعتدال‌گرایی و منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید را از خداوند بزرگ برای این دو معاون و دستیار خود مسألت کرده است.

لعیا جنیدی، معاون جدید رئیس جمهور کیست؟

آنچه در مورد «لعیا جنیدی» آمده، او را استاد دانشگاه و وکیل دادگستری، شاگرد اساتیدی چون دکتر ناصر کاتوزیان، محمد علی الماسی، محمد حسین صفایی معرفی کرده است. وی درجات کارشناسی حقوق قضایی، کارشناسی ارشد و دکترای حقوق خصوصی خود در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران، رتبه اول کسب کرد.

«لیلا جنیدی» معاون جدید رییس‌جمهور کیست؟ + عکس/ معرفی بیشتر ابتکار و مولاوردی

زمینه‌ی تخصصی دکتر جنیدی، حقوق تجارت و داوری است و با زبان های انگلیسی، عربی و فرانسه نیز آشناست. در سال های ۸۱ و ۸۲ در دوره تحقیقاتی دانشکده حقوق دانشگاه هاروارد (معادل فوق دکتری) بورس تحصیلی خود را گذرانده‌اند.

جنیدی در سال ۱۳۹۲ طي حكمي از سوي آقاي دكتر نصيري قيداري، معاون حقوقي و امور مجلس وزارت علوم تحقيقات و فناوري به سمت مدیر کل اداره لوایح و تدوین و تنقیح قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری منصوب شد و ۱۳۸۶ عهده‌دار این سمت بود. خانم جنیدی اکنون عضو هیأت علمی (دانشیار) دانشگاه تهران هست و ﺭﺍﻫﻨﻤﺎﻳﻲ ﻭ ﻣﺸﺎﻭﺭﻩ ﺑﻴﺶ ﺍﺯ ﻫﻔﺘﺎﺩ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻧﺎﻣﻪ ﻭ ﺭﺳﺎﻟﻪ ﺩﺭ ﺣﻮﺯﻩ ﻫﺎﻱ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺣﻘﻮﻕ ﺗﺠﺎﺭﺕ، ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ، ﺩﺍﻭﺭی هاﻱ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﻭ ﻣﺎﻟﻜﻴﺖ ﻓﻜﺮﻱ را بر عهده داشته‌ است.

پیشینه تحصیلی، علمی و حرفه ای

الف) ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗﺨﺼﺼﻲ (ﺣﻘﻮﻕ)

-درجه کارشناسی حقوق قضایی، ۱۳۶۸،حقوق، دانشگاه تهران ﺑﺎ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﻭﻝ

-کارشناسی ارشد ﺣﻘﻮﻕ ﺧﺼﻮﺻﻲ و اسلامی، ۱۳۷۳، دانشگاه تهران ﺑﺎ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﻭﻝ

-ﺩﻛﺘﺮﻱ (Ph.D) ﺣﻘﻮﻕ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ، ١٣٧٩، دانشگاه تهران ﺑﺎ ﺍﺣﺮﺍﺯ ﺭﺗﺒﻪ ﺍﻭﻝ

-فوق دکتری، حقوق تطبیقی ـ داوری تجاری بین المللی، ۱۳۸۲، دانشگاه هاروارد

-تحصل ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﮋﻭﻫﺸﮕﺮ ﺑﺮﮔﺰﻳﺪﻩ ﺍﺯ ﻣﻴﺎﻥ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮﻳﺎﻥ ﺩﻭﺭﻩ ﺩﻛﺘﺮاﻱ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ: ١٣٧٩

-ﺗﺤﺼﻴﻞ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣؤﺳﺴﻪ ﺁﻣﻮﺯﺵ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺶ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ: ﻫﻠﻨﺪ، ﻻﻫﻪ، ١٣٨١

-ﺗﺤﺼﻴﻞ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺁﻛﺎﺩﻣﻲ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻻﻫﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻋﻤﻮﻣﻲ: ﻫﻠﻨﺪ، ﻻﻫﻪ، ١٣٨١

-ﺗﺤﺼﻴﻞ ﺑﻮﺭﺱ ﻋﻠﻤﻲ ﺗﺤﻘﻴﻘﺎﺗﻲ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎﺭﻭﺍﺭﺩ ﺟﻬﺖ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺩﺭ ﻧﻈﺎم هاﻱ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﻋﺮﻓﻲ (ﻛﺎﻣﻦ ﻻ)، ﺣﻘﻮﻕ ﺭﻭﻣﻲ ﮊﺭﻣﻨﻲ ﻭ ﺣﻘﻮﻕ ﺍﺳﻼﻣﻲ، ﺍﻳﺎﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ، ﻣﺎﺳﺎﭼﻮﺳﺖ، ﻛﻤﺒﺮﻳﺞ، ٢ ٨– ١٣٨١(ﺩﻭﺭﻩ ﻓﻮﻕ ﺩﮐﺘﺮﺍ)

ب) ﺯﺑﺎن های ﺧﺎﺭﺟﻪ

-ﺁﺷﻨﺎﻳﻲ ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺑﺎ ﺯﺑﺎن‌های ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ، ﻋﺮﺑﻲ ﻭ ﻓﺮﺍﻧﺴﻪ

-ﺗﺤﺼﻴﻞ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻧﮕﻠﻴﺴﻲ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﺯﺑﺎﻥ ﺍﻳﺮﺍﻥ: ١٣٧٤

ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﺷﻐﻠﻲ ﻭ ﺣﺮﻓﻪ‌ﺍی

-ﺩﺍﻧﺸﻴﺎﺭ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ: ١٣٧٩ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ

-ﻭﻛﻴﻞ ﭘﺎﻳﻪ ﻳﻚ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻭ ﻋﻀﻮ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﻭﻛﻼﻱ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻣﺮﻛﺰ ﺍﺯ ﺳﺎﻝ ١٣٧٨ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ

-ﺩﺍﻭﺭﯼ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻭﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺍﺧﻠﯽ ﻭ بین‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ

-ﻣﺸﺎﻭﺭ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺩﺭ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻫﺎﻱ ﻧﻔﺘﻲ، ﮔﺎﺯﻱ، ﭘﺘﺮﻭﺷﻴﻤﻲ، ﻧﻴﺮﻭﮔﺎﻫﻲ، تأﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻲ ﻭ ﺍﻣﻮﺭ ﺑﺎﻧﮑﯽ، ﭘﻴﻤﺎﻧﻜﺎﺭﻱ، ﺑﻴﻊ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﻭ…

-ﻭﮐﺎﻟﺖ ﺩﺭ ﺩﻋﺎﻭﯼ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﻭ بین‌ﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺩﺭ ﻣﺮﺍﺟﻊ ﻗﻀﺎیی ﻭ ﺷﺒﻪ ﻗﻀﺎیی

-ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﻣﺪﺭﺱ ﺩﻳﺪﺍﺭﻱ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎﺭﻭﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ: ١٣٨١-٨٢

-ﻣﺤﻘﻖ ﺩﻳﺪﺍﺭﻱ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﻫﺎﺭﻭﺍﺭﺩ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺗأﻣﻴﻦ ﻣﺎﻟﻲ: ﺗﺎﺑﺴﺘﺎﻥ ١٣٨٦

-ﻣﺤﻘﻖ ﻭ ﻣﺪﺭﺱ ﺩﻳﺪﺍﺭﻱ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺍﺑﺮﻟﻴﻦ (ﺍﻭﻫﺎیو-ﺍیاﻻﺕ ﻣﺘﺤﺪﻩ) ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﺷﻴﻮﻩ ﻫﺎﻱ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﺣﻞ ﻭ ﻓﺼﻞ ﺍﺧﺘﻼﻑ: ١٣٨٧

-ﻋﻀﻮ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﺼﻮﺻﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ١٣٧٧ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ

-ﻋﻀﻮ ﺍﻧﺠﻤﻦ ﺍﻳﺮﺍﻧﻲ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﺯﻧﺎﻥ ١٣٨٥ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ

-ﻋﻀﻮ ﻛﻤﻴﺴﻴﻮﻥ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻞ ﻛﺎﻧﻮﻥ ﻭﻛﻼﻱ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮﻱ ﻣﺮﻛﺰ ١٣٨٧ ﺗﺎﻛﻨﻮﻥ

-ﻣﺪﻳﺮ ﻛﻞ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺍﺳﻔﻨﺪ ١٣٨٢ ﺗﺎ ﻣﻬﺮ ١٣٨٦

-ﻣﺪﻳﺮ ﮔﺮﻭﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺮﺩﻳﺲ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﻛﻴﺶ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ١٣٩٤-١٣٨٦

-ﻣﺪیر ﮐﻞ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﺗﺪﻭین ﻟﻮﺍیح ﻭ ﺗﻨﻘیحﺢ ﻗﻮﺍنین ﻭ ﻣﻘﺮﺭﺍﺕ ﻭﺯﺍﺭﺕ ﻋﻠﻮﻡ، ﺗﺤﻘیقیات ﻭ ﻓﻦ ﺁﻭﺭﯼ ١٣٩٢ ﺗﺎﮐﻨﻮﻥ ﺩبیر ﮐﻤیسیون ﺗﺨﺼﺼﯽ ﺣﻘﻮﻗﯽ ﻭ ﻗﻀﺎیی ﻋﺘﻒ

ﺁﺛﺎﺭ تألیفی ﻣﻨﺘﺸﺮﻩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﻛﺎﺭﻫﺎﻱ ﻋﻠﻤﻲ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ

ﻛﺘﺐ

-ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺣﺎﻛﻢ ﺩﺭ ﺩﺍﻭﺭی‌‌هاﻱ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﻧﺸﺮ ﺩﺍﺩﮔﺴﺘﺮ ١٣٧٦

-ﻧﻘﺪ ﻭ ﺑﺮﺭﺳﻲ ﺗﻄﺒﻴﻘﻲ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺗﺠﺎﺭﻱ ﺑﻴﻦ ﺍﻟﻤﻠﻠﻲ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ١٣٧٨

-ﺩﻛﺘﺮ ﻧﺎﺻﺮ ﻛﺎﺗﻮﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺩﻛﺘﺮ ﻣﺠﻴﺪ ﻏﻤﺎﻣﻲ، ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺖ ﻧﺎﺷﻲ ﺍﺯ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﺭﺍﻧﻨﺪﮔﻲ، ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ١٣٨٠ ﻭ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﭼﺎﭖ ﺁﻥ ﺩﺭ ١٣٨١

-ﺍﺟﺮﺍﻱ ﺁﺭﺍﻱ ﺩﺍﻭﺭﻱ ﺑﺎﺯﺭﮔﺎﻧﻲ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻣؤﺳﺴﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﺎﺕ ﻭ ﭘﮋﻭﻫﺸﻲ ﺣﻘﻮﻗﻲ ﺷﻬﺮ ﺩﺍﻧﺶ ١٣٨١ ﻭ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﭼﺎﭖ ﺁﻥ ﺩﺭ ١٣٨٧

-آﺯﺍﺩﻱ ﺍﻧﺪﻳﺸﻪ ﻭ ﺑﻴﺎﻥ ﻫﻤﻜﺎﺭﻱ ﺑﺎ ﺩﻛﺘﺮ ﻧﺎﺻﺮ ﻛﺎﺗﻮﺯﻳﺎﻥ ﻭ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺍﻧﺘﺸﺎﺭﺍﺕ ﺩﺍﻧﺸﻜﺪﻩ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻋﻠﻮﻡ ﺳﻴﺎﺳﻲ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﺗﻬﺮﺍﻥ ١٣٨٢

-ﺣﻖ ﺁﺯﺍﺩﻱ ﺑﻴﺎﻥ ﻭ ﺣﻖ ﺗﻮﺳﻌﻪ، ﻣؤﺳﺴﻪ ﺣﻘﻮﻕ ﺑﺸﺮ ﺩﺍﻧﻤﺎﺭﻙ،١٣٨٣ (۲۰۰۴)

معصومه ابتکار را بیشتر بشناسید

معصومه ابتکار، فرزند دکتر تفی ابتکار در سال ۱۳۳۹ در تهران به دنیا آمد.وی همراه والدین خود از سه تا 9 سالگی در شهرهای فیلادلفیا و ماساچوست آمریکا به خاطر ادامه تحصیل پدر در رشته دکترای مکانیک، اقامت داشت.

ابتکار پس از بازگشت به تهران، تحصیلات خود را در مدرسه بین‌المللی ایران زمین ادامه داد و در سال 1356 وارد دانشگاه پلی تکنیک در رشته مهندسی پتروشیمی شد. اما در سال 60 تغییر رشته داد و لیسانس خود را از دانشگاه شهید بهشتی در رشته تکنولوژی پزشکی و فوق لیسانس و دکترا را در رشته ایمنی‌شناسی (ایمونولوژی) از دانشگاه تربیت مدرس کسب کرد.

معصومه ابتکار در دوران دانشجویی به عنوان سخنگوی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام شناخته شد. این عنوان که یکی از دلایلش تسلط وی به زنان انگلیسی بود، بعدها سبب سپردن مسئولیت سردبیری روزنامه کیهان انگلیسی به وی شد.

این مسئولیت در دوران مدیرمسئولی و نمایندگی سید محمد خاتمی از سوی حضرت امام خمینی بر ﻣؤﺳﺴﻪ کیهان به ابتکار سپرده شد که حدود دو سال به طول انجامید.

معصومه ابتکار در همان سال‌ها ازدواج کرده و از پیوند خود با مهندس سید محمد هاشمی دارای دو فرزند است.

او پس از نمایندگی دولت جمهوری اسلامی ایران در سومین کنفرانس جهانی زن در نایروبی تصمیم به راه اندازی نشریه ای تخصصی برای زنان گرفت و بالاخره در سال 1372به همراه جمعی از بانوان به ویژه استاد منیره گرجی اقدام به تأسیس مرکز مطالعات و تحقیقات مسائل زنان کرد و نیز انتشار فصلنامه فرزانه که به عنوان اولین نشریه مطالعات و تحقیقات مسائل زنان به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

ابتکار در آستانه برگزاری چهارمین کنفرانس جهانی زن در سال 1374 مسئولیت دفتر هماهنگی سازمان های غیردولتی زنان و نیز نایب رئیس کمیته ملی این کنفرانس را عهده دار شد. او همچنین در سال 1375 با تشکیل شبکه سازمان های غیردولتی زنان در ایران به عنوان رئیس این شبکه انتخاب شد.

وی اولین زن در جمهوری اسلامی ایران بود که به هیأت دولت راه یافت و طی سال‌های 1376 تا 1384 در سمت معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انجام وظیفه نمود. در عین حال دکتر ابتکار به تدریس در دانشگاه تربیت مدرس مشغول بوده و هم اکنون دانشیار گروه ایمونولوژی این دانشگاه است.

ابتکار در سال 1384 به دلیل تلاش‌هایش در سازمان حفاظت از محیط زیست ایران و نقشی که در آن دوران برای بهبود همکاری‌های منطقه‌ای و جهانی داشت به عنوان یکی از هفت «قهرمان زمین» سال 2006 سازمان ملل متحد انتخاب شد.

مـرکز صلح و محیط زیست به عنوان یک سـازمان غیردولتی در سال 1384 به پیشنهاد و تلاش وی به منظور ایجاد زمینه تبادل نظر و گفت و گو پیرامــون مسائل محیـط زیست در سطـوح ملـی، منطقـه‌ای و بیـن‌المللی و بـرقـراری ارتبـاط با علاقمندان و متخصـصان محیط زیست تاسیس شد. وی رئیس هیأت مدیره مرکز صلح و محیط زیست است.

ابتکار همچنین عضو آکادمی علوم زنان برای جهان سوم - عضو هیأت موسس و امنای ﻣؤﺳﺴﻪ مطالعات وتحقیقات زنان - عضو هیأت امنای ﻣؤﺳﺴﻪ گفت و گوی تمدن‌ها - عضو هیأت امنای بنیاد زینب کبری - عضو شورای دستور کار جهانی گفت و گوی اسلام و غرب مجمع جهانی اقتصاد است.

معصومه ابتکار در سال 1385 از سوی مردم تهران به عنوان عضو سومین دوره شورای اسلامی شهر تهران برگزیده شد. وی برای نخستین بار کمیته محیط زیست در این شورا را با حدود 20 کارگروه تخصصی به راه انداخت و مسئولیت این کمیته را عهده دار شد.

روایت معصومه ابتکار از وقایع درون سفارت تسخیر شده آمریکا در تهران تنها کتابی است که از این ماجرا توسط طرف ایرانی به زبان انگلیسی نگارش یافته و توسط انتشارات تالون بوکز در کانادا با عنوان Takeover in Tehran منتشر شده است. این کتاب به زبان‌های فارسی و عربی نیز ترجمه و به ترتیب با اسامی "تسخیر" و "صراع فی طهران" در تهران و بیروت به چاپ رسیده است. انتشار این کتاب به سه زبان در سال های 1379 و 1380 صورت گرفت.

کتاب «خوشه‌های شهریور» دومین کتاب وی، حاوی وقایع و اتفاقات کشور طی سال‌های 1376 تا 1384 بوده که به ویژه به روندهای زیست‌محیطی و سیاسی طی آن دوران اشاره دارد. این کتاب در سال 1388 منتشر شده است.

کتاب «صلح و اخلاقیات طبیعی» نیز به زبان انگلیسی و با عنوان"Natural Peace & Ethics" مجموعه مقالات و سخنرانی های وی در مورد محیط زیست و صلح انتشار یافته است.

«معصومه ابتکار» شهریور سال 1392 از سوی «حسن روحانی» به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب شد و امروز حکم معاون امور و زنان خانواده ریاست جمهوری در دولت دوازدهم برای او صادر شد.

«شهیندخت مولاوردی» کیست؟

شهیندخت مولاوردی در سال ۱۳۴۴ در شهر خوی در استان آذربایجان‌غربی متولد شد. وی سال 1363 در دوره کارشناسی حقوق دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شد و پس از پایان دوره کارشناسی به مدت چهارسال در آموزش و پرورش منطقه 3 تهران مشغول به تدریس شد، و با قبولی دوره کارشناسی ارشد در رشته حقوق بین‌الملل در دانشگاه علامه طباطبایی به این فعالیت خود پایان داد.

مولاوردی پایان‌نامه خود را با موضوع «بررسی اقدامات بین‌المللی مقابله با خشونت علیه زنان» ارائه کرد.

وی چندین کتاب در حوزه حقوق زنان همچون «موازین بین‌المللی حقوق زنان»، «مقابله با خشونت علیه زنان در کشورهای اسلامی»، «کالبدشکافی خشونت علیه زنان»، «بیم‌ها و امیدها: درآمدی بر جایگاه حقوق زن در قوانین جمهوری اسلامی ایران» و... به نگارش درآورده است.

نویسندگی مولاوردی با دریافت ابلاغ سردفتری در دی ماه 1386 کمرنگ شد.

«شهیندخت مولاوردی» که او را یکی از زنان موفق دولت یازدهم می دانند، مهر ماه سال 1392 با حکم روحانی، به سمت معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده منصوب شد و امروز بار دیگر توسط رئیس جمهور در جایگاهی دیگر در دولت دوازدهم به کار گرفته شد. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۶
با عرض تبریک به همشهری خودم سرکار خانم دکتر لعیا جنیدی به عنوان معاون حقوقی رییس جمهور در کابینه دولت تدبیر وامید.
ایشان هم وصله به بالاست ،از بدنه مردم نیست
اشتباها اسم ایشون لیلا نوشته شده.اصلاح بفرمایید
چادر خانم جنیدی را کی باد برد؟؟؟؟!!!!
بالاخره لیلا ست یا لعیا !؟
نقطه عطف فعالیت های خانم ابتکار شرکت در اشغال لانه جاسوسی است که هنوز دودش داره تو چشم مردم ایران میره
انصافا وقتی رزومه خانم جنیدی را خواندم به عوان یک مرد از داشتن چنین شیرزنان عالم و خبره ای افتخار کردم
حیف خانم مولاوردی .ایشون باید وزیر می شدند
لطفا یک نظرسنجی درباره شهردار جدید تهران که چه کسی بهترین گزینه است برگزار کنید
زنان توانمند ایران کم نیستند. حیف است از این سرمایه های انسانی استفاده نشود.
با آرزوی موفقیت
اقای روحانی سهم زنان و اهل سنت معواونت نیست سهم انها بالاتر از این هستش
زن و مرد نداره مقصود ریاست هست که حاصل میشه بقیه اش هم خودتون انجام بدید
الحمدالله دولتمرد و دولتزن آمریکا دیده کم نداریم!!
زنان توانمند و با صلاحیت خیلی بیش از اینها هستند ولی در دایره تنگ روابط و ملاحظات متکثر پیدا و پنهان نمی گنجند و کشور از خدماتشان در جایگاه مناسب محروم است
من راى خودم از آقاى روحانى را به دو دليل پس ميگيرم يكى ياد نكردن از آقاى هاشمى و دعوت نكردن از امام جمعه اهل سنت سيستان وبلوجستان در روز تحليف
ماشالله به حقوق خصوصی صدر جدول
ماشاا... همه متخصص پست معاونت ریاست جمهوری هستند!!
طبق قانون وکلا نمی توانند شغل دولتی داشته باشند چون دو شغله میشوند پس ایشان چگونه هم وکیل است و کارمند دولت.
ایشون اصالتا ایرونی هست یا خیر.؟چرا به سوابق خانوادگیش اساره نکردین
خانم جنیدی یک درمیان چادری بی چادر می شود هنوز تکلیف اش را با خودش روشن نکرده
خداروشكر توي كابينه دوم روحاني يك آدم حسابي وارد شد .
رزومه خانم جنيدي ميگه خيلي انسان با سواد و ارزشمندي هستند . ضمن اينكه براش آرزوي موفقيت و توفيق خدمت به كشور و مردم را دارم از خدا ميخواهم كه در كشاكش بازيهاي سياسي خودش را خراب نكرده و همواره خادم ملت باشد .
طبق قانون وکلا حق ندارند شغل دولتی داشته باشند ایشان در حالی که مدیر کل حقوقی دانشگاه تهران بوده و نیز مدیر کل اداره تدوین لوایح و تنقیح قوانین ومقررات وزارت علوم بوده پروانه وکالت داشته و در دعاوی تجاری و بین المللی هم وکالت می کرده کانون وکلا باید ایشان را تحت تعقیب انتظامی قرار دهد. انتخاب معاون حقوقی قانون شکن هم از عجایب این مملکت است.
انتخاب خانم جنيدي به عنوان معاون حقوقي،مصداق عيني شايسته سالاري است
ایشان فرد قابلی است ولی مدرک کانون زبان گفتن ندارد
سرکار خانم دکتر جنیدی استاد فاضل و دانشمند دانشگاه تهران و شاگرد ممتاز دانشکده حقوق و دست پروده خلف دکتر کاتوزیان و الماسی و ... هستند. صفای باطن و تواضع ، سخت کوشی و خستگی ناپذیری و شخصیت محض علمی ایشون مثال زدنی است و پست معاونت رییس جمهور چیزی به فضل و کمال او اضافه نکرده است و تنها زمینه خدمت را برای ایشان فراهم کرده است. ایشان هیچ وابستگی و حمایت سیاسی در تمام عمر خود نداشته اند و آنچه که امروز بدست آورده اند حاصل عمری تلاش علمی و صفای باطن خود ایشان است.
استفاده از شخصیت های علمی در دولت های بزرگ دنیا هم رایج است و مثلا خانم کاندولیزا رایس که کارشناس روسیه بودند توانستند مشاور امنیت ملی و بعدا پست وزارت خارجه را به دست بیاورند.
در مورد مساله چادر هم حیرت آور است که شما اینهمه فضل و کمال در ایشان ندیدید و این مساله را ... در حالیکه خود بهتر از هرکس محدودیت های ناشی از حساسیت مقامات ارشد نظام را میدانید و چه اشکالی دارد خانمی که از خانواده مذهبی بوده و در حوزه علیمه فقه خوانده است برای خدمت منافع ملی کشور خود فرم و عرف حضور در عالی ترین سطوح مدیریتی را رعایت نماید.
با تبریک مجدد به جامعه بانوان کشور
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل